لوگو انگلیش کلینیک
آزمون تولیمو (TOLIMO) چیست؟

آزمون تولیمو (TOLIMO) چیست؟

03/01/28 13 دقیقه برای مطالعه 3001

آزمون تولیمو TOLIMO یک آزمون زبان است که مخفف عبارت Test Of Language by the Iranian Measurement Organizations  می باشد. همانطور که از نام آزمون پیداست، برگزار کننده آن کشور ایران و سازمان سنجش است و در واقع آزمون ایرانی معادل تافل، آیلتس و ... می باشد.  

 

آزمون تولیمو TOLIMO برای چه کسانی مناسب است؟

با وجود بسیاری از آزمون های بین المللی زبان، ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که آزمون تولیمو برای چیست؟ آزمون تولیمو جهت ورود دانشجویان به مقطع دکترا مورد نیاز است. افرادی که قصد پذیرفته شدن در دوره دکترای داخل کشور را دارند، باید توانایی زبان انگلیسی خود جهت نوشتن مقلات انگلیسی و ... را به اثبات برسانند. به این منظور باید در یکی از آزمون های TOLIMO TOELF MCHE نمره قابل قبولی کسب کنند. همچنین دانشجویانی که قصد گرفتن بورسیه از داخل کشور برای تحصیل در دانشگاه های خارج دارند، باید در آزمون تولیمو شرکت کرده و نمره خوبی کسب کنند.

ما در این مقاله قصد داریم تا آزمون TOLIMO تولیمو را به صور کامل بررسی کنیم و در مورد سوالات، فرمت آزمون، و منابع و ... اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

 

آزمون تولیمو TOLIMO چه بخش هایی دارد؟

آزمون زبان تولیمو به طور کلی شامل 2 بخش تشریحی و تستی می باشد. دفترچه تستی شامل سوالات رایتینگ است که مشابه آزمون های GRE و آیلتس می باشد و آزمون دهندگان باید در این قسمت توانایی خود در نوشتن متون تحلیلی انگلیسی را اثبات کنند. برای این بخش 30 دقیقه زمان در نظر گرفته شده و پاسخ ها داخل همان دفترچه سوالات نوشته می شوند.

بخش تستی آزمون نیز دارای 3 قسمت می باشد و سوالات باید در پاسخنامه پاسخ داده شوند. این بخش شامل 140 سوال تستی است که بخش های مختلف آن را در ادامه خواهید دید:

• بخش ساختار و نوشتار زبانی (Structure and Written Expression) شامل 40 سوال می باشد و برای پاسخ گویی به سوالات آن ۳۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده است.

• بخش درک مطلب (Reading Comprehension) که دارای ۵۰ سوال است و ۵۵ دقیقه برای پاسخ دادن به سوالات آن فرصت دارید.

• درک مطلب شنیداری (Listening Comprehension) نیز دارای ۵۰ سوال می باشد و ۳۵ دقیقه برای پاسخگویی به سوالات زمان در نظر گرفته شده است. توجه داشته باشید که سوالات این قسمت در جلسه آزمون از بلندگو پخش می‌شود و داوطلبان تنها یک بار فرصت شنیدن آن را دارند. پس از گوش دادن به متنی که از طریق بلندگو خوانده می‌شود، باید پاسخ صحیح را در پاسخ ‌نامه علامت‌گذاری کنید.

 

مدت زمان آزمون تولیمو TOLIMO

آزمون تولیمو به نسبت آزمون های تافل، آیلتس و جی آر ای بسیار کوتاه تر است و در مجموع 120 دقیقه یا 2 ساعت طول می کشد. در این مدت داوطلبان در مجموع باید به 140 سوال پاسخ دهند.

 

سیستم نمره دهی آزمون تولیمو TOLIMO

نمره آزمون تولیمو در محدوده ۳۱۰ تا ۶۷۷ تعریف شده است. پس از حساب کردن نمره‌ حاصل شده در هر بخش، ده برابر میانگین نمره ‌ها به‌عنوان نمره کل داوطلب در نظر گرفته می ‌شود. نمره بالای 600 در آزمون تولیمو عالی محسوب می شود. اگر شما در این آزمون نمره ‌ای بین ۵۲۰ تا ۵۹۹ بگیرید یعنی نمره خوبی گرفته اید و اگر نمره‌ای بین ۴۸۰ تا ۵۱۹ کسب کنید نتیجه آزمون شما متوسط بوده است. همچنین نمره کمتر از ۴۷۹ در آزمون تولیمو ضعیف محسوب می شود.

نمره بخش تشریخی یا رایتینگ نیز مانند آزمون جی آر ای GRE از 1 تا 6 محاسبه می شود و نمره 4 به بالا خوب محسوب می شود.

 

نحوه و مراکز برگزاری آزمون تولیمو

 

آزمون تولیمو

 

سازمان سنجش در زمستان 1393 طرح اجرایی آزمون اینترنتی را آغاز کرد و در سال 1396 اولین آزمون به شیوه اینترنتی برای متقاضیان آزمون TOLIMO در ساختمان سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد.  

با توجه به اینکه نرم افزارهای آزمون iBT برای اجرا نیاز به تجهیزات و شرایط خاصی دارند، مراکزی در کشور شناسایی شد و این مراکز به عنوان مجری برگزاری آزمونهای اینترنتی به صورت دورهای در اطلاعیه های سازمان سنجش معرفی می شوند.

 

نحوه ثبت نام آزمون تولیمو TOLIMO

1- مراجعه به سایت اینترنتی به نشانی tolimo.sanjesh.org و ایجاد حساب کاربری (اطلاعات شخصی، شناسنامه ای، آموزشی و تماس از شما دریافت می شود).

۲ - ارسال فایل تصویری از چهره داوطلب (فایل تصویری با پسوند jpg و حداقل اندازه 300 پیکسل)

3- جستجوی آزمون براساس شهر و تاریخ برگزاری (با توجه به اینکه ممکن است در یک شهر خاص بیش از یک مرکز وجود داشته باشد داوطلبان می توانند مرکز مورد نظر را انتخاب کند).

توجه کنید که مراکز برگزاری آزمون دارای ظرفیت محدودی هستند که پس از تکمیل ظرفیت امکان ثبت نام در آن مرکز وجود نخواهد داشت و داوطلبان می توانند در مرکز دیگر، شهر دیگر یا تاریخ دیگر ثبت نام کنند؛ با توجه به شرایط و تجهیزات مورد نیاز برگزاری آزمون امکان افزایش ظرفیت وجود ندارد. برای هر آزمون مهلت ثبت نام وجود دارد و داوطلب صرفا در آن بازه زمانی می تواند در آزمون ثبت نام کند. برای اطلاع از فهرست آزمونها و شهرها و حوزههای برگزاری آزمون در هر دوره و همچنین اطلاعات تکمیلی مانند هزینه و مهلت ثبت نام به سایت اینترنتی به نشانی tolimo.sanjesh.org ، بخش جدول زمانی مراجعه نمایید.

۴ - پرداخت هزینه آزمون به صورت اینترنتی با استفاده از اطلاعات کارت بانکی متصل به شبکه شتاب.

داوطلبان می بایست در روز آزمون با در نظر داشتن مفاد مندرج در اطلاعیه سازمان سنجش که در سایت رسمی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org منتشر می شود به مرکزی که در آن ثبت نام کرده اند، مراجعه نمایند.

توجه کنید که امکان انصراف از شرکت در آزمون وجود ندارد. لذا در صورت عدم در شرکت در آزمون، وجهی عودت داده نمی شود. همچنین متقاضیان تا 5 روز قبل از آزمون فرصت دارند تا تاریخ آزمون را تغییر و به زمانی دیرتر موکول کنند.

 

نکاتی درمورد آزمون تولیمو  

1-داوطلبان باید با همراه داشتن اصل پاسپورت یا اصل کارت ملی به آدرس مرکز که در آن ثبت نام کرده اند مراجعه کنند.

با توجه به اینکه درهای سالن رأس ساعت بسته می شود لازم است داوطلب حتماً قبل از ساعت اعلام شده در اطلاعیه در مرکز حضور داشته باشد.  

2-همراه داشتن هر گونه وسیله ارتباط الکترونیکی از قبیل تلفن همراه، ساعت هوشمند، دستبند هوشمند، انگشتر هوشمند و غیره در جلسه آزمون برخلاف ضوابط می باشد و با داوطلب به عنوان متخلف برخورد خواهد شد.

3-مراکز تعهدی درخصوص تأمین فضا برای نگهداری کیف یا وسایل شخصی داوطلب ندارند لذا از همراه داشتن وسایل غیر ضروری یا غیر مجاز خودداری نمایید.

4 - پس از اعلام مدیر مرکز و بازشدن درب سالن آزمون، داوطلبان پس از احراز هویت با ارائه مدرک شناسایی، به ترتیب به اتاق  Admin وارد می شوند؛ هر داوطلب برای لحظهای پشت کامپیوتر Admin مستقر می شود و پس از عکسبرداری، یکی از کامپیوترهای سالن آزمون به صورت تصادفی توسط نرم افزار انتخاب میشود و داوطلب برای استقرار به آن کامپیوتر هدایت می شود.

5-پس از اتمام مراحل احراز هویت داوطلبان، مراقبین پس از مراجعه به کامپیوتر داوطلب و وارد کردن رمز، نرم افزار آزمون را آماده اجرا می کنند؛ پس از چند دقیقه و بررسی سالن توسط مدیر مرکز که مشکلی برای اجرای آزمون وجود نداشته باشد، آزمون آغاز می شود.

6- داوطلب نیازی به همراه داشتن برگه چک نویس ندارد و برگه چک نویس توسط مرکز تأمین میشود.

7- داوطلب مجاز به خارج کردن برگه چک نویس نیست.

8- داوطلب میتواند در اتاق آزمون فقط مداد و مدرک شناسایی همراه داشته باشد و داشتن نوشتافزار دیگر مانند خودکار، روان نویس و ... ممنوع است.

9-با توجه به اینترنتی بودن آزمون و سر و صدای ناشی از تایپ و ... علی رغم مستقل بودن زمان آزمون هر داوطلب نباید فاصله زیادی بین زمان پاسخگویی داوطلبان وجود داشته باشد لذا داوطلبی که با تأخیر به سالن آزمون وارد شود، مجوز ورود به آزمون را نخواهد داشت.

 

آزمون تولیمو نمره منفی دارد؟

یکی از اصلی ترین سوالاتی که برای متقاضیان حضور در آزمون تولیمو وجود دارد این است که آیا در این آزمون نیز مانند کنکور پاسخ منفی به پرسش ها نمره منفی ای نیز برای آن ها در بر دارد؟ برای این دست از زبان آموزان باید اعلام کنیم، خیر زبان آموزان بدون هیچ دغدغه ای می توانند به پرسش ها پاسخ داده و نمره منفی ای برای آن ها در بر ندارد. 

 

هزینه آزمون تولیمو

تولیمو یکی از آزمون های زبان انگلیسی می باشد که توسط سازمان سنجش کشور برگزار می شود و شما براساس قیمت مصوبی که توسط این سازمان ارائه می شود باید هزینه آن را پرداخت کنید. بر اساس اعلام سازمان سنجش هزینه اعلام شده در سال 1400 مبلغ 145850 می باشد و این در حالی است که در سال گذشته هزینه این آزمون 100600 بوده است. 

 

نمره تولیمو برای دکتری

یکی از اصلی ترین مواردی که آزمون تولیمو در آن کاربرد دارد حضور در دکتری تخصصی می باشد که دانشگاه ها بر اساس معیارهای مختلف تلاش می کنند متقاضیان حضور در این دوره را انتخاب کنند. اگر بخواهیم برای شما عزیزان همراه انگلیش کلینیک یک نمره دقیق را اعلام کنیم متاسفانه این امر میسر نمی باشد. بر اساس مصوبه های اعلام شده توسط دانشگاه ها نمره قبولی در هر دانشگاهی بر اساس عملکرد دانشگاه و سال قبولی متقاضی متفاوت می باشد. به عنوان مثال برای ورودی های دانشگاهی در سال 1398 پایین ترین نمره 520 در نظر گرفته شده بود ولی برای سال 1399 این نمره به عدد 572 افزایش یافته بود ولی بر اساس داده های ممکن در سال 1401 نمره بالای 580 را می توان به عنوان نمره قابل قبولی در نظر گرفت. 

 

منابع آزمون تولیمو TOLIMO

جهت آمادگی برای شرکت در هر آزمون، انتخاب و مطالعه منابع درست و مفید مساله ای بسیار چالش برانگیز است و با توجه به تعدد منابع مختلف، معمولا افراد در یافتن منابع معتبر و مفید دچار سردرگمی می شوند. ما در این بخش قصد داریم تا چندین منابع مفید برای آمادگی در آزمون تولیمو را معرفی کنیم. توجه کنید که کسب نمره بالا در این آزمون نیاز به تمرین و مطالعه فراوان دارد. بنابراین اگر قصد شرکت در این آزمون را دارید بهتر است با یک برنامه ریزی دقیق و منظم شروع کنید تا بتوانید به نتیجه مطلوب دست یابید.  

برای کسب نمره بالا در آزمون های زبان، داشتن دایره لغات گسترده امری پایه ای وضروری می باشد. بنابراین جهت آمادگی در آزمون تولیمو ابتدا باید دایره لغات خود را با استفاده از کتاب های زیر گسترش دهید:

 

English Vocabulary in Use

این کتاب یکی از بهترین و کاربردی ترین کتاب ها برای یادگیری لغات زبان انگلیسی می باشد که دارای سطوح مختلف از جمله مبتدی، متوسط و پیشرفته است. در این کتاب پر کاربردترین کلمات انگلیسی به تفکیک موضوع جمع آوری شده اند که هر درس علاوه بر آموزش لغت، شامل نکات تکمیلی و تمرینات نیز می باشد. استفاده از این کتاب بسیار آسان و مناسب یادگیری به روش خودآموز یا self-study می باشد. اگر قصد شرکت در آزمون تولیمو و یا دیگر آزمون های زبان از جمله تافل و آیلتس را دارید، مطالعه کتاب English Vocabulary In Use بسیار مفید خواهد بود.  

 

کتاب 504 واژه ضروری زبان انگلیسی  

سطح این کتاب متوسط است و مطالعه ی آن پیش از ورود به سطح پیشرفته، ضروریست. این کتاب نسخه های مختلفی دارد و همچنین ترجمه ی آن نیز در بازار موجود می باشد که مناسب افرادی با سطح زبان مبتدیست. کتاب لغت 504 واژه ضروری علاوه بر آموزش لغات، شامل متن های کوتاه جهت یادگیری بهتر واژگان انگلیسی نیز می باشد و شامل ۴۲ درس  و هر درس شامل ۱۲ لغت است که برای یادگیری آسان آن ها استفاده از جعبه لایتنر پیشنهاد می شود. همچنین نرم افزار این کتاب برای گوشی های موبایل نیز قابل دسترس است که می توانید در طی رفت و آمد های روزانه و وقت های خالی، به مطالعه لغات انگلیسی بپردازید.

 

کتاب 1100 واژه بارونز

این کتاب پرفروش ترین کتاب در سایت آمازون است که شامل 1100 لغت کاربردی و پرتکرار زبان انگلیسی می باشد که جهت استفاده به صورت خود آموز طراحی شده است. سطح این کتاب تقریبا پیشرفته و مناسب افراد با دانش زبان نسبتا بالا می باشد که جهت تقویت و افزایش دایره لغات خود می توانند از آن استفاده کنند. همچنین کتاب 1100 واژه انگلیسی بارونز یکی از منابع لغت برای آزمون تافل می باشد. این کتاب علاوه بر آموزش لغات، ریشه و تلفظ کلمات، شامل تمرینات تستی جهت یادگیری بهتر واژگان است. برای استفاده بهتر از این کتاب پیشنهاد می شود که کلمات دشوار را به روش لایتنر مطالعه کنید.  

 

کتاب ۵۰۰۰ واژه آکادمیک

پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را پس از اتمام کتاب ‌هایی که معرفی شدند مطالعه کنید تا واژه ‌هایی که آموخته اید برایتان دوره شوند و دایره لغاتتان تکمیل شود. این کتاب نیز برای شرکت‌کنندگان آزمون تولیمو ، تافل، آزمون آیلتس و آزمون MSRT نیز مناسب می باشد.

 

تقویت رایتینگ برای آزمون تولیمو (منابع رایتینگ آزمون تولیمو TOLIMO)

برای تقویت رایتینگ منبع مشخص وجود ندارد و بهترین راه فقط و فقط نوشتن و تمرین است. در کنار تمرین روزانه، می توانید از کتاب های رایتینگ مناسب برای آیلتس نیز استفاده کنید زیرا بخش رایتینگ آزمون تولیمو و آیلتس تا حد زیادی مشابه هستند.

 

این کتاب ها عبارتند از :

15 days’ practice for IELTS Writing

Improve your IELTS Writing Skills

IELTS Advantage: Writing skills

High-scoring IELTS Writing Model Answers

BARRON’S WRITING FOR THE IELTS

 

ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که صرفا از نمونه سوالات و نمونه رایتینگ های این کتاب ها بهره ببرید و خیلی وارد جزییات و تکنیم های آن ها که مربوط به آزمون آیلتس هستند نشوید. همچنین ما به شما پیشنهاد می کنیم که در کنار تمرین، از یک فرد باتجربه یا مدرس زبان جهت تصحیح رایتینگ هایتان بهره ببرید.

در نهایت با مطالعه منظم منابع معرفی شده و کمک گرفتن از فردی با تجربه در زمینه آموزش زبان می توانید نمره مطلوب خود را در آزمون تولیمو TOLIMO کسب کنید. همچنین مطالعه مقالات علمی و کتب علمی انگلیسی یا تکست بوک ها جهت کسب نمره بالا در آزمون تولیمو بسیار مفید است.

 

آزمون MSRT یا MCHE چیست؟

همه چیز درمورد آزمون دولینگو (Duolingo)

راهنمای جامع آزمون (PTE) پی تی ای

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic