لوگو انگلیش کلینیک
معرفی بهترین روش های تقویت مکالمه زبان انگلیسی

معرفی بهترین روش های تقویت مکالمه زبان انگلیسی

03/01/10 13 دقیقه برای مطالعه 8114

زبان انگلیسی در حالت کلی شامل 4 مهارت خواندن یا Reading، شنیدن یا Listening، مکالمه یا Speaking و نگارش یا Writing است. در میان مهارت های چهارگانه زبان انگلیسی، معمولا توانایی صحبت کردن برای علاقمندان به زبان انگلیسی چالش برانگیزتر و حتی جالب تر و کاربردی تر است. تسلط در صحبت کردن به زبان انگلیسی علاوه بر افزایش اعتماد به نفس شما در موقعیت های بین المللی، کمک می کند تا شما در سفرهای خارجی به راحتی خواسته هایتان را بیان و بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این، با توجه شغلتان، ممکن است یادگیری مکالمه انگلیسی در محیط های کاری برایتان مفید و حتی ضروری باشد.  یادگیری و تقویت مکالمه به زبان انگلیسی اگر اصولی باشد کار دشواری نیست و تنها با تمرین صحیح و مداوم خواهید دید که پس از مدتی به آسانی قادر به بیان جملات روزانه و برقراری ارتباط با انگلیسی زبانان هستید. و اما چگونه می توانید مکالمه زبان خود را تقویت کنید؟ اگر علاقمند صحبت کردن به زبان انگلیسی هستید، احتمالا تجربه کرده اید که حتی با دانستن لغت های فراوان و دستورزبان انگلیسی، باز هم ساختن جملات و صحبت کردن برایتان دشوار بوده است. ما در این مقاله سعی داریم تا با بررسی ترفندهای مفید تقویت مکالمه انگلیسی، به شما کمک کنیم تا هر چه سریع تر بتوانید از دانش زبان خود استفاده و به زبان انگلیسی صحبت کنید.

 

چگونه می توانم گام به گام انگلیسی را روان صحبت کنم؟

صحبت کردن به زبان انگلیسی و یادگیری روان صحبت کردن به زبان انگلیسی دو موضوع کاملا متفاوت هستند. برای مبتدیان یادگیری زبان، تسلط به مکالمه رویایی دست نیافتنی است، اگر بخواهیم ساه تر بیان کنیم سطح مبتدی کوهپایه است ، صحبت به زبان انگلیسی دامنه و تسلط قله کوه است، ولی خیلی هم نگران نباشید این مسئله آن چنان دشوار نمی باشد تنها باید برنامه ای منظم برای خود تهیه کرده و تمرین کافی داشته باشید. ولی آیا هر تمرین و مطالعه ای برای تسلط به زبان انگلیسی مناسب است؟ پاسخ به این سوال را ما در بخش های مختلف ارائه داده و بهترین تکنیک ها را برای تقویت مهارت اسپیکینگ معرفی می کنیم.  

 

1- به انگلیسی فکر کنید

گاهی اوقات دشواری صحبت به زبان انگلیسی مربوط به ساختارهای خود زبان نیست، بلکه طرز فکر شما در مورد آن است. اگر به زبان فارسی فکر می کنید و سپس سعی می کنید انگلیسی صحبت کنید، درواقع همیشه در حال ترجمه از زبان فارسی به زبان انگلیسی هستید. و ترجمه کار ساده ای نیست و در نهایت موجب کندی صحبت کردن و یا غلط حرف زدن می شود. حتی افراد مسلط به دو یا چند زبان نیز در جابجایی و ترجمه بین زبانها مشکل دارند. بنابراین راه حل این است که از ابتدا به انگلیسی فکر کنید. این کار را می توانید در هر مکان و هر زمانی انجام دهید. هنگامی که در مورد اتفاق های روز خود فکر می کنید یا وقتی تصمیم می گیرید چه غذایی را سفارش دهید، سعی کنید از زبان انگلیسی استفاده کنید. حتی سعی کنید از دیکشنری انگلیسی به انگلیسی برای جستجوی معنای کلمات بهره بگیرید. به این ترتیب، شما هرگز مجبور نیستید از زبان مادری خود استفاده کنید و کلمات را ترجمه کنید و به مرور متوجه خواهید شد که وقتی به انگلیسی فکر می کنید، راحت تر و روان تر می توانید به انگلیسی صحبت کنید.

 

2- با خودتان صحبت کنید

شما هر چقدر هم که کلمات و دستور زبان انگلیسی را بلد باشید، تا زمانی که از آن ها استفاده نکنید، هیچ فایده ای برای صحبت کردن ندارند. بنابراین سعی کنید ابتدا صحبت با خودتان را آغاز کنید. در اوقات تنهایی با خودتان بلند بلند انگلیسی صحبت کنید حتی اگر در حین انجام آن از ساختارهای اشتباه استفاده می کنید و یا اگر روان نیستید نگران نباشید، این تمرین به شما کمک می کند تا ظرف مدتی کوتاه در استفاده کلمات مهارت پیدا کنید و در صحبت کردن به زبان انگلیسی روان شوید. همچنین در صورت امکان از یک مدرس زبان خبره و یا افرادی که سطح زبان بالایی دارند بخواهید تا جملات شما را تصحیح کنند و همراهتان صحبت کنند. در قدم های بعدی که کمی روانتر شدید، صدایتان را ضبط کنید و به آن گوش دهید و ایرادهایتان را برطرف کنید و دوباره صحبت کنید. انقدر این روند را ادامه دهید تا در نهایت روان و بدون اشکال جملات را بیان کنید.

 

3-بر روی روان صحبت کردن تمرکز کنید، نه دستور زبان

حتما برایتان پیش آمده که هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی بارها مکث می کنید. در حین مکالمه هرچه بیشتر بایستید و مکث کنید اعتماد به نفس شما کمتر و صحبت کردن برایتان دشوارتر می شود و باعث می شود نتوانید حتی دانسته هایتان را هم به کار ببرید. برای برطرف کردن این مشکل ما به شما پیشنهاد می کنیم که مقابل آینه بایستید و با صدای بلند صحبت کنید و سعی کنید خودتان را به چالش بکشید تا تمام وقت بدون مکث یا لکنت حرف بزنید. در این روش ممکن است که جملات شما از نظر دستوری کامل نباشند و یا کلمات چندان درست انتخاب نشوند ولی هیچ اشکالی ندارد! اگر به جای صحیح صحبت کردن، روان صحبت کنید، درک منظور و جملات شما برای مخاطب ساده تر است و خودتان نیز احساس بهتری دارید و به مرور با تسلط بیشتر می توانید صحیح تر و کامل صحبت کنید و جای خالی را با کلمات صحیح و دستور زبان را پر کنید.

 

4-بشنوید و تکرار کنید – تکنیک سایه Shadowing

برای اینکه مکالمه انگلیسی خودرا تقویت و کنید و روان حرف بزنید و همینطور لحن و تلفظ شما صحیح و نزدیک به انگلیسی زبانان بومی باشد، بهترین کار شنیدن مکالمات و موسیقی های انگلیسی و تکرار کردن آن ها ست. این روش، تکنیک shadowing نام دارد که روشی بسیار موثر برای تقویت مکالمه است. سعی کنید به رادیو، اخبار، مصاحبه و موسیقی به زبان انگلیسی گوش کنید و سعی کنید تقلید کنید. همچنین هنگام مشاهده فیلم و سریال هر قسمت را پاز کنید و سعی کنید آنچه شنیده اید را تکرار کنید. با این شیوه علاوه بر یادگیرفتن نحوه صحیح تلفظ کلمات و لحن، کم کم سرعت ذهن شما در فهم و ساختن جملات بیشتر می شود تا جایی که دیگر بدون فکر می توانید به سرعت جمله بسازید و روان صحبت کنید.  

تکنیک سایه را می توانید روی متن ها هم اجرا کنید. متون انگلیسی، روزنامه، مجلات، مقاله ها و ... را با صدای بلند برای خود بخوانید و پس از مدتی خواهید دید که با ساده ترین کار، چقدر مکالمه انگلیسی شما پیشرفت کرده است. حین خواند بلند متون، ذهن شما ناخودآگاه بهتر متوجه اشتباهات می شود و همین امر به صحیح صحبت کردن شما کمک می کند.

 

پادکست مکالمه در بانک و اصطلاحات بانکی

 

5-بازگویی و خلاصه کردن داستان

برای تقویت مکالمه انگلیسی، بازگویی داستان یک راه حل کاربردی دیگر است که مانند تنیک صحبت کرد با خود، موجب فعال سازی دانش زبان در ذهن شما می شود و به مرور کمک می کند تا بتوانبد روان صحبت کنید. برای این روش، از داستان های کوتاه موجود در کتاب ها، مجلات و سایت ها استفاده کنید. داستان را یک یا چند بار بخوانید و سعی کنید آن را بازگویی کنید. هیچ اشکالی ندارد اگر دقیقن کلمات و جملات مشابه را برای بازگویی به کار ببرید چون این کار موجب نقش بستن کلمات و جملات در ذهن شما می شود و در آینده می توانید از آن ها در مکالمات استفاده کنید. در این روش نیز پیشنهاد می شود که صدای خودتان را ضبط کنید و به آن گوش دهید و ایرادهایتان را برطرف کنید و انقدر این کار را ادامه دهید تا به یک نسخه و روان و دلخواه برسید. قدم بعدی paraphrase کردن است! یعنی برای بیان جملات از عبارات هم معنی جایگزین استفاده کنید. در این مرحله به جای استفاده از همان کلماتی که شنیده اید، از عبارت های مترادف استفاده کنید تا ضمن افزایش دایره لغات خود، حرفه ای تر و زیباتر صحبت کنید. این تکنیک برای آزمون تافل نیز بسیار کابردی است زیرا در این آزمون شما نیاز دارید تا بارها و بارها جملات لکچرها را پارافریز کنید و در انشا و مکالمه به کار ببرید. پس اگر قصد شرکت در آزمون های بین المللی زبان را دارید، این مرحله را نادیده نگیرید و از همین امروز شروع به معادل سازی عبارات جملات مختلف کنید.

 

6-کتاب تقویت مکالمه انگلیسی

تقویت مکالمه بهتر از با استفاده از تکنیک های فوق صورت گیرد ولی همچنان برخی از زبان آموزان اصرار به استفاده از کتاب های آموزشی دارند. کتاب های تقویت مکالمه بهتر است به صورت مکمل در کنار سایر تکنیک ها استفاده شوند چون تا زمانی که شما دانش به دست آورده را استفاده نکنید و حرف نزنید، خواندن کتاب و حفظ کردن مطالب هیچ فایده ای نخواهد داشت. در ادامه دو کتاب مفید برای تقویت مکالمه زبان را بررسی می کنیم:

تقویت مکالمه زبان انگلیسی

 

بهترین کتاب های زبان برای مکالمه

“McGraw Hill’s Conversational American English”

مک گرا هیل ناشر مشهور کتاب های درسی است ، بنابراین می توانید از کتاب "مکالمه انگلیسی آمریکایی" چیزهای خوبی انتظار داشته باشید. این کتاب در قالب مضامین تنظیم شده است و شامل بیش از 3000 عبارت و عبارت رایج است که تقریباً در هر شرایطی استفاده می شود. مضامین این کتاب شامل روش های مکالمه و احوالپرسی، موافقت یا مخالفت و حتی برخورد با افراد مودب و بی ادب می باشد. به دنبال هر وضعیت لیستی از عباراتی که ممکن است در آن شرایط نیاز داشته باشید در این کتاب مطرح شده است. این کتاب بیشتر مناسب افراد با سطح زبان متوسط رو به بالا است. زبان آموزان می توانند این کتاب را از طریق لینک زیر دانلود کرده و در شرایط مختلف آن را مطالعه کنند.  

 

“Speak English Like an American” and “Speak English Around Town” by Amy Gillet

مانند کتاب مک گرا هیل ، کتاب های مکالمه انگلیسی آمریکایی امی ژیلت نیز پر از عبارات کاربردی برای تجربیات روزمره در محیط های معمولی و حرفه ای است. در کتاب های ژیلت فقط عبارات ذکر نشده است بلکه  هر درس مکالمه ای دارد که می توانید عبارات را در آن به صورت کاربردی مشاهده کنید و به دنبال آن لیستی از عبارات، تعاریف آن ها و چند مثال دیگر نیز در کتاب وجود دارد. انتهای هر درس نیز دارای تمرین است که جهت فهم بهتر موضوع طراحی شده اند.

در نهایت برای مفید بودن هرچه بیشتر مطالعه تان، پیشنهاد می کنیم عباراتی را که در این کتاب ها یاد گرفته اید، در مکالمات روزمره به کار ببرید و سعی کنید در مکالمه با خودتان یا دوستانتان از عبارت های جدید استفاده کنید. در کنار استفاده از این کتاب ها که خاص تقویت مکالمه است، مطالعه کتاب های لغت و کالوکیشن ها و فعل های دو قسمتی بسیار مفید و کاربردی می باشد ولی به شرط اینکه پس از یادگیری، آن ها را به خوبی در صحبت هایتان به کار ببرید تا ملکه ذهنتان شوند و در موقعیت های مختلف بدون نیاز به فکر کردن بتوانید روان صحبت کنید. دانلود این کتاب برای زبان آموزان عزیز از طریق لینک زیر امکان پذیر می باشد.

 

نرم افزار تقویت مکالمه زبان انگلیسی

با استفاده روز افزون اپلیکیشن های موبایل و همچنین امکان دسترسی و سادگی کاربرد آن، افراد معمولا ترجیح می دهند که با استفاده از نرم افزارهای مختلف به فراگیری مکالمه زبان انگلیسی بپردازند. در ادامه لیستی از اپلیکیشن های محبوب موبایل برای تقویت مکالمه انگلیسی را مشاهده خواهید کرد:

 

بهترین نرم افزارهای مکالمه زبان

این فرم افزارها بر روی سیستم عامل اندروید و iOS قابل اجرا هستند.

• تمرین مکالمه انگلیسی – Cudu

• English Conversation Practice

• Speaking English Conversation - Convo Expressions

• English Conversation Practice

• SpeakNative - Practice & Learn

• Common English Phrases - Learn English

 

شرکت در دوره های آنلاین مکالمه  

حالا با روش هایی که به شما کمک می کند به صورت خود آموز مهارت مکالمه خود را تقویت کنید بیشتر آشنا شدید زمان آن رسیده است این روش ها را همراه با ثبت نام در یک دوره آنلاین مکالمه زبان انگلیسی تکمیل کنید. از آن جهت که دسترسی به بسیاری از این منابع در داخل کشور دشوار است و اساتید زبان انگلیسی خصوصی و حضوری هزینه زیادی را از شما دریافت می کنند. شرکت در یک دوره آنلاین یکی از کم هزینه ترین و بهترین روش ها برای بالا بردن تسلط به زبان انگلیسی است.  

در دوره های مجازی مکالمه نه تنها مفاهیم زبان انگلیسی به شما تدریس می شوند بلکه اساتیدی نیز برای شما انتخاب شده اند که تکالیف و تمرین ها شما را مورد بررسی قرار داده و مسیر یادگیری زبان انگلیسی را برای شما هموار می کنند.  

 

بهترین روش مکالمه زبان انگلیسی

تمام روش هایی که گفتیم جز تکنیک های موثر و کاربردی برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی هستند ولی باید توجه کنید که بهره گیری از دانش یک مدرس زبان خبره مسیر را برای شما بسیار ساده تر و کوتاه تر می کند. حضور یک مدرس زبان در کنار مطالعه و تمرین روزانه، به جهت دهی و انتخاب روش درست تمرین کمک شایانی می کند خصوصا اگر سطح زبان شما مبتدی است و برای شروع کمی دچار سر در گمی هستید. بنابراین بهترین روش برای تقویت مکالمه به کارگیری تکنیک های گفته شده و تمرین مداوم در کنار یک مدرس زبان مسلط می باشد.  

 

ورود به صفحه دوره مکالمه انگلیش کلینیک

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic