لوگو انگلیش کلینیک
بهترین روش ها برای تقویت تلفظ و لهجه زبان انگلیسی

بهترین روش ها برای تقویت تلفظ و لهجه زبان انگلیسی

03/02/05 13 دقیقه برای مطالعه 1428

بدون شک تمام کسانی که زبان انگلیسی را آموزش می بینند تلاش زیادی برای یادگیری گرامر ،  بهبود دامنه لغات و تقویت ساختارهای دشوار می کنند ولی زمانی که با یک فرد انگلیسی زبان صحبت می کنند ممکن است مخاطبان آنها برخی از موارد گفته شده را متوجه نشده و مکرر سوال بپرسند؛ منظور شما از این جمله چیست؟ این مسئله می‌تواند برای بسیاری از زبان آموزان چندان جذاب نبوده و آنها را نسبت به یادگیری زبان انگلیسی دلسرد نماید. آیا در حین صحبت با یک فرد نیتیو این جملات را شنیده اید؟

 

“?I’m sorry, what”

“?Could you repeat that please”

 

شنیدن این جملات از مخاطب تنها یک معنی به همراه دارد و آن این است که شما باید بر روی تلفظ و نحوه ادای لغات خود کار کنید. تقویت لهجه زبان انگلیسی امری بسیار چالش برانگیز برای بسیاری از زبان آموزان می باشد و ممکن است سالها طول بکشد یک فرد بتواند نحوه ادای لغات را تغییر دهد. 

به منظور این که یک فرد بتواند نحوه صحبت و لهجه خود را به درستی تغییر دهد چند تمرین وجود دارد که امروز با هم در کلینیک تخصصی رفیعی قصد داریم در مورد این تمرین ها صحبت کنیم.

 

 

نکات تخصصی برای بهبود تلفظ انگلیسی شما

به منظور اینکه بتوانیم به شما زبان آموزان عزیز نکات کلیدی را آموزش دهیم مصاحبه ای را با دکتر کاوه اردلانی و دکتر حمید رضا مرادیان عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان انجام دادیم و عواملی را که موثر بر تقویت لهجه زبان انگلیسی می باشد مورد ارزیابی قرار دادیم. این دو استاد برجسته که بیش از بیست سال است بر روی آموزش زبان انگلیسی تمرکز کرده اند نکاتی را عنوان نموده اند که در کمتر روش آموزشی از آن ها استفاده می شود. 

 

استاد مرادیان عنوان می کند به صورت غیر منصفانه‌ای برخی از افراد ساختار زبانی دارند که این مسئله کمک می کند با کمترین تلاش لهجه بسیار خوبی را دارا باشند. ایشان عنوان کرده‌اند مطالعات زبان شناسان تخصصی هنوز دلیل اصلی این مسئله را مشخص نکرده ولی از هر ۱۰۰ زبان آموز پنج تن از آنها به صورت مادرزادی توانایی تقویت لهجه زبان انگلیسی را دارا می باشند. "برای برخی افراد، تلفظ لغات انگلیسی بسیار آسان است. برخی از افراد مقلد طبیعی هستند. این بدان معناست که برای آنها آسان است که صداهایی مشابه با شخص دیگری که صحبت می کند را ادا کنند."

 

استاد مرادیان به ما گفت که سهولت تلفظ انگلیسی بستگی به شباهت زبان مادری شما به زبان انگلیسی نیز دارد. اگر زبان مادری شما بسیار متفاوت است، پس «ممکن است به شما کمک نکرده باشد عضلاتی را که برای ایجاد صداهای انگلیسی به آن نیاز دارید، توسعه دهید». به عنوان مثال افرادی که زبان مادری آن ها زبان آلمانی است به احتمال زیاد آشنایی بهتری با لغات زبان انگلیسی دارند تا افرادی که زبان مادری آن ها ژاپنی و چینی است. به گفته استاد مرادیان بهترین راه برای تقویت لهجه زبان انگلیسی صحبت با افراد مختلف و از همه مهمتر افراد نیتیو می باشد. 

 

”البته، این مسئله همیشه امکان پذیر نیست، بنابراین توصیه می کنم تا جایی که می توانید با صدای بلند با خودتان صحبت کنید. به عنوان یک استاد زبان انگلیسی مردم را تشویق می کنم که زندگی خود را با صدای بلند روایت کنند.“

 

این تمرین یک نکته عالی است - هرچه باشد، هر زبانی نیاز به حرکت زبان به روش های مختلف دارد، و زبان ماهیچه ای است که می توان آن را تمرین داد! اگر می خواهید «زندگی خود را روایت کنید» حتماً باید به اعضای خانواده خود این مسئله را عنوان کنید تا فکر بدی نسبت به شما نکنند. 

 

مرادیان همچنین به زبان‌آموزان پیشنهاد کرد که جملات انگلیسی را که در ویدیوها می‌شنوند، تمرین کنند. «یک ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید و به صحبت های یک نیتیو گوش دهید و جمله ای که می گوید را سریع تکرار کرده و آن را ضبط کنید. می توانید آنچه را که در ویدیو می شنوید را با آنچه در تلفن خود می شنوید مقایسه کنید." با این تمرین شما می توانید به صورت کامل ایده ای در مورد لهجه خود به دست آورده و برای بهبود لغات کار کنید. 

 

بهترین روش ها برای تقویت تلفظ و لهجه زبان انگلیسی

 

8 روش اثبات شده برای بهبود تلفظ انگلیسی

پس از صحبت با این استاد برجسته ما نگاهی نیز به روش های تمرینی دکتر کاوه اردلانی رئیس کارگروه گفتار درمانی آمریکا انداختیم. ایشان تمرین هایی را برای ما معرفی کردند که استفاده از آن ها خالی از لطف نمی باشد. 

 

روی واج ها تمرکز کنید

 

بازگشت به اصول اولیه و بررسی صداهای استفاده شده در کلمات انگلیسی می تواند مفید باشد. این به معنای خواندن دوباره الفبا نیست - احتمالاً مدتها پیش این را یاد گرفته اید! در این مرحله شما باید نحوه ادای واج ها را بررسی نمایید. در اصل هر واج به یک نحوی زبان و لب ها را درگیر می کند و شما به عنوان یک زبان آموز باید چرخش زبان را یاد بگیرید. 

واج چیست؟ خوب، شاید متوجه شده باشید که بسیاری از حروف به تنهایی با زمانی که در کلمات استفاده می شوند متفاوت تلفظ می شوند. بسیاری از حروف حاوی بیش از یک صدا هستند - برای مثال "F" "e fff" تلفظ می شود. واج ها کوچکترین واحد صدا در زبان انگلیسی هستند - صداهایی که حروف در هنگام شکسته شدن حاوی آنها هستند.

تشخیص اینکه کدام واج ها در یک کلمه به چه نحوی ادا می شوند واقعاً دشوار است. در قرن نوزدهم، معلمان زبان الفبای جدیدی به نام الفبای آوایی بین المللی (IPA) را ایجاد کردند که به زبان آموزان اجازه می داد تلفظ کلمات را بخوانند. پس از این کلمات نوشته شده در IPA را در لغت نامه های انگلیسی یا در صفحات ویکی پدیا دیده باشید.

 

 

برای یادگیری نکاتی از دیگر زبان‌آموزان به YouTube نگاه کنید

 

برخی صداهای دشوار وجود دارد که مخصوص زبان انگلیسی هستند و تلفظ آنها برای افراد غیر بومی دشوار خواهد بود. همانطور که دکتر مرادیان اشاره کرد، زبان مادری شما ممکن است به شما کمک نکرده باشد که عضلات لازم برای ایجاد این صداهای مختلف را توسعه دهید. خبر خوب این است که شما در این زمینه تنها نیستید!

هر کدام از ترکیب‌های حروف، عبارات یا کلماتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید، سایر زبان‌آموزان با زبان مادری شما نیز با آنها مشکل داشته اند!

«نکات تلفظ انگلیسی برای گویندگان [زبان مادری شما]» خود را در YouTube جستجو کنید. با زبان آموزانی که این مشکلات را داشته اند صحبت کنید و از تجربیات آن ها استفاده کنید. شما همچنین می توانید از آموزش های ما در یوتیوب نیز بهره بگیرید. کانال یوتیوب ما بر روی آموزش لغات مختلف تمرکز دارد. 

 

 

برخی از تمرینات تقویت عضلات زبان را امتحان کنید

 

اگر نمی توانید صداهایی را که برای تلفظ کلمات انگلیسی لازم دارید ادا کنید، ممکن است لازم باشد عضلات دهان و زبان خود را تمرین دهید. یکی از راه‌های عالی برای بهبود مهارت‌های انگلیسی خود، تمرین‌های تلفظی مانند « پیچاندن زبان » است - جملات احمقانه‌ای که تلفظ آنها در اولین تلاش بسیار سخت است. یوتیوب ویدیوهای زیادی دارد که این تمرین ها را نشان می دهد، به منظور اینکه این تمرین را دنبال کنید می توایند به صفحه Rachel در یوتیوب مراجعه کنید. این استاد یکی از شاگردهای دکتر کاوه اردلانی می باشد.

 

 

کلمات جدید را با تلفظ آنها یاد بگیرید

 

اگر در حال تمرین واژگان هستید و به کلمه ای برخورد کردید که نمی دانید چگونه آن را تلفظ کنید، سعی نکنید حدس بزنید. یادگیری تلفظ صحیح از ابتدا بسیار ساده تر از اصلاح یک عادت بد است. کلمات را به صورت رایگان در سایت های بومی جستجو کنید مانند:

 

Dictionary.com اگر در حال یادگیری لهجه انگلیسی آمریکایی هستید.

 

Dictionary.cambridge.org اگر در حال یادگیری لهجه انگلیسی بریتانیایی هستید.

 

اگر تلفظ کلمه‌ای برایتان سخت است، حتی می‌توانید تلفظ صحیح را در تلفن خود ضبط کنید تا بعداً به آن گوش دهید.

 

 

با صدای بلند بخوانید و صدای خودتان را ضبط کنید.

 

همانطور که دکتر مرادیان اشاره کرد، ضبط کردن صدای خود در تلفن همراه هنگام تمرین تلفظ می تواند بسیار مفید باشد. کلمه ای را که معمولاً با آن مشکل دارید، شناسایی کنید و یک برنامه تلویزیونی، فیلم یا ویدیوی یوتیوب را پیدا کنید که در آن یک فرد بومی از آن در یک جمله استفاده می کند. چند بار به تلفظ آن گوش دهید و سپس هنگام صحبت کردن صدای خود را ضبط کنید. برخی از افراد نیز تمرین در مقابل آینه را مفید می دانند، جایی که می توانید شکل دهان و لب های خود را مشاهده کرده و نسبت به تصحیح آن اقدام نمایید.

هر دو را پخش کنید، آنچه را که نیاز به اصلاح دارد با دقت گوش دهید و دوباره امتحان کنید. تمرین را تکرار کنید تا زمانی که از نحوه صدای عبارت راضی باشید. این کار خسته کننده است، اما کار کردن با کلمات دشوار گامی به سوی تلفظ کامل است!

 

 

به برخی از پادکست ها گوش دهید

 

مهارت های گوش دادن نیز برای یادگیری تلفظ یک زبان جدید حیاتی است: شما باید به سخنرانان افراد نیتیو گوش دهید و الگوهای گفتار آنها را درک کنید. پادکست ها برای آشنایی با زبان انگلیسی عالی هستند زیرا گویندان آن ها از زبان انگلیسی روزمره استفاده می کنند. 

آنها اغلب توسط افراد در اتاق خواب و مطالعه ضبط می شوند و به روشی کاملاً طبیعی با دوستان خود صحبت می کنند. برخی از برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها، مانند یوتیوب، به شما امکان می‌دهند تا سرعت فایل را کاهش داده، که راهی عالی برای تمرکز واقعی روی صداهایی که می‌شنوید و درک لهجه‌ها با جزئیات است.

 

 

آهسته صحبت کنید

 

وقتی مشخص کردید که روی کدام صداها باید کار کنید و اقدامات لازم را برای تغییر شکل دهان یا زبان خود در صورت لزوم انجام داده اید، اولین "قدم" مربوط به تغییر لهجه خود را انجام داده اید. اکنون، نوبت به یادگیری ایجاد صداهای جدید به صورت خودکار می‌رسد – جایگزینی عادات صحبت کردن قدیمی خود با عادات جدید.

اگر سرعت مکالمه معمول خود را کاهش دهید، این مرحله آسان تر خواهد شد و به خودتان زمان بیشتری بدهید تا در مورد قوانین جدیدی که یاد گرفته اید فکر کنید. در حالی که آهسته‌تر صحبت کردن احتمالاً کمی خسته‌کننده خواهد بود، اما دادن زمان برای انتخاب آگاهانه تلفظ‌های دقیق‌تری که مطالعه کرده‌اید، باعث می‌شود که در درازمدت آنها را حفظ کنید.

به گفته برخی از محققان، حدود دو ماه طول می کشد تا یک عادت جدید را ایجاد کنید!

 

 

زمان بیشتری را صرف صحبت با افراد بومی کنید

 

تا حد زیادی موثرترین راه برای به حداقل رساندن لهجه خود در یک زبان خارجی صحبت با افراد بومی است. در مورد آن فکر کنید: چند بار صحبت ها و اسلنگ های دوستان بومی خود را بدون نیاز به دیکشنری متوجه شده اید؟ هنگامی که شما با افراد بومی صحبت می کنید با الگوهای زبانی بیشتر آشنا شده و همین مسئله به شما می کند تا بتوانید لهجه خود را بهبود ببخشید. 

 

 

کلینیک تخصصی رفیعی 

 

ما در کلینیک تخصصی رفیعی تلاش کرده ایم تا الگوهایی را استفاده کنیم که به زبان آموزان کمک می کنند به راحتی تلفظ و لهجه خود را بهبود بخشیده و در موقعیتی قرار بگیرند که بتوانند با تمامی افراد فارغ از سطح زبان انگلیسی صحبت نمایند. 

به منظور اینکه شما بتوانید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید می توانید در دوره مکالمه کلینیک تخصصی رفیعی شرکت کرده و نه تنها بر روی لهجه خود کار کنید بلکه دامنه لغات خود را نیز تا حدود زیادی افزایش ببخشید

 

 

 

مطالب مرتبط پیشنهادی:

تاثیر نرم افزار های تشخیص صدا برای تقویت تلفظ

 

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic