لوگو انگلیش کلینیک
تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی با پادکست

تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی با پادکست

03/02/06 13 دقیقه برای مطالعه 8085

اگر به یادگیری زبان علاقمندید یا قصد شرکت در آزمون های بین المللی تافل و یا آیلتس را دارید، حتما می دانید که یکی از مهارت هایی که باید به آن مسلط باشید، شنیدن یا لیسنینگ است. برای ایجاد یک ارتباط موثر با افراد انگلیسی زبان یا فهمیدن فیلم ها ، سریال ها و حتی موسیقی ها، باید مهارت لیسنینگ خود را تقویت کنید. همچنین اگر در آزمون تافل شرکت می کنید، باید بدانید که لیسنینگ یکی از مهم ترین مهارت هاییست که در این آزمون شما را مورد ارزیابی قرار می دهند و از همه زبان شناسان بر این باور هستند که لیسنینگ مستقیم بر روی مهارت اسپیکینگ تاثیر دارد و سبب می شود شما در این بخش نیز پیشرفت کنید.

 پس اگر لیسنینگ قوی ای نداشته باشید، نه تنها در این بخش لیسنینگ نمره خوبی نمی گیرید، بلکه بخش زیادی از نمره اسپیکینگ را نیز از دست می دهید زیرا پاسخگویی به بخش زیادی از سوالات آن ها مستلزم فهم لکچرها و مکالمات می باشد. بنابراین اگر به لیسنینگ انگلیسی تسلط کافی ندارید، بهتر است هرچه سریع تر شروع به تقویت آن کنید. راه های بسیاری برای تقویت مهارت لیسنینگ وجود دارد که بنا بر توانمندی های هر فرد ممکن است بهترین شیوه متغیر باشد ولی عواملی که همیشه مهم هستند عبارتند از داشتن پشتکار و تمرین مداوم، داشتن یک همراه خوب که می تواند مدرس زبان باشد یا دوستی مسلط به زبان انگلیسی، انگیزه و انتخاب روش صحیح. ما در این مقالع قصد داریم در مورد موثرترین راه تقویت لیسنینگ یعنی گوش کردن پادکست صحبت کنیم.

 

تقویت لیسنینگ از طریق پادکست

یکی از بهترین شیوه های تقویت لیسنینگ ، شنیدن روزانه پادکست می باشد. این کار هم سرگرم کننده است و هم با سلیقه ی تمامی افراد سازگار می باشد. شما می توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت انواع پادکست ها در زمینه های علمی، هنری، پزشکی، داستانی، آموزشی و ... را پیدا کرده و به آن ها گوش کنید. بنابراین اگر هر سلیقه ای دارید قطعا می توانید پادکست های مطابق با علایق خود را به راحتی پیدا کنید. برای تقویت لیسنینگ از طریق پادکست بهتر است پادکستی را که برای شما بسیار جالب است انتخاب کرده و به طور مداوم به همان پادکست گوش دهید! مثلا یک هفته هر شب فقط به یک پادکست گوش کنید. با این شیوه جملات و طرز ادای کلمات، لحن و ... به خوبی در ذهن شما نقش می بندند و به صورت نا خوداگاه می توانید آن جملات را پس از مدتی به زبان بیاورید.

نکته ی دیگر در یادگیری از طریق پادکست این است که باید با دقت گوش کنید و هر قسمت را که متوجه نشدید بارها و بارها از ابتدا گوش دهید تا بالاخره متوجه شوید. اصلا مهم نیست که چندین مرتبه به یک پادکست گوش داده باشید و این معیاری برای یادگیری بهتر به حساب نمی آید و تنها نکته مهم کیفیت گوش دادن شماست. بنابراین تا زمانی که کاملا به آنچه در یک پادکست می شنوید مسلط نشدید آن را رها نکنید. اگر سطح زبان شما مبتدی و متوسط است سعی کنید پادکست های ساده را انتخاب کنید. 

همچنین رو نوشت یا اسکریپت بسیاری از پادکست ها موجود است و شما می توانید بعد از گوش دادن به اسکریپت مراجعه کنید و ببینید که دقیقا چه جملاتی شنیده اید و پس از آن دوباره به پادکست گوش دهید و سعی کنید کلماتی را که در متن خوانده اید متوجه شوید. در کل باید توجه کنید که پیسرفت در لیسنینگ به نسبت مکالمه و رایتینگ کندتر است و به صبر و تلاش بیشتری نیاز دارید.

مثلا توقع نداشته باشد که در یک یا دو هفته لیسنینگ شما به نحوی قوی شود که به راحتی مصاحبه ها، فیلم ها و سریال ها را متوجه شوید. بنابراین تمرین روزانه را به صورت بلند مدت ادامه دهید تا ببینید که در نهایت چقدر حرفه ای می شوید!

 

پادکست های کاربردی ضبط شده توسط استاد حامد رفیعی

پادکست مکالمه درمورد ترس از ارتفاع!

پادکست مکالمه درمورد حقوق

پادکست لغات مختلف در مورد سایز در زبان انگلیسی

پادکست لغات و اصطلاحات مکالمه والدین و فرزندان

پادکست مکالمه در بانک و اصطلاحات بانکی

پادکست اصطلاحات تشکر کردن و جواب تشکر و قدردانی در انگلیسی

 

 

 

 

 

 

 

بهترین پادکست ها برای یادگیری زبان انگلیسی:

EnglishClass101

این مجموعه پادکست توسط Innovative Language برای تمام سطوح زبان انگلیسی طراحی شده است. شما می توانید متناسب با نیازهای خود سطوح: مبتدی ، متوسط یا پیشرفته را انتخاب کنید.  هر پادکست اطلاعات فرهنگی را با تمرکز بر واژگان و عبارات ، و معنی کردن برخی از کلمات جدید پوشش می دهد. بخش نهایی هر پادکست نکات مهم گرامری را توضیح خواهد داد.

 

Elementary Podcasts

شورای تدریس زبان انگلیسی بریتانیا که در کشور انگلیس فعالیتهای خود را دنبال می کند ، مجموعه پادکست های انگلیسی زبان بسیار مفید برای زبان آموزان مبتدی و متوسط را ارائه کرده است که طول هر پادکست نزدیک به 25 دقیقه می باشد. این پادکست ها شامل مصاحبه های در مورد مسائل فرهنگی، اجتماعی و علمی است که با وجود آموزنده بودن جالب و خنده دار نیز هستند.

 

Splendid Speaking

این مجموعه پادکست مختص زبان آموزانی سطح پیشرفته است و هر قسمت شامل یک مصاحبه با افرادی است که زبان مادریشان انگلیسی نیست. براساس گفته ی این وب سایت با گوش دادن به این پادکست علاوه بر لیسنینگ، اسپیکینگ شما نیز تقویت خواهد شد.

 

Better @ English

Better @ English  ترکیبی متنوع از پادکست های انگلیسی زبان است که شامل مکالمات واقعی انگلیسی زبان بومی است که مباحث آن ها گاه جدی و گاه طنز و خنده دار می باشد. گوش دادن به مکالمات واقعی و با صدای طبیعی مکمل خوبی برای یادگیری کلاس و کتاب درسی می باشد. برخلاف موارد آموزشی دیگر ، گوش دادن به این پادکست ها زبان آموزان را با سرعت با زبان انگلیسی و اصطلاحات رایج آن آشنا می کند. این پادکست ها برای افراد با سطح زبان متوسط رو به بالا مناسب است و هر کدام با متن و یادداشت های واژگان همراه هستند.

 

Voice of America Learning English

صدای آمریکا یک سرویس اخبار و اطلاعات انگلیسی است که مجموعه ای از برنامه ها را با چند ژانر (یا موضوعات مختلف) به زبان انگلیسی ارائه می دهد. در بخش صوتی ، یک برنامه خبری هفتگی ، بخش مستند علمی ، برنامه هایی درباره تاریخ آمریکا و زندگی آمریکایی و یک مجموعه اصطلاحات انگلیسی آمریکایی وجود دارد. همه برنامه ها به زبان انگلیسی روایت می شوند و با سرعت کمتری صحبت می شوند.  

صدای آمریکا به دلیل ایجاد تنوع در درسهای ساختاری و قرار گرفتن در معرض مکالمه ، مکملی عالی برای تقویت لیسنینگ است. همانند برنامه های رادیویی معمولی (استاندارد) ، هر پادکست به بخشهایی تقسیم می شود و از موسیقی و جلوه های صوتی برای ارائه تجربه صوتی غنی استفاده می کند.

 

Business English Pod

اگر می خواهید در کشورهای انگلیسی زبان تجارت کنید ، این مجموعه پادکست برای شما ایجاد شده است! این مجموعه پادکست به شما کمک می کند تا در هر شرایطی بتوانید به زبان انگلیسی صحبت کنید. تمام قسمت های این پادکست از یک ساختار ساده پیروی می کنند و میزبان برای چند دقیقه درباره یک موضوع مشخص صحبت می کند. متن ، آزمونها و راهنمای واژگان همراه با هر پادکست وجود دارد. در این پادکست انگلیسی کمی کندتر از سرعت طبیعی انگلیسی زبانان بومی صحبت می شود و بنابراین دنبال کردن آن بسیار آسان است.  

Business English Pod بینش خوبی در مورد چگونگی تجارت در شرکت های انگلیسی زبان فراهم می کند. علاوه بر این ، این دروس تمرین ارزشمند شنیداری و درک مطلب را ارائه می دهد.

 

Culips ESL Podcast

تفاوتی ندارد شما در چه سطحی از زبان انگلیسی هستید! اگر به سختی می توانید به زبان انگلیسی حتی "احوال پرسی" بکنید و یا می توانید برای چند دقیقه سلیس صحبت کنید این مجموعه پادکست واقعا برای همه عالی است! آنچه در مورد سایت Culips حائز اهمیت است وجود چندین سبک مختلف پادکست می باشد. پادکست های Catch Word بر روی اصطلاحات و ضرب المثل ها عامیانه تمرکز دارد تا صدای شما را بیشتر به یک انگلیسی زبان بومی شبیه کنند. پادکست های Chatterbox دارای مکالمات واقعی بین افراد هستند. نحوه گفتار در این پادکست ساده است که به سرعت و به راحتی قابل فهم و پیگیری می باشد.

 

ESL Pod

ESL Podcast دارای یک کتابخانه گسترده از اپیزودها (بیش از 900 عدد) است. میزبان پادکست ESL دکتر جف مک کوئیلان است و صدای دیگری که اغلب می شنوید متعلق به دکتر لوسی تسه است. هر دو دارای دکترای زبانشناسی کاربردی هستند. هسته اصلی هر پادکست گفتگوی عملیاتی بین دو شخصیت است. سپس ادامه ی قسمت روی کلمات کلیدی و کاربردها و معانی آنها متمرکز می شود. انگلیسی با تقریباً نیمی از سرعت نرمال صحبت می شود و بنابراین برای یک زبان آموز قابل پیگیری است. همچنین هر پادکست با یک راهنمای یادگیری همراه است.

 

Dramas from BBC Learning English

آماده شوید برای کشف برخی از برترین درام های انگلیسی در همه زمان ها که به روشی بسیار جذاب و در مدت زمان کوتاه 5 تا 10 دقیقه ای روایت می شوند!

پادکست BBC Learning English برای زبان آموزان متوسط و پیشرفته زبان انگلیسی طراحی شده است ، اما ما فکر می کنیم هرکسی می تواند آن را امتحان کند زیرا این قسمت ها واقعاً کوتاه و با نسخه متن قابل درک هستند.

متن ها در زیر پادکست موجودند، بنابراین می توانید همزمان داستان را بخوانید و گوش دهید. اگر ترجیح می دهید متن را چاپ کنید ، می توانید آن را در قالب PDF بارگیری کنید که در گوشه بالا و سمت راست هر قسمت با عنوان Takeaways یافت می شود.

علاوه بر این ، بعد از اسکریپت ، می توانید لیستی از کلمات چالش برانگیز (دشوار) را با تعاریف یا توضیحات آنها به زبان انگلیسی ساده پیدا کنید. هرگز یادگیری درام های انگلیسی و بهبود مهارت شنیداری همزمان آسان نبوده است!

 

News in Slow English

این مجموعه پادکست که در فارسی از آن به عنوان "اخبار به زبان انگلیسی آهسته" یاد می شود یک گزینه شگفت انگیز برای کمک به زبان آموزانی است که در حال بهبود مهارت های لیسنینگ هستند. به واسطه این مجموعه پادکست ، شما در مورد جهان و رویدادهایی که در اطراف ما اتفاق می افتد به زبان انگلیسی اطلاعاتی را کسب خواهید کرد.

گویندگان در این مجموعه با سرعتی آهسته تر از حد معمول اخبار را می خوانند ، بنابراین پیگیری صدا بسیار آسان است. علاوه بر این ، برای هر فایل شما اسکریپت یا متن را نیز خواهید داشت که اگر بخواهید نکاتی را که قبلاً به شما ارائه داده ایم عملی کنید ، بسیار مناسب است.این مجموعه شامل بخشهای مختلفی است که به شما کمک می کند پادکست ها را بهتر بشناسید و محتوای آنها را تمرین کنید.  

شما یک برگه گرامر را خواهید داشت ، هنگامی که یک نکته ی گرامری خاص را در پادکست پیدا کردید مطالب مد نظر را در این برگه یادداشت خواهید کرد، سپس در انتهای پادکست گویندگان آن مطلب را کامل برای شما بازگو می کنند. در بخش دوم پادکست از شما می خواهند که برگه ای را برای پر کردن اصطلاحات برای خود بردارید تا مواردی گفته شده به شما را در این برگه یادداشت کرده و از آن ها در شرایط مختلف استفاده کنید.  

ما به شما توصیه می کنیم مراحل را همانطور که هست دنبال کنید - ابتدا هنگام خواندن متن ، به اخبار گوش دهید ، سپس دستور زبان و اصطلاحات را مطالعه کنید و بعداً دانش خود را با تمرینات ارزیابی کنید. وقتی همه اینها را تمام کردید ، قطعا از میزان پیشرفت خود متعجب خواهید شد!

 

نکاتی در خصوص یادگیری زبان با پادکست:

• در نهایت مناسب ترین پادکست را برای خودتان انتخاب کنید و به صورت مداوم گوش کنید.

• آنقدر به پادکست های تکراری گوش دهید تا تمام کلمات و جملات ملکه ذهنتان شوند.  

• پس از 2 تا 3 بار که به یک پادکست گوش دادید و سعی کردید معنای کلمات جدید را حدس بزنید، به سراغ اسکریپ بروید! و پس از خواندن اسکریپت سعی دوباره به طور همزمان پادکست را با اسکریپت تطابق دهید.  

• هنگام خواب پادکست گوش دهید. ناخوداگاه شما کارش می کند! و به طرز عجیبی کلمات و جملاتی که در خواب می شنوید در ذهن شما ثبت می شوند.

• شنیدن با لهجه های مختلف را شروع کنید و خودتان را محدود به یک لهجه بریتانیایی یا امریکایی نکنید!

• با دور تند به پادکست ها گوش دهید تا گوشتان به سرعت های بالا عادت کند.

 

کلام آخر

پادکست ها امروزه به یکی از مهم ترین منابع تدریس آنلاین زبان انگلیسی تبدیل شده اند که استفاده از آن ها نه تنها برای زبان آموزان جذاب است بلکه اساتید زبان انگلیسی را نیز برای آموزش مهارت لیسنینگ ترغیب می کنند. این منبع آموزشی که براساس مخاطب و سطح آن ها متفاوت می باشد در سالهای اخیر طرفداران زیادی را در سرتاسر دنیا پیدا کرده است. از آنجایی که هدف پادکست ها آموزش زبان انگلیسی به زبان آموزان یک کشور خاص است  انگلیش کلینیک به عنوان یکی از آموزشگاه هایی که بر روی تدریس آنلاین زبان انگلیسی برای فارسی زبانان تمرکز کرده است در طی تدریس آنلاین خود تلاش کرده است پادکست هایی را برای زبان آموزان آماده کند و به صورت رایگان در دسترس زبان آموزان قرار دهد.  

 

یادگیری زبان انگلیسی از طریق اخبار

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic