لوگو انگلیش کلینیک
استفاده از تکنیک شادوینگ یا سایه برای تقویت مکالمه

استفاده از تکنیک شادوینگ یا سایه برای تقویت مکالمه

03/02/18 13 دقیقه برای مطالعه 3390

انگلیسی زبان علم، کامپیوتر، دیپلماسی و جهانگردی است و دانستن آن شانس شما را برای یافتن شغل مناسب در یک شرکت چند ملیتی در ایران یا یافتن شغل در خارج از کشور افزایش می دهد. این زبان همچنین زبان ارتباطات بین المللی، رسانه ها و اینترنت می باشد و بنابراین یادگیری زبان انگلیسی برای معاشرت و سرگرمی و حفظ ارتباط با جهان امروز الزامیست. با وجود اهمیت روز افزون دانستن زبان انگلیسی، افراد بسیاری به فکر تقویت و حتی شروع یادگیری زبان انگلیسی افتاده اند ولی همانطور که می دانید، یادگیری زبان انگلیسی امری یک شبه نیست و نیاز به مطالعه و برنامه ریزی طولانی مدت آن هم به شیوه صحیح و نتیجه بخش دارد.

 

در میان چهار مهارت زبان انگلیسی، یادگیری مکالمه بیشتر از همه متقاضی دارد و افراد بسیاری برای اهداف مختلف از جمله مهاجرت، سفر، مشاغل و یا علاقه شخصی تمایل به یادگیری مکالمه انگلیسی دارند. علاوه بر این، شما هر چقدر هم که دانش زبان داشته باشید و در خواندن و نوشتن و فهمیدن انلیسی مشکلی نداشته باشید، مادامیکه نتوانید به خوبی صحبت کنید، تصور می کنید زبانتان خوب نیست. بنابراین در کنار سایر مهارت ها، یادگیری مکالمه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

اگر علاقمند به صحبت کردن به زبان انگلیسی هستید، احتمالا تجربه کرده اید که حتا با دانستن لغت های فراوان و دستورزبان انگلیسی، باز هم ساختن جملات و صحبت کردن برایتان دشوار بوده است. بنابراین، خواندن کتاب های بسیار و حفظ لغات و قواعد گرامری زبان انگلیسی، کمکی چندانی به صحبت کردن نمی کند. برای اینکه بتوانید از دانش زبان خود استفاده کنید و به خوبی به انگلیسی صحبت کنید، چندین روش به شما کمک می کند:

 

  1. به انگلیسی فکر کنید
  2. با خودتان صحبت کنید
  3. بر روی روان صحبت کردن تمرکز کنید، نه دستور زبان
  4. بشنوید و تکرار کنید – تکنیک سایه Shadowing
  5. بازگویی و خلاصه کردن داستان

 

یکی از کاربردی ترین روش ها، تکنیک سایه یا شادویینگ می باشد که علاوه بر تقویت مکالمه، مهارت لیسنینگ شما را نیز تقویت می کند. ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد استفاده از تکنیک سایه برای تقویت مکالمه صحبت کنیم.

 

تکنیک سایه یا Shadowing چیست؟

برای اینکه بتوانید از تکنیک سایه در جهت تقویت مکالمه انگلیسی استفاده کنید، باید ابتدا این تکنیک را به خوبی بشناسید و تا در قدم های بعدی با روش استفاده از آن آشنا شوید. 

برای اینکه مکالمه انگلیسی خودرا تقویت و کنید و روان حرف بزنید و همینطور لحن و تلفظ شما صحیح و نزدیک به انگلیسی زبانان بومی باشد، بهترین کار شنیدن مکالمات و موسیقی های انگلیسی و تکرار کردن آن ها ست. این روش، تکنیک shadowing نام دارد که روشی بسیار موثر برای تقویت مکالمه است. سعی کنید به رادیو، اخبار، مصاحبه و موسیقی به زبان انگلیسی گوش کنید و سعی کنید تقلید کنید. همچنین هنگام مشاهده فیلم و سریال هر قسمت را پاز کنید و سعی کنید آنچه شنیده اید را تکرار کنید. با این شیوه علاوه بر یادگیرفتن نحوه صحیح تلفظ کلمات و لحن، کم کم سرعت ذهن شما در فهم و ساختن جملات بیشتر می شود تا جایی که دیگر بدون فکر می توانید به سرعت جمله بسازید و روان صحبت کنید. 

تکنیک سایه را می توانید روی متن ها هم اجرا کنید. متون انگلیسی، روزنامه، مجلات، مقاله ها و ... را با صدای بلند برای خود بخوانید و پس از مدتی خواهید دید که با ساده ترین کار، چقدر مکالمه انگلیسی شما پیشرفت کرده است. حین خواند بلند متون، ذهن شما ناخودآگاه بهتر متوجه اشتباهات می شود و همین امر به صحیح صحبت کردن شما کمک می کند.

 

مزایای تکنیک سایه در مکالمه زبان انگلیسی speaking

تکنیک سایه مزایای بسیاری جهت تقویت مکالمه زبان انگلیسی دارد. مهم ترین مزیت این روش یادگیری بهتر تلفظ و آهنگ زبان انگلیسی می باشد. در زبان انگلیسی، مانند زبان فارسی و هر زبان دیگری، در جاهایی باید روی یک کلمه تأکید شود، جایی دیگر بایستی چیزی آهسته گفته شود و آهنگ بیان جملات حفظ شود تا هم صحبت کردن زیبا تر شود و هم مقصود به درستی منتقل شود. بنابراین تکنیک سایه می‌تواند به ما کمک کند تا به خوبی آهنگ صحبت کردن زبان انگلیسی را به طور خودآگا و ناخودآگاه یاد بگیریم و رعایت کنیم. صرف گوش دادن منفعلانه نیز اگرچه می تواند بسیار مفید باشد اما نباید فقط به آن اکتفا کرد، بهره گیری از تکنیک سایه یا شادویینگ یک فرصت عالی برای تمرین لهجه و intonation زبان انگلیسی می باشد که موجب می شود در مدت زمان کوتاهی پیشرفت قابل توجهی در ادای صحیح جملات داشته باشید. 

اگر مکالمه را تمها با استفاده از کتاب ها و حفظ گرامر و لغات و بدون شنیدن فعال فرا بگیرید، در نهایت حتی اگر قادر به صحبت کردن باشید، لهجه و آنگ صحیحی نخواهید داشت. بیشتر زبان‌آموزان، هنگام صحبت به زبان انگلیسی، آهنگی غیر واقعی و نا صحیح و به اصطلاح ربات گونه دارند چون کمتر شرایط واقعی صحبت کردن انگلیسی را برای خود شبیه سازی کرده اند. استفاده از تکنیک سایه به زبان آموزان کمک می کند که در شرایط واقعی قرار بگیرند و صحبت کردن را با شیوه درست فراگیرند. در این روش زبان آموز نه ‌تنها تلفظ بهتر و درست‌ تری خواهد داشت، بلکه زیر و بمی صدا، تکیه (stress)، ملودی، آهنگ، جریان، و به‌طورکلی تمام آنچه برای انتقال بهتر پیام خود نیاز دارد را نیز فرا می‌گیرد. 

شاید تکنیک سایه در ابتدا کمی مشکل به نظر برسد اما هرچقدر جلو تر بروید و بیشتر تمرین کنید، ذهنتان بیشتر  به انگلیسی و سرعت صحبت کردن عادت می‌کند و در نهایت این تکنیک برایتان نه نتها مشکل نیست بلکه موجذب لذت و سرگرمی حین یادگیری نیز می شود. با تکنیک شادویینگ علاوه بر اصلاح آهنگ و لهجه، خواهید توانست انگلیسی را روانتر و بدون فکر صحبت کنید زیرا شنیدن مکرر جملات و عبارت ها و اصطلاحات، آن ها در ناخوداگاه شما ثبت می کند و بنابراین هنگام حرف زدن نیازی به فکر و جمله سازی ندارید و جملات را ناخوداگاه به زبان می آورید. 

فقط باید توجه داشته باشید که استفاده از تکنیک شادویینگ کافی نیست و باید حتما در کنار آن حرف بزنید و بهترین راه این کار، حرف زدن با خودتان یا دوستانتان است. 

 

تکنیک سایه به کمک متن

تکنیک سایه همانطور که گفتیم همخوانی و تکرار بعد از شنیدن صوت است که به کمک متن می‌توان آن را تسریع کرد. به ویژه اگر تازه این تکنیک را شروع می کنید و سطح زبان پیشرفته ای ندارید، کمک گرفتن از متن بسیار کار بردی بوده و کار شما را ساده تر و یادگیری را بهتر می کند. بنابراین بهتر است برای شروع متن نوشتاری مطلبی را که گوش می کنید در اختیار داشته باشید. برای مثال وقتی می‌خواهید یک خبر، سخنرانی، موسیقی، پادکست و یا هر مطلب را گوش دهید، سعی کنید منابعی را انتخاب کنید که متن یا رونوشت آن ها قابل دسترس است. با در اختیار داشتن متن فایل صوتی، ذهن شما بر روی موضوع متمرکزتر شده و همچنین کلماتی که سریع تلفظ می شوند را متوجه خواهید شد. در تکنیک سایه باید بتوانید به کمک متن پس از شنیدن مکالمه با صدای بلند از روی متن بخوانید و در واقع  آنچه را می شونید دقیقا به همان لحن و لهجه­ی گوینده تکرار کنید.

 

تکنیک سایه بدون کمک متن

در تکنیک سایه بدون کمک متن، پس از مدتی که مطلب مورد نظر را گوش کردید می‌ توانید بدون متن، جملات را بازگو کنید. در این نوع از تکنیک سایه نیاز است بارها یک مطلب گوش داده و همراه گوینده تکرار کنید همچنین می توانید از فایل های صوتی که قبلا آن ها به روش سایه با متن تمرین کرده و به آن ها مسلط هستید، استفاده کنید. حین گوش کردن باید تمرکز کامل داشته باشید و از موضوه جا نمانید. اگر به صورت روزانه این تکنیک را تمرین کنید، در زبان نه چندان زیادی شاهد پیشرفت خود هم در لیسنینگ و هم در اسپیکینگ خواهید بود. با استفاده از تکنیک سایه، لهجه و تلفظ شما به سرعت اصلاح می شود و به تلفظ بومی نزدیک می گردد. هرگاه در مکالمه انگلیسی به تسلط کافی رسیدید می‌توانید احساسات خود را نیز در صحبت کردن خود دخیل کنید و مانند یک native انگلیسی صحبت کنید.

 

تکنیک سایه‌ی گزینشی

ساده‌ ترین حالت تکنیک سایه، تکنیک سایه‌ گزینشی یا نیم ‌سایه، می باشد و اجرای این تکنیک به صورتیست که نیازی نیست تمام آن چه را که می ‌شنوید بفهمید و تکرار کنید. تنها کافیست که به یک مکالمه یا یک مطلب صوتی گوش کنید و عبارات و جملاتی را که احساس می‌ کنید کاربردی و یا آسان هستند، انتخاب کرده و بلند تکرارشان کنید. حتی می توانید جملات و عبارات کاربردی را در یک دفترچه یادداشت کنید و مرور کنید.

 

معرفی پادکست های کاربردی برای تکنیک شادویینک یا سایه

  • News in Slow English
  • Dramas from BBC Learning English
  • ESL Pod
  • Culips ESL Podcast
  • Business English Pod
  • Voice of America Learning English
  • Better @ English
  • Splendid Speaking
  • Elementary Podcasts
  • EnglishClass101
  • BBC Earth
  • BBC Science Inside
  • BBC Documentary

 

کلام آخر

برای بهبود مهارت مکالمه انگلیسی، علاوه بر دانش لغوی و گرامر، به تمرین های بسیاری نیاز است که شما را در موقعیت واقعی قرار دهند. استفاده ار تکنیک سایه یکی از روش های تمرین مکالمه به شدت کاربردی و تاثیرگذار می باشد که اگر به صورت منظم و روزانه به شیوه صحیح آن را تمرین کنید، پیشرفت چشم گیری هم در مهارت لیسنینگ و هم در مهارت مکالمه خواهید بود. تکنیک سایه چندین حالت دارد که می توانید با سطح زبان خود آن را هماهنگ کرده و زبان را به شیوه ای کاربردی یاد بگیرید.

 برای اثر بهتر این روش، می توانید کلکات و اصطلاحات جدید را جمع آوری و یادداشت کنید و به مرور استفاده کنید. همچنین، پس از مدتی که به پیشرفت نسبی رسیدید، حتما با خودتان یا دوستانتان انگلیسی صحبت کنید و آنچه را که یاد گرفته اید در مکالمات خود به کار ببرید. با استفاده از این روش، پس از مدتی زبان انگلیسی و جملات آن در ناخوداگاه شما نقش می بندند و می توانید بدون فکر کردن برای جمله سازی، به انگلیسی آن هم با لهجه و تلفظ درست صحبت کنید.

 

مطالب پیشنهادی

10 ترفند برای تقویت اسپکینیگ

معرفی بهترین روش های تقویت مکالمه زبان انگلیسی

آیا صحبت با خود روش موثری برای تقویت زبان انگلیسی است؟


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic