لوگو انگلیش کلینیک
چگونه زبان انگلیسی را سریع و روان بخوانیم؟

چگونه زبان انگلیسی را سریع و روان بخوانیم؟

03/02/03 13 دقیقه برای مطالعه 2208

همیشه به زبان آموزان خود گفته ام و مجدد نیز تکرار می کنم که اصلی ترین و واقعی ترین ارز و پول در دنیای امروز دانش است. میزان اطلاعاتی که ما در طی یک روز کسب می کنیم رو به افزایش است. با افزایش بیش از حد این میزان اطلاعات که به سمت ما جاری می شود وظیفه ی ما نیز بیش از پیش افزایش می یابید و موظف هستیم با وسواس و دقت بیشتری این مقالات و موارد نوشتاری را مورد برررسی قرار داده تا به نتیجه ی مورد نظر برسیم ولی این دقت سبب می شود تا سرعت مطالعه ی شما تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و شما در انتهای شبانه روز نتوانید موارد مورد نظر را مطالعه کنید. این مسئله برای افرادی که قصد دارند به زبان انگلیسی متنی را مطالعه کنند جدی تر است. بحث تندخوانی زمانی اهمیت خود را به درستی نشان می دهد که شما قصد دارید در آزمون های آیلتس و تافل شرکت کنید ولی در مبحث ریدینگ باید متنی را در سریع ترین زمان مطالعه کرده و نظرات اصلی نویسنده را بدانید. در این مقاله به شما تمرین هایی را آموزش خواهیم داد تا با انجام آن ها می توانید سرعت خواندن خود را در زبان انگلیسی می توانید تا حد زیادی بالا ببرید. 

پیش از اینکه به مبحث افزایش سرعت مطالعه بپردازیم بهتر است در مورد سرعت طبیعی مطالعه ی متن در زبان مادری و زبان دوم صحبت کنیم. بر اساس داده های علمی افراد بالغ متون زبان مادری خود را می توانند با سرعت حداقل 300 لغت در دقیقه مطالعه کنند ولی این میزان با تمرین و مطالعه ی زیادی می تواند به 600 لغت در دقیقه نیز افزایش پیدا کند. ولی این سرعت در نمونه های بسیار نادر و خاص می تواند تا 1000 لغت در دقیقه نیز برسد. بر اساس گفته های محققین این حوزه شما اگر قادر باشید بیشتر از 500 لغت را در هر دقیقه مطالعه کنید سرعت بسیار بالایی برای مطالعه دارید. ولی این امر در زبان دوم کمی متفاوت است ، بسته به اینکه شما در چه سطحی از زبان دوم هستید سرعت مطالعه ی شما نیز متفاوت است. بر اساس تحقیق های صورت رفته توسط زبان شناسان دانشگاه کمبریج در سال 2015 زبان آموزان بزرگسالی که در سطح متوسط هستند باید قادر باشند در یک دقیقه حداقل 120 تا 150 لغت را مطالعه کرده و معنی آن ها را درک کنند. این سرعت در زبان آموزان سطح پیشرفته با توجه به تمرین و میزان تلاش روزانه ی آن ها می تواند تا 350 لغت نیز برسد. اینکه ما انتظار داشته باشیم فردی که زبان انگلیسی زبان دوم او است قادر باشد در یک دقیقه بیش از 600 لغت را بخوانید توقعی بسیار اشتباه است. تنها افرادی که سطح آی کیو آن ها بالاتر از 145 است قادر هستند در مطالعه ی متون زبان دوم سرعتی بالاتر از 600 لغت در دقیقه را داشه باشند. 

 

5 تکنیک برای تقویت سرعت مطالعه ی متون

 

دسته بندی لغات 

یکی از بهترین تمرین ها برای تندخوانی که بسیاری آن را پایه و اساس این تکنیک می خوانند دسته بندی لغات است، افراد می توانند این تمرین را با برداشتن یک روزنامه شروع کنند. در اولین مراحل این تمرین پیشنهاد می شود یک صفحه ی روزنامه را برداشته و هر ستون را با یک مداد به چهار بخش تقسیم کنید. در ابتدا تلاش کنید هر بخش را به صورت مجزا از هم بخوانید سپس بعد از دو مرتبه تمرین ستون ها را با پاک کن پاک کنید و این بار تلاش کنید به سرعت و بدون مانع مطالعه کنید. این تمرین را روزانه به مدت 3 مرتبه تکرار کنید، ابتدا تعداد لغاتی را که مطالعه می کنید را با ساعت تلفن همراه اندازه گیری کنید سپس آن را با تعداد لغات با آخر ماه مقایسه کنید. 

 

ترکیب روخوانی و خواندن پویشی

هنگامی که در کودکی و همراه با خانواده متنی را مطالعه می کردیم ، تمامی اعضای خانواده به ما تاکید می کردند تمامی لغات را جز به جز مطالعه کرده و آن ها را بررسی کنیم. ولی ذهن افراد بزرگسال قابلیت این را دارد تا تمامی لغات را نخوانده و تنها از طریق حدس کل متن را درک کنند. مغز انسان به صورت شگفت انگیزی قابلیت این را دارد که تنها با یک نگاه 5 لغت را در یک لحظه مطالعه کند. به تکنیک مطالعه ی نوشته ها که فرد تک تک لغات را بررسی نمی کند و تنها با خواندن مطالعه اول و آخر جملات موضوع کل متن را درک می کنند روخوانی یا همانطور که انگلیسی زبانان می گویند Scanningمی گویند. 

در مقابل این روش ما از شیوه ی دیگری نیز برای مطالعه ی متون استفاده می کنیم افراد گاهی برای اینکه منظور نویسنده را درک کنند تنها به دنبال لغات کلیدی هستند و با در نظر گرفتن چند لغت به بررسی کل متن می پردازند (تقریبا همان کاری که در سرچ کامپیوتر انجام می دهیم). این تکنیک را بیشتر افرادی استفاده می کنند که در یک متن بلند به دنبال مطلب خاصی هستند یا در آزمونی قرار دارند که زمان کافی برای مطالعه ی کل متن را ندارند. اگر قصد دارید سرعت خواندن خود را در زبان انگلیسی بالا ببرید پیشنهاد می شود این دو ترکیب را به صورت دقیق با یکدیگر ترکیب کنید. شما باید قادر باشید در نگاه اولیه به متن ایده ی کلی آن را بدست آورده و سپس با یک نگاه دقیق تر جزئیات آن را بخوانید. همین مطلب تا حد زیادی سرعت خواندن شما را بالا می برد. 

 

مدیریت بیان ذهنی 

هنگامی که کودکان خواندن را آغاز می کنند در ابتدا این کار را با صدای بلند آغاز کرده و سپس به مرور زمان این فعالیت را در ذهن خود انجام می دهند. این فرایند در بزرگسالی کاملا عوض می شود ، افراد با بالا بردن مهارت مطالعه ی خود تلاش می کنند این فعالیت را بیشتر در ذهن خود انجام داده و کمتر بلند خوانی را انجام دهند. بر اساس آزمایش های صورت گرفته در زبان مادری افراد قادر هستند 150 لغت را در یک دقیقه صحبت کنند ولی این تعداد لغات در افرادی که مطالعه کنند به 300 عدد نیز می رسد بنابراین منطقی است که ما متون را در ذهن خود و بدون صدا مطالعه کنیم. 

ولی گاهی اوقات امکان خواندن متون بدون صدای ذهن و مغز خود غیر ممکن است و افراد باید با صدای درون خود متون را مطالعه کنند. همین مسئله سبب می شود بسیاری از افراد سرعت مطالعه ی ذهنی پایین تری نسبت به دیگر افراد داشته باشند. کارشناسان بر این باور هستند ما با انجام چندین تمرین می توانیم  صدای داخل مغز خود را تا حد زیادی ساکت کرده و با استفاده از این تکنیک مطالب را سریع تر مطالعه کنیم. 

یکی از آیتم های مورد نیاز و کاربردی تمرین موسیقی است ، بر اساس بررسی های صورت گرفته بر روی افرادی که قابلیت تندخوانی را دارند مشخص شده است کسانی که به صورت مداوم در هنگام مطالعه و فعالیت ها دیگر به موسیقی نیز گوش می دهند ذهن آن ها قابلیت تند خوانی بیشتری را در نسبت به دیگر افراد دارا می باشند. 

 

درک مطلب اصلی 

پیش از اینکه مطالعه ی یک متن را آغاز کنید پاسخ یک پرسش را به خودتان بدهید؛ چرا می خواهید این مطلب را مطالعه کنید؟ این مسئله کمک می کند شما زمان کمتری را صرف پیدا کردن مطلب اصلی بگذارید و سریعا به موضوع اصلی بپردازید. در تمامی متون و کتاب ها همیشه اطلاعات بی معنی وجود دارند که نیاز نیست شما آن ها را مطالعه کنید.

 

تمرین، تمرین، تمرین 

اولین نکته ای که پیش از تمرین تندخوانی باید به آن دقت کنید این است که تمرین های تند خوانی با تمرین های درک مطلب بسیار متفاوت هستند. شما در تندخوانی باید تمرین های متمرکزی را دنبال کنید که ذهن شما را یک مرحله جلوتر برده کمک می کند چشم و ذهن شما با یک سرعت مشخص مطالب را تحلیل کنند. امروزه با گسترش اپ ها و نرم افزارها شما می توانید این قبیل از تمرین ها را در تلفن های همراه خود نیز انجام داده و نتیجه ی دلخواه را کسب کنید. پیشنهاد می شود همه ی زبان آموزان برای بالا بردن سرعت مطالعه حتما از نرم افزارهای درک مطلب استفاده کرده و روش های سنتی را با روش های مدرن ترکیب کنند. 

 

تمرین بر روی به یادآوری مطالب 

شاید بسیاری از افراد بر این باور باشند که برای تندخوانی چشم شما باید سریع مطالب را بخوانند ولی در اصل این مغز شما است که موظف است پردازش اطلاعات را به درستی انجام دهد. یکی از روش هایی که این پردازش اطلاعات را سریع تر می کند تمرین حافظه یا به یادآوری مطالب است. پیشنهاد می شود بعد از هر پاراگرافی که مطالعه می کنید مکث کرده و به مدت 3 دقیقه موارد مطالعه شده را به یاد بیاورید. 

 

پیشرفت خود را یادداشت کنید

نکته ی اول در یادگیری علمی قابل اندازه گیری بودن اهداف است ، اگر شما برای خود اهدافی را در نظر می گیرید که قابل اندازه گیری نیستند بنابراین نمی توانید پیشرفت خود را نیز محاسبه کنید. در بخش تند خوانی نیز به همین صورت است شما حتما باید به صورت ماهیانه تعداد لغاتی را که در یک روز مطالعه می کنید را نوشته و برای خود یادداشت کنید.  اگر برای بررسی پیشرفت های خود به دنبال معیارهای مشخصی هستید ما برای شما تعداد لغاتی را که افراد انگلیسی زبان در هر سطح قادر به مطالعه هستند مشخص کرده ایم 

بزرگسالان: 300 لغت در دقیقه 

دانش آموز کلاس دهمی: 250 لغت در دقیقه 

دانشجویان: 450 لغت در دقیقه 

اساتید دانشگاهی: 675 لغت در دقیقه 

افراد تندخوان: 1500 لغت در دقیقه 

قهرمان تندخوانی در جهان: 4700 لغت در دقیقه 

 

کلام آخر

یکی از دلایل موفقیت افراد در آزمون های آیلتس و تافل قابلیت درک مطلب بالای آن ها است ، شما تصور کنید زبان آموزی قابلیت درک مطلب بالای خود را با مهارت تندخوانی همراه کرده و در یک آزمون آیلتس شرکت کند نتیجه ی به دست آمده بدون شک بی نظیر بوده و افراد می توانند در مقایسه با دیگر شرکت کننده ها نتیجه ای به مراتب بهتر را کسب کنند. ما در انگلیش کلینیک در مجموعه ی اهداف خود به منظور بهبود مهارت ریدینیگ تلاش خواهیم کرد روش های نوین تند خوانی و کتاب های مربوط به آن را برای شما آماده کنیم تا در این مسیر مانند تمام موارد آموزش زبان انگلیسی یاری رسان شما باشیم. 

 

چگونه مهارت خواندن (ریدینگ) خود را تقویت کنیم؟

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic