لوگو انگلیش کلینیک
اصطلاحات ارزهای دیجیتال به زبان انگلیسی

اصطلاحات ارزهای دیجیتال به زبان انگلیسی

03/02/09 13 دقیقه برای مطالعه 2513

امروزه با گسترش فناوری های جدیدی، بانکداری نوین نیز به دنیا معرفی شده است یکی از این بانکداری های جدید ارزهای دیجیتال است که در چندین سال گذشته به دلیل سوددهی بسیار بالای خود در میان جوامع به جایگاه ویژه ای رسیده است. این ارزها که از 3 ژانویه ی سال  2009 با ظهور بیتکویین فعالیت خود را آغاز کرد بعد از تقریبا 10 سال تبدیل به داغ ترین بحث دنیای اقتصاد و امور مالی شده است. این ارزهای دیجیتال که روزانه در حال گسترش هستند در میان بسیاری از ایرانیان نیز محبوب شده اند به نحوی که بسیاری از افراد به منظور خواندن تحلیل های جدید به صورت روزانه به وب سایت های انگلیسی زبان مراجعه کرده و به منظور سود بیشتر تلاش می کنند تحلیل های افراد مختلف را مطالعه کنند یکی از عواملی که به شما کمک می کند تا در این عرصه موفق ظاهر شوید دانستن اصطلاحات خاص این مارکت است. ما در انگلیش کلینیک برای شما مطلبی را آماده کرده ایم که به خوبی تمامی اصطلاح رایج این بازار را به شما آموزش می دهد. 

 

Cryptography or Cryptology 

به هرگونه فعالیتی گفته می شود که منجر به رمزگذاری و محافظت از داده ها خواهد شد. به منظور این کار برنامه نویس ها از مجموعه کدهایی استفاده می کنند که تنها با داشتن آن داده ها است که شما اطلاعات را می توانید مطالعه کنید

 

Fiat Currencies

اینگونه ارزها به ارزهایی گفته می شوند که بدون هیچ گونه پشتوانه ی مالی یا دولتی عرضه می شوند امروزه بسیاری از ارزهای دیجیتال جزئی از این ارزها هستند که تعداد آن ها نیز کم نیستند.  

 

Blockchain 

بلاک چین پرکابردترین اصطلاحی است که در رمز ارزها با آن مواجه می شود این اصطلاح به صورت خلاصه فناوری ای است که سبب می شود رمز ارزها امن بوده و افراد قادر به فعالیت در آن باشند. این فناوری از زنجیره ای از بلوک ها تشکیل می شوند که برای ثبت داده های اینترنتی بهترین روش ممکن است. 

 

Block 

سیستم بلاک چین خود از مجموعه بلوک هایی تشکیل می شود که توسط چندین نود به یکدیگر متصل می شوند در این سیستم هر واحد مجزا را بلوک یا بستکی می گویند.  

 

Decentralized

در رمزارزها یا سیستم های بلاک چین به سیستم هایی که شبکه ی مرکزی ای ندارد و در عوض در میان تمام کاربردها پخش می شود را شبکه ی غیر متمرکز می گویند. 

 

Centralized

به شبکه های مرکزی گفته می شود یک نقطه ی اصلی محوریت کلی شبکه را در دست دارد و قدرت آن بسیار زیاد می باشد در رمز ارز ها از آنجایی که چنین سیستم هایی ممکن است به صورت کلی فعالیت یک رمز ارز را در دست بگیرد خیلی با اقبال عمومی مواجه نیستند. 

 

Hard fork 

در زبان انگلیسی فورک به معنی شاخه یا انشعاب هست و اگر در زمان استخراج رمز ارزها پروتکل زنجیره بلاکی جدیدی ایجاد شود در اصل ما می گوییم انشعاب صورت گرفته است. اگر این پروتکل به روش غیر سازگار با پروتکل سابق باش از آن به عنوان هارد فورک یاد می شود. 

 

Soft fork 

اگر این پروتکل جدید با پروتکل گذشته سازگار باشد ما آن را سافت فورک می نامیم.

 

Proof of Work

یکی از مشهورترین الگوریتم های ماین رمز ارز ها است که در فارسی از آن به عنوان گواه اثبات کار نیز یاد می شود. در این الگوریتم ماینرها یا تولید کننده های رمزارزها از از بلاک هایی استفاده می کند که خود را استنباط کرده تا از حملات اسپم ها جلوگیری شود. 

 

Proof of Stake

گواه بر سهام یا اثبات سهم به الگوریتم گفته می شود که شخصی که بلوک جدید را ماین (استخراج) می کند از زنجیره بلوک های تصادفی انتخاب می شود و از آنجای که افرادی که سهم بالایی دارند بلوک های آنها نیز بیشتر است امکان انتخاب شدن آن ها نیز بیشتر است. 

 

Delegated Proof of Stake

اثبات سهام محول شده یکی از بهترین روش ها برای اجماع در سیستم های بلک چین است و بر عکس اثبات کار انرژی کمتری را مصرف می کند. 

 

Smart contracts 

قراردادهای هوشمند به قراردادهای دیجیتالی گفته می شود که در سیستم بلاک چین طراحی شده و بین دو طرف قرارداد مورد اجرا قرار می گیرد. 

 

dApps

مخفف decentralised application یا اپلیکیشن های نامتمرکز است که در بالاترین سطح بلاک چین فعالیت می کنند. 

 

Mining

استخراج یا تولید رمز ارز به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که فرد برای تولید رمز ارز جدید انجام می دهد. 

 

Mining rig

اگر مشغول به استخراج بیت کویین یا هر رمز ارز دیگری هستید حتما با این اصطلاح نیز روبروی شده اید، به مجموعه سیستم های سخت افزاری که به منظور استخراج رمزارزها از آن ها استفاده می شود ریگ استخراج گفته می شود. 

 

Wallet

کیف پول مجازی که شما قادر هستید تمامی رمزارزها را در آن قرار دهید.

 

Address

آدرس دیجیتال کیف های رمزارزها را می گویند.

 

Public keys

کلیدهایی که با افراد مختلف به اشتراک می گذارید تا بتوانید از این طریق رمزارزهای جدید را به دست بیاورید.

 

Private keys 

کلیدهای شخصی شما که به منظور دسترسی به کیف پول مجازی مورد استفاده قرار می گیرد تنها شما باید به این کلیدها دسترسی داشته باشید در غیر این صورت افراد می توانند کیف شما را خالی کنند. 

 

Cold Storage

روشی بسیار متداول برای جلوگیری از دزدیده شدن رمز ارزها که افراد یک کیف پول آفلاین تهیه می کنند و به دور از اینترنت آن را در جایی نگه می دارند. 

 

Paper Wallet

یکی از بخش های کیف پول سرد است که افراد کلیدهای شخصی را برای دسترسی های آتی در آن یادداشت می کنند. 

 

Hardware wallet

کیف های پول سخت افزاری که امروزه تعداد آن ها رو به افزایش است. این کیف پول معمولا آفلاین هستند و افراد نمی توانند به آن ها دسترسی داشته باشند. 

 

Distributed lefger

دفتر کل توزیع‌شده که نشان می دهد در سرتاسر دنیا چه میزان رمز ارز استخراج شده و یا توسط چه کسی خریداری شده است این بخش مانع از دزدی می شود.

 

Immutable 

اصطلاحی که بیان می کند زمانی که یک خرید را انجام دادید دیگر غیر قابل برگشت نیست 

 

Fungible (or Fungibility)

به توکن های قابل معاوضه ای گفته می شود که در هر جای دنیا می توان آن ها را با توکن یا رمز ارزهای دیگر معاوضه کرد.

 

Altcoin 

در اصل به رمزارزهای جایگزین گفته می شود در اصل به هر رمزارزی که بیت کویین یا یکی از زیرمجموعه های آن نمادش آلت کویین(altcoin) می گویند. 

 

White Paper

برگه ی سفید یا بهتر است بگوییم دستور العمل تمامی رمز ارزها که برای اولین مرتبه توسط ساتوشی ناکاموتو سازنده ی بیت کویین عرضه شد و بعد از آن نیز تمامی رمزارزها آن را ارائه دادند.

 

ICO

مخفف Initial Coin Offering است به معنی عرضه ی ارزان قیمت اولیه ی رمزارزها به منظور بدست آوردن هزینه ی اولیه ی پروژه است. 

 

IEO

مخفف ‘Initial Exchange Offering به معنی عرضه ی اولیه صرافی زمانی این اتفاق می افتد که یک صرافی برای اولین مرتبه یک رمز ارز را برای فروش در فهرست خود قرار می دهد. 

 

Token

به واحدهای ارزی در یک شبکه ی بلاک چین به اصطلاح کوین یا توکن گفته می شود. 

 

Satoshi 

به کوچکترین واحد ارز بیت کوین به افتخار سازنده ی بین کویین ساتوشی گفته می شود هر بیت کوین برابر با 100 میلیون ساتوشی است.  

 

Exchange 

صرافی هایی که افراد می توانند با مراجعه به آنجا رمزارزها را خرید و فروش کنند. 

 

Hash 

هش در بلاک چین به عملکردی گفته می شود که اعداد و حروف ورودی را به خروجی های کد شده و یا بهتر است بگوییم رمزنگاری شده با درازای ثابت تبدیل می کند. 

 

Transactions per second

اغلب آن را با TPS نیز می بینید تعداد انتقال رمز ارزی گفته می شود که در یک ثانیه می تواند انجام داد.

 

Market Capitalization 

ارزش هر واحد رمزارز را در بازار می گویند.

 

Double-spends

دوبار خرج کردن که در اصل به فرایندی گفته می شود که کاربر قادر است یک ارز را دو مرتبه هزینه کند، در اصل این اتفاق یک مشکل است و تنها زمانی رخ می دهد که با 51% Attack  مواجه شوید. 

 

51%  attack

اگر بیش از 51 درصد از استخراج بیت کوین در درصد یک گروه خاص باشد این گروه می تواند با یک حمله ی محتمل کل رمز ارز را از بین ببرد. همانطور که گفته شد این اتفاق تا به امروز نیافتاده است. 

 

DDoS attack

اگر چندین سیستم به صورت هم زمان به پهنای باند یک رمز ارز حمله های برق آسایی را انجام دهند و سیستم توزیع را با اختلال مواجه سازند ما با حمله محروم‌سازی از سرویس توزیع شده روبرو شده ایم.

 

Stable coin

به رمز ارزهایی که قیمت آنها به قیمت یک کالا یا ارزش گزاری دیگر مانند طلا بستگی دارد. از معتبر ترین سکه های ثابت می توان به USD اشاره کرد. 

 

Privacy Coin

به رمزارز هایی مانند Dash، Monero که خرید و فروش آن به صورت محرمانه صورت می گیرند. 

 

Utility coin

به معنی سکه های سودمند هستند به سکه هایی می گوییم که به غیر از معاوضه کاربردهای دیگری را نیز دارد مثلا برخی از این سکه ها برای گرفتن تخفیف استفاده می شوند. 

 

Block reward

به تعداد بلوک هایی گفته می شود که یک ماینر در ازای ماین یا استخراج یک ارز دیجیتال کسب می کند.

 

Pump and dump

به تکنیکی گفته می شود که معمولا سهام داران اصلی برای فروش سهام خود استفاده می کنند این سهام داران با بالا بردن ارزش سهام افراد را به سمت خرید رمز ارزها تشویق می کنند و سپس در بالاترین قیمت رمز ارزهای خود را به فروش می رسانند. 

 

Bagholder

یکی از اصطلاحاتی که در رمزارزها به کار می رود به معنی اینکه بعد از یک بالا و پایین فردی با یک رمز ارز بی ارزش در دستش می ماند. 

 

Whale (or crypto whale)

نهنگ ها به نهادهایی گفته می شوند که قادر به جابجایی حجم زیادی از رمز ارز را در یک لحظه دارند زمانی که این اتفاق بیافتد بازار رمز ارزها با یک اتفاق مثبت روبرو می شود. 

 

کلام آخر 

در این بخش تلاش شد شما را با اصطلاحات رایج رمز ارزها و دنیای بلاک چین آشنا کرده و شما را در مبادلات تا حد کوچکی یاری کنیم. ما در انگلیش کلینیک امیدوار هستم با مطالعه ی این مطلب حداقل با موارد پایه ای دنیا بیشتر آشنا شوید. 

 

دوره اصطلاحات کلینیک زبان رفیعی

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic