لوگو انگلیش کلینیک
اصطلاحات انگلیسی جواب آزمایشگاه در چکاپ کامل

اصطلاحات انگلیسی جواب آزمایشگاه در چکاپ کامل

03/02/17 13 دقیقه برای مطالعه 7387

معمولا آزمایش های خون به منظور بررسی شرایط پزشکی بیماران صورت می گیرند برخی از این آزمایش ها نیز همانند آزمایش آنتی بادی مشخص می کنند تاثیر واکسن ها و داروها بر روی بدن تا چه حد می باشند. هنگامی که پاسخ آزمایش را بیماران دریافت می کنند تا هنگامی که به پزشک مراجعه کنند تحت فشار استرس فوق العاده ای قرار می گیرند در این پست تلاش می شود برخی از لغات اختصاری را که در آزمایش ها به کار می رود برای شما بیان کرده و کمک کنیم تا با آن ها بیشتر آشنا شوید. 

 

HDL  و LDL

یکی از شایع ترین بیماری هایی که افراد ممکن است به آن مبتلا شوند چربی خون بالا است در کل چربی ها بدن به دو دسته تقسیم می شوند چربی مفید که HDL یا High-density Lipoprotein که برای بدن فوق العاده مفید است و LDL که یکی از اصلی ترین دلایل سکته و ایست قلبی است که اختصار لغت Low-density Lipoprotein است. 

 

ABO Grouping 

بدون شک بیشتر شما زبان آموزان محترم یک مرتبه برای آزمون گواهینامه ، آزمایش های پزشکی و تعیین گروه خونی را داده اید. ABO که در بر دارنده ی هر سه گروه خونی است به آزمایش تعیین گروه خونی می گویند.

 

Adrenocorticotropic Hormone (ACTH)

هورمون آدرنوکورتیکوتروپین یکی از آزمایش هایی که کمتر برای بیماران ایرانی تجویز می شود این آزمایش بیشتر برای بیمارانی که مشکوک به بیماری کوشنیگ هستند تجویز می شود.

 

CRP

سطح پروتئین C-reactive وقتی بیش از حد بالا برود بیانگر تورم در بخشی از بدن است. اگر سطح این ماده در بدن بالا باشد بیانگر این امر است که شما دارای یک بیماری خاص هستید و باید تحت نظر پزشک قرار بگیرید.

 

CBC

این لغت اختصار Complete Blood Count است این آزمایش برای مشخص کردن سطح گلبول سفید و قرمز است که نشان می دهد بدن شما عفونت خاصی دارد یا خیر این آزمایش شامل MCHC نیز است که سطح هموگولوبین خون را شامل می شود. 

 

THS

یا آزمایش هورمون تیروئید که برای بسیاری از بیماران تجویز می شود این آزمایش مشخص می کند هورمون تیروئید شما به شکل نرمالی عمل می کند یا خیر ، آن دسته از افرادی که عملکر تیروئید به صورت عادی نیست معمولا مشکلات متابولیسمی دارند که باید مورد بررسی قرار گیرد. 

 

Vitamin D

یکی از آزمایش هایی که خیلی روتین نیست ولی باید هر ساله مورد آزمایش قرار گیرد. پایین بودن سطح این ویتامین اصلی ترین دلیل خستگی افراد است.

 

FBC

این آزمایش بیماری خاصی را مشخص نمی کند ولی به پزشکان کمک می کند تا مسیر اصلی خود را پیدا کرده و به سمت تصمیم صحیح حرکت کنند. 

 

ESR

آزمایش erythrocyte sedimentation rate test یکی آزمایش هایی که می تواند سطح تورم را در بدن نشان دهد. 

 

INR

آزمایش سطح غلظت خون که مخفف International Normalized Ratio است. یکی از اصلی ترین آزمایش ها برای مشخص کردن اثرگذاری داروی مشهور وارفارین که بر روی پایین آوردن سطح غلظت خون کار می کند. 

 

LFT

این آزمایش مخفف Liver Function Test است. در این آزمایش پزشک سطح آنزیم ها ، پروتئین ها و مواد دفعی بدن را مورد آزمایش قرار می دهد سطح سنگ های کبدی را شما می توانید از طریق این آزمایش بسنجید.

 

Uric Acid

یکی از دلایل تورم مفاصل بالا رفتن سطح اوریک اسید خون است در این آزمایش مشخص می شود بدن شما تا چه حد مواد دفعی را از بدن خارج کرده است. اوریک اسید معمولا در نتیجه ی مصرف بی رویه ی گوشت قرمز بالا می رود.

 

CMP

Comprehensive Metabolic Panel که ایده ی کلی را نسبت به عملکرد بدن شما به دکتر می دهد ، در این آزمایش پزشک قادر است سطح بیلوروبین ، کلسیم ، آلبومین و پتاسیم خون را بررسی کرده و عملکرد اصلی کلیه و کبد را نیز تحلیل کند.

 

Alkaline Phosphatase

یکی از آنزیم هایی که در سرتاسر بدن وجود دارد. این آنزیم ها معمولا در کبد ، پلاکت ، استخوان و روده دیده می شود بالا بودن سطح این آنزیم معمولا به کبد چرب مربوط می شود. 

 

Aluminium (Blood)

یکی از آزمایش هایی که کمتر در چک آپ ها دیده می شود ولی از اصلی ترین موارد مسمومیت به فلزات است. معمولا این آزمایش برای مشخص کردن ابتلا به آلزایمر انجام می شود. مسمویت به این ماده معمولا در اثر رژیم های خاص و استفاده بیش از حد از این ماده است. 

 

Ammonia

بالا بودن سطح این ماده یکی از مواردی است که سبب می شود مغز دچار مشکل شود و گاهی اوقات نیز زوال عقل صورت بگیرد

 

Antidiuretic Hormone (ADH) Profile

این هورمون که در علم پزشکی به Vasopressin مشهور است سبب می شود رگ های خونی گرفته شده و فشار خون را بالا ببرد. 

 

Arsenic (Blood)

یکی از موادی که اگر میزان سطح آن در خون بالا برود سبب مرگ و یا مسمویت شدید می شود سطح ارسنیک معمولا از طریق آزمایش خون و ادرار مشخص می شود. 

 

B Type Natriuretic Peptide (BNP)

یکی از موادی که بالا بودن آن در بدن احتمال سکته ی قلبی را به شدت بالا می برد. اگر در شرایطی هستید که آزمایش های پزشکی معمولی مانند اکو و نوار قلب بیماری قلبی را مشخص نکرده ، سطح این ماده می تواند احتمال سکته و مشکلات قلبی را نشان دهد.

 

Basic Female Hormone Panel

هورمون های اصلی زنانه را با این مجموعه تست ها بررسی می کنند این تست ها می توانند شامل هورمون های پروژشسترون ، استروژن و تسترون باشند. هنگامی که یکی از این هورمون ها بالا پایین شوند احتمال سرطان و حمله ی قلبی بالا می رود 

 

Creatinine

یکی از اصلی ترین آزمایش ها برای کلیه ، سطح کراتین در بدن از طریق سوزش ماده ای به همین نام در ماهیچه ها به وجود می آید و از انجایی که این ماده توسط کلیه ها دفع می شوند بالا بودن سطح آن معمولا مشخص کننده ی بیماری در کلیه ها است. هنگامی که کلیه های شما دچار نقص است قادر به دفع این ماده از بدن نیست و کم کاری کلیه رخ می دهد. 

 

کلام آخر

بسیاری از پست های پزشکی ای که در وب سایت خود قرار می دهیم تنها اصطلاحاتی را شامل می شود که به پزشکان و کادر درمان یا حتی مراجعین به مراکز درمانی کمک می کند تا مشکلات روزمره خود را برطرف کنند ولی در در این پست رویکرد متفاوتی را در نظر گرفتیم و تلاش کردیم مواردی را در بحث کنیم که کمی جنبه ی علمی دارند و در کمتر کلاسی نسبت به آن ها صحبت می شود. شاید بحث تخصصی گفته شده در این پست خیلی جزئی باشند ولی تلاش شد تا در حدی که به یک زبان آموز کمک می کند موارد را توضیح داده و به یادگیری شما کمک کنیم ، اگر اعضای محترم کادر درمان اصطلاح و اختصارهای دیگری در ذهن داشتند لطفا در کامنت ها برای ما ذکر کنند. 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic