لوگو انگلیش کلینیک
چگونه مهارت خواندن (ریدینگ) خود را تقویت کنیم؟

چگونه مهارت خواندن (ریدینگ) خود را تقویت کنیم؟

03/01/31 13 دقیقه برای مطالعه 1780

مهارت ریدینگ شامل مهارت های مختلفی است که بسیاری از بخش های زندگی ما را درگیر می کند. داشتن توانایی بالای ریدینگ به شما کمک می کند تا هر متنی را که مطالعه می کنید به راحتی متوجه شده و نه تنها به معنای مستقیم آن پی ببرید بلکه معانی که نویسنده تلاش می کند بدون گفتن مستقیم به آن ها نیز اشاره کند درک کنید. یکی از مزیت هایی که مهارت ریدینگ به شما کمک می کند به بهتر شدن مکالمه و بکار بردن لغات مناسب در شرایط مختلف است. دانش بالای خواندن می تواند یکی از مهارت های حیاتی باشد که زندگی شخصی و حرفه ای شما را در همه جوانب تحت شعاع قرار دهد. 

در این مقاله ، ما تلاش می کنیم مهارت ها ی ریدینگ را ابتدا معرفی کرده سپس تاثیر آن بر روی زندگی را مورد بررسی قرار دهیم در نهایت نیز روش های که با استفاده از آن می توانید این مهارت را تقویت کنید به شما معرفی کنیم. 

 

مهارت خواندن (ریدینگ) چیست؟ 

ریدینگ به هرگونه مهارتی که مرتبط با خواندن ، درک ، تفسیر و رمز گشایی متون نوشتاری زبان اطلاق می شود گفته میشود. مهارت های ریدینگ خارق العاده می تواند در بهبود مکالمات نوشتاری مانند ایمیل ، پیامک و درخواست های اداری به شما تا حد زیادی کمک کند. توجه داشته باشید مهارت بالای ریدینگ در محل کار می تواند موفقیت شما را در مکالمات نوشتاری تا حد زیادی تضمین کند که همین امر نیز یکی از اصلی ترین دلایلی است که سوتفاهم را کاهش داده و شما را در مسیر درستی قرار می دهد. 

 

درک مطلب چیست؟ 

اگر بخواهم خیلی ساده به شما توضیح دهم ، توانایی درک متونی که مطالعه می کنید را درک مطلب می گویند. به منظور تفسیر و ترجمه ی متونی که مطالعه می کنید لازم است شما درک بالایی از مطالبی که می خوانید داشته باشید. عوامل متعددی هستند که مهارت ریدینگ را در شما تقویت می کند از جمله می توان به قابلیت رمز گشایی لغات ، استفاده از متن برای معنی کردن لغات نا آشنا و از همه مهم تر مشخص کردن کلید واژه هایی که معنی اصلی متن را می رسانند اشاره کرد. 

مهارت های ضروری مورد نیاز برای درک مطلب: 

  • رمز گشایی (کد شکنی )
  • تسلط
  • دامنه لغات
  • استنتاج
  • یاد سپاری
  •  

 

رمز گشایی (کد شکنی) 

این بخش یکی از آن مواردی است که در میان اساتید فارسی زبان کمتر به آن اشاره می شود ولی از اهمیت بالایی در درک مطلب برخوردار است. گاهی اوقات شما مطالبی را شنیده اید و معانی را نیز بلد هستید ولی به دلیل شباهت های املایی گاهی در مطالب ، شما در معنی کردن آن با مشکل روبرو هستید. در رمزگشایی شما باید با دیدن نوشتار این لغات تفاوت دو لغت مشابه به یکدیگر را پیدا کنید. 

 

تسلط

تسلط به ترکیب عوامل مختلف اشاره دارد و بر خلاف باور عمومی تنها به دانش لغوی شما اشاره ندارد. در ابتدا تسلط به معنی توانایی شما در خواندن شفاف و بدون متن گفته می شود که خود همین مسئله شامل رمز گشایی لغات جدید و نا آشنا است. دوم ، تسلط تنها به معنی خواندن و بلند خوانی نیست شما باید قادر باشید متون را تفسیر کنید به عنوان مثال شما شاید بتوانید یک متن را بسیار راحت و بدون مشکل بخوانید ولی اگر نتوانید آن را درک کنید این به معنای تسلط شما نیست. 

 

دامنه لغات

یکی از اصلی ترین عواملی که مهارت ریدینگ را تحت شعاع خود قرار می دهد دامنه لغات شما است. شاید شما در یک متن چند لغت را بلد نباشید ولی اگر شما قادر باشید بر اساس معانی قبل و بعد ، معانی لغات جدید را حدس بزنید معنی اصلی متن نیز برای شما مشخص می شود این مسئله به دامنه لغات و توانایی شما در حدس لغات مربوط می شود 

 

استنتاج

شاید برای شما این مطلب خیلی عجیب باشد ولی اگر شما نتوانید نظرها و عقاید خود را با داده هایی که در متن گفته شده مرتبط کنید توانایی درک شما و همچنین در پاسخگویی به سوالات با مشکل مواجه خواهد شد. شما باید بتوانید مطالب گفته شده در متن را با تصورات خود ارتباط دهید و معنی اصلی جملات را بدانید. به عنوان مثال شاید شما متنی در مورد پلاستیک ها در اقیانوس بخوانید ، اگر نتوانید به استنتاج خوبی برسید ممکن است برخلاف متن به این نتیجه برسید که بازیافت پلاستیک منجر به آلودگی اقیانوس ها شود. نتیجه گیری و استنتاج یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت در مهارت ردینگ است. 

 

یاد سپاری 

 در آزمون های درک مطلب همه چیز به حافظه و به یاد سپاری مطالبی که خوانده ایم باز می گردد. درک مطالب تماما به یاد سپاری مطالبی است که در متن خوانده اید و به صورت چهار گزینه ای از شما سوال می شود. با تقویت حافظه خود شما می توانید هم دامنه لغات را بهبود ببخشید و هم احتمال موفقیت خود در آزمون هایی مانند تافل و آیلتس را بالا ببرید. 

 

چگونه مهارت ریدینگ را در خود تقویت کنید؟

روش های و متودهای بسیاری وجود دارد تا با بهره گیری از آن ها شما مهارت ریدینگ خود را تقویت کنید. یکی از بهترین روش های که به شما کمک می کند تا نسبت به متون ریدینگ مسلط شوید ، تند خوانی است سعی کنید این مهارت را هر روز تمرین کنید در همین راستا شما باید دامنه لغات را نیز گسترده تر کنید. مراحل پیش رو به شما کمک می کنند تا مهارت های ریدینگ را در خود تقویت کنید؛ 

 

  • هر روز زمانی را برای مطالعه متن ها اختصاص دهید 
  • اهدافی را از خواندن متن برای خود مشخص کنید
  • متنی که خوانده اید را بازنگری کنید
  • اهداف بلند مدتی برای خود مشخص کنید
  • دلایل نوشتن متن را مشخص کنید
  • هنگام خواندن متون یادداشت برداری کنید
  • با خلاصه کردن متون خوانده شده آن ها را کاربردی کنید

 

اهدافی را از خواندن متن برای خود مشخص کنید

همانطور که می دانید یکی از بهترین راه های تقویت مهارت ریدینگ تمرین مستمر است. به منظور اینکه بتوانید این مهارت را تا حد پیشرفته تقویت کنید باید روزانه حداقل 15 تا 20 دقیقه وقت صرف کنید. بهترین موضوعاتی که شما می توانید مطالعه کنید شامل روزنامه ، مقالات ، مجلات و داستان های کوتاه است مهمترین موضوع تمرین است و بخش های جانبی مانند موضوع، اهمیت کمتری دارند. 

 

مشخص کردن اهداف ریدینگ 

به منظور تقویت دامنه لغات، درک عمیق متون مختلف و بهبود قابلیت برقراری ارتباط میان موارد گفته شده در متون و ایده ها و مفاهیم خود بهتر است برای هر متنی که مطالعه می کنید اهدافی را مشخص کنید. 

به عنوان مثال، شاید شما در متون فنی مانند فناوری اطلاعات یا بازاریابی با مشکل مواجه هستید به همین منظور بهتر است شما ابتدا متونی را پیدا کنید که مرتبط با این متون باشند سپس لغات تخصصی آن را با توجه به متن معنی کرده و سعی کنید تفاوت کاربرد تخصصی لغات را با معنی عامیانه آن مشخص کنید. در نهایت به منظور اینکه در مورد این موضوع سطح خود را بالا ببرید باید آهسته آهسته متون را دشوار کنید. 

 

متنی که خوانده اید را بازنگری کنید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از مدتی که یک متن را مطالعه می کنید و به آن مراجعه می کنید معانی لغات و جملات کمی گنگ می باشد. این امر بسیار طبیعی است از این جهت شما باید متنی را که یک بار مطالعه می کنید پی در پی برای خود تکرار کنید تا معانی آن برای شما تکرار شود. به یاد داشته باشید تکرار از اصلی ترین دلایل یادگیری و موفقیت شما است. 

 

دلایل نوشتن متن را مشخص کنید 

همانطور که متن را برای خود می خوانید و یا در حال پاسخ دادن به پرسش های چهار گزینه ای انتهای متون هستید از خودتان بپرسید چرا این متن نوشته شده است، هدف از نگارش متن چیست؟ چه اطلاعاتی را نویسنده می خواهد به ما منتقل کند؟ دانستن هدف اصلی متن به شما کمک می کند تا راحت تر با متن ارتباط برقرار کنید. 

 

استراتژی کلیدی خواندن را بکار ببرید 

همانطور که شما متون مختلفی را می خوانید ، می توانید استراتژی های مختلفی را برای درک بهتر متون به کار ببرید.  به عنوان مثال زمانی که متون را بازنگری می کنید مشخص کنید که این متن دستوری است یا تشویقی و یا لحن بیان نویسنده را برای خود در ذهن خود بررسی کنید آیا نویسنده از بیان رسمی یا غیر رسمی استفاده می کند؟ داشتن استراتژی هایی مانند مشخص کردن لحن و هدف نگارش متن و یا یادداشت برداری همیشه در تقویت مهارت ریدینگ تعیین کننده هستند. 

 

هنگام خواندن متون یادداشت برداری کنید

یکی دیگر از روش های موثر برای تقویت مهارت ریدینگ یادداشت برداری هنگام خواندن متن است. به عنوان مثال ، شما هنگامی که یک رمان را برای اولین بار مطالعه می کنید به منظور اینکه بتوانید درک بهتری از منظور نویسنده داشته باشید برخی از موارد مانند اسامی شخصیت ها و اتفاق های مهم را یادداشت برداری می کنید. قبل از اینکه بخواهید یک متن را شروع کنید بهتر است دفترچه را برای خود برداشته و معانی لغات جدید را در آن یادداشت کنید. 

برای آن دسته از زبان آموزانی که قصد دارند در آزمون آیلتس شرکت کنند توصیه می کنیم با خواندن متون تخصصی چارت ها و نمودارهایی را همانند سوالات آزمون طراحی کنند این کار برای آن ها دو مزیت دارد ابتدا ریدینگ آن ها را تقویت می کند و دوم اینکه به آن ها کمک می کند تا در هنگام رایتینگ از متون خوانده شده استفاده کنند. 

 

با خلاصه کردن متون خوانده شده آن ها را کاربردی کنید

یکی از تمرین هایی که به شدت مهارت ریدینگ شما را تقویت می کند خلاصه نویسی متون است با این کار شما ابتدا لغات کلیدی متون را پیدا می کنید سپس کل متن را به خوبی تحلیل کرده و با استفاده از همان لغات آن متن را خلاصه می کنید همین امر دو مهارت ریدینگ و رایتینگ شما را تا حد زیادی تقویت می کند. 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic