لوگو انگلیش کلینیک
انواع جنس پارچه در زبان انگلیسی

انواع جنس پارچه در زبان انگلیسی

03/01/28 13 دقیقه برای مطالعه 26135

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به یک سفر بین المللی بروید و بخواهید در آن به خرید لباس مشغول شوید ولی زمانی که می خوهید جنس لباس را بپرسید با مشکل مواجه می شوید. این مسئله برای بسیاری از زبان آموزان حتی آن دست از افرادی که در سطح پیشرفته و ادونس مشغول یادگیری زبان انگلیسی هستند پیش آمده است. اصلی ترین دلیلی که سبب می شود شما با این مورد مواجه شوید این است که ما کمتر به مسائل جزئی در زبان دوم توجه می کنیم و تنها زمانی که به مشکلی بر می خوریم تلاش می کنیم به معنی لغات مورد نیاز سری بزنیم. یکی از اصلی ترین مواردی که در خرید لباس به کمک شما می آید و هر زبان آموزی باید یک مرتبه آن را مطالعه کند جنس پارچه ها است. در این پست ما قصد داریم برای شما نگاهی بسیار جزئی به این مسئله انداخته و جنس پارچه ها را برای شما توضیح دهیم. 

 

تاریخچه تولید پارچه 

تمدن‌های باستانی مانند یونان و روم از پارچه‌های پهن و دوخته نشده استفاده می‌کردند که از آن لباس‌های خود را می‌ساختند (پارچه گران بود و نمی‌خواستند آن را برش دهند). لباس‌های یونان باستان از پارچه‌های پشمی یا کتانی مستطیل شکلی ساخته می‌شد که روی شانه‌ها با سنجاق‌های تزئینی محکم می‌شد و کمربند را با ارسی می‌بستند. زنان ردای گشادی به نام پپلو می پوشیدند، شنل مردانه به نام کلامیس، در حالی که هم مردان و هم زنان از کیتون ، نوعی تونیک که برای مردان تا زانو کوتاه و برای زنان بلندتر بود، استفاده می کردند. 

توگای روم باستان که توسط شهروندان آزاد رومی پوشیده می‌شد نیز پارچه‌ای پشمی به طول دوخته نشده بود. زیر توگا تونیک ساده ای می پوشیدند که از دو مستطیل ساده که در شانه ها و پهلوها به هم وصل شده بودند ساخته می شد. زنان رومی از استولای پارچه‌دار یا تونیکی که تا زمین بلند بود می‌پوشیدند. در طول عصر آهن که از 1200 قبل از میلاد تا 500 بعد از میلاد طول کشید، زنان شمال غربی اروپا لباس‌های پشمی، تونیک و دامن می‌پوشیدند که با کمربندهای چرمی و سنجاق‌های فلزی یا سنجاق در جای خود نگه داشته می‌شد.

در دوران قرون وسطی، بیزانسی ‌ها پارچه ‌های دارای نقش و نگار بسیار غنی تولید و صادر می‌کردند. نوع گران قیمت بافته و گلدوزی می‌شد در حالی که ارزان‌تر بود، که برای طبقات پایین‌تر در نظر گرفته شده بود. آنها تونیک یا کیتون های بلند به تن می کردند که روی آن دالماتیکا می پوشیدند که نوع سنگین تر و کوتاه تری از تونیک یا شنل بلند است. در عین حال، ظاهر لباس اروپایی به این بستگی داشت که افرادی که آن را می پوشیدند با جمعیت رومی قدیم یا مهاجمان جدید مانند فرانک ها، آنگلوساکسون ها یا ویزیگوت ها یکی می شدند. مردان اقوام مهاجم ، معمولا وایکینگ ها را افراد باستان مهاجم می خواندند ، تونیک های کوتاه با کمربند و شلوار، یا شلوار فاق بلند می پوشیدند. در قرن سیزدهم رنگرزی و کار پشم بهبود یافت و پس از جنگ های صلیبی صنایع ابریشم از سمت شرق به اروپا منتقل شد. مد در قرن 14 در اروپا آغاز شد.

در رنسانس، پشم محبوب ترین پارچه برای همه طبقات باقی ماند، اما از کتان و کنف نیز استفاده می شد. لباس های پیچیده تری ساخته شد و طبقه متوسط ​​شهری به سمت مد و فشن روی می  آوردند ، صنعت مدی که توسط طبقه بالاتر و پولدار تعیین شده بود. اروپای مدرن اولیه از قرن شانزدهم شاهد مدهای پیچیده تری بود. دوران روشنگری دو نوع لباس را معرفی می‌کند: «لباس کامل» که در دادگاه و برای مراسم رسمی پوشیده می‌شود، و «لباس» که لباس‌های روزمره و عادی است. لباس کامل تا پایان قرن 18 تقریباً ناپدید شد. انقلاب صنعتی ماشین‌های پیشرفته نساجی و ریسندگی را به ارمغان می‌آورد که با تولید وسیع پارچه‌هایی با کیفیت بهتر، سریع‌تر و قیمت پایین‌تر تولید می‌کنند. تولید و صنایع نساجی از تولید در کلبه های کوچک به کارخانه ها و خطوط مونتاژ منتقل شد. قرن بیستم الیاف مصنوعی که ارزان تر از پارچه های طبیعی بودند اختراع شدند و تنوع در پارچه ها بسیار بیشتر شد که حالا می خواهیم نگاهی به انوع جنس پارچه ها در زبان انگلیسی بیاندازیم. 

Canvas (پارچه برزنت)

پارچه برزنتی که در زبان انگلیسی از آن به عنوان Canvas نیز یاد می شود بافت ساده ای است که معمولاً از نخ پنبه‌ای سنگین و تا حدی از نخ کتان ساخته می‌شود. پارچه برزنتی به دلیل دوام، محکم و سنگین بودن شناخته شده است. با ترکیب پنبه با الیاف مصنوعی، برزنت می تواند مقاوم در برابر آب یا حتی ضد آب شود و آن را به پارچه ای عالی برای فضای باز تبدیل کند.

 

Cashmere (پارچه کشمیر)

پارچه کشمیر پارچه پشمی است که از بز کشمیری و یا همان بز پشمینه تهیه می شود. کشمیر یک الیاف طبیعی است که به دلیل احساس بسیار نرم و عایق عالی شناخته شده است. الیاف بسیار ظریف و نرم هستند و در لمس تقریباً مانند پارچه ابریشمی احساس می شود. پارچه کشمیر به طور قابل توجهی گرمتر و سبک تر از پشم گوسفند است. اغلب پارچه کشمیر را به صورت مخلوط پشم در می آورند و با انواع دیگر پشم مانند مرینوس مخلوط می کنند تا وزن بیشتری به آن بدهد، زیرا الیاف پارچه کشمیر بسیار ظریف و نازک هستند.

 

Chenille (پارچه شانل)

شانل یک نوع پارچه و نخ است که از آن البسه نرم و صاف تولید می شود. در هنگام تولید این پارچه ها ، نخ ها به طور هدفمند روی هم انباشته می شوند، که شبیه به پوست کرم ابریشم است. شانل نیز پارچه ای بافته شده است که می تواند از انواع الیاف مختلف از جمله پنبه، ابریشم، پشم و ابریشم مصنوعی ساخته شود.

 

Chiffon (پارچه حریر)

نوعی پارچه ابریشمی سبک و ساده با درخشندگی جزئی است. پارچه ابریشمی دارای تیزی های جزئی است که پارچه را در لمس کمی زبر می کند. این خشکی ها و تیزی ها با استفاده از نخ های کرپ s-twist و z-twist ایجاد می شوند. 

 

Cotton (پنبه)

پنبه یک الیاف اصلی و اساسی است ، به این معنی که از الیاف مختلف تشکیل شده است. پنبه از الیاف طبیعی گیاه پنبه تهیه می شود. پنبه در درجه اول از سلولز تشکیل شده است، یک ترکیب آلی نامحلول که برای ساختار گیاه بسیار مهم است و یک ماده نرم و کرکی است. اصطلاح پنبه به بخشی از گیاه پنبه اشاره دارد که در اثر گرما رشد می کند. پنبه به نخ ریسیده می شود و سپس بافته می شود تا پارچه ای نرم و بادوام ایجاد شود که برای لباس های روزمره مانند تی شرت ها و وسایل خانه مانند ملحفه های تخت استفاده می شود.

 

Crepe (کرپ) 

کرپ پارچه‌ای ابریشمی، پشمی یا مصنوعی است که ظاهری متمایز چروکیده و ناهموار دارد. کرپ معمولاً پارچه ای با وزن سبک است. از پارچه کرپ می توان برای دوخت لباس هایی مانند لباس، کت و شلوار، بلوز، شلوار و غیره استفاده کرد. کرپ همچنین در دکور خانه برای اقلامی مانند پرده، پنجره و بالش محبوب است.

 

Damask (حریر موج دار یا دمشقی)

حریر موج دار یا دمشقی یک نوع پارچه برگشت پذیر با طرح ژاکارد است ، به این معنی که این طرح به جای چاپ روی پارچه ، در پارچه بافته می شود. طرح پارچه از طریق بافت ایجاد می شود، که ترکیبی از دو تکنیک مختلف بافت است - طرح با استفاده از بافت ساتن بافته می شود، در حالی که زمینه از طریق بافت ساده ، جناغی یا ساتن به دست می آید. الگوهای پارچه دمشقی می توانند چند رنگ یا تک رنگ باشند. پارچه دمشقی را می توان از انواع منسوجات مختلف از جمله ابریشم، کتان، پنبه، پشم یا الیاف مصنوعی مانند ابریشم مصنوعی تهیه کرد.

 

Georgette (ژرژت) 

ژرژت نوعی پارچه کرپ است که معمولاً از ابریشم خالص ساخته می شود، اما می تواند از الیاف مصنوعی مانند ابریشم مصنوعی، ویسکوز و پلی استر نیز ساخته شود. ژرژت کرپ با استفاده از نخ های محکم تابیده شده بافته می شود که چروک خفیفی روی سطح ایجاد می کند. اما ژرژت به دلیل بافت سفت تر مانند پارچه ابریشمی شفاف نیست. پارچه‌های ژرژت گاهی به رنگ‌های ثابت فروخته می‌شوند، اما اغلب ژرژت چاپ می‌شود و دارای طرح‌های رنگارنگ و گل‌دار است.

 

gingham (کتان شطرنجی)

کتان شطرنجی یک پارچه پنبه ای یا گاهی اوقات یک پارچه ترکیبی پنبه ای است که با نخ رنگ شده با استفاده از یک بافت ساده برای ایجاد یک الگوی زیبا بافته می شود. کتان شطرنجی معمولاً یک الگوی دو رنگ است و ترکیب‌های پرطرفدار آن عبارتند از کتان شطرنجی قرمز و سفید یا کتان شطرنجی آبی و سفید

 

Jersey (پارچه کشباف) 

پارچه جرسی یا کشباف یک پارچه کشی نرم است که در اصل از پشم ساخته شده است. امروزه کشباف نیز از پنبه، مخلوط پنبه و الیاف مصنوعی ساخته می‌شود. 

 

Lace (پارچه ی تور دوزی شده)

توری پارچه‌ای ظریف است که از نخ یا ریسمان تهیه می‌شود و با طرح‌ها و نقش‌های باز بافت که با روش‌های مختلف ایجاد می‌شود مشخص می‌شود. پارچه توری در ابتدا از ابریشم و کتان ساخته می شد، اما امروزه از نخ پنبه و الیاف مصنوعی هم استفاده می شود. توری یک پارچه تزئینی است که برای برجسته کردن و تزیین لباس و وسایل تزئینی منزل استفاده می شود. توری به طور سنتی از آنجایی که ساخت آن به زمان و تخصص زیادی نیاز دارد یک منسوجات لوکس به حساب می آمد.

 

Leather (چرم) 

چرم به هر پارچه ای گفته می شود که از پوست حیوانات ساخته می شود. برای تولید چرم از پوست حیوانات مختلف استفاده می شود و به منظور دباغی پوست هر حیوانی از تکنیک خاصی بهره گرفته می شود. در حالی که پوست گاو محبوب ترین پوست حیوانات است که برای چرم استفاده می شود و حدود 65 درصد از کل چرم تولید شده را شامل می شود، تقریباً از پوست هر حیوانی می توان چرم ساخت. چرم پارچه ای بادوام و مقاوم در برابر چین و چروک است و بر اساس نوع حیوان، درجه و نوع رفتار می تواند ظاهر و شکل های متفاوتی به خود بگیرد.

 

linen (پارچه کتانی)

کتان پارچه ای بسیار قوی و سبک وزن است که از گیاه کتان تهیه می شود. کتانی یک ماده معمولی است که برای حوله ها، رومیزی ها، دستمال ها و ملحفه ها استفاده می شود. این ماده برای لایه داخلی ژاکت ها ، حوله ها و رو میزی استفاده می شود. این پارچه فوق‌العاده جاذب و قابل تنفس است که آن را برای لباس‌های تابستانی ایده‌آل می‌کند، زیرا کیفیت سبک وزن اجازه عبور هوا را می‌دهد و دمای بدن را تعدیل می‌کند.

 

merino wool (پشم مرینوس)

پشم مرینوس نوعی پشم است که از پشم گوسفند مرینوس جمع آوری می شود. در حالی که پشم سنتی به دلیل خارش دار بودن بدنام است، پشم مرینوس یکی از نرم ترین فرم های پشم است و پوست را تحریک نمی کند. این به دلیل قطر کوچک الیاف مرینوس است که باعث انعطاف پذیری و نرمی شده و در نتیجه خارش کمتر می شود. پشم مرینوس یک الیاف مجلل در نظر گرفته می شود و اغلب برای جوراب و لباس استفاده می شود. پشم مرینوس به دلیل مقاوم بودن در برابر بو، جذب رطوبت و تنفس شناخته شده است.

 

muslin (چیت موصلی)

چیت موصلی یک پارچه نخی با بافت آزاد است. این پارچه با استفاده از تکنیک بافت ساده ساخته شده است، به این معنی که یک نخ پود به طور متناوب روی و زیر یک نخ تار تک می‌چرخد. چیت موصلی به عنوان ماده ای شناخته می شود که در نمونه های اولیه مد برای آزمایش الگوها قبل از برش و دوخت محصول نهایی استفاده می شود. 

 

organza (ارگانزا)

ارگانزا پارچه ای سبک، شفاف و ساده است که در اصل از ابریشم ساخته شده است. این ماده همچنین می تواند از الیاف مصنوعی، در درجه اول پلی استر و نایلون ساخته شود. پارچه های مصنوعی کمی دوام بیشتری دارند، اما پارچه بسیار ظریف و مستعد پارگی و نخ کش شدن است. ارگانزا همچنین با سوراخ های بسیار کوچک در سراسر پارچه مشخص می شود که فضای بین تار و نخ پود در الگوی بافت ساده است. 

 

polyester (پلیستر) 

پلی استر یک الیاف مصنوعی ساخته دست بشر است که از مواد پتروشیمی مانند زغال سنگ و نفت ایجاد می شود. پارچه پلی استر با ماهیت بادوام آن مشخص می شود. قابل تنفس نیست و مایعاتی مانند عرق را به خوبی جذب نمی کند. ترکیبات پلی استر نیز بسیار محبوب هستند زیرا الیاف بادوام می تواند به پارچه دیگری استحکام دهد، در حالی که پارچه دیگر باعث تنفس بیشتر پلی استر می شود.

 

satin (ساتن)

ساتن یکی از سه بافته اصلی نساجی است که در امتداد بافت ساده و جناغی قرار دارد. بافت ساتن ، پارچه ای براق و نرم با پارچه ای زیبا ایجاد می کند. پارچه ساتن با یک سطح نرم و براق در یک طرف، با سطح کدرتر در طرف دیگر مشخص می شود. این نتیجه تکنیک بافت ساتن است و تنوع های بسیاری در مورد تعریف بافت ساتن وجود دارد.

 

silk (پارچه ابریشمی)

ابریشم یک الیاف طبیعی است که توسط کرم ابریشم، یک حشره، به عنوان ماده ای برای لانه و پیله آنها تولید می شود. ابریشم به دلیل درخشندگی و نرمی آن بسیار محبوب شده است. ابریشم یک ماده فوق‌العاده بادوام و مستحکم با پارچه‌ای زیبا و براق است. ابریشم برای لباس های رسمی، لوازم جانبی، رختخواب، اثاثه یا لوازم داخلی و غیره استفاده می شود.

 

spandex (اسپندکس)

اسپندکس که به نام لیکرا یا الاستین نیز شناخته می شود، یک الیاف مصنوعی است که خاصیت ارتجاعی بسیار بالایی دارد. اسپندکس با انواع مختلفی از الیاف برای افزایش کشش ترکیب می شود و برای هر چیزی از شلوار جین گرفته تا ورزش و جوراب بافی استفاده می شود.

 

suede (پارچه جیر)

پارچه جیر نوعی چرم است که از قسمت زیرین پوست حیوان ساخته می شود و سطحی نرم به آن می بخشد. جیر معمولا از پوست بره تهیه می شود، اما از انواع دیگر حیوانات از جمله بز، خوک، گوساله و آهو نیز تهیه می شود. جیر نسبت به چرم سنتی نرمتر و نازکتر است با این حال، جیر بسیار بادوام است و به دلیل ماهیت نازکی که دارد، انعطاف پذیر است و می توان آن را به راحتی قالب گیری کرده و محصولات متنوعی از آن تولید کرد. جیر برای کفش، ژاکت و لوازم جانبی مانند کمربند و کیف استفاده می شود.

 

taffeta (پارچه تافته)

تافته یک پارچه ترد و ساده است که اغلب از ابریشم ساخته می شود، اما می توان آن را با پلی استر، نایلون، استات یا سایر الیاف مصنوعی نیز بافت. پارچه تافته معمولاً ظاهری براق دارد. تافته بسته به نوع الیاف استفاده شده و سفتی بافت می تواند از نظر وزن از سبک تا متوسط و در سطح شفافیت متفاوت باشد. تافته یک پارچه آستر پرطرفدار است، زیرا جنس آن تزیینی و نرم است و برای لباس شب و دکور خانه نیز استفاده می شود.

 

toile (پارچه فرانما)

Toile de Jouy یا به‌طور ساده پارچه فرانما ، نوع خاصی از کتان است که با نقش‌های رمانتیک و پاستورال در یک رنگ – معمولاً سیاه، آبی یا قرمز – روی پارچه‌ای سفید چاپ می‌شد. اگرچه کلمه toile در فرانسوی به معنای پارچه است، اما کلمه toile تکامل یافته است تا به زیبایی طراحی اصلی پارچه نیز اشاره کند این طرح ها در قرن 1700 در فرانسه محبوبیت پیدا کرد به نحوی که بسیاری از کاخ ها به این سبک طراحی شدند. طرح های فرانما برای اقلام غیر پارچه ای مانند کاغذ دیواری و چینی های ظریف نیز محبوب هستند. پارچه فرانما برای پوشاک، اثاثه یا لوازم داخلی، درمان پنجره و ملافه استفاده می شود.

 

tweed (فاستونی)

فاستونی پارچه‌ای خشن و پشمی است که بافتی نرم، باز و انعطاف‌پذیر دارد، شبیه به فاستونی راه راه یا بافت میهنی ، اما نزدیک‌تر بافته می‌شود. معمولاً با بافت ساده، جناغی یا استخوان شاه ماهی بافته می شود. اثرات رنگ در نخ ممکن است با مخلوط کردن پشم رنگ شده قبل از ریسندگی به دست آید

 

 twill (پارچه جناغی)

پارچه جناغی یکی از سه نوع عمده بافته های نساجی به همراه ساتن و بافت ساده است. ویژگی متمایز بافت جناغی، طرح دنده مورب است. بافت های جناغی دارای قسمت جلویی مشخص و اغلب تیره تر (به نام وال) با پشت روشن تر است. پارچه جناغی دارای تعداد نخ بالایی است، به این معنی که پارچه مات، ضخیم و بادوام است. 

 

Velvet (پارچه مخمل) 

مخمل نوعی پارچه پرزدار و کرکی بافته شده است که در آن نخ های بریده شده به طور مساوی توزیع شده اند و دارای پرزهای متراکم کوتاه هستند و حس نرمی خاصی به آن می دهند. در گذشته مخمل معمولاً از ابریشم ساخته می شد. امروزه مخمل را می توان از کتان، پنبه، پشم و الیاف مصنوعی ساخت.

 

Viscose (ویسکوز) 

ویسکوز نوعی پارچه ابریشم مصنوعی نیمه مصنوعی است که از خمیر چوب ساخته شده است که به عنوان جایگزین ابریشم استفاده می شود، زیرا دارای پارچه ای مشابه و احساس صافی با مواد لوکس است. این پارچه ابریشم مانند است و  از آنجا که تولید آن بسیار ارزان تر است برای بسیاری جذاب است. ویسکوز پارچه ای همه کاره است که برای اقلام لباس مانند بلوز، لباس و کت و در اطراف خانه در فرش و اثاثه یا لوازم داخلی استفاده می شود.

 

مطالب پیشنهادی

اسامی لباس ها به زبان انگلیسی

مکالمه خرید لباس به زبان انگلیسی


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic