لوگو انگلیش کلینیک
10 ترفند برای تقویت اسپکینیگ

10 ترفند برای تقویت اسپکینیگ

03/02/09 13 دقیقه برای مطالعه 1317

هنگامی که شما از زبان آموزان در مورد اهداف یادگیری زبان انگلیسی سوال می پرسید اولین جواب و بهتر است بگویم محتمل ترین جوابی که می شنوید "تقویت اسپیکینگ" خواهد بود. هنگامی که شما زبان انگلیسی را آموختید و به یک سفر خارج از کشور رفتید ممکن است با افراد انگلیسی زبان مختلفی صحبت کنید از رانندگی تاکسی  شروع می شود و تا مراکز خرید ، بخش پذیرش هتل و رستوران ها ادامه دارد ، بنابراین برای شما ضروری است هنگامی که به زبان انگلیسی صحبت می کنید استرس نداشته باشید و با آرامش منظور خود را منتقل کنید. همانطور که برای تقویت خود آموز مهارت های دیگر ترفندهایی وجود دارد ، برای تقویت مهارت اسپیکینگ نیز تمرین هایی وجود دارند که با پیروی از آن ها می توان سطح اسپیکینگ را تا حد زیادی تقویت کرد. 

 

1- لغات را همراه با جملات یاد بگیرید تنها لغات را حفظ نکنید

اگر شما مانند بسیاری از زبان آموزانی که زبان انگلیسی را به صورت سنتی یاد می گیرند دیکشنری را باز کنید و شروع به حفظ کردن لغات کنید هنگام صحبت به زبان انگلیسی با گفتن "اااااااا" مکث کردن و فکر کردن بیش از حد مخاطب خود را خسته کرده و او از صحبت با شما منصرف خواهد شد. شما در حال صحبت تمام وقت به فکر ساختار درست جمله سازی خواهید بود و هنگامی که نتوانید به درستی جمله سازی کنید اعتماد به نفس خود را از دست خواهید داد. 

در عوض اگر تمرکز خود را بر روی یادگیری جملات بگذارید (توجه کنید یادگیری جملات و نه حفظ کردن آن ها) شما در هر موقعیتی که باشید پاسخ هایی را برای گفتن خواهید داشت و در هر شرایط برای هر موقعیتی می توانید جمله سازی کنید. حفظ کردن لغات شاید دامنه لغات شما را بالا ببرد ولی در صحبت کردن خیلی برای شما مزیتی نخواهند داشت.  

 

2- به فایل های انگلیسی بیشتر گوش دهید 

همانطور که در آموزش های اینستاگرام به شما گفتم کودکان از طریق گوش کردن است که صحبت کردن را نیز یاد می گیرند و بعد از چندین سال و در طی آموزش های آکادمیک خواندن و نوشتن را آموزش می بینند. نیمی از یادگیری صحبت کردن به خوب گوش کردن بر می گردد. اگر شما متوجه نشوید مخاطب شما چه می گوید چگونه می توانید با او صحبت کنید. بنابراین اگر قصد دارید مهارت اسپیکینگ خود را تقویت کنید ابتدا تا می توانید به فایل های انگلیسی من جمله سریال ، انیمیشن ، پادکست ، اخبار و ... گوش دهید. 

یکی از دیگر مزیت های گوش کردن به فایل های لیسنینگ تقویت لهجه و اکسنت است که در بلند مدت به شما کمک می کند به حدی اکسنت خود را رعایت کنید که حتی برای خود شما غیر قابل باور باشد. 

 

3- اسپیکینگ را با صحبت با خود ، بیشتر تمرین کنید 

هنگامی که شما به زبان انگلیسی صحبت می کنید معمولا با دو سختی روبرو هستید 

  • دشواری ذهنی به یاد آوردن لغات مد نظر
  • دشواری فیزیکی تلفظ صحیح لغات

بلند خواندن لغات زبان انگلیسی به شما در بخش دوم که تلفظ صحیح است بسیار کمک می کند، تمرینی مناسب برای لب ها و دهان شما است تا به راحتی بتوانید لغات انگلیسی را بیان کنید. 

صحبت بدون مقدمه با خود نیز یکی از بهترین کمک هایی است که ذهن شما را آماده می کند تا لغات را در ساختاری مناسب کنار هم قرار دهید ، یکی از اصلی ترین مزیت های این نوع تمرین ها نبود استرس در مکالمه های واقعی است. حتی اگر شما به زبان انگلیسی خیلی مسلط باشید هنگامی که با یک انگلیسی زبان صحبت می کنید کمی استرس دارید این تمرین استرس شما را تا حد زیادی کاهش می دهد. 

شاید برای شما کمی احمقانه به نظر برسد ولی باور کنید این تمرین یکی از بهترین و موثرترین تمرین های تقویت اسپیکینیگ است. 

 

4- فکر کردن به انگلیسی را بیشتر تمرین کنید 

شما به چه زبانی فکر می کنید؟ آیا زبان مادری شما فارسی است؟ سال ها تدریس زبان انگلیسی به من آموخت افراد دو زبانه معمولا یکی از زبان ها را در ذهن خود غالب می دانند که همین امر سبب می شود آن ها در بکارگیری آن زبان موفق تر نیز باشند! بسیاری از هموطنان آذری ما به زبان ترکی فکر می کنند این امر نشات گرفته از زبانی است که در خانه صحبت می کنند. شما می توانید از همین تکنیک برای تقویت اسپیکینگ زبان انگلیسی نیز استفاده کنید ، شاید در محل کار ، خانه و محیط هایی که قرار دارید به زبان فارسی صحبت کنید ولی می توانید در ذهن خود با زبان انگلیسی فکر کنید و حتی با خود صحبت کنید. این کار بهترین تمرینی است که شما می توانید خارج از کلاس انجام دهید. 

 

5-یک هم صحبت آنلاین پیدا کنید 

شاید برایی بسیاری از زبان آموزان عجیب باشد ولی شما می توانید از کوچکترین فرصت ها استفاده کنید تا یک هم صحبت را در فضای آنلاین پیدا کنید. سال ها پیش زبان آموزی داشتم که زبان انگلیسی را تنها برای صحبت با دوستان خود در بازی های آنلاین نیاز داشت. همین مسئله جرقه ای در ذهن من ایجاد کرد که اگر بازی انگیزه ای را به نوجوانان می دهد تا زبان انگلیسی را یاد بگیرند آیا می توان از طریق بازی نیز زبان انگلیسی را یاد گرفت؟ شما می توانید از هر فرصتی استفاده کنید تا هم صحبت آنلاین پیدا کنید و با او صحبت کنید بازی ،سایت های دوست یابی ، اینستاگرام و ... زبان آموز نباید خجالتی باشد ، باید از کوچکترین فرصت ها نیز استفاده کند. 

 

6- همیشه به یاد داشته باشید صحبت کردن از گرامر مهم تر است

آیا شما نیز مانند بسیاری از زبان آموزان هنگام صحبت به خاطر ترس از اشتباه استرس می گیرید؟ ابتدا بدانید شما تنها نیستید حتی افراد انگلیسی زبان نیز ممکن است اشتباهات گرامری داشته باشند! استفاده ی اشتباه از زمان گذشته ساده به جای حال کامل از بارزترین این اشتباهات است. اولین هدف از یادگیری زبان انگلیسی برقرار کردن ارتباط با دیگر افراد است ، گرامر خیلی مهم است ولی مهم تر از آن برقراری ارتباط و صحبت کردن با دیگران است! به مثال پیش رو دقت کنید 

“Yesterday I go to party on beach”

مثال بالا از نظر گرامری کاملا اشتباه است ولی هنگامی که با یک فرد انگلیسی زبان صحبت می کنید او به صورت کامل منظور شما را درک می کند. بهتر است یک جمله را اشتباه بگویید و با افراد در ارتباط باشید تا اینکه اصلا حرفی نزنید!

 

7-آهسته صحبت کنید 

شاید این حرف را به تمامی زبان آموزان خود زده ام ، سریع صحبت کردن هیچ وقت نشانه ی تسلط شما به زبان انگلیسی نبوده است! دقیقا برعکس یکی از عواملی است که سبب می شود مخاطبین شما منظور شما را به درستی درک نکنند. آهسته صحبت کردن دو مزیت انکار ناپذیر دارد: 

  • به شما زمان کافی می دهد تا در مورد حرفی که می زنید فکر کنید
  • کمک می کند تا شما شمرده شمرده صحبت کنید تا مخاطبین راحت تر شما را متوجه شوند

با تمرین بیشتر به مرور زمان سرعت شما بیشتر می شود تلاش نکنید از ابتدا و بدون تمرین سریع صحبت کنید. 

 

8- اگر یک لغت را فراموش کردید از لغات مترادف استفاده کنید

تا به حال شده است هنگام فارسی صحبت کردن یک لغت را فراموش کنید؟ این امر یکی از ویژگی های زبان است اگر در طولانی مدت از یک لغت استفاده نکنید آن لغت از ذهن شما پاک خواهد شد و یا به بخش ناخودآگاه مغز منتقل میشود. بنابراین زمانی که یک لغت را فراموش کردید استرس نگیرید تلاش کنید از نزدیک ترین مترادف آن استفاده کنید. هنگامی که در دانشگاه مشغول تحصیل بودم یکی از هم دانشگاهی های برای اینکه لغت پیاز را بگوید  از چنین جملات استفاده کرد:

“It’s white, and like a ball, and when you cut it, you cry”

توجه کنید دوست ما با استفاده از لغات دیگر تلاش کرد لغت مد نظر خود را بگوید در آن لحظه تمامی ما خندیدیم ولی استاد به ما گوش زد کرد که این یکی از قدیمی ترین سبک های یادگیری یک لغت است. 

 

9-آرامش خود را حفظ کنید و با اعتماد به نفس صحبت کنید 

همانطور که پیش از آن به شما گفته شد فراموش کردن یک لغت یا اشتباهات گرامری بخش اصلی از صحبت کردن به زبان دوم است شما تنها کسی نیستید که زبان دوم را با اشتباهات صحبت می کند. مخاطب شما این موضوع را درک می کند و با صبر و حوصله به شما کمک می کند ولی اگر استرس به شما غلبه کند نه تنها اشتباهات شما بیشتر می شود بلکه صبر مخاطب شما نیز تمام می شود و اشتیاقی برای هم صحبتی با شما نخواهد داشت. 

هرگز در هنگام صحبت با یک فرد از افعال منفی استفاده نکنید ، اگر فردی از به شما بپرسد آیا می توانید به زبان انگلیسی صحبت کنید از جملات منفی مانند “My English is terrible” و “Sorry for my bad English.” استفاده نکنید خیلی به شما کمک نمی کنند در عوض می توانید از بگویید "I can speak English!" همین جمله به مخاطب شما نشان می دهد که شما می توانید انگلیسی صحبت کنید ولی خیلی تسلط ندارید. 

 

10-  ترجمه نکنید عبارات انگلیسی را یاد بگیرید 

امروزه با گسترش فناوری شما دیگر مانند گذشته به ابزار یادگیری سنتی محدود نیستید ، دسترسی به سریال ها ، فیلم ها و پادکست ها کمک می کند تا به ابزار کمک آموزشی دست اول دسترسی داشته باشید ، این امر به شما کمک می کند با جملات ، اصطلاحات و عبارات انگلیسی که ترجمه ی آن ها به زبان فارسی مفهوم کاملا متفاوتی دارد آشنا شوید. هیچ وقت جملات و عبارات را ترجمه نکنید! عبارات در زبان انگلیسی معانی متفاوتی دارند تلاش کنید عبارات را به زبان انگلیسی یاد بگیرید. یکی از بارزترین مثال ها برای ما فارسی زبانان "خسته نباشید" است. بسیاری از زبان آموزان در مدارس و کلاس ها از 'Don't be tired" استفاده می کنند این در حالی است که برای یک انگلیسی زبان این جمله اصلا معنایی ندارد! "more power to your elbow" یکی از معانی است که می توانید برای "خسته نباشید" استفاده کنید جملاتی مانند Good job، Well done، و You did it نیز معادل های مناسبی برای این اصطلاح هستند. حالا خودتان قضاوت کنید آیا ترجمه برای این کار مفید است؟  

 

کلام آخر 

اسپیکینگ یکی از مهارت های زبان انگلیسی است که نه تنها نیاز به دانش بالای زبانی دارد بلکه مسائل روانی و جسمی نیز کمک می کنند تا در آن به مهارت های لازم برسید. ما در انگلیش کلینیک تلاش می کنیم با برگزاری دوره های مدون نه تنها شما را برای یادگیری مسائل اصلی آماده کنیم بلکه تلاش می کنیم عواملی را که باعث می شوند در این مسیر به موفقیت برسید را نیز آموزش ببینید. زبان انگلیسی تنها یادگیری لغات نیست ، زبان سیستم پیچیده ای است که به منظور تسلط به آن باید پویایی ذهن را حفظ کنید.

 

کلاس مکالمه آنلاین کلینیک زبان رفیعی

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic