لوگو انگلیش کلینیک
همه چیز درباره حروف صدادار انگلیسی

همه چیز درباره حروف صدادار انگلیسی

03/02/08 13 دقیقه برای مطالعه 5183

حروف بی صدای زبان انگلیسی شامل A, E, I, O & U (و در برخی از شرایط خاص نیز Y به عنوان حروف صدا دار به کار می رود) هستند. ولی نکته ی اصلی این است که این حروف صدادار می توانند به صورت های مختلف تلفظ شوند. شاید در انگلیسی نوشتاری ما تنها 5 حروف صدا دار داریم ولی در مکالمات زبان انگلیسی این حروف صدادار بیشتر هستند. زبان انگلیسی لهجه های مختلفی دارد ولی اگر بخواهیم لهجه ی بریتیش را به عنوان معیار اصلی قرار دهیم ما نزدیک به 20 حروف صدادار در زبان انگلیسی داریم که در این پست قصد داریم برای شما تمامی نکات حروف صدادار را آموزش بدهیم. 

 

تعریف حروف صدادار 

پیش از اینکه به بررسی حروف صدادار بپردازیم بهتر است ابتدا این حروف را تعریف کنیم و سپس مقاله را ادامه بدهیم. در اصل حروف صدادار به صداهایی گفته می شوند که ما آن ها را از شش های (Lungs) خود آزاد می کنیم و از طریق دهان و بینی آن ها را خارج می کنیم. دقیقا در بخش دهانی و لب ها است که ما با تغییر وضعیت تارهای صوتی ، زبان و لب صداهای مختلف را ایجاد می کنیم و دقیقا تفاوت بین حروف صدادار از آنجا نشات می گیرد. 

 

انواع حروف بی صدا 

شاید به یاد داشته باشید که در کلاس های زبان دوران مدرسه به ما می گفتند تنها دو نوع حروف صدادار بلند و کوتاه داریم ولی در اصل به این صورت نیست ما در زبان انگلیسی پنج حروف صدا دار داریم که شامل حروف صدادار کوتاه، بلند، واکه مرکب (Diphthong)، حروف صدا دار قبل از R تاریخی و در نهایت حروف صدا دار ضعیف. حروف صدا دار بلند و کوتاه را همه ی ما می شناسیم ؛ ولی واکه ی مرکب به حروف صداداری گفته می شودکه ابتدا یک صدا می دهد ولی در انتهای بیان ما تبدیل به یک صدای دیگر می شود. 

دو نوع حروف صدادار هستند که در کلاس های زبان انگلیسی کمتر به آن ها اشاره شده است ، یکی از این دو حروف صدادار پیش از R تاریخی است که در طول تاریخ با تغییرات زیادی روبرو شده است که همین امر آن را از لحاظ زبان شناسی بسیار پر اهمیت می کند. دومین بخش حروف صدادار ضعیف هستند که در ادامه به آن ها بیشتر اشاره خواهد شد. 

 

حروف صدادار کوتاه 

در زبان انگلیسی به حروف صداداری که بعد از آن ها حروف بی صدا بیایند حروف صدادار کوتاه می گویند، این دست از حروف بی صدا هرگز در انتهای حروف قرار نمی گیرند و برخلاف باور عمومی در زبان انگلیسی به این حروف (Checked Vowels) می گویند. این حروف معمولا در لغاتی دیده می شوند که تنها یک سیلابه هستند به این معنا که تنها یک حرف صدادار در آنها وجود دارند. به جدول پیش رو دقت کنید: 

همه چیز درباره حروف صدادار انگلیسی

فونتیک حروف صدادار 

مثال

/ɪ/

myth, pretty, women 

/e/

bread, many, friend

/æ/

cat, man, Africa

/ʌ/

son, courage, blood

/ɒ/

watch, knowledge, Austria

/ʊ/

took, good, put

حروف صدادار بلند

حروف صداداری که بلندتر از حروف صدادار عادی (کوتاه) هستند را در زبان انگلیسی حروف صدادار بلند می گویند که در زبان شناسی آن ها را با (,iː ,uː ,əː ,ɔː ,ɛː ɑː) نشان می دهند

همه چیز درباره حروف صدادار انگلیسی

 

فونتیک حروف صدادار

مثال

sea, people, police

ɔː

water, four, sure

new, due, tuna

ɑː

fast, half, car

ɛː

dare, hair, bear

əː

 first, burn, worst

 واکه مرکب

همانطور که پیش از این به شما گفتیم واکه مرکب به حروف صداداری گفته می شود که ابتدا با یک صدا آغاز شده و سپس تغییر آوا داده و به یک صدای دیگر تبدیل می شوند. این حروف صدادار آمیخته ای از هجا یا واکه هستند در زبان فارسی این حروف صدادار را یک واج در نظر می گیرند. 

همه چیز درباره حروف صدادار انگلیسی

فونتیک حروف صدادار

مثال

ɪə

zero, clear, beer

ʊə

cure, poor

face, main, day

əʊ

home, grow, load

ɔɪ

coin, joy

sound, town

ʌɪ

find, pie, cry

حروف صدا دار قبل از R تاریخی

در زبان انگلیسی حروف صداداری وجود دارند که ترکیب هر سه حروف صدادار بالا هستند با این تفاوت که این حروف صدادار پیش از حرف صدادار R قرار می گیرند و از آنجایی که در طول تاریخ این حروف صدادار با تغییرات متععدی مواجه شده است از آن به عنوان حروف صدا دار قبل از R تاریخی یاد می کنند. 

فونتیک حروف صدادار

مثال

ɪə

clear, tear, beer

ɛː

fair, chair, heir

ɜː

mercy, earth, word

حروف صدا دار ضعیف

در زبان انگلیسی حرف صداداری وجود دارند که از آن به عنوان حرف صدادار ضعیف یاد می شوند و از آن ها تنها در سیلاب های بدون استسر استفاده می کنیم. این حروف صدادار به دو دسته تقسیم می شوند شوا  (SCHWA) که آن را با علامت   /ə/نشان می دهند و i کوتاه که آن را در علم فونتیک با علامت /ɪ/ نشان می دهند. 

بهترین مثال برای حروف صدا دار ضعیف /ɪ/ می توان در ضمیرهای فاعلی مانند He, she, we مشاهده کرد. به حروف صداداری که در انتهای یک لغت قرار می گیرند و به صورت کوتاه تلفظ می شود در اصل حروف صدادار ضغیف گفته می شود. اگر بخواهیم مثال های بیشتر برای شما بیاوریم many، any از بهترین نمونه ای این دست از حروف صدادار هستند. 

همه چیز درباره حروف صدادار انگلیسی

شوا (SCHWA)

عبارت شوا که از زبان عبری وارد زبان انگلیسی شده است برای اولین بار در قرن 19 و توسط زبان شناس مشهور آلمانی جیکوب گریم مورد استفاده قرار گرفت. شوا پرکاربرد ترین حرف صدادار در زبان انگلیسی است که در الفبای بین المللی فونتیک با سمبل ə نشان داده می شود. نکته ای که در مورد شوا وجود دارد این است که این حرف صدادار در لغت تک سیلابه تحت هیچ شرایطی به کار نمی رود و ما آن را تنها در حروف دو سیلابه یا بیشتر مشاهده می کنیم. شوا معمولا به حرف صدادار میانی یک سیلاب بدون استرس مانند سیلاب دوم Woman و Buses گفته می شود. 

در زبان انگلیسی دومین کاربرد شوا در ابتدای لغات دو سیلابه است مانند لغات Annoy, Obstruct. در این لغات با وجود اینکه این لغات با حروف A و O شروع می شوند ولی ما آن ها را با ə تلفظ می کنیم. به جدول پیش را توجه کنید. 

فونتیک حروف صدادار

مثال

/ə/

annoy, tighter, council, obstruct, submit

 

دوره گرامر کلینیک زبان رفیعی

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic