لوگو انگلیش کلینیک
فونتیک در زبان انگلیسی

فونتیک در زبان انگلیسی

03/02/01 13 دقیقه برای مطالعه 20842

زبان ها در طول زمان تغییراتی کرده اند و بنابراین به مرور میان نحوه نوشتن و تلفظ کلمات تفاوت هایی به وجود آمده است. در برخی زبان ها این تفوت ها کمتر و در برخی بیشتر می باشد. همچنین، حروف مختلف در جایگاه های مختلف، دارای تلفظ های متفاوتی هستند که لازمه تلفظ صحیح کلمات، مسلط بودن به فونتیک ها می باشد. اگر به زبان انگلیسی علاقمندید و از دیکشنری ها استفاده کرده اید، قطعا با فونتیک آشنایی دارید که مقابل هر کلمه داخل /.../ آورده شده و شما با دانستن نشانه های فونتیکی، می توانید تلفظ دقیق هر کلمه را از روی فونتیک آن متوجه شوید.

نشانه های فونتیک شیوه صحیح تلفظ (Pronunciation) یک واژه را نشان می‌دهند. اما افراد معمولا به چند دلیل به فونتیک ها توجه چندانی نمی کنند : چون بسیاری از اوقات معنی کلمه برای افراد مهم‌ تر است و یا شاید تلفظ آن واژه را از پیش می‌دانسته ‌اند و به چک کردن فونتیک نیازی نداشته اند. اما در بیشتر موارد، افراد به دلیل بی حوصلگی و سختی حفظ کردن علائم فونتیک، معمولا ترجیح می دهند تلفظ کلمات را حدس بزنند در حالی که این امر موجب می شود تا تلفظ دقیق و کاملا صحیح را یاد نگیرند. بنابراین، اگر می خواهید کلمات را صحیح و دقیق تلفظ کنید، باید نشانه های فونتیکی را بشناسید. ما تصمیم گرفته ایم در این مقاله کمی بیشتر و تخصصی ‌تر به موضوع فونتیک در زبان انگلیسی بپردازیم. 

 

چطور باید نشانه‌های فونتیک زبان انگلیسی را به صدا تبدیل کرد؟

به عنوان مثال، حرف a در زبان انگلیسی را در نظر بگیرید. این حرف در کلمات change ،tall و hat  به کار رفته است و در هر واژه صدای متفاوتی دارد. یا مثلا گاهی وقت ها دو حرف با یکدیگر تولید یک صدا می‌کنند مثل: th در کلمه think . گاهی هم تنها یک حرف هم زمان دو صدای مختلف را با هم دارد مانند x در کلمه  example.

این مساله در زبان فارسی نیز وجود دارد. مثلا “خواب” درست است یا “خاب”؟ چرا ث، س و ص وجود دارند و هر سه یک صدا دارند؟ و یا چرا صدای ه‍ در آخر کلمه “نامه” تلفظ نمی شود؟

برای پرداختن بیشتر به این سوالات، در ابتدا باید اصطلاحی به نام phoneme یا همان واج را تعریف کنیم. واج ها “واحد های کوتاه صدا هستند که تلفظ مختص خود را دارند و زمانی که در کنار یکدیگر قرار می ‌گیرند می‌توانند صدایی ترکیبی تولید کنند. اگر برای هر واج یک نشانه تعریف کنیم، با قرار دادن نشانه‌ ها کنار هم خواهیم توانست تلفظ صحیح یک کلمه را متوجه شویم.

واج ‌ها در زبان انگلیسی به دو دسته صدا دار (Vowels) و بی صدا (Consonants) تقسیم می‌ گردند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

 

واج ‌های صدا دار (VOWELS)

برای شروع باید به این نکته توجه کنیم که واج ها ممکن است با نشانه‌ هایی شبیه به حروف انگلیسی نمایش داده شوند، اما در حقیقت ربطی به آن ها ندارند. به عنوان مثال واج /e/ که صدای “اِ” می‌ دهد به حرف e که ممکن است در کلمات گوناگون به شکل‌های مختلف تلفظ شود ربطی ندارد.

واج ها و نشانه ‌های فونتیک زبان انگلیسی همیشه در بین دو خط مایل /../ قرار می‌گیرند.

 

تلفظ حروف صدا دار انگلیسی یا Vowels

هنگامی که هر یک از vowel ها را تلفظ می‌کنید، زبان شما ممکن است در موقعیت های مختلفی در دهانتان قرار گیرد. برای مثال وقتی که صدای “آ” را در هنگام خواندن کلمه raw ادا می‌کنیم، زبان کمتر به سقف دهان چسیده تا وقتی که در کلمه ring صدای “ای” بر زبان می آوریم.

باتوجه به موقعیت عمودی زبان هنگام تلفظ، واج ‌های صدا دار به سه دسته بالا مانند /:i/ و /:u/)، وسط مانند /e/ و /o/) و پایین مانند /a/) تقسیم می گردند مثلا وقتی می‌گویید father، دهان شما بازتر از زمانیست که rude  را تلفظ می کنید.از این نظر، همین واج ها را می توان به سه دسته: بسته مانند /:i/ و /:u/)، وسط مانند /e/ و /o/) و باز مانند /a/) تقسیم کرد. 

وقتی می گویید  sing زبان شما به جلوی دهان نزدیک ‌تر است تا هنگامی که می‌گویید door . اگر از این دید به مساله نگاه کنیم، واج‌ ها را می توان به سه دسته جلو : /:i/ و /e/)، وسط : /a/) و عقب : /o/ و /:u/) تقسیم بندی کرد.

 

واج های پیچیده و ترکیبی در فونتیک زبان انگلیسی

اگر این دو ویژگی اصلی یعنی موقعیت افقی و عمودی زبان را ترکیب کنیم می ‌توان صداهای پیچیده ‌تری ساخت. 

 

 

جلو

وسط

عقب

بسته

i:, ɪ

u:, ʊ

نیمه باز

ɛ, e

ə

ɔ:, o

باز

æ

a

ɑ

 

واج‌ های صدادار (Vowels)

بهترین راه شناختن واج های صدا دار با استفاده از کلمات آشنا در زبان انگلیسی می باشد. به مثال‌ های توجه کنید:

نشانه فونتیکصدامثال
/ɪ/صدای “ای” کوتاهsit
/ɛ/صدای ” اِ ” کوتاهlet
/æ/صدای ” اَ “math
/ə/صدای بسیار کوتاه بین ” اَ ” و ” اِ ” که اصطلاحا به آن “شوا” می‌گویندreduction
/ɑ/صدای ” آ “father
/:ɔ/صدای ” اُ ” کشیدهought
/ʊ/صدای “او” کوتاهbook
/:i/صدای “ای” کشیدهseem
/e/صدای ” اِ ” کشیدهsay
/a/صدای ” آ ” کشیدهaisle
/o/صدای ” اُ ” کوتاهlow
/:u/صدای ” او ” کشیدهsoon

 

واج ‌های بی صدا  (CONSONANTS)

دسته ‌بندی‌های واج ‌های بی صدا با توجه به مناطق مختلف دهان بسیار پیچیده ‌تر است.  در جدول زیر واج ‌های بی صدای زبان انگلیسی را به همراه مثال مشاهده می کنید:

نشانه فونتیکصدامثال
/m/صدای “م”more
/n/صدای “ن”none
/ŋ/صدای “ن” خفیف، بدون صدای “گ”sing
/p/صدای “پ”pet
/b/صدای “ب”bag
/t/صدای “ت”talk
/d/صدای “د”dog
/k/صدای “ک”cat
/g/صدای “گ”go
/f/صدای “ف”fish
/v/صدای “و” به شکلی که ما در فارسی تلفظ می‌کنیم. دندان‌های بالا به لب پایین می‌چسبند.vase
/w/صدای “و” شبیه به شکلی که عرب‌ها تلفظ می‌کنند، یعنی با لب‌های غنچه شدهwhat
/θ/صدایی شبیه به “ث” که از میان نوک زبان و دندان‌های بالایی تولید می‌شود.thing
/ð/صدایی شبیه به “ذ” عربی که از میان نوک زبان و دندان‌های بالایی تولید می‌شود.that
/s/صدای “س”said
/z/صدای “ز”prize
/ʃ/صدای “ش”sharp
/ʒ/صدای “ژ”pleasure
/h/صدای “ه”hat
/tʃ/صدای “چ”cheek
/dʒ/صدای “ج”jaw
/j/صدای “ی” (در بعضی از دیکشنری ها به شکل /y/ هم نوشته می‌شودyes

 

توجه کنید که صداهای “خ” و “ق” در زبان انگلیسی وجود ندارند. بنابراین، معمولا انگلیسی زبان‌ ها به صورت ناخودآگاه “ق” را “ک” تلفظ می کنند و در صورت نیاز فونتیک “خ” را با صورت /x/ نمایش می دهند. مانند کلمه loch که در اسکاتلندی به معنی دریاچه می باشد و “لاخ” تلفظ می ‌شود.

حال که تا حدی با فونتیک زبان انگلیسی آشنا شدید، می توانید با رجوع به دیکشنری کمی تمرین کنید. توجه کنید که هرچه بیشتر تمرین کنید، نشانه های فونتیکی بهتر در ذهن شما جا می افتند و می توانید هر زمان که به واژه ای در دیکشنری رجوع می کنید، تلفظ دقیق آن را نیز متوجه شویدو بنابراین، اگر می خواهید زبان انگلیسی را مانند یک حرفه ای ادامه دهید، حتما به علایم فونتیکی مقابل کلمات توجه کنید. زیرا بسیاری از اوقات، کلمات در نوشتار مشابه هستند ولی تلفظ آن ها متفاوت است و شما با دانستن نشانه های فونتیکی، به خوبی قادر خواهید بود این تقاوت ها را از یکدیگر تمیز دهید و هر کلمه را به صحیح ترین شکل ممکن تلفظ کنید.


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic