لوگو انگلیش کلینیک
روش های طلایی تقویت ریدینگ آیلتس (IELTS)

روش های طلایی تقویت ریدینگ آیلتس (IELTS)

03/02/05 13 دقیقه برای مطالعه 14827

 آزمون آیلتس، یک آزمون زبان بین المللی می باشد و شامل سنجش 4 مهارت خواندن، نوشتن، مکالمه و شنیدن انگلیسی است. سیستم نمره دهی این آزمون از 1 تا 9 می باشد و معمولا نمره حدود 6.5 تا 7 برای گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه های خارجی و یا مهاجرت کافی است. آزمون آیلتس دو نوع جنرال و آکادمیک دارد که ریدینگ و رایتینگ این دو آزمون با یکدیگر متفاوتند.  

در هر دو آزمون جنرال و آکادمیک بخش ریدینگ شامل 40 سوال می باشد و شما 60 دقیقه فرصت دارید تا به سوالات پاسخ دهید. ریدینگ هر دو آزمون دارای 30 سوال است که در یک دفترچه به همراه سوالات در اختیار آزمون دهندگان قرار می گیرد. بخش ریدینگ در مجموع حدود 2000 تا 2700 کلمه است. در بخش اول ریدینگ آیلتس جنرال شما 2 یا 3 متن کوتاه خواهید داشت، بخش دوم نیز شامل 2 متن کوتاه و بخش سوم دارای تنها یک متن بلند است که موضوعات آن ها بیشتر در مورد مسائل اجتماعی برگرفته از رسانه، روزنامه و مجلات و ... می باشند. محتوای این متون طوری انتخاب شده که توانایی شما را در فهم متون عمومی مورد بررسی قرار دهد.  

در ریدینگ آیلتس آکادمیک شما سه متن بلند تحلیلی، توصیفی و علمی خواهید داشت که نسبتا دشوار هستند. این متون برگرفته از مجلات علمی، کتاب ها، مقالات عمومی و ... می باشند. توجه کنید که متن ها خیلی تخصصی نیستند و برای پاسخگویی به سوالات آن نیاز به دانشی غیر از زبان انگلیسی ندارید. محتوای این متون طوری در نظر گرفته شده اند که میزان توانایی آزمون دهندگان را در فهم و تحلیل متون علمی، مقالات و کتب درسی مورد سنجش قرار دهند. 

 تقویت ریدینگ آیلتس

 

بارم بندی سوالات در دو آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک متفاوت می باشد:

در آیلتس جنرال بارم بندی به این صورت است که  ۱۵ پاسخ صحیح  نمره 4  می گیرد.۴، 23 سوال صحیح نمره 5، ۳۰ سوال صحیح نمره 6 و ۳۴ سوال صحیح نمره ۷ را خواهد گرفت.

در آیلتس آکادمیک ، ۱۵ سوال صحیح  5 نمره دارد، ۲۳ سوال صحیح ۶ نمره،۳۰ سوال صحیح ۷نمره و ۳۵ سوال صحیح 8 نمره خواهد داشت.

برای کسب نمره بالا در ریدینگ آزمون آیلتس، باید به طور منظم و جدی تمرین کنید و سطح زبان خود را به حد پیشرفته برسانید. ریدینگ معمولا مهارتیست که زبان آموزان تصور می کنند از همه ساده تر است و بنابراین زمان کمتری به آن اختصاص می دهند، در حالی که واقعیت چنین نیست و این تصور در روز آزمون موجب از دست رفتن بخش زیادی از نمره ریدینگ می شود چرا که نه تنها متون ریدینگ آیلتس چندان ساده نیستند، بلکه سوالات و گزینه های آن نیز چالش برانگیز هستند، یعنی حتی اگر متن را به خوبی متوجه شوید، ممکن است با سوالات پیچیده و گی کننده ای مواجه شوید.

 علاوه بر این، مدریت زمان نیز نقش بسیاری مهمی در ریدینگ دارد و برای گرفتن نمره بالا، باید سریع باشید. بنابراین، تمامی این مسائل، نیاز به تمرین مداوم و صحیح و ارتقا دانش زبان دارد. نکته خیلی مهمی که باید به آن توجه کنید این است که گول تبلیغات پوچ را نخورید و تصور نکنید که بدون دانش قابل توجه، صرفا با تکنیک ها و ترفند ها می توانید نمره بالایی در ریدینگ آیلتس بگیرید. تکنیک ها فقط زمانی به کمک شما می آیند که در کنار دانش بالای زبان خود از آن ها جهت تنظیم وقت استفاده کنید. بنابراین این تصور را که چند ترفند و راز و رمز می تواند شما را یک شبه به نمره بالا  در ریدینگ آیلتس برساند، فراموش کنید. 

برای گرفتن نمره بالا در ریدینگ و قطعا سایر مهارت ها، فقط و فقط تمرینات منظم و مطالعه و برنامه ریزی بلند مدت به شما کمک می کند. ما در این مقاله قصد داریم تا روش های تقویت ریدینگ آیلتس را بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

افزایش دایره لغات برای تقویت ریدینگ آیلتس

افزایش دایره لغات یکی از پایه ای ترین نیازها برای فهم متون آیلتس و هر متن انگلیسی دیگری است. اگر سطح زبان شما بالا نیست ابتدا با استفاده از کتاب های لغت عمومی دانش لغوی خود را افزایش دهید. این کتاب ها معمولا شامل انواع مثال ها و تمرینات نیز هستند که به یادگیری و استفاده از کلمات کمک بسیاری می کنند. برای یادگیری لغت از طریق کتاب، بهتر است که برنامه ای منظم داشته باشید و بسته به توانایی خود روزانه حدود 5 تا 10 کلمه یاد بگیرید و روز بعد علاوه بر کلمات جدید، کلمات روز پیش را نیز دوره کنید. استفاده از فلش کارت و یادگیری به روش لایتنر در فراگیری لغت یک روش بسیار کاربردی است که هم می توانید کارت ها را به صورت فیزیکی تهیه کنید و هم از نرم افزارهای موجود استفاده کنید.

 نرم افزارهای memrise و Anki App بهترین نرم افزارها برای حفظ لغات انگلیسی هستند که قابل نصب بر روی تمام گوشی ها می باشند. شما می توانید در این نرم افزارها کلمات روزانه خود را وارد کنید و به صورت منظم دوره کنید. همچنین می توانید تنها کلماتی را که یادگیری آن ها برایتان دشوارتر است را وارد کنید تا با دوره منظم، این کلمات در حافظه تان ماندگار شوند.

 

تقویت گرامر برای بهبود ریدینگ آیلتس

تقویت گرامر به فهم ساختار جملات و در نهایت مفهوم صحیح جمله به شما شدیدا کمک می کند. حتما برایتان پیش آمده که یک جمله می خوانید و با اینک معنای تمام کلمات را می دانید، اما مفهوم جمله را متوجه نمی شوید. علت این امر عدم فهمیدن ساختار گرامری جمله است. بنابراین، علاوه بر دانستن لغت، تسلط به گرامر نیز برای فهمیدن مفهوم متون ریدینگ آیلتس بسیار ضروری می باشد و اتفاقا، طراحان سوال به استفاده از ساختارهای گرامری پیچیده برای سنجش میزان تسلط شما، علاقه دارند. پی اگر می خواهید در ریدینگ آیلتس نمره بالایی بگیرید، حتما به ساختارهای گرامری و به ویژه ساختارهای خاص مسلط باشید. برای این کار یک روش مطالعه مستقیم گرامر است و روش بعدی مطالعه متون ریدینگ آیلتس به صورت فعال یا Active است که در ادامه آن را توضیح می دهیم.

 

مطالعه فعال متون انگلیسی برای تقویت ریدینگ آیلتس

مطالعه فعال ریدینگ ها، یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای تقویت ریدینگ آیلتس است. توجه کنید که اگر سطح زبان شما چندان بالا نیست، ابتدا به سراغ متون ساده تر بروید و سپس متن های آیلتس. و اما مطالعه اکتیو چگونه است؟ به زبان ساده، مطالعه اکتیو یعنی شکافتن و بررسی دقیق متن ریدینگ های آیلتس. توجه کنید که بخش عمده تمرینت شما باید به این قسمت اختصاص یابد و تنها 10 الی 20% تمرینات صرف تست زنی می شوند. پس در بخش مطالعه اکتیو و بررسی متن، اصلا به تایم توجه نکنید و شروع کنید به خواندن متن.

در قدم اول زیر کلمات نا آشنا خط بکشیدو ببینید که آیا دانستن معنای تمامی کلمات برای فهم جمله نیاز است؟ و یا آیا می توانید معنای کلمات را با توجه به ادامه جمله حدس بزنید؟ ولی در نهایت معنی تمامی کلمات را از دیکشنری پیدا و یادداشت کنید (سعی کنید از دیکشنری انگلیسی به انگلیسی استفاده کنید).

در قدم بعدی به ساختار جملات و گرامر های به کار رفته شده دقت کنید و زیر آن ها را خط بکشید. اگر ساختاری را متوجه نشدید حتما در اینترنت جستجو کنید و یا از افراد مسلط به انگلیسی سوال کنید. یک قدم بیشتر و بسیار مفید در این بخش، استفاده از ساختارهای گرامری در رایتینگ های خودتان است. این کار هم به تسلط شما بر ساختار گرامر کمک می کند و هم رایتینگتان را تقویت می کند. همچنین می توانید با استفاده از کلمات جدیدی که پیدا می کنید جمله بسازید.  

علاوه بر توجه به لغات و ساختار جملات، باید هنگام مطالعه متن به نحوه بسط داده شدن موضوع در متن توجه کنید و ببینی نویسنده چطور یک موضوع را بیان و بررسی کرده. برای این کار بهتر از زیر تاپیک سنتنس خط بکشید . ببینید در ادامه موضوع چطور باز شده.  

 

تمرین روزانه برای توقیت ریدینگ آیلتس

برای بهبود ریدینگ آیلتس به تمرین و زمان نیاز دارید زیرا مهارت ریدینگ به نسبت کند پیشرفت می کند و باید حتما مطالعه و تمرین مداوم و منظم داشته باشید تا نتیجه ببینید. در تمرینات خود اصلا به کمیت توجه نکنید، یعنی تصور نکنید هرچه تعداد متن بیشتری بزنید، بهتر است. تمرین باید کیفیت داشته باد یعنی متون و سوالات را به دقت موشکافی کنید و از همه مهم تر، سوالاتی را که متوجه نشدید یا اشتباه زده اید را حتما بررسی کنید و ایرادهایتان را رها نکنید چون این مدل تمرین کردن هرگز تاثیری مثبتی ندارد و فقط موجب اتلاف وقت و نا امیدی شما می شود. پس از مدتی که به خوبی به متون مسلط شدید، وقت تمرین برای مدیریت زمان و در واقع به کار گیری تکنیک های سرعتی می باشد. سعی کنید 10 الی 20% تمرین های خود را به مساله تنظیم زمان اختصاص دهید تا در روز آزمون با کمبود وقت مواجه نشوید.

 

مطالعه زیاد به زبان انگلیسی برای بهبود ریدینگ آیلتس

مطالعه زیاد و منظم موجب سریع شدن ذهن شما در خواندن متن ها می شود و علاوه بر گسترش دایره لغات شما، موجب تکرار کلمات و جا افتادن آن ها در ذهن شما می شود که همه این ها در نهایت به شما کمک می کند که یک متن را بدون فکر کردن و ترجمه متوجه شوید و این دقیقا چیزیست که در آیلتس به آن نیاز دارید چون شما در جلسه آزمون فرصتی برای خواندن متن و ترجمه آن در ذهن و ... را ندارید و باید خیلی سریع متون را بخوانید و بیشتر را وقت خود را به یافتن پاسخ سوالات اختصاص دهید. بنابراین مطالعه روزانه و منظم متون انگلیسی به افزایش سرعت شما و همچنین دانش لغوی و شناخت ساختار جملات کمک می کند.

برای مطالعه به زبان انگلیسی منابع مختلفی وجود دارند. داستان های کوتاه، مجلات، مقالات انگلیسی، روزنامه و سایت های خبری و ... از بهترین منابع قابل دسترس هستند. اگر سطح زبان شما متوسط رو به بالاست، ما پیشنهاد می کنیم که هر مطلبی را که نیاز دارید به زبان انگلیسی سرچ کنید. فراموش نکنید که کلمات نا آشنا را به همراه معانی آن ها در دفترچه مخصوص خود یادداشت کنید و روزانه در اوقات فراغت خود به مطالعه آن ها بپردازید.

معنای لغات نا آشنا را بلافاصله در دیکشنری جستجو نکنید، ابتدا سعی کنید معنی لغت را با توجه به جمله حدس بزنید و سپس به دیکشنری مراجعه کنید. همچنین سعی کنید واژه های هم معنی را که به مرور با آن ها مواجه می شوید، در یکجا جمع آوری کنید. در نهایت با مطالعه متون انگلیسی به طور مکرر، ذهنتان با زبان انگلیسی اخت شده و دیگر نیازی به ترجمه جملات در ذهن نخواهید داشت.

 

مهارت های مرتبط به سوالات مختلف را تقویت کنید

 بر اساس تحقیقی که بر روی آزمون های گوناگون انجام داده ایم متوجه شدم نزدیک به 14 نوع سوال مختلف وجود دارد و شما به منظور موفقیت در این بخش نیاز دارید به هر 14 نوع سوالات تسلط داشته باشید. برخی از این سوالات با نظم بسیار خاصی پست سر هم قرار می گیرند ولی دیگر سوالات چنین ترتیبی ندارند و شما باید انتظار پرسش های تصادفی را داشته باشید. در بخش های دیگر برای شما این 14 نوع را مشخص خواهیم کرد. 

 

روخوانی و بررسی سطحی

 شما حتما باید روخوانی و بررسی متون زبان انگلیسی را تا سطح بسیار بالا مسلط باشید تا بتوانید در آزمون آیلتس موفق باشید. روخوانی (Skimming) به مهارت خواندن تند و متوجه شدن منظور کلی نویسنده گفته می شود. پیشنهاد می شود قبل از  اینکه به سوالات مراجعه کنید یک مرتبه به صورت خیلی سریع متن را روخوانی کنید. این کار به این منظور نیست که شما کل متن را به صورت کامل و دقیق بررسی کنید شما تنها تلاش می کنید موضوع اصلی را مطالعه کرده و نسبت به منظور نویسنده ایده ای را بدست بیاورید. کل متن را باید در حداکثر 2 دقیقه روخوانی کنید و بیشتر از این برای این کار زمان نگذارید. در همین حین که این کار را می کنید تلاش کنید زیر لغات کلیدی خط بکشید. نیاز نیست متن را با دقت در ابتدا مطالعه کنید روخوانی مهارتی است که به شما کمک می کند منظور کلی متن را متوجه شده و نکات کلیدی را مشخص کنید. 

 

مهارت تندخوانی خود را تقویت کنید

 این آزمون تنها دانش زمانی شما نیست شما باید با زمان نیز رقابت کنید. شما باید مهارت تند خوانی خود را تقویت کنید ، متن را سریع خوانده و سپس پرسش ها را نیز به تندی مطالعه کنید. تاکید می کنیم پیدا کردن اطلاعات کلیدی مهم ترین کار شما است. 

 

سعی نکنید کل متن را ریز به ریز متوجه شوید

یکی از اشتباهات رایج زبان آموزان تلاش برای درک کل متن و متوجه شدن منظور نویسنده است. این کار یکی از اشتباهاتی است که منجر می شود شما زبان آموزان زمان کافی برای پاسخ دادن به سوالات را نداشته باشید. همیشه به یاد داشته باشید شما یک وظیفه دارید "پیدا کردن پاسخ به سوالات". همیشه قبل از شرکت در آزمون این مطلب را به یاد داشته باشید که تنها دو نوع سوال است که شما برای پاسخ دادن به آن ها باید کل متن را متوجه شوید "مشخص کردن موضوع مقاله" و Heading matching . بنابراین خیلی زمان خود را برای خواندن کل متن و درک کامل آن صرف نکنید. 

 

لغات کلیدی

 گاهی اوقات دانش زبانی به تنهایی برای پاسخ دهی به سوالات زبان کافی نیست شما باید مهارت موفقیت در آزمون را نیز به همراه داشته باشید. یکی از این مهارت ها پیدا کردن لغات کلیدی سوالات در داخل متن است. شما باید یاد بگیرید این لغات کلیدی را در داخل متن سریعا پیدا کرده و سرعت پاسخ دهی به پرسش ها را بالا ببرید. برخی از این کلیدواژه ها بسیار واضح هستند همیشه در متن ها بر روی تاریخ ها ، اعداد ، مکان ها ،  اسامی دقت کنید. 

 

آشنایی با متون دشوار

 اگر برای آزمون زمان زیادی دارید ابتدا تلاش کنید خود را برای انواع مختلفی از آزمون های آماده کنید. سطح دشواری آزمون ها با هم متفاوت است از این رو تنها بر روی متن های ساده و آسان تمرکز نکنید و تلاش کنید با گذر زمان متونی را که از نظر سطح بسیار بالا می باشند مطالعه کرده و خود را برای آن ها آماده کنید. 

 

تمرین آزمون آیلتس با استفاده از سوالات آزمون های پیشین

شما در وب سایت های مختلف (از جمله وب سایت انگلیش کلینیک) می توانید منابع گسترده ای از متن های ریدینگ را برای تمرین پیدا کنید. شما باید آزمون های تمرینی آیلتس را به دو دلیل شرکت کنید 

  • به منظور تقویت مهارت های ریدینگ، تمرین عنواع مختلف سوالات و بهبود دامنه لغات خود
  • ایجاد فضای آزمون و آماده کردن خود برای آن شرایط و بالا بردن نمره ریدینگ

 

آزمون GT

 دو بخش اول آزمون ریدینگ آیلتس جنرال با آزمون آکادمیک متفاوت است ولی در بخش سوم این آزمون سوالات و متن مشابه هستند. برای تمرین دو بخش اول بهتر است شما مواردی مانند دستورالعمل وسایل ، برنامه های کاری و نوشته های مشابه آن را مطالعه کنید. شما این چنین مواردی را می توانید در کتاب کمبریج آیلتس مطالعه کنید. برای آن دسته از زبان اموزانی که برای آزمون آکادمیک تلاش می کنند بهتر است از هیچ منبعی دریغ نکنند. 

 

ضعف های خود را پیدا کنید

 مادامی که شما نقاط ضعف و قوت خود را مشخص نکرده ای نمی توانید سطح خود را بهبود ببخشید. باید در ابتدا متوجه شوید چرا در یک مهارت شما نمی توانید درست به پرسش ها پاسخ دهید سپس برای برطرف کردن این ضعف به دنبال یک راه حل باشید. اگر شما به دلیل عدم درک درست از متن نمره ی پایینی را کسب می کنید ابتدا باید سطح گرامر و دامنه لغات خود را تقویت کنید. و اگر به دلیل کمبود زمان یا عدم تمرکز قادر نبودید اطلاعات مورد نظر را از متن پیدا کنید در این صورت باید به دنبال یک راه حل دیگر باشید

 

واقعگرا باشید

 اگر سطح زبان انگلیسی شما خیلی بالا نیست انتظار نداشته باشید نمره ی 7 را کسب کنید

 

تمرینات خود را برای بخش ریدینگ برنامه ریزی کنید

 شما باید برای موفقیت در این آزمون زمان بگذارید. 

  • تقویت دامنه لغات
  • نوع خاصی از سوالات را تمرین کنید
  • سرعت خود را برای مشخص کردن اطلاعات بالا ببرید
  • سوالات آزمون های مختلف را به صورت تفریحی تمرین کنید تا مهارت خود را بالا ببرید
  • در شرایط بازسازی شده امتحان تمرین تست زنی کنید تا نمره خود را سنجیده و آن را با گذر زمان تقویت کنید

 

آماده ی هر اتفاقی باشید

 مانند تمامی آزمون های دیگر شما باید خود را آماده ی این آزمون نیز بکنید همیشه با خود تکرار کنید که حتی انگلیسی زبانان نیز باید برای شرکت در این آزمون تمرین کرده و آماده شوند. 

 

کلام آخر

یکی از دلایلی که زبان آموزان در آزمون آیلتس موفق عمل نمی کنند تمرکز بیش از حد آن ها بر روی خواندن و بالا بردن دامنه لغات است در حالیکه آزمون آیلتس تنها به دانش شما باز نمی گردد این مهارت و تسلط شما در آزمون است که مشخص می کند چه نمره ای را در آزمون آیلتس کسب می کنید. یکی از تمرکزهای ما در انگلیش کلینیک بر روی آموزش تکنیک هایی است که موفقیت شما در آزمون را تضمین می کند. سعی کنید ترازوی دانش و تکنیک را در آزمون آیلتس متوازن کنید تا از کسب بالاترین نمره مطمئن باشید. 

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

کیوکارد ایلتس (IELTS Cue Cards) چیست؟

دوره آیلتس آکادمیک دکتر حامد رفیعی

دوره آیلتس جنرال دکتر حامد رفیعی


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic