لوگو انگلیش کلینیک
معرفی انواع لهجه های زبان انگلیسی در دنیا

معرفی انواع لهجه های زبان انگلیسی در دنیا

03/01/28 13 دقیقه برای مطالعه 4557

زبان انگلیسی امروزه در بیش از 23 کشور صحبت می شود و نزدیک به 2 و نیم میلیارد نفر در سرتاسر دنیا از این زبان برای برقراری ارتباط استفاده می کنند. همین وسعت گسترده زبان انگلیسی سبب شده است تا هر بخش از دنیا ، لهجه مخصوص به خود را داشته باشد و زبان انگلیسی به عنوان پویاترین زبان دنیا شناخته شود. ولی سوالی که برای بسیاری از زبان آموزان پیش می آید این است که در دنیا ما چند لهجه زبان انگلیسی داریم و کدام یک معیار اصلی برای صحبت کردن به حساب می آید؟ 

به منظور پاسخ به این سوال ، ابتدا ما باید به تعریف لهجه نگاهی بیاندازیم. دیکشنری آکسفورد لهجه را به عنوان "روشی متمایز برای تلفظ یک زبان ، به ویژه تلفظی که مربوط به یک کشور، منطقه یا طبقه اجتماعی خاص است." تعریف می کند. حالا اگر بخواهیم بر اساس تعریف بالا تعداد لهجه های شناخته شده در زبان انگلیسی را بشماریم ، باید بگوییم ما در سرتاسر دنیا نزدیک به 40 لهجه متمایز داریم. حالا بهتر است با مهمترین لهجه های موجود زبان انگلیسی بیشتر از گذشته آشنا شویم: 

 

لهجه بریتیش زبان انگلیسی 

بدون شک جزیره انگلستان مهد زبان انگلیسی است و از این رو ، این جزیره مملو از لهجه ها و گویش های مختلف نیز است ، شاید برای شما جالب باشد که بدانید تمامی مردم انگلستان مانند دیوید بکام ، اما واتسون و یا کیت وینسلت لهجه بریتیش استانداردی ندارند که از شنیدن آن به وجد بیایید و بخواهید به این لهجه صحبت کنید ، گاهی اوقات افرادی همچون سر الکس فرگوسن نیز وجود دارند که متوجه شدن صحبت های او برای افراد انگلیسی زبان نیز دشوار است. حالا زمان آن فرارسیده است که به صورت کلی نگاهی به لهجه های مختلف زبان انگلیسی بیاندازیم. 

 

انگلیسی فصیح

انگلیسی فصیح یا همانطور که برخی از انگلیسی ها می گویند انگلیسی ملکه به لهجه استاندارد انگلستان گفته می شود که شما در برنامه های تلوزیونی و اخبار با آن برخورد می کنید ، اگر بخواهیم برای این لهجه مثالی بزنیم سریال دانتون ابی و دکتر هو بهترین نمونه ها برای این لهجه به حساب می آیند. اگر بخواهیم برای شما زبان آموزان عزیز یک قاعده کلی از این لهجه بیاوریم باید گفت که R در انتهای لغات تلفظ نمی شوند یعنی لغت "mother" به صورت “muh-thuh” تلفظ می شود. 

 

لهجه کاکنی 

لهجه کاکنی یا همان لهجه قشر کارگر که برخی آن را به عنوان لهجه ساکنین شرق لندن نیز یاد می کنند پیش از انگلیسی فصیح به عنوان لهجه اصلی بریتیش از آن یاد می شده است. این لهجه دقیقا همان ریشه لهجه استرالیایی است. بارزترین مشخصه این لهجه نیز تلفظ حرف "t" است که نسبت به دیگر حروف آن را با استرس کمتری تلفظ می کنند. به عنوان مثال ما در این لهجه لغت “better” را به صورت “beh-uh" تلفظ می کنیم. نکته دوم نیز تلفظ ابتدای لغات است که ما حروف ابتدایی را تلفظ نمی کنیم به عنوان مثال "head" را ما به صورت "ed" می خوانیم. 

 

لهجه یورکیشایر

لهجه ای که متعلق به بخش شمالی کشور انگلستان است و در سه شهر لیدز ، یورک و شفیلد شنیده می شود و خود این لهجه انواع مختلفی دارد و به سه دسته اصلی تقسیم می شود. توضیح دادن تفاوت این لهجه با دیگر لهجه ها کمی دشوار است ولی یکی از بارزترین تفاوت های این لهجه در تلفظ لغاتی است که در انتها به صورت "ee"خوانده می شوند ، در این سه ایالت انتهای این لغات را ما به صورت "eh" می خوانیم. 

 

لهجه اسکاتلندی 

حالا بیایید از کشور انگلستان جدا شده و به سمت شمال سفر کنیم تا به کشور تاریخی و جدایی طلب اسکاتلند برسیم. بسیاری از زبان آموزان بر این باور هستند که کشور اسکاتلند تنها یک لهجه واحد دارد ولی بهتر است نسبت به این نظر خود تجدید نظر کنند. در داخل کشور اسکاتلند نیز ما نزدیک به چهار لهجه متفاوت داریم که ادینبورگ و گلاسکو مشهورترین این لهجه ها به حساب می آیند. یکی از مشخصه های اصلی لهجه اسکاتیش اضافه کردن y و کشیدن r است. در این لهجه گوینده در برخی از اسامی بعد از مصوت a یک y به لغت اضافه می کند. به عنوان مثال در لغت "face" فرد لغت را به اینگونه fay-ce  تلفظ می کند. 

 

لهجه ولزی

شاید اگر شما از هر استاد زبان انگلیسی بپرسید زبان کشور ولز چه زبانی است ، تمامی آن ها بدون شک بگویند انگلیسی ولی حقیقت امر بدین صورت نیست. زبان باستانی کشور ولز با زبان انگلیسی متفاوت است و ما آن را ولزی می خوانیم که نزدیک 30 درصد از مردم این کشور به این زبان صحبت می کنند. همین مسئله است که سبب شده است امروزه در این کشور لهجه ای متفاوت از آن چه در دیگر مناطق می شنویم به گوش ما بخورد. زبان ولزی به حدی پیچیده است که تلفظ برخی از لغات حتی برای خود بومی آن ها نیز دشوار است. تنها کافی ای است به اسم این دهکده نگاهی بیاندازید Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch تا با دشواری این زبان بیشتر آشنا شوید. 

لهجه حاکم بر کشور ولز تحت تاثیر همین زبان است ، این لهجه بر خلاف دیگر لهجه های زبان انگلیسی بسیار ریتمیک و گوش نواز است. برای آن دست از زبان آموزانی که قصد دارند این لهجه را گوش دهند پیشنهاد می دهیم به فیلم های نائومی واتس هنرپیشه مشهور ولزی یا کنفرانس های رایان گیگز فوتبالیست سابق این کشور نگاهی بیاندازند. 

 

ایرلند شمالی 

تا بدین جا ما به 3 کشور اصلی بریتانیا و لهجه حاکم بر آن ها نگاهی انداختیم و زمان آن فرا رسیده است تا به آخرین بخش از این جزیره یعنی ایرلند شمالی نیز نگاهی بیاندازیم. لهجه ایرلند شمالی را بسیاری از افراد متمایزترین لهجه زبان انگلیسی تلقی می کنند و دلیل آن نیز وجود لغاتی هم چون Wee به معنی Small و Lassie به معنی Young girl است. این لهجه فارغ از تفاوت های لغوی که دارد بیشتر با تن و بالا شدن صدا در انتهای جملات شناخته می شود. در این لهجه مهم نیست شما جملات پرسشی یا جملات اخباری را می گویید ، در هر شرایطی باید جملات را با تن بالا به اتمام برسانید. یکی دیگر از تفاوت های موجود در این لهجه حرف  rاست که به صورت arrr تلفظ می شود. منابع برای آشنایی با این لهجه بسیار محدود است ولی اگر قصد دارید بیشتر با این لهجه آشنا شوید بهتر است سریال “Derry Girls” را که توسط نتفیلیکس آماده شده دانلود کرده و نگاهی بیاندازید. 

 

لهجه آمریکای شمالی زبان انگلیسی 

برای یک لحظه به وسعت جغرافیایی کشور آمریکا نگاهی بایندازید و حالا آن را با وسعت کل بریتانیا مقایسه کنید مشاهده خواهید کرد که آمریکا بسیار وسیع تر از تمامی بریتانیا است و از این رو نیز این کشور لهجه های به مراتب گسترده تری نیز دارد ولی از آنجایی که این مقاله نگاهی کلی به بحث لهجه ها می اندازد مجال بررسی تمامی آن ها در اینجا وجود ندارد و ما تنها به بررسی اصلی ترین آن ها می پردازیم. 

 

نیویورک

یکی از جذاب ترین و بدون شک محبوب ترین لهجه زبان انگلیسی ، لهجه نیویورکی است که امروزه ما آن را در فیل ها و سریال ها به وفر می شنویم. در این لهجه گاهی اوقات افراد لغات را می کشند به نحوی که شما تصور می کنید میان لغات چند w نهفته است ، به عنوان مثال در این لهجه افراد Coffee را به صورت "caw-fee" تلفظ می کنند.  

 

لهجه جنوبی 

اولین چیزی که در مورد لهجه جنوبی قابل توجه است، سرعت صحبت آن است. این لهجه نسبت به دیگر لهجه های ایالت متحده آرام تر و آهسته است و افراد ترجیح می دهند مصوت ها را بکشند. دقیقا مثال هایی از این گونه لهجه در بخش های از کشور ما دیده می شود که افراد ترجیح می دهند لغات فارسی را بکشند. در این لهجه استفاده از مخفف هایی مانند “gonna” و “lemme” بسیار رایج است. در این لهجه لغات دو سیلابه مانند “tire” به صورت “taar” تلفظ می شود یکی دیگر از تفاوت های رایج در این لهجه نیز لغت I است که به صورت "aah" گفته می شود. در سریال مشهور لاست شخصیت ساویر به این لهجه صحبت می کند. 

 

کانادایی

انگلیسی کانادایی ترکیبی از عناصر انگلیسی بریتانیایی و آمریکایی و همچنین برخی از ویژگی های منحصر به فرد لهجه کانادایی را نیز به همراه دارد. اکثریت قریب به اتفاق مردم خارج از کشور تنها با صدا نمی توانند لهجه کانادایی را از آمریکایی تشخیص دهند. لحظه ای که افراد می توانند تمایز دو لهجه کانادایی و آمریکن را تشخیص بدهند هنگام ادای لغاتی همچون "About" است که به صورت "a-boot" می گویند. این لهجه در سالهای اخیر و با گسترس سریال ها و فیلم ها گسترش یافته است. برای آن دست از افرادی که به این لهجه علاقه دارند پیشنهاد می شود به صحبت های رابین در سریال How I met you mother بیشتر گوش دهند. 

 

لهجه عمومی آمریکا 

این لهجه انگلیسی آمریکایی «استاندارد» است که معمولاً فاقد هر گونه ویژگی مشخص منطقه‌ای، قومی یا اجتماعی-اقتصادی است. آمریکایی‌هایی که تحصیلات عالی دارند یا اهل از یک از خانواده ای سرشناس و مناطق غربی کشور هستند، احتمالاً به‌عنوان لهجه‌های «عمومی آمریکایی» شناخته می‌شوند.

 

لهجه استرالیایی 

در مقایسه با لهجه انگلیسی بریتانیایی و انگلیسی آمریکای شمالی، لهجه استرالیایی آن چنان گوش نواز نیست. این لهجه بیشترین شباهت را با انگلیسی نیوزلند دارد. لهجه استرالیایی به دلیل استفاده از علامت مکث در انتهای جملات معروف است که می تواند عبارات را شبیه به یک پرسش کند.

 

کلام آخر

یکی از اصلی ترین نکات در یادگیری زبان انگلیسی انتخاب لهجه است ، بسیاری از زبان آموزان بر این باور هستند که زبان انگلیسی تنها سه لهجه اصلی دارد ولی این باور به کلی اشتباه است. زبان انگلیسی حتی در داخل یک کشور کوچک نیز لهجه های مختلفی دارد که اسکاتلند بهترین مثال برای آن می باشد. در دوره های آموزش آنلاین انگلیش کلینیک همیشه تلاش شده است نگاهی استاندارد به بحث لهجه شده و آموزش خود را با استفاده از لهجه استاندارد آمریکن پیش ببریم. برای آن دست از دوستانی که دوست دارند لهجه استاندارد آمریکایی را آموزش ببینند نیز ما فیلم ها و سریال هایی را در خلل آموزش معرفی می کنیم. برای ورود به صفحه دوره مکالمه کلینیک زبان رفیعی اینجا کلیک کنید.


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic