لوگو انگلیش کلینیک
چطور بدون نیاز به استاد لیسنینگ خود را تقویت کنیم؟

چطور بدون نیاز به استاد لیسنینگ خود را تقویت کنیم؟

03/01/31 13 دقیقه برای مطالعه 2023

حتما واقف هستید به منظور اینکه مهارت لیسنینگ خود را تقویت کنید باید پی در پی تمرین کنید.... اما چه کار باید کنید اگر دوست انگلیسی زبانی نداشته باشید که به صحبت های او گوش دهید؟ در این پست تلاش می کنیم برای آن دسته از زبان آموزانی که هیچ دوست انگلیسی و یا استادی ندارند روش هایی را بگوییم که با استفاده از آن ها مهارت لیسنینگ خود را تا حد زیاد تقویت کنند. 

ایده ی غلط و اشتباهی میان زبان آموزان شکل گرفته است که اگر بخواهید زبان انگلیسی مخصوصا مهارت لیسنینگ خود را تقویت کنید باید به کشورهای انگلیسی زبان سفر کرده و با افراد انگلیسی زبان در ارتباط باشید. این ایده کاملا اشتباه است در طی سال هایی که با زبان آموزان ساکن در آمریکا و کانادا در ارتباط بوده ام متوجه شده ام که زندگی در کشورهای انگلیسی زبان یادگیری زبان آن کشور را تضمین نمی کند شما باید تمرین های خاصی را انجام دهید. در این پست تلاش می شود برای شما زبان آموزان که بیشتر در دوره های آنلاین آموزش زبان هستید روش هایی را بیان کنم که بر اساس آن مهارت لیسنینگ خود را تا حد زیادی تقویت کنید.  اصلی ترین مزیت این روش ها در دسترس بودن آن ها در طی 24 ساعت است و شما در هر زمان و هر کجا که باشید می توانید از آن بهره مند شوید. 

 

پادکست 

این بخش را به عنوان اولین مورد بیان کردم چون از نظر خودم بهترین روش برای تقویت لیسنینگ است. پادکست یکی از بهترین و محبوب ترین روش های یادگیری زبان انگلیسی است و بر روی تقویت مهارت لیسنینگ و تقویت دامنه لغات تمرکز دارد. زبان آموزان بنا به دلایلی که پیش رو ذکر می کنم پادکست ها را دوست دارند: 

 

  • خیلی راحت می توانید دانلود کنید
  • موضوعات و مفاهیم جذابی را به شما آموزش می دهند
  • پادکست هایی با لهجه ها مختلف در سرتاسر دنیا وجود دارند
  • برخی از این پادکست مانند پادکست های انگلیش کلینیک همراه با زیرنویس و معانی فارسی هستند

 

با توجه به اینکه پادکست ها یکی از بهترین روش ها برای یادگیری زبان انگلیسی هستند ولی اصلی ترین موضوع نحوه ی صحیح استفاده از این ابزار آموزشی است که اهمیت آن ها را چند برابر می کند. چگونه از پادکست ها برای بهبود مهارت های زبان انگلیسی استفاده کنیم؟ 

در اولین قدم فقط گوش کنید. اولین مرتبه ای که به یک از بخش های پادکست گوش می دهید ابتدا بدون هیچ کمکی به کلمات و مفاهیم گوش کنید و تلاش کنید تنها متن جملات را متوجه شوید. شما می توانید فرایند یادگیری خود را به یک فرایند پویا تبدیل کنید تنها کافی است دفتر و خودکاری بردارید و در انتهای پادکست مطالب گفته شده را خلاصه کنید. 

از لغات کلیدی استفاده کنید. بعد از دفعه ی اول یک مرتبه دیگه به فایل مورد نظر گوش کنید، از لغات کلیدی استفاده کنید تا مفهوم کلی پادکست را درک کرده و لغات نا آشنا را حدس بزنید. برای این مرحله حتما از یک دیکشنری مناسب استفاده کنید

سرعت را تغییر دهید. گاهی اوقات برای زبان آموزان مبتدی سرعت بالای پادکست از اصلی ترین دلایل عدم موفقیت محسوب می شود، نرم افزارهای موجود در بازار به شما کمک می کنند تا سرعت پادکست مورد نظر را کاهش داده و به راحتی به فایل مورد نظر گوش دهید

ضبط پادکست برای خودتان. یکی از راه هایی که زبان آموزانی که زمان کافی برای تمرین را دارند ضبط همان پادکست با صدای خودشان است. این کار به شما کمک می کند تا هم لغات را به خوبی به یاد بسپارید و هم تلفظ آن ها را تمرین کرده باشید. 

 

تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی با پادکست

 

برنامه های رادیویی

 دقیقا همانند پادکست ها برنامه های رادیویی نیز یکی از کارآمدترین روش برای تقویت مهارت لیسنینگ است. از آنجایی که این برنامه ها برای افراد انگلیسی زبان تهیه می شوند اگر در سطح مبتدی هستید بهتر است خیلی به این برنامه ها گوش ندهید. یکی از دلایلی که برنامه های رادیویی برای خود من جذاب است نزدیک کردن زبان آموزان با مسائل روز کشورهای انگلیسی زبان و آشنا کردن آن ها با مسائل فرهنگی آن ها است. 

یکی از مواردی که برنامه های رادیویی را نسبت به دیگر ابزار یادگیری زبان انگلیسی متمایز می کند زنده بودن این برنامه ها است. این برنامه های زنده فرصت تکرار و دوباره گوش کردن را از شما سلب می کنند و در نتیجه شما تمام تمرکز خود را بر روی درک مطالب گفته شده منعطف می کنید. در حالیکه پادکست ها بر روی آموزش مفاهیم جذاب هستند برنامه های رادیویی تلاش می کنند اخبار و داستان های محلی را بیان کنند. برای زبان آموزان اپ هایی طراحی شده است که امکان دسترسی به رادیوهای محلی شهر را فراهم می کند و شما می تواند به راحتی از اخبار محل مورد نظر برای مهاجرت با خبر شوید. وب سایت Tunein نیز یکی از بهترین وب سایت ها برای گوش کرد به انواع برنامه های رادیویی است. 

 

کتاب های صوتی

یکی دیگر از بهترین منابعی که زبان آموزان می توانند برای یادگیری زبان انگلیسی از آن استفاده کنند کتاب های صوتی موجود در اینترنت است. در اینترنت منابع رایگان متعددی برای این وب سایت ها وجود دارد که تلاش می کنم برای شما تعدادی از بهترین وب سایت ها را برای شما در ادامه بیاورم. 

Loyal Books

Open Culture

Overdrive

Scribl

Lit2Go

Librivox

Project Gutenberg

Storynory

SYNC

Spotify

فقط هنگامی که این کتب را دانلود می کنید توجه کنید این کتاب ها از کتاب های کلاسیک هستند و ممکن است کمی قدیمی به نظر برسند ولی برای تمرین لیسنینگ که مد نظر شماست بی نظیر هستند. 

 

سریال 

در سال های اخیر توجه بسیاری از فارسی زبانان به سمت سریال های انگلیسی معطوف شده است. برای بسیاری از ما ایرانی ها این سریال ها با لاست و فرار از زندان آغاز شد و آهسته آهسته به سمت وایکینگ ها و بازی تاج و تخت کشیده شد. با اینکه یادگیری زبان انگلیسی معایب خود را نیز به همراه دارد اما مزایای بسیاری را نیز در بر دارد که تقویت لیسنینگ یکی از مهم ترین مزایای این روش است. 

در این بخش برای شما ترفندهایی را می گویم که کمک می کند تا بهترین نتیجه از دیدن سریال ها را کسب کنید. 

از زیرنویس استفاده نکنید. هنگامی که شما زیرنویس فارسی سریال ها را فعال می کنید ذهن شما بیشتر تمرکز خود را بر روی دیدن زیرنویس صرف می کند و کمتر تلاش می کند تا مواردی که در سریال گفته می شود را متوجه شود. بهتر است به جای اینکه از زیرنویس فارسی بهره بگیرید زیرنویس انگلیسی را دانلود کنید. 

اگر همه چیز را متوجه نمی شوید نگران نباشید. اینکه شما همه چیز را متوجه نشوید بسیار عادی است خیلی نسبت به این مسئله وسواس به خرج ندهید که باید 100 درصد موارد گفته شده را متوجه شوید. 

تنها بر روی دیدن سریال تکیه نکنید. سریال دیدن بر روی مهارت لیسنینگ خیلی تاثیر مثبتی دارد ولی توجه کنید این تمرین تنها تمرینی نیست که شما می توانید انجام دهید، تمرین های پویا و متقابل می توانند بازدهی فوق العاده بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورند. 

 

یوتیوب

یوتیوب شامل میلیون ها فایل تصویری است که به صورت فایل های مکمل دوره های آنلاین زبان عمل می کنند و در مورد هر موضوعی که شما نسبت به آن فکر می کنید فایلی را در اختیار شما قرار می دهد. فقط نسبت به متکی بودن به یوتیوب نیز محتاط باشید از آنجایی که خود وب سایت زیرنویس رایگان انگلیسی را در اختیار شما قرار می دهد بهتر است خیلی زمان بر روی این وب سایت نذارید. 

یکی از مهمترین مزیت های یوتیوب ارائه ی موضوعاتی است که شما زبان آموزان نسبت به آن علاقه دارید. هر موضوعی که به ذهن شما برسد در یوتیوب یک فایل آموزشی در این مورد وجود دارد. در ضمن به شما توصیه می کنم فایل های آموزشی زبان انگلیسی را گوش نکنید در عوض به موضوعاتی که علاقه دارید و به زبان انگلیسی در مورد آن صحبت می کنند گوش دهید که بازدهی بسیار بالاترین دارند. 

 

شبکه های اجتماعی 

یکی از اصلی ترین دغدغه های والدین تاثیر منفی شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام بر روی فرزندان است ولی چرا از این شبکه های اجتماعی به عنوان بستری برای تقویت زبان انگلیسی استفاده نکنیم؟ شبکه های اجتماعی مملو از فایل های تصویری و صوتی ای هستند که به شما زبان آموزان کمک می کنند تا بتوانید به صحبت های افراد انگلیسی زبان گوش کرده و با لهجه های مختلف آشنا شوید. در این بخش برای شما تعدادی از بهترین پیج های اینستاگرامی را معرفی می کنم که فایل های تصویری مناسبی را برای شما ارائه می دهند. 

  • سیاست مدارانی که از گفتار و صحبت های خود برای تحت تاثیر گذاشتن مخاطبین استفاده می کنند مانند Barack Obama و Jacinda Ardem
  • سازمان ها مانند Australia و British Council
  • سازمان ها و شبکه های تلویزینی مانند ABC و CBC
  • افراد مشهور که صحبت های انگیزشی می کنند. Jamie Oliver

و در نهایت فراموش نکنید صفحه انگلیش کلینیک را نیز در اینستاگرام دنبال کنید  

 

بازی های آنلاین 

یکی از بهترین روش های آموزش زبان انگلیسی به فرزندان و افراد زیر 18 سال بازی های رایانه ای است. مخصوصا بازی هایی که به آن ها این فرصت را می دهد تا از طریق اینترنت با افراد انگلیسی زبان در ارتباط باشند یا افراد داخلی بازی به زبان انگلیسی صحبت کنند. بازی های دیالوگ محور مانند Witcher که نه تنها آموزش زبان انگلیسی را مهیج می کنند بلکه شما را وادار می کنند لغات جدید را پیدا کرده و در زندگی روزمره به کار ببرید. 

 

کلام آخر

در طی سالهایی که انگلیش کلینیک در عرصه ی دوره های آنلاین زبان انگلیسی مشغول به فعالیت بوده برای ما ثابت شده است که یادگیری زبان انگلیسی هیچ محدودیتی را نمی شناسد و تنها محدودیتی که شما را تهدید می کند عدم تلاش و پشتکار شما است. 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic