لوگو انگلیش کلینیک
تکنیک های بهبود رایتینگ تافل (TOEFL)

تکنیک های بهبود رایتینگ تافل (TOEFL)

03/02/05 13 دقیقه برای مطالعه 2411

برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارجی و تحصیل در آن ها، داشتن مدرک بین المللی زبان از ضروریات است. آزمون تافل یکی از آزمون های بین المللی زبان انگلیسی می باشد که در سراسر جهان و تمامی دانشگاه ها پذیرفته است. این آزمون از 120 نمره می باشد و 4 مهارت ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ طی آزمون سنجیده می شوند و هر کدام 30 نمره دارند. بخش رایتینگ در آزمون تافل برای بسیاری از افراد چالش برانگیز است زیرا زمانی که به آن اختصاص یافته محدود است و در این زمان کوتاه، شما باشد یک متن نسبتا طولانی بنویسید: در تسک اول 20 دقیقه زمان دارید تا یک متن و لکچر را خلاصه کنید و 200 کلمه بنویسید. 

در تسک دوم 30 دقیقه زمان دارید که حداقل 400 کلمه در مورد موضوعی که به شما می دهند بنویسید. بنابراین گرفتن نمره بالا در این قسمت نیازمند تمرینات بسیار و همچنین دانش زبان بالا می باشد. علاوه بر این، نمره رایتینگ برای دانشگاه ها اهمیت ویژه ای دارد زیرا نمره آن نشان دهنده تسلط متقاضیان در نوشتن مقاله و متون علمی می باشند. ما در این مقاله قصد داریم که شما را برای گرفتن یک نمره عالی در رایتینگ زبان راهنمایی کنیم.

قبل از هر چیز، برای موفقیت در آزمون تافل و همچنین رایتینگ آن، باید سطح زبان بالا و دایره لغات گسترده ای داشته باشید و در قدم های بعدی، به فکر تکنیک ها و افزایش سرعت باشید.

 

تقویت دایره لغات برای بهبود رایتینگ تافل

برای اینکه یک رایتینگ خوب بنویسید، باید بتوانید از طیف گسترده ای از کلمات در نوشته هایتان استفاده کنید و استفاده از کلمات تکراری و یکسان نمره شما را در رایتینگ کم می کند. برای اینکه بتوانید کلمات مختلف زیادی را در رایتینگ بکار برید، علاوه بر حفظ لغات، باید واژه ها در ذهن شما فعال نیز باشند. برای این کار، بهترین تمرین در ابتدا نوشتن خاطرات روزانه است به صورتی که سعی کنید هر روز کلماتی جدید در آن ها به کار ببرید.

 قبل از نوشتن رایتینگ، هر بار یک لیست ده تایی از لغت های جدید و خوب انتخاب کنید و آن ها را در انشای خود به کار ببرید. همچنین می توانید به صورت موضوعی کلماتی را که یاد می گیرید دسته بندی کنید و مترادف های آن ها را پیدا کنید. با این روش ظرف زمان نه چندان طولانی، می بینید که چقدر تسلطتان روی نوشتن و استفاده از لغات افزایش یافته است.

 

نمونه رایتینگ زیاد بخوانید

برای اینکه با قالب نوشتن رایتینگ آشنا شوید و به مرور تمپلیت مخصوص خودتان را داشته باشید، ابتدا باید نمونه رایتینگ بخوانید. از افرادی که نمره بالایی در این بخش کسب کرده اند، بخواهید تا نمونه های تمرینات خود را در اختیارتان قرار دهند. حین خواندن نمونه ها، واژه ها، جملات و ساختارهای مفید و کاربردی را هایلایت کنید و سعی کنید آن ها در نوشته های خود به کار ببرید تا به مرور استایل مخصوص به خود را پیدا کنید. هرچه بیشتر مثال بخوانید، ذهن شما با نحوه نوشتن صحیح بیشتر آشنا شده و می توانید رایتینگ های بهتری بنویسید.

 

تصحیح رایتینگ تافل

حتما از یک متخصص در حوزه تافل، بخواهید نوشته هایتان را تصحیح کند. این کار  موجب می شود اشکالات شما پیدا شوند و دیگر آن ها را تکرار نکنید. مدرسان بسیاری خدمات تصحیح رایتینگ تافل دارند که هزینه آن هم چندان بالا نیست.

 

تقویت لیسنینگ برای بهبود رایتینگ تافل

همانطور که می دانید، تسک اول رایتینگ تافل علاوه بر یک متن، یک لکچر 3 الی 4 دقیقه ای دارد که شما برای نوشتن رایتینک، نیاز به فهمیدن 100% لکچر دارید. پس قوی بودن در لیسنینگ از ملزومات گرفتن نمره بالا در رایتینگ تافل است. برای این کار، بهترین راه گوش دادن به نمونه لکچرهای خود تافل و TPO ها و همچنین پادکست می باشد. در مقالات مرتبط با تقوست لیسنینگ ما می توانید به طور کامل با روش های بهبود لیسنینگ آشنا شوید.

 

رعایت زمانبندی رایتینگ تافل

برای موفقیت در بخش رایتینگ تافل، باید آنقدر تمرین کرده باشید که در جلسه آزمون بدون فکر و بی درنگ بنویسید 30 دقیقه زمان زیادی نیست و تنها حدود 3 الی 4 دقیقه در ابتدا فرصت فکر کردن و طرح ریزی کلی دارید. بنابراین، از قبل تمرین کنید که بتوانید در زمان رایتینگ بنویسید. برای این کار 2 روش وجود دارد:

1- از همان ابتدا سعی کنید در زمان معین بنویسید. به این صورت که وقتی شروع به نوشتن می کنید دو قانون را رعایت کنید: از به کار بردن کلمات و جملات و گرامرهایی که از صحت آن ها مطمئن نیستید خودداری کنید. و دوم اینکه فقط بنویسید و زمانی را صرف پیدا کردن کلمات بهتر و قشنگ تر نکنید. پس از آن که رایتینگ شما سر وقت یا نهایتا با 10 دقیقه تاخیر تمام شد، شروع کنید به اصلاح کردن آن و جایگزین کردن کلمات بهتر و ساختارهای گرامری حرفه ای تر.

2- در ابتدا به محدودیت زمانی توجه نکنید و حتی اگر نوشتن شما 2 ساعت طول کشید و در عوض سعی کنید درست بنویسید و به مرور زمان را کاهش دهید به طوری که بتوانید 3 هفته مانده به آزمون در 40 دقیقه رایتینگ بنویسید. در سه هفته پایانی نیز، سعی کنید در 30 دقیقه رایتینگ بنویسید.

 

چگونه رایتینگ تافل بنویسیم؟  

وقتی سطح دانش زبانتان به حد مناسبی رسید، نوبت به آمادگی اختصاصی جهت رایتینگ آزمون تافل می رسد. رایتینگ تافل شاید یکی از دشوارترین قسمت های این آزمون باشد و گرفتن نمره بالا در آن نیاز به تمرین و مطالعه زیادی دارد ضمن اینکه یادگیری استراتژی ها و تنکنیک های آزمون نیز نقش بسیار به سزایی در تقویت رایتینگ تافل دارد. رایتینگ تافل دارای دو بخش یا تسک است که هرکدام 15 نمره دارند. تسک اول شامل لسنینگ و ریدینگ است که شما در نهایت باید خلاصه ای از آنچه شنیده و خوانده اید را در مدت زمان 20 دقیقه بنویسید.

 تعداد کلمات براین این بخش حدود 200 کلمه می باشد. تسک دوم که چالش برانگیزتر است به این صورت می باشد که یک موضوع در اختیارتان قرار می گیرد که باید دلایل مخالفت یا موافقت خود با موضوع را در حدود 400 تا 700 کلمه بنویسید. مدت زمان برای این قسمت 30 دقیقه ای می باشد که نوشتن یک انشای خوب در این زمان نیاز به تمرین زیاد دارد زیرا کسب نمره بالا در رایتینگ تافل مستلزم نگارش صحیح املایی و دستوری، دلایل صحیح و واضح، تعداد کلمات معقول و داشتن سرعت بالا است. حال سوال این است که برای تقویت رایتینگ تافل چه کنیم؟ چه منابعی را مطالعه کنیم و چگونه بنویسیم؟ در ادامه به طور مفصل راه های تقویت رایتینگ تافل را بررسی می کنیم.

 

روش بهبود رایتینگ تافل: طرح ریزی اولیه برای رایتینگ تافل

برای نوشتن یک رایتینگ قوی در آزمون تافل، در مرحله اول باید طرح کلی انشای خود را مشخص کنید و در واقع طرح ریزی اولیه کنید. به این صورت که ابتدا موضع خود را در خصوص موضوع مشخص کنید و سپس مشخص کنید که می خواهید چند دلیل برای موافقت یا مخالفت خود بنویسید و وقت حدودی برای هر قسمت را مشخص کنید. در ابتدای تمرین زمان را در نظر نگیرید و فقط سعی کنید که به صورت پیوسته بنویسید هرچند که 2 تا 3 ساعت طول بکشد. در این مرحله هر آنچه در رابطه با موضوع در ذهنتان می آید را یادداشت کنید.

 این کار همان Brainstorm کردن است و درواقع همه ی ایده هایی که برای پاسخ دادن به سوال دارید را در ذهن میاورید. و در نهایت 2 یا 3 دلیل را که بهتر از سایرین است انتخاب کنید. همچنین در این مرحله بهتر است که هر بار لیستی از چندین کلمه جدید که رایتینگ شما را حرفه ای می کند انتخاب کنید و سعی کنید در متن به کار ببرید. با این روش شما هم دایره لغات بیشتر و بهتری در نوشته هایتان به کار می برید و هم متن زیباتر و قوی تری می نویسید.

 

روش بهبود رایتینگ تافل: نوشتن مقدمه

برای اینکه رایتینگ قدرتمندی داشته باشید، بهتر است پاراگراف اول شما یک مقدمه درست و حسابی باشد! در این قسمت یک سری جملات عمومی در رابطه با موضوع را مطرح می کنید و بعد از آن موضوع خود را نسبت به موضوع مشخص کرده و میگویید که در ادامه به بررسی دلایلتان برای موافقت یا مخالفت می پردازید. هرچه بیشتر تمرین کنید و جلو بروید برای این قسمت سبک خودتان را پیدا می کنید و با سرعت بیشتری مقدمه را می نویسید. 

پیشنهاد ما این است که حدود 4 الی 5 دقیقه وقت برای مقدمه صرف کنید. پس از این بخش که بهتر است 100 الی 150 کلمه باشد به سراغ پاراگراف های بعدی یعنی شرح دلایل می روید.

 

روش بهبود رایتینگ تافل : دو یا سه پاراگراف برای شرح دلایل

اگر با موضوع مخالف یا موافق هستید، باید برای آن 2 یا 3 دلیل را در 2 یا 3 پاراگراف 130-150 کلمه ای شرح دهید. هر دلیل را باید به نحوی منطقی بسط دهید و کاملا واضح و روشن چرایی مخالفت یا مواقت خود با موضوع را توضیح دهید. بهتر است از مثال های شخصی و ... در این بخش ها استفاده کنید. توجه کنید که ساختارهای گرامری و املا در طول نوشته صحیح باشد. نیازی نیست که دلایل شما، نظر واقعیتان باشد! صرفا دلایلی را انتخاب کنید که نوشتن درباره شان ساده تر است. سعی کنید در حدود 300-400 کلمه برای مجموع پاراگراف ها بنویسید.

 

روش بهبود رایتینگ تافل: پاراگراف آخر و نتیجه گیری

برای تقویت رایتینگ تافل و گرفتن نمره بالا بهتر است پاراگراف آخر را به نتیجه گیری و خلاصه بخش های قبلی اختصاص دهید. در این بخش به اختصار دو یا سه دلیل خود را بیان کنید و در پی آن بسته به موضوع نتیجه گیری کنید.  

 

نکاتی در خصوص بهبود رایتینگ تافل:

سعی کنید متن شما پیوستگی یا Coherence  داشته باشد. یعنی در مجموع پاراگراف های شما با هم ارتباط منطقی داشته منطقی داشته باشند.

 

سرعت تایپ خود را بالا ببرید و سعی کنید 10 انگشتی تایپ کنید.

 

رایتینگ های خود را بارها چک کنید و برای خودتان با صدای بلند بخوانید.

 

از یک مدرس زبان بخواهید رایتینگ های شما را بررسی کند.

 

از کلمات متنوع استفاده کنید و ساختارهای گرامری مختلف به کار ببرید.

 

روزانه تمرین کنید.

 

مطالعه متفرقه به زبان انگلیسی داشته باشید، خصوصا متون علمی و تخصصی انگلیسی.

 

به مرور زمان نوشتن خود را کاهش دهید.

 

روش بهبود رایتینگ تافل: منابع رایتینگ

اگرچه که بهترین روش برای تقویت رایتینگ تافل تمرین موضوعات آزمون های قبلی است، کتبی در بازار موجودند که با آموزش تکنیک های کاربردی موجب تقویت مهارت نوشتاری شما می شوند. بهترین کتاب های رایتینگ تافل عبارتند از:

Essential words for the TOEFL

Winning TOEFL Essays the Right Way: Real Essay Examples from Real Full-Scoring TOEFL Students

Speaking and Writing Strategies for the TOEFL IBT

 

کلام پایانی

برای گرفتن نمره بالا در رایتینگ، باید علاوه بر دانش، پشتکار و تمرین روزانه داشته باشید. به طوری که یک روز در میان حداقل یک رایتینگ بنویسید و در روزهای پایانی نیز روزی یک عدد یا بیشتر انشا بنویسید. با رعایت نکات و روش هایی که توضیح دادیم، و همچنین کمک گرفتن از یک متخصص در این زمینه و تلاش مکرر، قطعا خواهید توانست نمره بالایی در رایتینگ تافل کسب کنید.

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic