لوگو انگلیش کلینیک
چگونه دایره لغات انگلیسی خود را افزایش دهیم؟

چگونه دایره لغات انگلیسی خود را افزایش دهیم؟

03/02/05 13 دقیقه برای مطالعه 7232

دانستن لغات جزء ابتدایی ترین ملزومات فراگیری هر زبانی می باشد و زبان انگلیسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای شروع یادگیری زبان انگلیسی دانستن لغت امری ضروری ست. داشتن دایره لغات گسترده در زبان انگیسی، موجب افزایش سطح دانش زبان و درک بهتر متون و مکالمات و ... می شود. بنابراین دانستن واژه های مفید و پرکاربرد زبان انگلیسی یک امر ضروریست. با این حال، فراگیری لغت و خصوصا به خاطر سپردن طولانی مدت و توانایی استفاده از آن کار چندان ساده ای نیست. ما در این مقاله ترفند های مفید برای یادگیری و افزایش دایره لغت زبان انگلیسی را بررسی می کنیم. به کارگیری هم زمان این ترفندها به همراه تمرین مداوم به شما کمک می کند که به مرور علاوه بر فراگیری معانی لغت ها، توانایی استفاده از آن ها در صحبت کردن و نوشتن را به دست آورید و به سطح مطلوبی از دانش زبان برسید.

 

مطالعه کتاب لغت زبان انگلیسی

اگر سطح زبان شما چندان پیشرفته نیست، برای قدم اول بهتر است از کتاب های لغت برای یادگیری زبان استفاده کنید و سپس سایر ترفند ها را به مرور به برنامه خود اضافه کنید. کتاب های بسیاری در بازار موجودند که لغات انگلیسی ضروری و کاربردی زبان انگلیسی را جمع آوری کرده اند که اکثر آن ها دارای نسخه ترجمه شده نیز هستند. این کتاب ها معمولا شامل انواع مثال ها و تمرینات نیز هستند که به یادگیری و استفاده از کلمات کمک بسیاری می کنند. برای یادگیری لغت از طریق کتاب، بهتر است که برنامه ای منظم داشته باشید و بسته به توانایی خود روزانه حدود 5 تا 10 کلمه یاد بگیرید و روز بعد علاوه بر کلمات جدید، کلمات روز پیش را نیز دوره کنید.

 استفاده از فلش کارت و یادگیری به روش لایتنر در فراگیری لغت یک روش بسیار کاربردی است که هم می توانید کارت ها را به صورت فیزیکی تهیه کنید و هم از نرم افزارهای موجود استفاده کنید. نرم افزارهای memrise و Anki App بهترین نرم افزارها برای حفظ لغات انگلیسی هستند که قابل نصب بر روی تمام گوشی ها می باشند. شما می توانید در این نرم افزارها کلمات روزانه خود را وارد کنید و به صورت منظم دوره کنید. همچنین می توانید تنها کلماتی را که یادگیری آن ها برایتان دشوارتر است را وارد کنید تا با دوره منظم، این کلمات در حافظه تان ماندگار شوند.

 

بهترین کتاب برای افزایش دایره لغات انگلیسی

English Vocabulary in Use

این کتاب یکی از بهترین و کاربردی ترین کتاب ها برای یادگیری لغات زبان انگلیسی می باشد که دارای سطوح مختلف از جمله مبتدی، متوسط و پیشرفته است. در این کتاب پر کاربردترین کلمات انگلیسی به تفکیک موضوع جمع آوری شده اند که هر درس علاوه بر آموزش لغت، شامل نکات تکمیلی و تمرینات نیز می باشد. استفاده از این کتاب بسیار آسان و مناسب یادگیری به روش خودآموز یا self-study می باشد. اگر قصد شرکت در آزمون های بین الملی از جمله تافل و آیلتس را دارید، مطالعه کتاب English Vocabulary In Use بسیار مفید خواهد بود.  

 

کتاب 504 واژه ضروری زبان انگلیسی  

سطح این کتاب متوسط است و مطالعه ی آن پیش از ورود به سطح پیشرفته، ضروریست. این کتاب نسخه های مختلفی دارد و همچنین ترجمه ی آن نیز در بازار موجود می باشد که مناسب افرادی با سطح زبان مبتدیست. کتاب لغت 504 واژه ضروری علاوه بر آموزش لغات، شامل متن های کوتاه جهت یادگیری بهتر واژگان انگلیسی نیز می باشد و شامل ۴۲ درس  و هر درس شامل ۱۲ لغت است که برای یادگیری آسان آن ها استفاده از جعبه لایتنر پیشنهاد می شود. همچنین نرم افزار این کتاب برای گوشی های موبایل نیز قابل دسترس است که می توانید در طی رفت و آمد های روزانه و وقت های خالی، به مطالعه لغات انگلیسی بپردازید.

دوره لغت 504 استاد حامد رفیعی

 

کتاب 1100 واژه بارونز

این کتاب پرفروش ترین کتاب در سایت آمازون است که شامل 1100 لغت کاربردی و پرتکرار زبان انگلیسی می باشد که جهت استفاده به صورت خود آموز طراحی شده است. سطح این کتاب تقریبا پیشرفته و مناسب افراد با دانش زبان نسبتا بالا می باشد که جهت تقویت و افزایش دایره لغات خود می توانند از آن استفاده کنند. همچنین کتاب 1100 واژه انگلیسی بارونز یکی از منابع لغت برای آزمون تافل می باشد. این کتاب علاوه بر آموزش لغات، ریشه و تلفظ کلمات، شامل تمرینات تستی جهت یادگیری بهتر واژگان است. برای استفاده بهتر از این کتاب پیشنهاد می شود که کلمات دشوار را به روش لایتنر مطالعه کنید.  

 

مجموعه کتاب لغت Oxford word skill  

این کتاب در سه سطح  تمام واژگان ضروری و کاربردی که افراد باید در موقعیت های مختلف از جمله زندگی شخصی، کاری و اجتماعی بدانند را ارائه می دهد. هر کدام از سطوح این کتاب شامل 2000 لغت و عبارات کاربردی در زبان انگلیسی می باشد. این کتاب جهت استفاده به صورت خود آموز نیز مناسب است و همچنین زبان آموزان می توانند از آن برای آمادگی در آزمون های بین المللی تافل و آیلتس استفاده کنند. آموزش لغات در این کتاب در قالب داستان است که موجب می شود زبان آموزان با نحوه به کاربردن این کلمات آشنا شوند و بتوانند در گفتار و نوشتار از آن ها به طرز صحیح استفاده کنند. این کتاب علاوه بر آموزش واژگان انگلیسی، متضادها و مترادف ها را نیز آموزش می دهد و همچنین به واسطه تمرین های چالش برانگیز، موجب بالابردن سطح دانش زبان آموزان می شود.

 

یادگیری لغت در متن

یکی از بهترین روش ها برای یادگیری واژگان زبان انگلیسی، یادگیری لغت در متن است. این روش موجب درک بهتر معنی کلمات و همچنین افزایش ماندگاری لغت در ذهن می شود. قطعا برای شما پیش آمده که کلمات بسیاری را حفظ می کنید و معنای لفظی آن ها می دانید، اما در صورت مواجهه با آن کلمات در متن، متوجه مفهوم آن ها نمی شوید و یا در گفتار نمی توانید از آن کلمات استفاده کند. در چنین حالتی به اصطلاح کلمات در ذهن شما فعال نیستند. برای پیشگیری از بوجود آمدن این حالت، مطالعه کلمات با استفاده از متن بسیار کمک کننده است.

 یادگیری لغات در متن موجب می شود تا با کاربرد کلمات بهتر آشنا شوید و استفاده درست از آن ها را بیاموزید. به این صورت که با مطالعه ی متون انگلیسی (بسته به میزان دانش زبان متون مناسبی را انتخاب کنید) کلماتی را که نا آشنا هستند و معنایشان را نمی دانید در یک دفترچه یادداشت کنید و با مراجعه به فرهنگ لغت یا دیکشنری معنای آن ها را بیابید و روزانه دوره کنید. همچنین کتاب های مختلف ریدینگ با سطوح متفاوت موجودند که با تهیه آن ها می توانید علاوه بر تقویت مهارت خواندن یا Reading، دانش لغت خود را نیز افزایش دهید. توجه کنید که استفاده از جعبه لایتنر و یا فلش کارت در هر روش مطالعه بسیار مفید و ضروری می باشد.  

 

مطالعه زیاد به زبان انگلیسی

همانطور که گفتیم مطالعه لغات در متن یکی از بهترین روش های افزایش دایره لغات زبان انگلیسی است. بنابراین مطالعه زیاد و منظم علاوه بر گسترش دایره لغات شما، موجب تکرار کلمات و جا افتادن آن ها در ذهن شما می شود. بنابراین مطالعه روزانه و منظم متون انگلیسی به افزایش دانش لغت شما کمک می کند. برای مطالعه به زبان انگلیسی منابع مختلفی وجود دارند. داستان های کوتاه، مجلات، مقالات انگلیسی، روزنامه و سایت های خبری و ... از بهترین منابع قابل دسترس هستند. اگر سطح زبان شما متوسط رو به بالاست، ما پیشنهاد می کنیم که هر مطلبی را که نیاز دارید به زبان انگلیسی سرچ کنید. فراموش نکنید که کلمات نا آشنا را به همراه معانی آن ها در دفترچه مخصوص خود یادداشت کنید و روزانه در اوقات فراغت خود به مطالعه آن ها بپردازید. توجه کنید که معنای لغات نا آشنا را بلافاصله در دیکشنری جستجو نکنید، ابتدا سعی کنید معنی لغت را با توجه به جمله حدس بزنید و سپس به دیکشنری مراجعه کنید. 

همچنین سعی کنید واژه های هم معنی را که به مرور با آن ها مواجه می شوید، در یکجا جمع آوری کنید. در نهایت با مطالعه متون انگلیسی به طور مکرر با کلمات مهم و پر کاربرد مواجه می شوید که این امر در یادگیری کلمات امری مفید است. 

 

یادگیری لغت انگلیسی به روش جمله سازی

همانطور که گفتیم صرف حفظ کردن لغت و معنی چندان روش مناسبی برای افزایش دایره لغات نیست، هر چند که امری لازم است. برای فعال شدن واژه در ذهن شما و یادگیری کاربردی آن بهتر است با کلماتی که یاد می گیرید جمله بسازید و در نهایت از فردی که سطح زبان بالاتری دارد بخواهید که حملات شما را بررسی کنید. این امر موجب حفظ راحت تر کلمات و یادگیری کاربرد آن ها می شود.

 

یادگیری لغات مترادف و متضاد synonyms and antonyms

هنگام یادگیری واژگان انگلیسی، سعی کنید کلمات هم معنی یک واژه را نیز یاد بگیرید. یادگیری کلمات مترادف و متضاد و همچنین ریشه کلمات موجب احاطه ی بیشتر شما به لغات و یادگیری موثرتر می شود. دانستن ریشه کلمات به شما کمک می کند تا وقتی با کلمات جدید مواجه می شوید، با توجه به ریشه¬ی آن معنایش را حدس بزنید و به این روش با دانستن یک ریشه، واژهای بسیاری را یاد میگیرید.

 

استفاده از کلمات

صرف حفظ کردن لیست بلد بالایی از کلمات انگلیسی نه تنها کاربردی نیست، بلکه دشوار است و به مرور زمان از ذهن شما پاک می شود. به همین دلیل، سعی کنید از کلماتی که یاد می گیرید در امور روزمره استفاده کنید. نوشتن خاطرات روزانه، صحبت کردن به زبان انگلیسی با دوستان و خانواده، نوشتن ایمیل ها به زبان انگلیسی، چت کردن با افراد انگلیسی زبان و .... از روش های مفید برای استفاده از واژگان انگلیسی می باشد. سعی کنید همواره در یک محیط پویا و به همراه دوستان خود به یادگیری زبان بپردازید. به اشتراک گذاشتن آموخته ها و تمرین به همراه دوستان یک روش بسیار موثر و همچنین هیجان انگیز برای تمرین زبان است.

 

یادگیری لغت انگلیسی با فیلم و سریال

اگر خواندن کتاب و حفظ کردن لیست بلند بالایی از کلمات برایتان خسته کننده و دشوار است، یادگیری لغت از طریق فیلم و سریال علاوه بر کاربردی بودن، یک روش بسیار مهیج می باشد. برای یادگیری واژگان انگلیسی توسط فیلم و سریال، با توجه به سطح زبان خود انیمیشن، فیلم و یا سریال مناسب انتخاب کنید. اگر سطح زبان شما متوسط رو به بالاست از زیرنویس انگلیسی استفاده کنید و در طول مکالمات، واژه های ناآشنا را یادداشت کنید و در نهایت لیست خود را در اوقات فراغت مطالعه کنید. این روش ممکن است دیدن فیلم و سریال را کمی طولانی کند بنابراین بهتر است از سریال ها و انیمیشن های کوتاه استفاده کنید. ما پیشنهاد میکنیم که پس از یادگیری لغت های ناآشنا، یک یا چند بار سریال را مشاهده کنید و مطمئن شوید که معنی کلمات را به خاطر دارید. با این روش، کلمات از همان ابتدا در ذهن شما فعال هستند و علاوه بر آن اصطلاحات و جملات بسیاری نیز یاد میگیرید که در زندگی روزمره کاربرد دارند.

 

بهترین سریال ها برای یادگیری زبان انگلیسی

 

یادگیری لغات پرتکرار انگلیسی

برای روان بودن در صحبت کردن، خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی، نیازی به دانستن تمام لغت ها ندارید و فقط کافیست لغات ضروری و پرتکرار را یاد بگیرید و بتوانید از آن ها استفاده کنید. برای یادگیری کلمات پرتکرار و ضروری می توانید از لیست لغات ضروری استفاده کنید که به راحتی با سرچ در گوگل انواع زیادی از آن ها قابل دانلود هستند. با مطالعه و جمله سازی با این لغت ها، به مرور دانش زبان انگلیسی شما به صورت کاربردی تقویت می شود. همچنین در طول مطالعه متون مختلف خود به خود با کلمات پرکاربرد مواجه و نحوه استفاده از آن ها را یاد می گیرید. در صورت نیاز بهتر است خودتان لیستی از کلمات پرکاربرد تهیه کنید و روزانه به مطالعه آن ها بپردازید.

 

یادگیری لغت با بازی

بازی ها علاوه بر مهیج بودن، به شما کمک می کنند تا لغات انگلیسی را به روش موثر به خاطر بسپارید. توجه کنید که این روش بیشتر سرگرمیست و به عنوان مکمل مطالعه می تواند نتایج مطلوبی در جهت تقویت زبان انگلیسی داشته باشد. در ادامه چندین نرم افزار بازی با لغات انگلیسی را به شما معرفی می کنیم.

7 Little Word یک بازی لغتی کوچک است که به شما هفت تعریف و موزائیک هایی با ترکیبی از دو یا سه حرف را می‌دهد. باید این موزائیک‌ ها را مرتب کنید و با توجه به تعریف کلمه مناسب را بدست آورید. می‌توانید ابتدا کلماتی را که می دانید مرتب کرده و با حدس زدن آن هایی که بلد نیستید دانش لغت خود را افزایش دهید.

Word to Word  یک بازی هوشمندانه ی جور کردن کلمات می باشد که به شما فهرستی از واژه ها را می‌دهد که باید ارتباط میان آن ها را بیابید. این ارتباط ممکن است مترادف، متضاد، کلمات مرتبط و ... باشد.

Words with Friends نیز یک بازی لغتی پر طرفدار است که چندان جدید نیست. در این بازی باید کلمات نامربط با سایرین را پیدا کنید و به این ترتیب کلمات جدید یاد می گیرید. این بازی قابلیت نصب روی انواع گوشی ها و حتی ویندوز را دارد.

حل کردن جدول نیز یکی از بهترین و سرگرم کننده ترین بازی های لغتی است که در طی آن با چالش های بسیاری مواجه می شوید. در این بازی علاوه بر یادگیری لغات جدید، کلماتی که بلدید نیز در ذهن شما فعال می شوند. نرم افزارهای بسیاری در این زمینه وجود دارند که به راحتی با سرچ کردن می توانید آن ها نصب کنید.

 

بهترین بازی های گروهی برای یادگیری زبان انگلیسی

 

بهترین نرم افزار لغت انگلیسی

این روزها که افراد ساعات بسیاری از روز را صرف استفاده از موبایل می کنند، برای یادگیری هر موضوعی ترجیح می دهند که از اپلیکیشن های موبایل استفاده کنند. این روش مزیت هایی به نسبت مطالعه کتاب ها دارد که مهم ترین آن دسترسی ساده در همه مکان هاست که بنابراین افراد می توانند از وقت های اضافه که صرف رفت و آمد و ... می شود، در جهت یادگیری زبان بهره ببرند. ولی توجه کنید که نرم افزارها و اپلیکیشن های موبایل به تنهایی مناسب یادگیری لغت انگلیسی نیستند. بهتر است از اپلیکیشن ها به عنوان مکمل یادگیری استفاده کنید. نرم افزارهای یادگیری لغت انواع مختلفی دارند که که برخی از آن ها در واقع مختص به یک کتاب خاص هستند و به شما کمک می کنند تا کلمات و تمارین را به صورت نسخه الکترونیکی همراه خود داشته باشید. دسته دیگر نرم افزارها تمرینی هستند و به حفظ کردن لغات انگلیسی کمک می کنند به این صورت که شما لیست کلمات را در نرم افزار وارد می کنید و روزانه طبق برنامه ارائه شده دوره می کنید. معمولا چنین نرم افزارهایی، نمودار پیشرفت یادگیری ارائه می دهند و یا واژگانی را که برایتان دشوار هستند دسته بندی می کنند. دسته دیگر دیکشنری ها هستن که یا کامل یا موضوعی هستند. در ادامه بهترین اپلیکیشن های موبایل برای یادگیری لغت را به شما معرفی می کنیم:

 

۱- اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی Doulingo

نرم افزار Duolingo یک برنامه سرگرم کننده و رایگان برای یادگیری 35+ زبان از طریق دروس کوتاه و ساده است. این نرم افزار با استفاده از مهارت های نوشتاری، شنیداری، خواندن و مکالمه دانش لغت و گرامر زبان انگلیسی شما را تقویت می کند  

Duolingo که توسط متخصصان زبان طراحی شده و مورد علاقه صدها میلیون زبان آموز در سراسر جهان است، به شما کمک می کند تا علاوه بر زبان انگلیسی، زبان های اسپانیایی ، فرانسوی ، چینی ، ایتالیایی ، آلمانی ، انگلیسی و ... را نیز یاد بگیری.  

 

۲- اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی Memrise

این اپلیکیشن به فراگیری و به خاطر سپردن لغت های انگلیسی کمک می کند. دروس متعدد و مختلف لغت در این اپلیکیشن قابل دسترسی هستند که شما علاوه بر یادگیری معنی لغات با تلفظ آن ها نیز آشنا می شوید. تعداد لغتی که در روز یاد می گیرید بسته به انتخاب شما از 5 تا 15 متغیر است. این اپلیکیشن به شیوه ی لایتنر به آموزش لغت می پردازد. همچنین شما می توانید خودتان لیست لغات را در سایت این اپلیکشین آپلود کنید تا خودتان و سایر فراد بتوانند از آن استفاده کنند.

 

۳- اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی Hello English: Learn English

این برنامه دارای ۴۷۵ درس تعاملی برای آموزش زبان می باشد که موضوع ‌های مختلفی را در زمینه گرامر زبان انگلیسی، لغات و... در بر می گیرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی های اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی Hello English امکان استفاده آفلاین و بدون نیاز به اینترنت می باشد. این نرم افزار همچنین، جهت آموزش مهارت ‌های خواندن، ترجمه، املای کلمات، گرامر و لغات از بازی‌های تعاملی،  بهره می گیرد. اپلیکیشن آموزش زبان Hello English برای تمرین موثرتر زبان آموزان از اخبار و ویدئو های روزانه استفاده می کند. دیکشنری این نرم افزار دارای ۱۰ هزار کلمه‌ به همراه تلفظ دقیق می باشد. کاربران می‌توانند با استفاده از این نرم افزار به‌صورت گروهی به یادگیری زبان بپردازند. درواقع زبان آموزان ازطریق این اپلیکیشن قادر خواهند بود با دوستان خود بازی ودانش زبانی یکدیگر را ارزیابی کنند و حتی دوستان جدید پیدا کنند.

 

۴- اپلیکیشن Anki

این اپلیکیشن مناسب دوره کردن کلمات است. به این صورت که کلمات مورد نظر خود را به همراه معنی آن ها وارد می کنید و طبق برنامه منظم به دوره آن ها می پردازید. همچنین از میان صدها لیست و عنوان، می توانید لیست کلمات موردنظر خود را دانلود و فرا بگیرید. علاوه بر این، لیست کلمات خود را می توانید با دوستانتان به اشتراک بگذارید. این اپلیکیشن به صورت روزانه از عملکرد شما نمودار تهیه می کند و بنابراین می توانید از پروسه پیشرفت خود مطلع شوید.

 

۵- اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی Basuu: Language Learning

یکی دیگر از بهترین اپلیکیشن‌ های آموزش زبان انگلیسی، اپلیکیشن آموزش زبان Busuu می باشد که در بین اپلیکیشن ‌های منتخب گوگل قرار دارد. این نرم افزار بیش ‌از ۱۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد.  

 

6- اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی  Sentence Master Pro

زبان ‌آموزان در اپلیکیشن Busuu برای یادگیری زبان، با افراد بومی تمرین می‌کنند. به عنوان مثال افرادی که زبان مادریشان انگلیسی است، به زبان‌ آموزان زبان انگلیسی آموزش می‌دهند و در نهایت با تمرینات فراوان به سطح مورد نظر خود در زبان می رسند. اپلیکیشن آموزش زبان Busuu همچنین، با همکاری سازمان تحصیلی McGraw Hill، به افرادی که بتوانند در آزمون نهایی نمره‌ی معقولی کسب کنند گواهی رسمی اعطا می کند.

 

6- اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی  WORD GAMES

همانطور که از نام این اپلیکیشن مشخص است، کاربران به استفاده از بازی، به یادگیری لغت انگلیسی می پردازند. این اپلیکیشن به همراه تفریح، دانش زبان را نیز تقویت می کند و برای گوشی های اندروید و iOS قابل استفاده است. توجه کنید این نرم افزار تنها مکلملی برای تمرین لغت انگلیسی می باشد و برای گسترش دانش لغت، مطالعه منظم پیشنهاد می شود.

 

7 اپلیکیشن کارآمد برای مکالمه زبان انگلیسی در سفر

 

کلام آخر!

یادگیری زبان انگلیسی و واژگان آن نیاز به تمرین و مطالعه منظم دارد. روش هایی که در این مقاله گفتیم هیچکدام به تنهایی کافی نیست و حضور یک معلم و راهنما در تسریع روند آموزش و انتخاب روش مناسب تاثیر به سزایی دارد. برای یادگیری لغت بهترین روش این است که ابتدا سطح زبان شما تعیین گردد و با توجه به سطح، کتاب و دوره های مناسب آموزشی توسط معلم زبان معرفی شود و به مرور با تمرینات منظم کلمات به خوبی ملکه ذهنتان شده و به اصطلاح اکتیو شوند. هم زمان، کلمات را به صورت روزانه با اپلیکیشن ها یا جعبه لایتنر دوره کنید و سعی کنید واژه های هم معنی را همراه هم فرا بگیرید. مطالعه روزانه نیز کمک بسیاری به اکتیو کردن کلمات در ذهن شما و یادگیری کلمات پرکاربرد می کند. 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic