لوگو انگلیش کلینیک
آیا آموزش آنلاین به خوبی آموزش حضوری است؟

آیا آموزش آنلاین به خوبی آموزش حضوری است؟

03/02/10 13 دقیقه برای مطالعه 1075

اولین تماس تلفنی 146 سال پیش صورت گرفت و ما امروزه از طریق واتس اپ ، اسکایپ و یا حتی تلگرام با دوستان و همکاران خود در سرتاسر دنیا در ارتباط هستیم. تکنولوژی به بخش جدا نشدنی زندگی ما تبدیل شده است و روزی وجود ندارد که ما بخشی از این فناوری را وارد زندگی روزمره خود نکنیم. این پیشرفت های تکنولوژیکی تاثیرات بسزایی را نیز بر روی نحوه ی آموزش ما گذاشته است. دیگر یادگیری دروس محدود به کلاس های درس یا دانشگاه ها نیست. آموزش آنلاین آهسته آهسته بنا به دلایل اقتصادی و وجود نداشتن محدودیت های اقتصادی به محبوب ترین روش تدریس تبدیل می شود. اما آیا تدریس آنلاین به خوبی روش های تدریس سنتی و حضوری است؟  

 

آموزش آنلاین: راه حل نوین برای آموزش

بر اساس تحقیقی که سازمان آموزش آنلاین ایالات متحده در سال 2017 انجام داد از سال 2016 تا 2017 آموزش آنلاین در ایالات متحده تا 37 درصد افزایش داشته. فناوری جدید از جمله تلفن های هوشمند و تبلت های نقش ویژه ای را در آموزش آنلاین بازی می کنند. این سازمان در انتهای سال 2020 نیز مجدد این تحقیق را تکرار کرد و ثابت کرد میزان اتکای دو ایالت نیویورک و تگزاس به آموزش آنلاین تا 500 درصد افزایش داشته و این آمار تنها برای کارمندان بخش دولتی این ایالت ها می باشد. شرکت کنندگان این نظر سنجی بیان کرده اند که تلفن های همراه هوشمند بخش اصلی آموزش آنلاین هستند و بدون آن ها این آموزش ها معنایی ندارند. آن ها ازعان کرده اند که در دوران ظهور ویروس کرونا محدودیت های مالی و ترددی برای یادگیری دروس مد نظر از بین رفته و حداقل 67 درصد از شرکت کنندگان زبان جدیدی را فرا گرفت اند.  

 

چالش های پیش روی برنامه های آموزشی آنلاین  

یکی از چالش هایی که زبان آموزان یا دانشجویان هنگام یادگیری از طریق آموزش آنلاین با آن روبرو هستند میزان تعامل آن ها با کلاس ها است. همه ی ما می دانیم که آموزش تنها زمانی معنا دارد که فرد خود نیز دوست داشته باشد در آن بحث آموزشی شرکت کند ولی در بخشی از سازمان ها اجبار شرکت در دوره های آموزشی سبب می شود تا افراد علاقه ای برای حضور در  کلاس ها نداشته باشند. در این بخش قصد داریم با شما از سه چالش اصلی دوره های آنلاین آموزشی صحبت کنیم:  

• چرا تعامل در دوره های آنلاین نسبت به دوره های آموزشی سنتی و رو درو کمتر است؟  

• چه عاملی سبب می شود تا شرکت کنندگان دوره های آنلاین تعامل بالاتری داشته باشند؟  

• چگونه ممکن است این تعامل را در افراد بیشتر کرد؟  

 

تحول آموزشی  

در کشور ما از کودکی ما را به نحوی بزرگ کرده اند که برای آموزش همیشه باید محرکی به نام استاد بالا سر ما باشد و ما هیج وقت بدون داستان سرایی های معلمان و یا آموزش های شوخ طبع آن ها قادر به یادگیری مناسب نبوده ایم. حتما به یاد دارید که معلم های دوران تحصیل ما به منظور اینکه فرایند آموزشی خود را تکمیل کنند به ما مجموعه تکالیفی را تهیه می کردند و از ما می خواستند تا در زمان مناسب آن ها را برایشان انجام دهیم.  

حالا چنین نگاهی را به محل کار خود بیاندازید در بسیاری از شغل ها رئیس یا مدیر بالا دستی ما حکم معلم های ما را نیز بر عهده دارند. آن ها برای ما اهداف آموزشی و روش های پیشرفت شغلی را معین می کنند و از ما می خواهند تا با پشتکار و تلاش به این اهداف قابل لمس برسیم. حالا تصور کنید آن عامل انسانی دیگر وجود خارجی ندارد و یادگیری آنلاین وراد عمل شده است کدام محرک می تواند جایگزین این عامل انسانی شود؟ بر اساس تحقیق صورت گرفته توسط دانشگاه آکسفورد با حذف محرک های انسانی سنتی از آموزش در افراد عامل مهمتری به نام انگیزش سبب می شود تا تصمیم به شرکت در دوره های آنلاین را بگیریم. این عامل درونی خود سبب می شود تا ما اهداف کوتاه و بلند مدت را برای یادگیری موارد آموزشی مشخص کرده و برای دستیابی به آن ها مسیرهای جدیدی را کشف کنیم.  

 

چک لیست آموزش آنلاین زبان انگلیسی

 

1- آیا در زبان آموزان حس استقلال ایجاد می کنیم؟  

یکی از اصلی ترین دلایلی که زبان آموزان اعتماد به نفس خود را در حین آموزش کسب می کنند مستقل بودن از اساتید است ، از پرسش های مهمی که یک استاد آنلاین زبان انگلیسی باید از خود باید بپرسد ایجاد حس استقلال در زبان آموز است. گاهی اوقات بسیار از زبان آموزان از کمبود جزوات آموزشی در کلاس های آنلاین می گویند و اینکه باید بسیاری از موارد را جستجو کرده و به نتیجه های دلخواه برسند شاید برای آن ها این حس و تجربه کمی عجیب باشد ولی اساتید زبان این را به منظور مستقل شدن زبان آموزان انجام می دهند.  

 

2- آیا آموزش خرد را در برنامه ی آموزشی خود قرار داده اید؟  

یکی از بخش هایی که دوره های آموزش آنلاین زبان انگلیسی باید بر روی آن تمرکز کند آموزش خرد است. در آموزش خرد اساتید تلاش می کنند با آموزش موارد بسیار کوتاه تاثیر بسزایی را بر روی زبان آموز بگذارند و سبب شوند زبان آموز با کمترین تلاش بیشترین نتیجه را  کسب کنند  

 

3- آیا آموزش را با تجربه مرتبط کرده اید؟  

بدون شک هر نوع آموزشی زمانی بالاترین بازخورد را خواهد داشت که آموزش آن ها با تجربه همراه باشد یکی از روش هایی که سبب می شود زبان آموزان موارد آموزشی خود را با تجربه همراه سازند انجام تکالیف مرتبط با موارد درس داده شده است. اگر ما تکالیفی را طراحی کنیم که بر اساس آن زبان آموزان مسائل شخصی و حرفه ای خود را بیان کنند این تمرین های سبب می شوند زبان آموز موارد آموزشی خود را فراموش نکند  

 

4- آیا از محتوای تصویری برای آموزش استفاده کرده اید؟  

طبق تحقیقی که دانشگاه اراسموس بر روی تدریس آنلاین انجام داده است ثابت شده است که آموزش های آنلاینی که با فایل های تصویری و ویدیویی همراه هستند تا 40 درصد تاثیر بیشتری بر روی دانشجویان دارند. زبان آموز هنگامی که تصویر مدرس خود را می بیند حس تعامل مستقیم را بیش از بیش احساس کرده و احساس می کنند استاد نیز آن ها را نگاه می کند  

 

5- آیا قابلیت شخصی سازی را در آموزش زبان انگلیسی قرار داده اید؟  

یکی دیگر از مواردی که حس انگیزه ی درونی را در زبان آموزان ایجاد می کند انعطاف پذیری و یا بهتر است بگوییم شخصی سازی آموزشی توسط مدرس است. تمامی کسانی که دوره های آموزشی مختلف را می گذرانند با شخصی سازی دوره های خود ارتباط بهتری را با دوره برقرار می کنند.  

 

6- آیا بازخورد سریع گرفته اید؟  

شاید شما نیز در تلفن های همراه با امتیاز دهی به وب سایت ها و نرم افزارهای مختلف مواجه شده اید یکی از بهترین روش هایی که می توانید دوره های خود را به صورت سریع ارزیابی کنید استفاده از همین ارزشیابی ها است. از آنجایی که بسیاری از اساتید دوره های آموزش آنلاین زبان انگلیسی را بدون تمرین و پیگیری آموزشی دنبال می کنند استفاده از ارزشیابی اساتید یکی از روش هایی است که می تواند عملکرد اساتید را مورد ارزیابی قرار دهد.  

 

7- آیا قادر هستید تعامل زبان آموزان را مورد بررسی قرار دهید؟

به عنوان یک استاد اولین دغدغه ی من تعامل زبان آموزان با موارد آموزشی در کلاس ها است. آیا زبان آموز توانسته است با مسائلی که در کلاس آموزش داده شده است ارتباط برقرار کند؟ آیا موراد آموزش داده شده به خوبی به زبان آموز منتقل شده است؟ تمامی این ها را می توان با ساماندهی تمرین های مدون برای زبان آموزان مورد ارزیابی قرار داده و به نحوه ی تعامل آن ها را ارزیابی کرد.  

 

نتیجه گیری

بر اساس تجربه ی شخصی من آموزش زبان انگلیسی چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری تنها زمانی جوابگو است که زبان آموز خود مایل به یادگیری باشد. آموزش آنلاین زبان نیز زبان آموزانی را می طلبد که خود تشنه ی یادگیری هستند افرادی که هیچ زمان نیاز به محرک بیرونی نداشته اند و در هر شرایطی قادر هستند موارد آموزشی خود را دنبال کنند. آموزش آنلاین با تمامی موانعی که دارد برای شما فرصتی را فراهم آورده تا در هر مکان و زمانی بتوانید دوره های مد نظر خود را سپری کنید. بر اساس تجربه ی چنیدن ساله ی من در تدریس آنلاین بازدهی اینگونه از کلاس برای این دسته از زبان آموزان به مراتب بالاتر از کلاس حضوری است که فرد در یک اتاق با شرایط سخت قرار می گیرد و مجبور است از روی اجبار تحت هر شرایطی به صحبت های اساتید گوش دهد. ما در انگلیش کلینیک تلاش می کنیم با فراهم کردن تمامی چک لیست های آموزشی زبان آموزان را در تمامی مراحلی آموزشی همراهی کرده و آن ها را برای شرکت در آزمون های پیش رو آماده کنیم.  

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic