لوگو انگلیش کلینیک
یادگیری زبان انگلیسی با تد تاک (TED Talk)

یادگیری زبان انگلیسی با تد تاک (TED Talk)

03/01/10 13 دقیقه برای مطالعه 3799

دانستن زبان انگلیسی در زمان امروز نه تنها فقط یک مزیت است، بلکه از ملزومات زندگی در جوامع امروزی و مدرن می باشد. در گذشته دانستن زبان انگلیسی فقط برای سفر به کشورهای خارجی واجب بود ولی امروزه با توجه به گسترش شبکه ها ی ارتباطی و شکل گیری دهکده جهانی، انسان ها برای برقراری ارتباط موثر با جهان اطراف، یادگیری مهارت ها، کسب علم و ... نیاز به فراگیری زبان انگلیسی دارند. به عنوان مثال بارها برایتان پیش آمده که در زندگی روزمره حین کار کردن با کامپیوتر یا موبایل درچار مشکلی می شود و اولین کار در جهت رفع مشکل جستجو در اینترنت می باشد، در چنین مواقعی تسلط به زبان انگلیسی به شما کمک می کند که به جای سرچ کردن در منابع محدود فارسی، به دنیایی از اطلاعات کامل و دقیق انگلیسی دسترسی داشته باشید و بتوانید به راحتی مشکلتان را برطرف کنید. 

بنابراین بدیهیست که دانستن زبان انگلیسی نه تنها برای افراد در جایگاه های بالای علمی، بلکه برای عموم جامعه، یک نیاز محسوب می شود. یادگیری زبان انگلیسی شیوه های مختلفی دارد که افراد با توجه به ویژگی های فردی، توان اقتصادی، زمان و ... از یک یا چند روش مناسب خود استفاده می کنند. امروزه با توجه به مشغله های فراوان و کمبود وقت، مطالعه کتاب های زبان و شرکت کردن در کلاس ها برای افراد کمی چالش برانگیز بوده و همین امر موجب شده تا افراد بسیاری از یادگیری زبان انگلیسی صرفه نظر کنند. در چنین مواردی، روش های متنوع و سرگرم کننده می توانند جایگزین خوبی برای ساعت ها مطالعه باشند. یکی از این روش های هیجان انگیز و مفید برای یادگیری زبان انگلیسی، تماشای TED Talk است. 

اگر به یادگیری زبان با شیوه های نوین علاقه دارید، حتما نام برنامه تد تاک را شنیده اید. ما در این مقاله قصد داریم تا راهنمایی هایی در خصوص چگونگی یادگیری زبان توسط برنامه سخنرانی تد به شما ارائه دهیم و مزایای آن را بررسی کنیم.

 

TED Talk چیست؟

یادگیری زبان با تد ted

اگر هنوز با این برنامه آشنا نیستید ولی دوست دارید زبان را به شیوه ای کاربردی و سرگرم کننده و نوین یاد بگیرید، باید بدانید که سایت TED.com مکانی برای شنیدن داستان ‌ها و گفتگو های شخصی و الهام ‌بخش افراد مختلف می باشد که با عنوان سخنرانی TED شناخته می ‌شود.

 

مزایای یادگیری زبان با TED Talk

بیشتر سخنرانی ها درباره تجارب واقعی افراد هستند: برخلاف سایر مطالب ویدیویی، سخنرانان TED، داستان ‌های خودشان را تعریف می ‌کنند و بنابراین شما با مطالب ارتباط بهتری می گیرید و علاوه بر یادگیری ضکنی زبان انگلیسی، نکات مفیدی برای بهبود کیفیت زندگی یاد میگیرید.

 

سخنرانان تد معمولا نکات عملی از زندگی خود ارائه می‌دهند: تقریبا همه سخنرانی‌ های TED نوعی حل مسئله محسوب می شوند که در اکثر مواقع این سخنرانی ‌ها شامل نکات و ایده هایی هستند که می توانند شما را در زندگی شخصی یاری کنند.

 

تقریبا برای تمام سخنرانی‌ ها رونوشت ارائه می ‌شود: متن یا رونوشت هر ویدیو TEDبه زبان انگلیسی و سایر زبان ها همراه سخنرانی آپلود می شود و علاوه بر این بسیاری از سخنرانی ها دارای زیر نویس نیز هستند که این امر به شمت کمک می کند تا زبان را از این طریق بهتر یاد بگیرید.

 

سخنرانی های TED فهرست بندی شده هستند:  سخنرانی های تد دارای فهرست موضوعی هستند و بنابراین هر فرد با توجه به علایق خود می تواند موضوعی را انتخاب و به سخنرانی ها در آن حوزه گوش دهد که این امر یادگیری زبان را سرگرم کننده و جالب می کند.

 

سخنرانی های TED الهام ‌بخش هستند: یادگیری زبان انگلیسی با تد تاک برخلاف فیلم ‌های آموزشی زبان به صرفا به بحث زبان می پردازند، درباره موضوعیات خاص و مرتبط با جهان و زندگی افراد هستند که عموما برای شنوندگان الهام بخش بوده و کمک می‌کنند تا افراد علاوه بر یادگیری زبان، دیدگاه وسیع تری نسبت به جهان پیرامون خود و موضوعات مختلف داشته باشند.

 

معرفی بهترین سخنرانی های TED برای یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان با تد ted

“۵ Techniques to Speak Any Language” by Sid Efromovich

Efromovich، کسی است که او را “hyperpolyglot” می ‌نامند. hyperpolyglot به کسی گفته می شود که می ‌تواند به زبان ‌های بسیاری صحبت کند.  Efromovich  در جوانی به چهار زبان زنده دنیا مسلط بود و طی سه سال موفق شد سه زبان جدید دیگر را نیز یاد بگیرد. در این سخنرانی افروموویچ بر اساس تجربه اش پنج روش برای یادگیری هر زبانی را پیشنهاد می‌کند. اولین روش، “اشتباه کردن“ است.

به نظر وی، اشتباه کردن بخش مهمی از یادگیری یک زبان جدید می باشد. افروموویچ نکات ارزشمندی نیز در زمینه تلفظ و خواندن زبان جدید بیان می کند که با استفاده از مثال ‌های مختلفی از زبان‌ های اسپانیایی، پرتقالی و انگلیسی، آن‌ ها را توضیح می‌ دهد.

 

“Making Sense of Spelling” by Gina Cooke

املای انگلیسی بسیاری از زبان ‌آموزان را سردرگم می ‌کند زیرا کلمات بسیاری هستند که آنطور که نوشته می شوند تلفظ نمی شوند و یا کلماتی هستند که املای مشابهی دارند ولی متفاوت تلفظ می شوند و بالعکس. این موارد موجب شده تا زبان آموزان بسیاری در املای زبان انگلیس دچار مشکل باشند.

در این سخنرانی TED برخی از دستورات املای انگلیسی توضیح  دارده می شود و جالب این که Gina Cooke با استعاره از پیاز سعی می کند روش خود را توضیح دهد!  املا انگلیسی همچون لایه ‌های پیاز  از عناصر بسیاری مانند تاریخ، معنا و ساختار کلمه تشکیل شده است. او در این سخنرانی، یک سری قوانین مختلف املا در زبان انگلیسی را به کمک کلمه “One” توضیح می ‌دهد. هر زبان ‌آموز انگلیسی با هر سطحی از زبان بهتر است که این سخنرانی را ببیند تا علت برخی از ناهماهنگی ها میان املای کلمات و تلفظشان را بداند.

 

“How to Gain Control of Your Free Time” by Laura Vanderkam

قطعا برایتان بارها پیش امده که  تصور کرده اید می‌توانید کاری را ظرف یک ساعت انجام دهید، ولی در حقیقت کارتان پنج ساعت طول کشیده. معمولا  همه افراد با چنین مشکلی در زندگی خود مواجه شده اند. Laura Vanderkam افرادی را بررسی کرده کهدر امور خود با چنین مشکلی مواجه نمی شوند و بیشترین استفاده را از زمان خود می کنند.

به نظر وی علت اصلی چنین مشکلی این است که ذهن ما همیشه تصور می کند که در یک هفته باشد کارهای بسیاری انجام دهیم درحالی‌که زمان لازم برای انجام آن‌ ها را بسیار ناچیز در نظر گرفته ‌ایم و درحقیقت به صورت واقعگرایانه عمل نکرده ایم. راه‌حل او برخلاف آنچه ما سعی می کنیم انجام دهیم، “صرفه‌جویی” در زمان نیست. او در این سخنرانی توصیه می‌ کند که برای امور طوری برنامه ‌ریزی کنیم که زمان “خود به خود صرفه‌ جویی” شود. 

 

“Rapid Language Hacking” by Benny Lewis

همه ما حین یادگیری زبان معمولا فراموش می کنیم که هدف آن ایجاد ارتباط است و زبان را مانند ریاضی مطالعه می کنیم و یاد می گیریم و بنابراین این امری طبیعی است که پس از مدتی آنچه را که یاد گرفته ایم فراموشش کنیم. یادگیری زبان به این شیوه، دشوار است و چندان کاربردی نیست. بهترین روش برای یادگیری زبان انگلیسی و البته هر زبان دیگر استفاده از آن و تمرین مکرر می باشد. ما زبان اول و مادری خود را به صورت غیر فعالانه و ضمنی و فقط از طریق شنیدن یاد می گیریم. Benny Lewis در این سخنرانی داستان خود را بازگو می‌کند و توضیح می دهد که چگونه بهترین روش برای یادگیری سریع یک زبان جدید را یافته است. 

 

 “The Nit-picking Glory of The New Yorker’sComma Queen” by Mary Norris

برای انتشار یک مقاله در روزنامه، گروهی از ویراستارها  نیز در کنار نویسنده مشارکت دارند. ویراستارها در پس زمینه کار می‌کنند و شاید هرگز دیده نشوند.  Mary Norris سردبیر یکی از بهترین مجلات ادبی جهان (نیویورکر) می باشد که در سخنرانی خود تجارب “the commaqueen” و نحوه ویرایش بهترین نویسندگان را توضیح می دهد. Norris از مثال ‌های واقعی درباره اصول گرامری و استایل نگارش مقالات سخن می‌گوید. این سخنرانی برای زبان آموزانی که سطح زبان خوبی دارند و می خواهند با اصول ویرایش متون انگلیسی و مقالات آشنا شوند بسیار مفید می باشد ولی شاید محتوای این سخنرانی، چندان مناسب مکالمات و یادگیری زبان برای استفاده های روزمره نباشد.

 

 “Why I Keep Speaking Up, Even When People Mock My Accent”by Safwat Saleem

اگر می‌خواهید به زبانی مسلط شوید باید سعی کنید دانش خود را استفاده و به انگلیسی صحبت کنید. بیشتر اوقات لهجه‌ زبان ‌آموزان کاملا با لهجه افراد بومی متفاوت می باشد و این تفاوت ممکن است برای آن ها خجالت آور باشد و موجب امتناع از صحبت کردن و در نهایت افت مهارت اسپیکینگ شود. تعداد بسیاری از زبان‌ آموزان دچار این مشکل هستند و هرگز نمی‌توانند به سادگی به انگلیسی صحبت کنند. اما چرا باید خجالت بکشید؟  Safwat Saleem، یک پاکستانی-امریکایی، این سوال را در سخنرانی خود مطرح کرد و می‌گوید که صرفا متفاوت بودن به معنای اشتباه بودن نیست. اگر برای شروع مکالمه انگلیسی اعتماد به نفس کافی ندارید و خجالت می کشید، این سخنرانی مختص شماست.

 

“Go Ahead, Make Up New Words!” by Erin McKean

اگر تاریخچه زبان انگلیسی را مطالعه کنید متوجه می شوید که این زبان  به ‌سرعت در حال تغییر می باشد و روز به روز کلمات بیشتری ساخته و وارد آن می شوند. اکثر افراد با دیدن کلمات جدید در این زبان، تعجب می‌کنند. انگلیسی‌زبان‌ها امروزه می‌دانند که بیشتر کلمات انگلیسی صد ها سال قبل اصلا وجود نداشته ‌اند.   Erin McKean یکی از افرادیست که معنای کلمات و نحوه کاربرد آن ‌ها را می ‌یابد. اگر تعداد زیادی از افراد معنای واحدی برای یک واژه تعریف کنند، آن کلمه به بخشی از لغات تبدیل می گردد. زبان‌آموزان اغلب احساس می‌کنند که مجبور به استفاده کاملا صحیح از دستور زبان هستند. واضح است که قوانین گرامری مهم ‌اند اما McKean معتقد است که زبان، نیازمند مشارکت می باشد و خلق کلمات جدید باید شیوه جالبی برای گسترش یک زبان باشد نه اینکه در یادگیری آن، مشکل ایجاد کند.

 

“Metaphorically Speaking” by James Geary

وقتی که جهت مقایسه، نام دیگری برای اشیا، انتخاب می ‌کنیم، در واقع استعاره به کار برده ‌ایم. به عنوان مثال، شکسپیر جهان را “صحنه”  می ‌نامد و مردم جهان را نیز به بازیگران  تشبیه می کند. همان ‌طور که می‌ بینید استعاره نه ‌تنها روشی برای مقایسه، بلکه راهی برای تغییر نحوه نگرش ما نسبت به مسائل می باشد. مثلا اگر شکسپیر جهان را به زندان تشبیه می ‌کرد قطعا در مقایسه با صحنه، تصویر منفی ‌تری نسبت به جهان داشتیم. James Geary در سخنرانی خود درباره توانایی استعاره صحبت می‌ کند و مثال ‌های ساده ای می‌ زند تا نشان دهد که از استعاره در مکالمات روزانه چگونه استفاده کنیم. با گوش دادن به این سخنرانی، زبان آموزان نحوه استفاده از کلمات و بسیاری اصطلاحات مفید را می گیرند که بهبود مهارت مکالمه آن ها کمک می کند.

 

“How to Write Descriptively” by Nalo Hopkinson

این سخنرانی TED درباره راهکارهای نگارشی است که می‌توانید توسط آن‌ها، خوانندگان را به خود جذب کنید. Hopkinson مثال‌هایی از کتاب ‌های واقعی و نکات عملی ارائه می‌ کند که خواننده توسط آن‌ ها می‌تواند احساسات شخصیت ها را درک کند. اگر به نوشتن علاقه دارید و یا نویسنده هستید این سخنرانی را هرگز از دست ندهید.

 

“How to Get Better at the Things You Care About” by Eduardo Briceño

Eduardo Briceño در این سخنرانی درباره دو موضوع صحبت می ‌کند.  Briceño از یادگیری و عملکرد سخن می‌گوید. ناحیه عملکرد، جایی است که کار خود را به بهترین نحو انجام می ‌دهیم و ناحیه یادگیری جایی است که حین کار باید پیشرفت کنیم. Briceño  توضیح می ‌دهد که نباید سخت‌کوشی را با یادگیری اشتباه بگیریم. علت عدم موفقیت ما این است که اکثر اوقات  روی عملکرد بیش‌ازحد  تمرکز می‌کنیم  که این امر به ‌مرور زمان موجب کاهش عملکرد ما می گردد چون مسائلی را که موجب پیشرفت می گردند را نادیده می ‌گیریم.

 

“۴ Reasons to Learn a New Language” by John McWhorter

اگر احساس می کنید که انگیزه و پشتکارتان برای یادگیری زبان انگلیسی کاهش یافته است دیدن این سخنرانی حتما به شما پیشنهاد می شود. اگر به انگیزه بیشتری برای تداوم یادگیری زبان نیاز دارید، این سخنرانی برای شما ست. McWhorterدر این سخنرانی از مزایای یادگیری یک زبان جدید می‌ گوید. وی  معتقد است که یادگیری نه ‌تنها به ما کمک می‌کند با بیماری ‌هایی مانند الزایمر و فراموشی مبارزه کنیم،  بلکه موجب می شود تا با فرهنگ های جوامع مختلف نیز آشنا شویم و بتوانیم در موقعیت های مختلف بهتر ارتباط برقرار کنیم.

 

“The First 20 Hours — How to Learn Anything” by Josh Kaufman

Josh Kaufman، در ا سخرانی با استفاده از تجربیات شخص اش راه کارهایی را برای یادگیری هر چه بهتر یک مهارت ارائه می دهد که برای افرادی که قصد شروع یادگیری هر زمینه ای را دارند بسیار مفید و کاربردی است.

 

“Why You Should Define Your Fears Instead of Your Goals” by Tim Ferriss

قطعا شنیده اید که می گویند تعیین هدف، مهم ترین رمز موفقیت است. ولی Tim Ferrissدیدگاهی کاملا متفاوت به موفقیت دارد و در این سخنرانی می گوید “کارهایی که بیشتر از آن‌ها می‌ترسیم، همان‌هایی هستند که باید برای موفقیت، انجام دهیم”. او یک راهکار ساده ولی مفید به نام “fear-setting” را معرفی می‌ کند و از ما می‌خواهد به‌ جای نادیده گرفتن کارهایی که از آن ‌ها می ‌ترسیم، با ترس‌ خود روبرو شویم و کاری را که باید، انجام دهیم. این راهکار عجیب و مفید نه‌ تنها مهارت های افراد را بلکه شخصیت آن ‌ها را نیز به طور کامل دگرگون می کند.

 

“What’s a Snollygoster? A Short Lesson in Political Speak” by Mark Forsyth

سخنرانی Mark Forsyth، برای درک کاربرد کلمات توسط سیاستمداران بسیار مفید و کاربردی می باشد. سیاستمداران معمولا از زبان به شیوه متفاوتی از ما استفاده می ‌کنند و همه ما با دروغ‌ هایی که سیاستمداران می گویند  آشنا هستیم، اما Forsyth توضیح می دهد که موضوع پیچیده‌ تر از این‌ حرف هاست. این سخرانی شش دقیقه ای فرصتی عالی را در اختیار زبان آموزان قرار می دهد تا انبوهی از کلمات را یاد بگیرند و دامنه واژگان انگلیسی خود را گسترش دهند.

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic