لوگو انگلیش کلینیک
خلاصه نویسی به انگلیسی

خلاصه نویسی به انگلیسی

03/05/05 13 دقیقه برای مطالعه 1083

زمانی که در موسسه های مختلف زبان تدریس می کردم، یکی از روش هایی که تلاش می کردم زبان آموزان را با خود همراه کنم مجبور کردن آن ها به نوشتن خلاصه یک مقاله و یا کتاب بود. خلاصه کردن که به اانگلیسی از آن summary یاد می شود، به بیان اصل مطلب در حداکثر دو پاراگرف گفته می شود که در آن شما باید با استفاده از ساختارهای مختلف، موضوع مد نظر را بیان  کنید. ولی خلاصه نویسی به این سادگی ها نیست . شما باید ساختارهای مختلف را در نظر داشته و سپس از آن ها برای نوشتن مطلب مد نظر استفاده کنید. 

 

خلاصه نویسی چیست؟

به صورت کلی، خلاصه نویسی به مروری مختصر از ایده های اصلی یک مقاله گفته می شود که در یک یا حداکثر دو پاراگراف صورت می گیرد. در این روش باید ایده کلی را بیان کرده و به صورت یک یا دو جمله نیز نتیجه گیری خود را بیان کنید. شما می توانید برای خلاصه نویسی از نقل قول های مستقیم و غیر مستقیم نیز استفاده کنید که پیش رو هر دوی این مطالب را برای شما عزیزان معرفی می کنیم

 

آموزش خلاصه نویسی به انگلیسی

خلاصه نویسی مقاله و یا کتاب یکی از بهترین روش ها برای تقویت مهارت رایتینگ به حساب می آید. ولی خلاصه نویسی بنا به تصور بسیاری از افراد (زمان دانشجویی خودم هم جزء این دسته بودم) کار خیلی ساده ای نیست. شما باید از یک اصول نگارشی خاص پیروی کرده و سپس به یک نتیجه کلی برسید. در این بخش قصد دارم بر اساس تجربه ای که در این حوزه دارم، برخی از اصول اصلی خلاصه نویسی را اعلام کنم. 

 

مقاله را بخوانید 

ابتدا باید یک مقاله را درک کنید تا بتوانید آن را به طور موثر خلاصه کنید. متن اصلی را بخوانید و در مورد نکات کلیدی، مطلب اصلی پایان نامه، مهمترین جزئیات و موقعیت کلی آن یادداشت برداری کنید.

 

نکات اصلی و/یا استدلال های پشتیبان را مشخص کنید

با یادداشت هایی که هنگام خواندن مقاله برداشتید، طرح کلی بنویسید که نکات اصلی و استدلال های پشتیبان آن را یادداشت کند. نیازی نیست که این طرح به اندازه طرح کلی یک مقاله مفصل باشد - این فقط یک طرح است که می توانید از آن استفاده کنید تا مطمئن شوید هنگام نوشتن خلاصه خود، تمام نکات لازم را پوشش می دهید.

سپس با شناسایی موضوع یا استدلال اصلی که نویسنده در سراسر مقاله ارائه می کند و از آن حمایت می کند، ایده اصلی مقاله را مشخص کنید. این بخش معمولاً در ابتدای مقاله، اغلب در مقدمه یا پاراگراف های اولیه ظاهر می شود. از اینجا، هر نقطه «تصویر بزرگ» دیگری را که مقاله بیان می‌کند، مشخص کنید و جزئیاتی را که از این نکات پشتیبانی می‌کنند، شناسایی کنید. هر چیزی را که ایده اصلی یا استدلال پشتیبان نیست، می توان کنار گذاشت، زیرا این موارد به اندازه کافی مهم نیستند که در خلاصه نویسی شما گنجانده شوند.

 

خلاصه را به زبان خودتان بنویسید

وقتی مطالب را به صورت کلی دسته بندی کردید، زمان آن فرا رسیده تا به زبان خود و بر اساس مولفه های مختلف مانند لحن، تن صدا و لغاتی که در نظر دارید، متن را بنویسید. در نظر داشته باشید وقتی خلاصه ای می نویسید، متن مقاله اصلی را کلمه به کلمه کپی نمی کنید. در عوض، شما در حال نوشتن یک نسخه کوتاه شده هستید که به ایده اصلی می پردازد. البته می توانید این کار را با شروع خلاصه نویسی خود با یک نسخه کوتاه شده از بیانیه پایان نامه مقاله، به زبان خودتان انجام دهید. همچنین می‌توانید با بیانیه کوتاهی از موقعیت اصلی شروع کنید، سپس آن را با مهمترین استدلال پشتیبان دنبال کنید. برای جلوگیری از سرقت ادبی، حتماً عنوان مقاله و نویسنده را در خلاصه خود ذکر کنید.

 

خلاصه خود را اصلاح و ویرایش کنید

وقتی که مقاله را به صورت کامل نوشتید، زمان آن رسیده تا به صورت دقیق، موارد نگارشی را مورد بررسی قرار دهید. به شخصه زمانی که یک مقاله انگلیسی را می نویسم، یک بار از طریق گرمرلی متن را مورد ارزیابی قرار داده و سپس به بررسی کلی مقاله می پردازم. در صورتی که شما از گرمرلی پولی استفاده نمی کنید، می توانید از طریق Chat GPT برای تصحیح متن و غلط یابی استفاده کنید. 

 

نکاتی برای خلاصه سازی موثر به زبان انگلیسی

هنگامی که برای خلاصه نویسی، یادداشت برداری می کنید، لیست های گلوله ای می توانند بسیار مفید باشند. فهرستی از نکات اصلی مقاله و استدلال های پشتیبان هر یک از این نکات را یادداشت کنید.

اگر در شناسایی نکات اصلی مقاله و استدلال های پشتیبان مشکل دارید، سؤالات زیر را یادداشت کنید:

  • این مقاله در صدد رسیدن به چه هدفی است؟ به عنوان مثال، آیا سعی در آگاه کردن، ترغیب یا سرگرم کردن خواننده دارد؟
  • مقاله چگونه به این هدف می رسد؟
  • موضوع مقاله چیست؟
  • موضع نویسنده در مورد موضوع مقاله چیست؟

سپس مقاله را دوباره بخوانید و با دقت به دنبال پاسخ این سوالات باشید. مطمئن شوید که به این سؤالات با استفاده از متن پاسخ دهید، نه اینکه سعی کنید جاهای خالی را با تفسیرهای خود پر کنید.

نکته مهم دیگر این است که خلاصه خود را با در نظر گرفتن خواننده خود بنویسید. اگر خلاصه شما برای مخاطبان آکادمیک در نظر گرفته شده است، نسبت به زمانی که برای یک مخاطب عام می نویسید، آزادی عمل بیشتری برای استفاده از واژگان پیچیده و موضوعی دارید.

 

خلاصه نویسی فیلم به انگلیسی

نزدیک به سه سال برای یک وب سایت تحلیل فیلم به زبان انگلیسی کار می کردم که با روش های مختلف نسبت به خلاصه نویسی اقدام می کردم. ولی نوشتن خلاصه نویسی یک فیلم نسبت به نوشتن متن تا حد زیادی متفاوت می باشد. شما باید پلات را به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار داده و سپس اصل مطلب را با استفاده از ساختارهای درست و نقل قول از فیلم بیان کنید. نکته بسیار مهمی که در مورد خلاصه نویسی فیلم وجود دارد، عدم پایبندی به پاراگراف های معمول است. نیازی نیست که حتما 1 یا حداکثر 2 پاراگراف بنویسید، تحت تاثیر مدت زمان و اهمیت یک فیلم، شاید محبور شوید حتی تا 4 پاراگراف نیز مطلب را ادامه دهید. 

 

سایت خلاصه نویسی متن انگلیسی

در طی چند وقت اخیر وب سایت های خلاصه نویسی متعددی به بازار معرفی شده اند که می توانید از آن ها برای خلاصه کردن متن، فیلم و یا حتی اسلاید های پاورپواینت استفاده کنید. شاید مهم ترین وب سایت برای خلاصه نویسی متون استفاده از QuillBot هست که بر اساس معیارهای مختلف، متن را برای شما به صورت رایگان خلاصه نویسی می کند. ولی این منبع رایگان تنها گزینه نیست و می توانید از روش های دیگر نیز برای این کار استفاده کنید. وب سایت Resoomer.com که توسط تیم تحقیقاتی MIT نوشته شده، برای شما می تواند بسیار فوق العاده باشد. از مهم ترین وب سایت های خلاصه نویسی می توانیم به موارد پیش رو اشاره داشته باشیم؛ 

Scribbr.com

Smodin.io

Paraphraser.io

editpad.org

summarizer.com

 

برنامه خلاصه نویسی متن

با ظهور گوشی های هوشمند، امروزه می توانید به راحتی تمامی متون خود را خلاصه نویسی کرده و متن را کپی کنید. شاید مهم ترین اپلیکیشن این بخش در تمامی گوشی ها Summarizr: AI Text Summarizer می باشد که به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد. ولی این تنها اپلیکیشنی نیست که در بازار وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید. پیش رو برایتان فهرستی از بهترین اپلیکیشن ها را معرفی می کنیم؛ 

SemanTer - Text summarizer

Summuray

Summarize - Text Summary

Shortify: Summarize Anything

Text Summarizer - paraphraser

Text Summary Tool Automatic AI

Transcribe video - Summarizer

tldr AI Summarizer

ChatPDF -AI Chat PDF&Word&Text

 

بهترین هوش مصنوعی برای خلاصه نویسی

برای خلاصه نویسی، منابع متعددی در دست دارید و بهترین روش، استفاده از هوش های مصنوعی است. بدون شک ChatGPT بهترین گزینه برای شما به حساب می آید. ولی امروزه رقابت برای بدست آوردن جایگاه مناسب در بازار هوش مصنوعی بسیار شدید شده است. از مهم ترین وب سایت ها برای خلاصه نویسی انگلیسی می توان به موارد پیش رو اشاره داشت؛ 

Gemini

Copilot

QuillBot

magicschool.ai

TLDrThis

Wordtune

 

کلینیک تخصصی رفیعی 

در صورتی که قصد دارید متون مختلف را خلاصه سازی کنید، به شما پیشنهاد می کنیم همراه با دوره جامع زبان انگلیسی، مجموعه پست هایی را که در این بابا برای شما تهیه می کنیم، بررسی کرده و به درستی از آن ها در مقالات خود استفاده کنید. 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic