لوگو انگلیش کلینیک
چگونه از تکرار فاصله دار برای به یاد آوردن لغات استفاده کنیم

چگونه از تکرار فاصله دار برای به یاد آوردن لغات استفاده کنیم

03/02/16 13 دقیقه برای مطالعه 2923

اگر شما مانند بسیاری از زبان آموزان حافظه ی تصویری ندارید به منظور اینکه یک لغت را به یاد بیاورید باید چندین مرتبه آن لغت را بشنوید. در این مقاله نحوه ی استفاده از روش تکرار فاصله دار را برای به یاد آوردن و حفظ لغات بررسی خواهیم کرد. 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حین مشاهده ی یک برنامه ی تلویزیونی یا دیدن یک فیلم با لغتی آشنا می شوید که در نظر شما بسیار آشنا است ولی معنی آن لغت تحت هیچ شرایطی به یاد شما نمی آید. پیشتر گفته بودم که تقویت مهارت لیسنینگ بخشی است که بسیاری از زبان آموزان باید زمان زیادی را صرف آن کنند ولی یکی از زیرمجموعه های اصلی این مهارت تقویت دامنه لغات است.

 

یادگیری لغات زبان انگلیسی دشوار است

یکی از دلایلی که یادگیری لغات زبان انگلیسی را دشوار می کند این است که زبان انگلیسی تحت تاثیر دیگر زبان ها بوده است. در حالیکه بسیاری از لغاتی که ما امروزه در زبان انگلیسی از آن ها استفاده می کنیم ریشه ی فرانسه دارند خود زبان انگلیسی ریشه ای آلمانی دارد. این را در نظر داشته باشید که برخی از لغات را نیز از یونانی ، عربی ، فارسی و حتی عبری قرض گرفته است. علاوه بر این به دلیل اینکه زبان انگلیسی در کشورها و مناطق مختلف صحبت می شود هر منطقه برای خود تلفظ ها ، گرامر و حتی املای خاص خود را دارد. به عنوان مثال لغت Colour در سه کشور مختلف سه تلفظ جداگانه دارد. 

بر اساس تجربه ی شخصی من بسیاری از زبان آموزان حتی غیر فارسی زبان با ساختارهای لغاتی که به “-ough” ختم می شوند مشکل دارند. لغت “Cough” که به معنی سرفه است هم ریتم "off" است ولی این در حالی است که لغت “through” دقیقا همانند لغت "threw" تلفظ می شود این مسئله زمانی جالب می شود که ما لغت "though" را شبیه به "toe" تلفظ می کنیم و اگر بخواهیم لغت "tough" به معنی محکم یا سر سخت رو تلفظ کنیم آن را مانند "stuff" می گوییم. 

همیشه به زبان آموزان خود یک مسئله را گوشزد می کنم ، اگر می خواهید تلفظ صحیح یک لغت را یاد بگیرید از روی تجربه و لغات مشابه آن لغات را تلفظ نکنید ابتدا به یک دیکشنری آنلاین معتبر نگاهی بیاندازید سپس آن ها را حفظ کنید. 

 

تکرار فاصله دار به چه معنی است؟ 

تکرار فاصله دار یا Spaced Repetition ، به تکرار مکرر اطلاعات به منظور حفظ کردن یا به خاطر سپردن آن گفته می شود. این تکرار دو بخش دارد؛ تکرار و فاصله دادن

 

تکرار 

همانطور که قرن ها پیش رومی های باستان گفته اند تکرار مادر تمامی یادگیری ها است. بسیاری بر این باور هستند که هر چقدر شما یک امر را تکرار کنید امکان یادگیری آن نیز برای شما بیشتر می شود.

 

فاصله دادن

تاثیر فاصله گذاری به فرایند مشاهدات علمی ای اشاره دارد که بر اساس آن نشان داده شد که تکرار با فاصله ی زمانی فوق العاده موثر می باشد. این مشاهده ی علمی نشان داد اگر شما در طی یک روز 100 مرتبه یک لغت را تکرار کنید تاثیر کمتری نسبت به 10 مرتبه تکرار در ده روز متوالی خواهد داشت. هرمان ابینگ هاوس روان شناس مشهور آلمانی یکی از اولین افرادی بود آزمایش های مختلفی بر روی حافظه و فراموشی انجام داد. بر اساس مشاهدات او هر چه زمان بیشتر بگذرد ما اطلاعات را نیز بیشتر فراموش خواهیم کرد ، به منظور اینکه او تاثیر فاصله گذاری را بررسی کند ابتدا مجموعه آزمایش هایی را بر روی خود انجام داد و بر همین اساس "منحنی فراموشی" را ایجاد کرد. 

تکرار فاصله دار برای به یاد آوردن لغات

هاوس اولین کسی بود که اصطلاح تکرار فاصله دار را به کار برد. بر اساس یافته های او اگر ما با فاصله ی زمانی یک اطلاعات را مشاهده کنیم امکان اینکه آن موضوع از ذهن ما خارج شود بسیار کم است. بنابراین اگر یک لغت صحیح است آن را چندین بار تکرار کنید تا از فراموشی آن جلوگیری کنید. اما اگر آن را زیاد مشاهده می کنید دیگر نیازی نیست آن را تکرار کنید. 

 

آیا تکرار فاصله دار واقعا کاربردی است؟ 

 بله فاصله دار کردن زمان مطالعه و تکرار بر اساس شواهد علمی فوق العاده موثر است. بر اساس آزمایش هایی که در دانشگاه های مختلف توسط روان شناسان صورت گرفته به اثبات رسیده است فاصله دار کردن زمان مطالعه نه تنها در زبان های خارجی بلکه در دیگر علوم نیز بسیار پرکابرد است. 

در سال 1993 اساتید زبان شناسی دانشگاه های آمریکا تصمیم گرفتند یک آزمایش آموزش زبان جدید را که 9 سال به طول می انجامید را بر روی 24 شرکت کننده مورد آزمون قرار دهند. در طی این 9 سال آنها به این نکته دست یافتند که اگر شما تعداد و طول تکرار را میان هر کلاس آموزشی افزایش دهید یادگیری و حافظه ی شما نیز تقویت می شوند. در طی همین آزمایش بود که این زبان شناسان دریافتند اگر شما یک لغت را فراموش کردید بهتر است برای یادگیری آن زمان تکرار آن را کاهش دهید این بدان معنی است که اگر شما پیش از فراموشی یک لغت آن لغت را برای خود تکرار کنید امکان فراموشی آن نزدیک به صفر درصد می شود. 

آزمایش های جدید تر اثبات کرده اند که تکرار فاصله دار در واقع می تواند نحوه ی شکل گیری و بهتر است بگوییم سیم کشی مغز را نیز تغییر دهد. اگر تکرار در مدت زمان 1 ساعت ادامه داشته باشد ارتباطات مغزی بهبود پیدا می کند و احتمال اینکه اطلاعات در حافظه ی بلند مدت ذخیره شود نیز افزایش می یابد. یک تیم تحقیقاتی 800 شرکت کننده را به منظور اثبات تاثیر تکرار فاصله دار مورد مطالعه قرار داد. آن ها دریافتند که نزدیک به 90 درصد از این افراد ثابت کردند که تکرار فاصله دار تاثیر بسزایی بر روی تقویت دامنه لغات دارد. 

 

چگونه می توان از تکرار فاصله دار برای به یاد آوردن لغات استفاده کرد؟ 

یکی از روش های کم هزینه برای انجام این تکنیک استفاده از فلش کارت های قدیمی است. به عنوان مثال شما می توانید از جعبه های لایتنر برای این روش استفاده کنید. در این بخش می خواهم استفاده از جعبه لایتنر را به شما آموزش دهم.

  1. ابتدا برای لغاتی که می خواهید یاد بگیرید فلش کارت تهیه کنید. 
  2. سپس این فلش کارت ها را بر اساس به یاد آوردن آن ها دسته بندی کنید. تعداد بسیاری از این گروه ها و دسته بندی ها را ایجاد کنید. پیشنهاد من این است که شما ابتدا با 3 دسته بندی آغاز کنید. گروه اول برای آن دسته از لغات می باشد که شما هنوز آن ها را بلد نیستید. دسته ی دوم گروه هایی هستند که تا حدی آن ها را بلد هستید و دسته ی سوم نیز برای لغاتی است که کامل آن ها را بلد هستید.
  3. به این دسته بندی ها نگاهی بیاندازید و دامنه لغات خود را مورد آزمون قرار دهید. اگر شما لغات را مشاهده می کنید و معنی آن را درست حدس می زنید یک گروه آن ها را بالا تر ببرید و اگر نتوانستید آن ها را درست حدس بزنید آن ها را در گروه 1 قرار دهید.
  4. گروه اول را بیشتر از همه مطالعه کنید. این ها لغاتی هستند که شما کمتر بلد هستید. بنابراین بهتر است زمان بیشتری را نسبت به گروه های دیگر بر روی آن ها صرف کنید. به همین منوال گروه دوم را نیز باید بیشتر از گروه سوم مطالعه کنید تا با گذر زمان هر سه را به یک حد یاد بگیرید.

 

اپ های فلش کارت برای تکنیک تکرار فاصله دار 

اگر شما نیز جز ان دسته از افرادی هستید که تلفن های هوشمند را برای آموزش زبان انگلیسی استفاده می کنید نرم افزار های گوناگونی وجود دارند که به شما کمک می کنند تا این تکنیک را در آن ها پیاده سازی کنید.

 

آنکی (Anki)

یکی از مشهور ترین اپ ها برای بکارگیری تکنیک تکرار فاصله دار است. این اپ که رایگان است خیلی محیط گرافیکی خاصی ندارد و استفاده از آن فوق العاده راحت است. شما بر اساس میزان یادگیری لغات می توانید لغات را از 1 تا 5 رتبه بندی کنید. 

 

Brainscape

این اپ نسخه به روز رسانی شده ی اپ آنکی است با این تفاوت که شما می توانید فلش کارت های دیگران را نیز مشاهده کرده و به آن ها نیز نمره دهید. خود من برای یادگیری لغات آلمانی از همین اپ بهره می گیرم. برای زبان آموزان انگلیسی 800 لغت دشوار مشخص شده است که می توانید آن ها را نیز کار کنید. 

 

Memrise

یکی دیگر از اپ هایی که برای تکنیک تکرار فاصله دار طراحی شده است. در حالی که دو اپ قبلی کاربرد عمومی دارند ولی در هر موردی می توان از آن ها بهره گرفت این اپ مخصوص زبان آموزان است. یکی دیگر از قابلیت های این اپ درس های از پیش طراحی شده ای است که برای زبان آموزان آماده شده اند. این دروس به شما برنامه درسی مدون داده و مشخص کند هدف بعدی شما چیست. این اپ ابتدا رایگان است ولی برای مراحل بعدی باید هزینه عضویت ویژه را پرداخت کنید. 

 

اهمیت داده های ورودی 

باید به شما این موضوع را نیز بیان کنم که شاید تکرار فاصله دار برای به یاد آوردن مطالب خوانده شده بسیار کارآمد است ولی به تنهایی برای به یاد آوردن ساختارهای زبان کافی نیست. زبان انگلیسی فراتر از حفظ کردن تعدادی لغات است شما باید خود را در معرض ساختارهای زبانی قرار دهید تا یک زبان را یاد بگیرید. شما باید هنگام یادگیری زبان انگلیسی هم از تکنیک تکرار فاصله دار استفاده کنید و هم خود را در معرض ساختارهای زبانی قرار بگیرید ، یادتان باشد یک دست به تنهایی هیچ زمانی صدا ندارد. درست است تکنیک تکرار فاصله دار فوق العاده مهم است ولی به تنهایی هیچ زمان روش مناسبی برای یادگیری زبان نیست. 

 

انگلیش کلینیک چگونه می تواند به شما کمک کند

اگر شما نیز به یادگیری زبان انگلیسی از طریق تکرار فاصله دار علاقه دارید ما در انگلیش کلینیک به این صورت می توانیم به شما کمک کنیم. 

  1. شرکت در دوره های آموزش آنلاین زبان انگلیسی. تمامی کسانی که در سایت عضو شده اند می توانند یکی از دوره های آموزشی زبان انگلیسی را که برای زبان آموزان تهیه شده است ثبت نام کنند و با استفاده از آن ها نه تنها با لغات و اصطلاحات جدید اشنا شوند بلکه می توانند خود را در معرض زبان انگلیسی قرار داده و با تکرار های فاصله داری که با روش های علمی تهیه کردیم از فراموشی لغات جلوگیری کنند.
  2. بررسی پادکست های صوتی و تصویری. پادکست های صوتی و تصویری ضبط شده در انگلیش کلینیک توسط دکتر حامد رفیعی نیز یکی از منابع اصلی یادگیری زبان انگلیسی و همچنین فرایند تکرار فاصله دار است توصیه می شود زبان آموزان نگاهی به این پادکست ها بیاندازند.
  3. مطالعه ی پست های آموزشی. در پست های آموزشی یکی از اصلی ترین اهداف ما آشنایی شما با تکنیک های روز دنیا به منظور یادگیری زبان و تدریس اصطلاحات و لغاتی است که کمتر در کلاس های آنلاین ذکر می کنیم. علاوه بر این در این پست های آموزشی علاوه بر لغت تلاش می کنیم مفاهیم گرامری را با جزئیات و مثال های گوناگون بیان کرده تا فاصله گرفتن بیش از حد از گرامر را نیز جبران کنیم.

نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic