لوگو انگلیش کلینیک
آیا صحبت با خود روش موثری برای تقویت زبان انگلیسی است؟

آیا صحبت با خود روش موثری برای تقویت زبان انگلیسی است؟

03/02/12 13 دقیقه برای مطالعه 1633

یکی از سوال هایی که بسیاری از زبان آموزان از خود می پرسند این است "آیا صحبت با خود می تواند به یادگیری زبان انگلیسی کمک کند؟" در این پست تلاش می شود از دیدگاه محقق های زبان شناسی نگاهی به این موضوع بیاندازیم تا تاثیر مثبت و منفی این تمرین را بر روی یادگیری زبان دوم بررسی کنیم. 

اگر شما هم شبیه به من هستید بنابراین در زیر دوش حمام با خود صحبت می کنید. گاهی اوقات من تصور می کنم که در یک مصاحبه ی کاری هستم و به پرسش های مصاحبه کننده جواب می دهم این در حالی است که اصلا برای این شغل اقدام نکرده ام ، گاهی اوقات نیز با خود فکر می کنم که در یک بحث فلسفی هستم و نظرات خود را در مورد آن موضوع بیان می کنم. جالب ترین چیزی که گاهی تصور می کنم نوشتن یک کتاب موفق و مصاحبه با سروش صحت در مورد موفقیت این کتاب در عرصه  ی جهانی است. گاهی اوقات با خودم فکر می کنم که این کارها خیلی هم عجیب و غریب نیست ، تنها دارم قدرت تجسم و خیال خود را تخیل می کنم. 

گاهی اوقات به منظور اینکه لغات انگلیسی از خاطرم نروند و پویایی ذهنم را حفظ کنم این مکالمه ها را به زبان انگلیسی انجام می دهم شاید برای شما این مسئله خیلی عجیب باشد ولی این تمرین و فعالیت برای به یاد آوردن لغات بسیار تاثیر گذار است. در این مقاله ما تلاش می کنیم نشان دهیم که آیا این مسئله صحیح است یا تنها تصورات و فرضیات ذهن من است!؟

تلاش اصلی ما در این مقاله نشان دادن مباحث علمی ای است که ثابت می کنند این تمرین فوق العاده برای یادگیری زبان انگلیسی مخصوصا برای زبان آموزان خود آموز و افرادی که در دوره های آنلاین زبان انگلیسی فعالیت می کنند یک ضرورت است. 

 

چرا باید زبان انگلیسی را با صحبت با خود یاد گرفت؟

شاید شما نیز مانند بسیاری از افرار بگویید چرا مانند افراد معمول و نرمال با افراد دیگر صحبت نکنیم؟ چرا باید کار سخت و عجیب صحبت با خود را برای تقویت زبان انگلیسی انتخاب کنیم؟ برای این سوال شما ، من 5 دلیل خواهم آورد تا به شما ثابت کنم این کار خیلی نیز عجیب و غریب نیست. 

راحت است. شما می توانید این تمرین را بدون محدودیت زمانی و مکانی انجام دهید- در حال دوش گرفتن ، وقتی که ظرف ها را می شویید، در تاکسی (حداقل برای آن دسته از زبان آموزانی که نگاه های عجیب دیگران مهم نیست) این تمرین را انجام دهید. در اصل شما هر جایی که زمان دارید این تمرین می تواند برای شما مفید باشد. 

منعطف است. شما می توانید در مورد هر چیزی که به فکرتان می رسد و با هر فردی که می خواهید صحبت کنید. مثال می توانید خود را بازیگر مشهوری فرض کنید که در حال صحبت با مهران مدیری در برنامه ی دورهمی است. محدودیت شما به اندازه ی محدودیت تصور شماست .

رایگان است. شما این تمرین را بدون پرداخت هزینه ی استاد ، کلاس و اینترنت می توانید انجام دهید

بدون خجالت کشیدن می توانید انجام دهید. مادامی که شما با صدای بلند در مکان های عمومی صحبت نکنید بابت انجام این تمرین اصلا نباید خجالت بکشید. 

هیچ ترسی هم ندارید. بسیاری از افراد ترس صحبت به زبان دوم را دارند که منشاء آن ترس از اشتباه کردن است، هنگامی که شما با خودتان صحبت می کنید هیچ ترسی نسبت به این مسئله نخواهید داشت. 

 

آیا صحبت با خود واقعا کارآمد است؟ 

اولین باری که من در این مسئله تحقیق کردم نسبت به اینکه در دانشگاه ها بر سر این مسئله تحقیقات علمی صورت گرفته شوکه شدم. در سال های 2002 تا 2012 دانشگاه های بسیاری در سرتاسر دنیا در مورد تاثیر صحبت با خود در یادگیری زبان دوم تحقیق کردند. 

 

صحبت در ذهن یا صحبت بلند 

در تحقیقات صورت گرفته توسط زبان شناسان بین صحبت با صدای بلند و صحبت در ذهن خود ، تمایز قائل شده اند. 

صحبت در ذهن (Inner speech) این نوع صحبت با خود به صحبت هایی گفته می شوند که من در حمام و زیر دوش انجام می دهم و برای خود یک تصویر ذهنی می سازم.

صحبت با صدای بلند (Private speech) این نوع صحبت دقیقا همان کاری است که ما به افراد دیوانه نسبت می دهیم کسانی که با صدای بلند در فضاهای عمومی صحبت می کنند. گفت وگو های شخصی که هر دو فرد موجود در مکالمه خود شما هستید. 

 

نقش صحبت ذهنی و بلند بر روی یادگیری زبان 

براساس تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه های مختلف و مقالات چاپ شده در مجلات زبان شناسی نقش صحبت با خود در یادگیری زبان بالا بوده و نه تنها در یادگیری زبان دوم نقش مهمی را ایفا می کند بلکه برای مترجم های زمان نیز بسیار مفید هستند. 

  • تحقیقات صورت گرفته نشان داده است که صحبت بلند مدت با خود در کودکان و بزرگسالان یادگیری زبان جدید را درونی می کند.
  • صحبت ذهنی یکی از استراتژی های اصلی و کاربردی برای تقویت مهارت زبان جدید در بزرگسالان است.
  • هر دو نوع صحبت ثابت شده که از اصلی ترین و مفیدترین روشها برای به یاد آوردن لغات جدید و تقویت دامنه لغات است.
  • زبان آموزان بزرگسال حتی زمانی که در کلاس درس هستند نیز از طریق صحبت های ذهنی یادگیری زبان جدید را تمرین می کنند.

محققین پیشنهاد می کنند که صحبت های ذهنی و با صدای بلند برای یادگیری زبان جدید تا حدی مهم هستند که معلم ها باید زمانی را در طول کلاس به این کار اختصاص دهند و فعالیت زبان آموزان در این بخش را مورد بررسی قرار دهند. 

به عنوان مثال زبان شناسان دانشگاه مریلند به اساتید زبان پیشنهاد می دهند: 

  • زبان آموزان را وادار کنید تا آنچه را که می شنوند برای خود خلاصه کنند.
  • زبان آموزان را تشویق کنند تا کلمات و جملاتی را که می شنوند را تکرار و تقلید کنند.
  • تکرار و خلاصه کردن جملات را بخشی از فعالیت کلاسی کنند.

در کل مطالعات این محققین نشان می دهد که صحبت های ذهنی و بلند از نظر زبان شناسی برای یادگیری زبان دوم بسیار مهم هستند. در نتیجه به اساتید و معلم های زبان توصیه می شود به منظور افزایش بازدهی زبان آموزان فرصت هایی را برای تمرین صحبت با خود اختصاص دهند. همچنین آن دسته از زبان آموزانی که به صورت خود آموز زبان انگلیسی را یاد می گیرند باید فرایند صحبت با خود را به صورت مداوم پیگیری کرده تا به بهترین نتیجه برسند. 

 

صحبت های ذهنی یا صحبت های بلند- کدام یک بهتر هستند؟ 

در طی تحقیقاتی که در مورد این تمرین انجام دادم هیچ مورد تحقیقی که نشان دهد یکی از این دو بر دیگری برتری دارند را مشاهده نکردم. تمامی تحقیقات به انجام هر دوی این تمرینات تاکید دارند. اما بر اساس تجربه ی شخصی من اگر قصد دارید بر روی تلفظ خود کار کنید بهتر است صحبت با صدای بلند را خیلی بیشتر از صحبت ذهنی تمرین کنید. 

تلفظ به حرکت های مخصوص ماهیچه ها و هماهنگی میان زبان ، گلو و تارهای صوتی نیاز دارد. این ها حرکت های فیزیکی هستند که به منظور بهتر شدن تلفظ باید انجام دهید ، اگر این تمرین ها را با صدای بلند انجام دهید بدون شک مهارت شما در تلفظ بهتر نخواهد شد. 

 

چگونه می توان از صحبت با خود برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کرد؟ 

 

در هر شرایطی با خودتان صحبت کنید

تفاوتی ندارد چه زیر دوش باشید و یا در حال شستن ظرف ها تلاش کنید بدون هیچگونه فکری و فی البداهه با خود صحبت کنید اگر کسی در کنار شما است از صحبت ها ذهنی بهره بگیرید اجازه دید مغز شما پویایی خود را در یادگیری زبان جدید حفظ کند. 

 

مثال های برای صحبت با خود: 

تصور کنید در رستوارن هستید و در می خواهید غذایی را سفارش دهید. می توانید نقش مشتری و پیش خدمت را بازی کنید 

تصور کنید در محل کار خود یک ارائه دارید و برای مخاطبین این ارائه را انجام دهید 

کارهایی را که در حال انجام دادن هستید با صدای بلند بخوانید "Now I am watering my garden, here is my bamboo trees, here are the Cactus" 

 

از صحبت های افراد انگلیسی زبان تقلید کنید (Shadowing)

شاید برای بسیاری از زبان آموزان این تکنیک یک کار خسته کننده باشد ولی نتیجه ی آن بی نظیر است. به منظور اینکه این تمرین را انجام دهید ابتدا فایل صوتی یا تصویری را که یک انگلیسی زبان در حال صحبت است را باز کنید سپس جمله به جمله او را تکرار کنید یکی از جمله هایی که این تمرین را خاص می کند تقویت ماهیچه های زبان و فک است. 

 

با صدای بلند کتاب بخوانید 

مطالعه ی کتاب های انگلیسی یکی از بهترین روش ها برای تقویت زبان انگلیسی و بالا بردن دامنه لغات شما است. هنگامی که شما یک متن را مطالعه می کنید با لغات جدیدی آشنا می شوید که شما را مجبور می کند تا به دیکشنری نگاه کنید و نه تنها معنی آن را متوجه شوید بلکه مثال های بیشتری از آن را در جملات مشاهده کنید. پیشنهاد می کنیم از یک دیکشنری آنلاین نیز برای بررسی تلفظ ها استفاده کنید تا با یک تیر دو نشان بزنید. 

 

برای خودتان آواز بخوانید 

بسیاری از زبان آموزان عاشق گوش کردن به موسیقی هستند حتی شاید موزیک ها زبان انگلیسی دلیل اصلی آن ها برای یادگیری این زبان باشد. تکرار متن آهنگ ها یکی از بهترین روش ها برای یادگیری زبان انگلیسی و همچنین تمرین آن است. برای اینکه این تمرین بازدهی بیشتری را داشته باشد به شما پیشنهاد می دهیم تا همراه با آهنگ ها متون آن ها (Lyrics) را نیز چک کنید.

 

صدای خود را زمان صحبت ضبط کنید

آخرین پیشنهادی که می توانم به شما زبان آموزان کنم ضبط صدای خودتان هنگامی است که با صدای بلند با خودتان صحبت می کنید. لازم نیست همیشه صدای خودتان را ضبط کنید ولی بهتر است گاهی اوقات این تمرین را انجام دهید تا با صدای خودتان نیز آشنا شوید. 

ضبط صدای خودتان دو مزیت بزرگ دارد؛ 

در ابتدا با اشتباهات خودتان آشنا می شوید و تلاش می کنید آن ها را برطرف کنید. وقتی یک بار اشتباه خودتان را گوش کنید برطرف کردن آن برای شما بسیار ساده خواهد شد 

دوم اینکه می توانید میزان پیشرفت خودتان را اندازه بگیرید. کافی است بعد از چندین ماه به صدای خودتان گوش کنید تا میزان پیشرفت خودتان را مشاهده کنید. 

 

معایب روش صحبت با خود 

با وجود مزایای زیادی که صحبت با خود دارد این روش نیز معایبی را نیز در بر دارد که با هم نگاهی به آن ها نیز می اندازیم. 

 

عدم تصحیح اشتباهات 

یکی از اصلی ترین معایبی که صحبت با خود به همراه دارد عدم تصحیح اشتباهات گرامری و لغوی شما است. هنگامی که با مخاطبی صحبت می کنید و اشتباه گرامری داشته باشید آن ها این اشتباهات را برای شما بر طرف می کنند ولی وقتی با خودتان صحبت می کنید این امکان برای شما فراهم نمی باشد. 

 

صحبت با خود به تنهایی کافی نیست 

شاید این تمرین به شما کمک کند تا دامنه لغات خود را تقویت کنید ولی در ذهن داشته باشید این تمرینات به تنهایی برای تقویت زبان انگلیسی کافی نیستند شما باید با افراد مختلف نیز صحبت کنید. 

 

کلام آخر

ما در شرایطی مختلف به منظور آماده کردن خود برای شرایط مختلف که نیازمند صحبت کردن است باید با خود تمرین کنیم. این کار یکی از بهترین تمرین ها برای آماده سازی خود برای شرایط مختلف است. به عنوان فردی که این تمرین را در هر شرایطی انجام می دهد به شما زبان آموزانی که در دوره های آنلاین انگلیش کلینیک ثبت نام کرده اید پیشنهاد می دهم که تکنیک صحبت با خود را در برنامه ی یادگیری زبان جای دهید. 

 

دوره مکالمه کلینیک زبان رفیعی

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic