لوگو انگلیش کلینیک
چگونه در انگلیسی یادداشت برداری کنیم؟

چگونه در انگلیسی یادداشت برداری کنیم؟

03/02/07 13 دقیقه برای مطالعه 3263

یکی از مباحث مهم در یادگیری زبان انگلیسی توانایی افراد در نوت برداری یا همان یادداشت برداری نکات مهم است که سبب می شود در زمانی بسیار کوتاه به مفاهیم اصلی آموزش داده شده در طی دوره دسترسی پیدا کنید و دیگر نیاز به بررسی کلی مفاهیم نباشد. تصور کنید در یک سمینار بزرگ آموزشی هستید و فرصت کافی برای نوشتن تمامی مفاهیم آموزشی را ندارید در این نقطه برای درک بهتر مفاهیم آموزش داده شده باید چکار کنید؟ آیا به جز یادداشت برداری سریع و پر محتوا کاری دیگری می توان انجام داد؟ یادداشت برداری در هر شرایطی برای زبان آموزان امری حیاتی است ولی هر زبان آموزشی نمی تواند در این امر موفق عمل کند و معمولا کیفیت کار آن ها آن چنان بر اساس معیارهای یادگیری موثر نیستند. به همین منظور قصد داریم در این پست آموزشی برای شما همراهان گرامی مواردی را که در یادداشت برداری به زبان انگلیسی کمک می کند را معرفی کنیم و شما را در این فرایند یاری کنیم. 

 

چرا یادداشت برداری در یادگیری زبان انگلیسی مهم است؟

مزایای داخل کلاس

یادداشت برداری خوب در کلاس بخش مهمی از موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی است. یادداشت برداری فعال در طول کلاس می تواند به شما در تمرکز و درک بهتر مفاهیم اصلی کمک کند. در بسیاری از کلاس ها، ممکن است از شما خواسته شود که قبل از بحث در کلاس، یک فیلم آموزشی تماشا کنید. یادداشت برداری خوب گوش دادن فعال، درک مطالب و حفظ را بهبود می بخشد. این مهم هنگامی تاثیر خود را نشان می دهد که شما در آزمون آیلتس هستید و در بخش لیسنینگ فقط یک مرتبه فرصت گوش دادن به مطالب را دارید. 

 

مزایای خارج از کلاس 

پس از کلاس، یادداشت های خوب و کارآمد می تواند تاثیر بسیاری را بر روی یادگیری موراد آموزش داده شده بگذارد ، متقاضیان آزمون آیلتس با این روش می توانند برای این آزمون راحت تر آماده شود و نتیجه بهتری را در این آزمون کسب کنند. یادداشت ‌های کارآمد و مختصر می ‌توانند در زمان، انرژی و هزینه شما صرفه‌جویی کرده و فرایند یادگیری را برای شما آسان تر کند. هنگام تماشای یک ویدیو، یادداشت برداری خوب می تواند شما را از دردسر مکث، بازگشت به عقب و تماشای مجدد بخش های اصلی یک سخنرانی نجات دهد. 

 

چگونه در کلاش یادداشت برداری مناسبی داشته باشیم؟

در طول کلاس مفاهیم زیادی آموزش داده می شود، بنابراین ممکن است نتوانید تمامی مفاهیم مهم را به صورت کامل یاد بگیرید ، و این مسئله اصلا اشکالی ندارد. یکی از تاثیرات مثبت یادداشت برداری خوب مخصوصا در آموزش گرامر این است که به شما کمک می کند تا در فرایند دوره کردن مفاهیم آموزش داده شده ، بتوانید مفاهیم اصلی آموزش داده شده را به صورت کامل یاد بگیرید. به شما پیشنهاد می دهیم هنگامی که در کلاس درس هستید مفاهیم آموزش داده شده را ضبط کنید تا در زمانی مناسب بتوانید آن ها را برای خود دوره کنید. این دوره کردن مفاهیم به شما کمک می کند تا در شرایط خاص بتوانید مواردی را که از دست داده اید مجدد به یاد بیاورید. در واقع، یادداشت برداری همراه با ضبط صدا می تواند به شما کمک کند تا افکار خود را بهتر سازماندهی کنید و تعیین کنید چه چیزی مهم است. 

 

آماده شدن برای یادداشت برداری خوب در کلاس

اولین قدم برای یادداشت برداری خوب در کلاس این است که با آمادگی در کلاس حاضر شوید. در اینجا چند مرحله را برای شما معرفی می کنیم که می توانید برای بهبود یادداشت برداری خود قبل از شروع کلاس انجام دهید:

  • متن یا موضوع کلاس را پیش از شروع مرور کنید. مرور مطالب به شما این امکان را فراهم می کند تا ایده ها و مفاهیم اصلی را که به احتمال زیاد در طول درس مورد بحث قرار می گیرند، شناسایی کنید.
  • یادداشت‌های جلسات قبلی کلاس را به طور خلاصه مرور کنید تا به شما کمک کند ایده‌ های جدیدی را که در این کلاس یاد خواهید گرفت برای شما مسئله ای تازه و گیج کننده نباشد.
  • سازماندهی خود را حفظ کنید تا به شما کمک کند بعدا راحت تر اطلاعات را پیدا کنید. صفحه خود را با نام کلاس و تاریخ عنوان کنید. برای هر مهارت یا موارد آموزشی یک یادداشت مخصوص تهیه کنید. سعی کنید گرامر ، اسپیکینگ و رایتینگ را در یک دفتر مخصوص به آن موضوع یادداشت برداری کنید.

 

یادداشت برداری در کلاس

اکنون که آماده شده اید، برای انجام یک یادداشت برداری خوب در حین کلاس چه کاری می توانید انجام دهید؟ در اینجا چند مرحله عملی وجود دارد که می توانید برای بهبود یادداشت برداری در کلاس خود امتحان کنید:

  • اگر به دنبال اطلاعات مفهومی هستید، به جای کپی کردن تمامی مطالبی که استاد می گوید، بر روی نکات اصلی تمرکز کنید. به یاد داشته باشید، اگر یادداشت ‌های خود را بعد از کلاس مرور کنید، همیشه می‌توانید هر مطلبی را  که درک نکرده اید به یاد بیاورید یا لغات و عباراتی را که در آن لحظه نتوانسته اید معنی کنید در آن لحظه به راحتی ترجمه کنید.
  • اگر سوالاتی را در ذهن دارید و یا یک بخش از یادگیری برای شما دشوار است پیشنهاد می کنیم قبل از کلاس آن مطلب را حتما ضبط کنید. تا بعد از کلاس بتوانید یادداشت برداری خود را تکمیل کنید.
  • اگر در آزمون آیلتس یا تافل هستید کلیدواژه ‌ها، تاریخ ‌ها، نام ‌ها و غیره را یادداشت کنید تا بر اساس آن ها بتوانید به سوالات درک مطلب راحت تر پاسخ دهید
  • یادداشت های بصری واضح، مختصر، سازمان یافته و ساختار یافته بردارید تا بعداً به راحتی خوانده شوند و برای شما معنا پیدا کنند.
  • اگر می خواهید یادداشت های شما مختصر و مفید باشند، از علامت های اختصاری و نمادها استفاده کنید. بجای جملات کامل تلاش کنید عبارات بلوتین شده و مختصر بنویسید. این به ذهن و دست شما کمک می کند تا در طول کلاس شاداب بمانند و بعد از کلاس راحت تر و سریع تر به مفاهیم آموزشی دسترسی پیدا کنید. همچنین به شما کمک می کند تا روی مفاهیم اصلی تمرکز کنید.
  • با ساختار خود سازگار باشید. قالبی را انتخاب کنید که برای شما مناسب باشد و به آن بچسبید تا یادداشت‌های شما هر روز به یک شکل واحد نزدیک شوند
  • در آموزش آنلاین زبان انگلیسی، مراحل بالا را دنبال کنید تا به شما در مدیریت موثر زمان کمک کند. هنگامی که آموزش را به طور کامل تماشا کردید، از ویژگی بازگشت به عقب استفاده کنید تا موراد از دست رفته اصلی در یادداشت های خود را اضافه کنید.

 

بهترین روش یادداشت برداری چیست؟

هیچ روش واحد و ایده آلی برای یادداشت برداری در هنگام یادگیری زبان انگلیسی وجود ندارد که برای همه به یک اندازه مفید باشد. اگر یک روش کلی و عمومی وجود داشت، بدون شک تا به امروز یادگیری زبان انگلیسی بسیار ساده تر از روند کنونی شده بود. همه ما متفاوت هستیم، و تمامی ما انسان ها به روش های مختلف یاد می گیریم، بنابراین باید بر اساس تجربه بهترین روش یادگیری را برای خود انتخاب کنیم. 

با این حال، روش‌های مختلفی برای یادداشت ‌برداری وجود دارد که به شما کمک می‌کنند تا در روند یادگیری زبان انگلیسی نسبت به گذشته موفق تر عمل کرده و نتیجه بهتری را کسب کنید. نکته ای که سبب می شود بسیاری از زبان آموزان در یادداشت برداری خیلی موفق نباشند آشنا نبودن نسبت به روش های مختلف آن است. در این بخش نگاهی کلی به انواع یادداشت برداری می اندازیم. 

 

روش طرح کلی – این روش احتمالاً محبوب ترین روش برای نوشتن اطلاعات است. در این روش به جای اینکه افراد نکته های کلی را بنویسند تلاش می کنند به صورت کلی و با استفاده از بولت یا همان گلوله ها مطالب مهم را بر اساس اهمیت دسته بندی کنند و در زیر هم بنویسند. 

  • مزایای این روش این است که به شما امکان می دهد نکات کلیدی را برجسته کنید، زمان بررسی را کوتاه کنید و ساختاری تمیز برای یادداشت های خود ارائه دهید.
  • مشکل این است که با آن دسته از درس‌های انگلیسی که آنطور که شما می‌خواهید ساختارمند نیستند، به خوبی کار نمی‌کند.

 

روش کرنل - در حال حاضر، این روش یکی از پیشرفته ترین روش های یادداشت برداری موجود است. در این روش صفحه را به چهار بخش تقسیم می کنید - یکی برای عنوان (بخش بالایی)، یکی برای کلمات کلیدی و سوالات (سمت چپ)، دیگری برای یادداشت های اصلی و افکار کلیدی (وسط)، و یکی برای خلاصه ای کوتاه از درس (بخش پایین). در مورد سازمان صحبت کنید، درست است؟

  • مزایا شامل سازماندهی عالی، بررسی های موثرتر، و ظاهری ظریف است که خواندن را آسان می کند.
  • بزرگترین اشکال این روش زمان زیاد برای آماده سازی صفحه و یادگیری نحوه استفاده موثر از این روش برای یادگیری زبان انگلیسی است.

 

روش بوکس - نه، نه این روش را با بوکس تایسون و محمد علی کلی اشتباه نگیرید. این روش به استفاده از جعبه‌ها اشاره دارد - شما اطلاعات مهم را با سازمان‌دهی ویژه ای در کادرهای مختلف در صفحه، هر کدام با موضوع متفاوتی، یادداشت می‌کنید. اکنون، این یک روش نسبتاً جدید برای یادداشت برداری است، اما محبوبیت آن در حال افزایش است، به ویژه هنگامی که صحبت از یادگیری زبان انگلیسی و یا سایر زبان ها در میان باشد. 

مزایای این روش تفکیک خوب موضوعات است که به شما امکان می دهد به راحتی بر روی یک موضوع در یک زمان تمرکز کنید.

اشکال زمان بر بودن کشیدن تمام کادرها 

 

نقشه برداری ذهنی - نقشه های ذهنی زمان زیادی است که در فرایند یادگیری زبان انگلیسی موثر است، و بر خلاف باور عمومی یک سبک یادداشت برداری بسیار قوی است که از نشانه های بصری زیادی برای کمک به سازماندهی یادداشت های استفاده می کند. می توانید موضوعات خود را به شاخه هایی با اهمیت متفاوت تقسیم کنید و همچنین آنها را به هم متصل کنید. فقط ابتدا موضوع اصلی درس را بنویسید و از همان جا شروع به تقسیم موضوعات کنید.

  • مزیت‌های نقشه‌ برداری ذهنی این است که از نظر بصری بسیار جذاب است، می‌توان از آن برای هر درس زبان، بدون توجه به ساختار، استفاده کرد، و امکان ویرایش آسان را فراهم می‌کند.
  • تنها اشکال این روش این است که به فضای بیشتری نیاز دارد، پس حتما باید به فکر تهیه چند تکه کاغذ بزرگتر باشید.

 

چگونه به زبان انگلیسی یادداشت برداری کنید؟

اکنون که همه چیز را در مورد چهار سبک مختلف یادداشت برداری در زبان انگلیسی می دانید، بیایید نکاتی را به اشتراک بگذاریم که به شما کمک می کند با استفاده از هر یک از این سبک ها، یادداشت برداری را آسان تر کنید.

 

تاریخ - هرگز فراموش نکنید که تاریخ یادداشت های خود را در گوشه ای بنویسید

 

حذف - نیازی به نوشتن تک تک کلمات نیست. یاد بگیرید که اطلاعات غیر ضروری را حذف کنید.

 

مختصر - کوتاه نگه داشتن یادداشت های خود یک راه عالی برای صرفه جویی در زمان است، این در حالی که با مختصر نوشتن به اصل موضوع دست پیدا کنید

 

رنگ - استفاده از رنگ های مختلف برای موضوعات مختلف می تواند به سازماندهی شما کمک زیادی کند.

 

سرفصل ها - از سرفصل ها و همچنین زیر عنوان ها برای ترتیب اولویت یادداشت های خود استفاده کنید.

 

کلام آخر

حالا که با  فرایند کلی یادداشت برداری در زبان انگلیسی آشنا شدید به شما پیشنهاد می کنیم از این روش در دوره های آموزش آنلاین انگلیش کلینیک نیز استفاده کنید و بتوانید این مفاهیم کلی را در سخنرانی ها و آزمون های زبان انگلیسی به نحو احسنت استفاده نمایید.

 

rafieienglishclinic.com

 

مطالب پیشنهادی

بهترین روش های تقویت رایتینگ

 

 

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic