لوگو انگلیش کلینیک
انواع خودرو و وسایل نقلیه به انگلیسی

انواع خودرو و وسایل نقلیه به انگلیسی

03/02/04 13 دقیقه برای مطالعه 6040

امروز بازار خودرو به یکی از جذاب ترین بخش های زندگی بشر تبدیل شده است و انسان ها به صورت روزانه با فناوری های نوینی که در خودرو ها استفاده می شوند آشنا می شوند. فهمیدن بسیار از مسائل در مورد خودرو می تواند دشوار باشد. انواع مختلف خودروها چیست؟ ولی اولین چیزی که باید بدانید این است که "ماشین" به معنای "وسایل نقلیه مسافربری" انواع مختلفی دارد. در زبان انگلیسی خودروها به نه دسته اصلی تقسیم می شوند ولی از آنجایی که در فارسی خیلی از این تقسیم بندی های استفاده نمی کنیم فارسی زبانان نسب به این دسته بندی ها آشنا نیستند. در این بخش ما قصد داریم برای شما همراهان عزیز انواع اصلی خودروها در زبان انگلیسی را به شما عزیزان بیان کنیم.

 

سدان (Sedan)

یک سدان دارای چهار در و یک صندوق عقب سنتی است. این نوع خودرو در طیف وسیعی از اندازه ها از کوچک (خودروهای ساب کامپکت مانند نیسان ورسا و کیا ریو) تا کامپکت (هوندا سیویک، تویوتا کرولا) تا سایز متوسط (هوندا آکورد، نیسان آلتیما) موجود هستند. برندهای لوکس مانند مرسدس بنز و لکسوس نیز دارای سدان هایی در اندازه های مختلف هستند.

 

کوپه (COUPE)

کوپه در طول تاریخ یک خودروی دو در با صندوق عقب و سقف محکم در نظر گرفته شده است. این نوع خودرو شامل خودروهایی مانند فورد موستانگ یا آئودی A5 یا حتی خودروهای اسپرت دو سرنشینه مانند شورولت کوروت و پورشه باکستر می شود. با این حال، اخیراً شرکت های خودروسازی شروع به استفاده از کلمه "کوپه" برای خودروهای چهار در یا کراس اوورهایی با خطوط سقف کم و براق کرده اند که آنها آن را "کوپه مانند" می دانند. این دسته بندی جدید شامل ماشین هایی متفاوتی مانند مرسدس بنز CLS سدان و BMW X6 SUV می شود. در دسته بندی رسمی خودروسازی کوپه هنوز نیز به ماشین های دو در مانند آئودی تی تی اطلاق می  شود

 

ماشین های اسپرت (SPORTS CAR)

یکی از جذاب ترین دسته بندی های خودروها در سرتاسر دنیا بدون شک ماشین های اسپرت و سوپر اسپرت هستند. ماشین های کوپه ای که سقف آن ها به صورت تاشو یا کانورتیبل‌ باز و بسته می شود. این دست از ماشین ها معمولا دو نفره هستند ولی در برخی از موارد دو صندلی بسیار کوچک در پشت نیز تعبیه شده اند. خودروهایی مانند پورشه 911 و مزدا میاتا خودروهای اسپورت معمولی هستند، اما می‌توانید این تعریف را به گونه‌ای گسترش دهید که خودروهای قدرتمندی مانند فورد موستانگ و دوج چلنجر را نیز شامل شود. خودروهایی مانند فراری 488 GTB و آستون مارتین ونتیج که با ظاهر سفینه فضایی خود محبوب بسیاری از کاشین بازها هستند بخشی از این تقسیم بندی به حساب می آیند. 

 

استیشن واگن (STATION WAGON)

یکی از محبوب ترین و در عین حال به صرفه ترین خودروهای دنیا این دست از ماشین ها به حساب می آیند. استیشن واگن در اصل یک خودروی ما بین سدان و هاچ بک است که از نظر اندازه و بزرگی با سدان شباهت های بسیاری دارد. این ماشین ها از آنجایی که صندوق عقب کوچکی دارند شیشه پاک کن آن منحصر به فرد می باشد. در ایران بهترین نمونه پژو جی ال ایکس های اصل فرانسه ای بود که به صورت نیمه هاچ بک وارد شدند. از مثال های بهتر بین المللی نیز می توان از آئودی A4 به عنوان نمونه برجسته یاد کرد. 

 

هاچ بک (HATCHBACK)

به طور سنتی، اصطلاح "هاچ بک" به معنای یک سدان جمع و جور یا ساب کامپکت با سقف مربعی شکل که به جای صندوق عقب معمولی، یک فضای بسیار محدود را در پشت برای راننده فراهم می کند. فولکس واگن گلف و پژو 206 دو هاچ بک معمولی هستند. اخیراً، دریچه‌های عقب به خودروهای بزرگ‌تری مانند آئودی A7 و کیا استینگر راه پیدا کرده‌اند. آن‌ها شبیه خودروهای سدان به نظر می‌رسند، اما در واقع یک هاچ‌بک شیب‌دار دارند که دسترسی آسان‌تر به قسمت بار و ظرفیت حمل بیشتر را فراهم می‌کند.

 

 

کانورتیبل‌ (CONVERTIBLE)

یکی از جذاب ترین ماشین ها در سرتاسر دنیا که در میان جوانان نیز محبوبیت بسیار بالایی دارد خودروهای کانورتیبل هستند که به شما اجازه می دهند سقف ماشین خود را باز کرده و در صندوق عقب ماشین خود قرار دهید. اکثر خودروهای کانورتیبل دارای سقف پارچه‌ای کاملاً نیرومند هستند که تنها با یک دکمه تا می‌شود، اما تعدادی از آنها باید با دست پایین بیایند. مهمترین دست از این خودروها بی ام و مدل 325 و پورشه 911 هستند که در داخل کشور نیز موجود هستند. این دست از خودروها در میان افراد علاقه مند به سرعت بسیار محبوب هستند به نحوی که پول پارکر در یکی از این خودروها فوت کرد. 

 

وسیله نقلیه ورزشی SPORT-UTILITY VEHICLE (SUV)

شاسی‌ بلند- که اغلب به آنها کراس اوور نیز گفته می‌شود - نسبت به سدان‌ها بلندتر و عریض تر هستند، موقعیت صندلی‌های بلندتری دارند و فاصله بیشتری از سطح زمین نسبت به خودروهای معمولی دارند. این دست از ماشین ها شامل یک باری شبیه واگن استیشن هستند که از طریق یک دریچه عقب باز شده و قابل دسترسی هستند و برخی از آنها سیستم چهار چرخ متحرک (4wd) را ارائه می دهند. شاسی بلند ها معمولا به دو دسته تقسیم می شوند ؛ دسته اول که مانند سدان ها برای جای دادن 5 نفر تهیه شده اند و دسته دوم خودرو های بزرگتری که برای 7 یا 8 نفر طراحی شده اند. مهم ترین و محبوب ترین نوع خودروهای شاسی بلند تویوتا لندکروزر ، لکسوس ال ایکس 580 و کیا موهاوی هستند. این دست از خودروها در ایالات متحده به شدت محبوب هستند. 

 

مینی ون (MINIVAN)

مینی ون ها که اغلب به عنوان اسب های بارکش خودروها نیز از آن ها یاد می شوند بیشترین کاربرد را در حمل بار و حتی گاهی اوقات افراد دارند. این دست از خودروها که برای حمل بهتر بار و مسافر تهیه شده اند محفظه پشتی بسیار بیشتری نسبت به شاسی بلندها دارند ولی همانند آنها از سیستم چهار چرخ متحرک بهره نمی گیرند. هوندا اودیسه و کرایسلر پاسیفیکا نمونه های خوبی از این دسته هستند.

 

وانت باربری (PICKUP TRUCK)

خودرویی که در فرهنگ ایرانی به عنوان وانت یا گاهی اوقات نیز نیسان شناخته می شود. خودروی باری ای که کوچکتر از کامیون است و به راننده اجازه می دهد در صورت لزوم بارهای کوچکی را نیز حمل کند. گاهی اوقات و بر اساس شرکت تولید کننده این خودرو ها می توانند تا میزان 4 تن نیز بار حمل کنند. بهترین مدل از این خودروها در داخل پیکان وانت و نیسان است ولی در سطح بین المللی شرکت های خودرو سازی بزرگ مانند تسلا ، فورد ، تویوتا و میتسوبیشی نیز از این نوع خودرو تولید می کنند. 

 

کلام آخر 

نکته ای که شما زبان آموزان باید به آن دقت کنید این است که امروز ما در انگلیش کلینیک به منظور  آشنا شدن شما با دنیای خودرو انواع خودروهایی که در ایالت متحده آمریکا استفاده می شوند را نام بردیم. گاهی اوقات این خودروها در کشورهای بریتیش زبان مانند انگلستان ، استرالیا و حتی هند متفاوت نامیده می شوند. به عنوان مثال در انگلستان خودروهای سدان را به عنوان Saloon نیز می نامند که برای آمریکایی ها بسیاری نا مفهوم می باشد. هدف ما در انگلیش کلینیک آشنا کردن شما با اصطلاح رایج تر و پرکاربردتر زبان انگلیسی است. 

 

مطالب مرتبط

مکالمه خرید خودرو به زبان انگلیسی

29 قطعه خودرو به زبان انگلیسی


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic