لوگو انگلیش کلینیک
آمادگی برای آیلتس بدون کلاس امکان پذیر است؟

آمادگی برای آیلتس بدون کلاس امکان پذیر است؟

03/02/07 13 دقیقه برای مطالعه 5313

اگر قصد مهاجر ت به کشورهای انگلیسی زبان را دارید؛ باید حتما به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید و مدرک زبان آیلتس ارائه دهید. آزمون آیلتس دارای دو نوع جنرال و آکادمیک است که شما بسته به هدف خود، باید آزمون مناسب را انتخاب و در آن شرکت کنید. برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارجی به آزمون آیلتس آکادمیک نیاز دارید و برای انواع دیگر مهاجرت از جمله کاری، سرمایه گذاری و ... باید در آزمون آیلتس جنرال شرکت کنید.

 نمره زبان مورد نیاز شما در این آزمون ها، بستگی به کشور، نوع مهاجرت، دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی مورد نظرتان دارد ولی به طور کلی حدود نمره 6 تا 7 کافیست. اگر به تازگی تصمیم گرفته اید که در آزمون آیلتس شرکت کنید حتما نحوه آمدگی برای آزمون و کسب نمره بالا یکی از دغدغه های اصلی شماست. برای کسب نمره بالا در آزمون آیلتس، راه های مختلفی وجود دارد مثلا برخی ترجیح می دهند در کلاس های آیلتس شرکت کنند و برخی دیگر مطالعه خودآموز را انتخاب می کنند.

 انتخاب روش به سطح دانش و روحیات شما بستگی دارد که با چه نوع آموزشی می توانید بازدهی بیشتری داشته باشید. ما در این مقله قصد داریم تا در مورد نحوه مطالعه برای آیلتس به صورت خود آموز صحبت کنیم و راهنمایی ها و نکات لازم در این خصوص را ارائه دهیم.

 

آیا آمادگی در آزمون آیلتس بدون کلاس امکان پذیر است؟

قبل از این که تصمیم بگیرید برای آیلتس در کلاس ها شرکت کنید یا در منزل مطالعه کنید، مهم ترین قدم، دانستن سطح زبان فعلی شماست. قطعا اگر سطح زبان مبتدی داشته باشید، نمی توانید از صفر خودتان شروع کنید به آمادگی برای آزمون آیلتس. افراد با سطح زبان مبتدی باید ابتدا دانش زبانشان را تا حد متوسط رو به بالا ارتقا دهند و سپس برای آمادگی آیلتس اقدام کنند.

 با شرکت در آزمون های تعیین سطح آیلتس، علاوه بر آگاهی از سطح زبان خود، نقاط ضعف و قوتتان در مهارت های چهارگانه زبان (ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ، راینتینگ) مشخص می شود و می فهمید که کدامیک از این مهارت ها نیاز به تمرین و مطالعه بیشتر دارند. مثلا گاهی اوقات سطح زبان خوبی دارید اما در مکالمه کمی ضعیف هستید، در این صورت می توانید سه مهارت دیگر را خودتان در خانه تمرین کنید و برای تقویت مکالمه در کلاس های مرتبط شرکت کنید. بنابراین از تعیین سطح غافل نشوید.  

پس از آگاهی از سطح دانش زبانتان و شناخت نقاط ضعف و قوت خود، می توانید تصمیم بگیرید که بدون کلاس برای آزمون آیلتس اماده شوید. برای کسب نمره بالا در آزمون آیلتس منابع و روش مطالعه شما بسیار اهمیت دارد. ما در ادامه به شما می گوییم که چطور می توانید برای آزمون آیلتس بدون شرکت در کلاس ها آماده شوید.

 

چگونه بدون کلاس در آیلتس نمره خوب بگیریم؟

برای گرفتن نمره بالا در آزمون آیلتس بهتر است در کلاس ها شرکت کنید تا علاوه بر افزایش دانش زبانتان، تکنیک ها و نکات لازم در خصوص آزمون آیلتس را فرا بگیرید و ایراداتان اصلاح شود. ولی اگر سطح زبان خوبی دارید، می توانید با برنامه ریزی و مطالعه منظم در منزل و بدون شرکت در کلاس نمره خوبی در آزمون آیلتس کسب کنید.  

 

1. خوب تمرین کنید

داوطلب باید به تمرین سوالات در خانه ادامه دهد. این بخش مهمی از آمادگی اولیه است که به زبان آموزان کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند. این مسئله به زبان آموزان کمک می کند تا روی نقاط ضعف خود کار کنند و بر تقویت نقاط قوت خود تمرکز کنند.

 

2. تست های آزمایشی یا ماک را به صورت آنلاین انجام دهید

یکی از بهترین روش ها برای تقویت مهارت خود در آزمون آیلتس حضور در آزمون های آیلتس ماک می باشد که به شما کمک می کنند تا با فضای اصلی آزمون آنلاین و حضوری آشنا شده و شما را برای آزمون اصلی آماده کند. زبان آموزان باید به صورت مکرر در این آزمون ها شرکت کرده 

 

3. مدیریت زمان را بیاموزید

شرکت کنندگان 2 ساعت و 45 دقیقه فرصت دارند تا در آزمون مهارت زبان انگلیسی شرکت کنند. بنابراین، تمرین سوالات در یک بازه زمانی مشخص ضروری است. به منظور اینکه به این سرعت دست بیابید، به مهارت و طبیعتاً به تمرین نیاز دارید. اگر تمرین های آزمون کنکور را به یاد داشته باشید در آن زمان نیز به منظور اینکه بتوانید سرعت عمل خود را بهبود ببخشید تنها تمرین به شما کمک می کرد

 

4. شروع آماده سازی قبل از زمان

داوطلبان باید حداقل یک هفته قبل از تار

 

5. استفاده از منابع مناسب آیلتس

برای آمادگی در آزمون آیلتس به صورت خود آموز، مطالعه کتاب های مختص به آیلتس به شما در یادگیری استراتژی ها و تکنیک های لازم برای گرفتن نمره بالا کمک خواهد کرد. کتاب های مناسب جهت آمادگی در آزمون آیلتس را در ادامه می بینید.

 

کتاب‌های Mindset For IELTS از انتشارات کمبریج

سری کتاب‌های Mindset انتشارات کمبریج که توسط طراح آزمون آیلتس تالیف شده است، دارای سطوح مختلف از جمله مبتدی، متوسط و پیشرفته می باشد. در این کتاب ها، مهارت های چهارگانه ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ به صورت موضوعی و درس محور آموزش داده شده اند. بخشی از محتوای این کتاب به صورت آنلاین قابل دسترس می باشد.

 

کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS

این کتاب شامل مجموعه ای از آزمون های تمرینی رسمی آیلتس می باشد. کتاب  The Official Cambridge Guide to IELTS  شامل شش آزمون شبیه سازی شده آیلتس آکادمیک و دو آزمون آیلتس جنرال می باشد. همچنین، این کتاب شامل درسنامه هایی برای آموزش نکات و استراتژی های تست زنی و تمرینات مخصوص آیلتس  نیز می باشد. مطالعه این کتاب به شما کمک می کند تا با فرمت آزمون آیلتس آشنایی کامل پیدا کنید و مهارت های چهارگانه زبان انگلیسی خود را محک بزنید.  

 

کتاب ‌های آیلتس کمبریج

این سری منابع آزمون آیلتس برای دانشجویان فرصت مناسبی را جهت آشنایی با آزمون آیلتس و تمرین تکنیک ‌ها و استراتژی های آزمون را فراهم می‌کند. محتوای آزمون ‌های این کتاب معتبر و تهیه شده توسط انتشارات کمبریج که برگزار کننده آزمون آیلتس است می باشد. این مجموعه کتاب شامل چهار سری آزمون آیلتس آکادمیک به همراه نمونه ‌های Reading و Writing برای داوطلبین آزمون آیلتس جنرال می ‌باشد ،تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال در بخش های ریدینگ و رایتینگ است. هر یک از کتاب های این مجموعه شامل تشریح سیستم نمره دهی  آزمون آیلتس جهت آشنایی بیشتر داوطلبان آزمون آیلتس می‌ باشد. این کتاب‌ ها دارای بخش پاسخ نامه و رونوشت بخش شنیداری یا listening  می باشند. این سری کتاب ها منبعی ایده آل و مطمئن برای استفاده به صورت خود آموز می باشند.

تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال

 

6. مطالعه لغت برای آزمون آیلتس

داشتن دایره لغات گسترده، از الزامات کسب نمره بالا در هر آزمونی می باشد و قطعا برای آزمون آیلتس نیز چنین است. اگر می خواهید در آزمون آیلتس موفق شوید، باید دایره لغات گسترده ای داشته باشید. چرا؟ دانستن واژگان، به شما در فهم متون انگلیسی، مکالمه ها و لیسنینگ کمک می کند. علاوه بر این برای نوشتن یک رایتینگ خوب و یا روان صحبت کردن، نیاز به داشتن دایره لغات وسیع دارید. برای تقویت واژگان جهت آمادگی در آزمون آیلتس، علاوه بر مطالعه کتاب های لغت مختص آیلتس، می توانید از سایر منابع با کیفیت برای گسترش دانش واژگان خود بهره ببرید. در ادامه بهترین کتب لغت جهت آمادگی در آزمون آیلتس را می بینید.

 

کتاب Essential Words for the IELTS

انتسارات برونز، یک انتشارات مشهور و معتبر در زمینه تالیف کتب آموزش زبان می باشد. این کتاب از انتشارات Barron’s تمرینات بسیار مفیدی جهت تقویت واژگان انگلیسی و استفاده صحیح از آن ها را دارد. در این کتاب۶۰۰ واژه انگلیسی پرتکرار در آزمون‌ های آیلتس جمع آوری و با دسته بندی موضوعی ارائه شده اند. دسته بندی‌  کتاب Essential Words for the IELTS شامل طبیعت و محیط زیست، فعالیت ‌های تفریحی و اوقات فراغت، هنر و فرهنگ، حمل و نقل، سلامت، گردشگری، تجارت، تکنولوژی، مسائل اجتماعی و تحصیلات می باشد.

 همچنین در این کتاب استراتژی ‌های خوبی برای به خاطر سپردن و یادآوری واژگان ارائه شده است. همچنین،  روش هایی برای تحلیل و فهم معنای لغات ترکیبی و نا آشنا آموزش داده شده است. این کتاب برای مطالعه به روش خودآموز بسیار مناسب می باشد.

 

کتاب  Oxford Word Skills

کتاب ‌های پرطرفدار Oxford Word Skills دارای سطوح مختلف مبتدی تا پیشرفته می باشد و به زبان آموزان کمک می کند تا با واژگان مفید و کاربردی زبان انگلیسی را فرا بگیرند و چگونگی استفاده از آن ها را در گفتار و نوشتار بیاموزند. این کتاب به همراه CD ارائه می شود که شامل تلفظ تمام لغات با لهجه بریتیش می باشد و بنابراین جهت مطالعه خود آموز برای آزمون آیلتس بسیار مفید و کاربردی است.

 

روش تقویت لیسنینگ آیلتس در خانه؛ چگونه در خانه برای بخش لیسنینگ آماده شویم؟

برای اینکه در لیسنینگ آیلتس نمره خوبی کسب کنید، باید به درک لهجه بریتیش که کمی دشوار است کاملا مسلط باشید. برای تقویت لیسنینگ خود در خانه و بدون شرکت در کلاس، گوش دادن روزانه پادکست و تماشای سریال ها با لهجه بریتیش شدیدا پیشنهاد می شود. سعی کنید روزانه حداقل 1 یا 2 پادکست بیست دقیقه ای گوش کنید و کلمات ناآشنای آن را استخراج و در دفترچه ای یادداشت کنید و روزانه مطالعه کنید. همچنین، استفاده از تکنیک سایه یا Shadowing، علاوه بر تقویت لیسنینگ، به تقویت اسپیکینگ شما نیز کمک خواهد کرد. 

بهترین پادکست های بریتیش برای تقویت لیسنینگ پادکست های BBC هستند:

• BBC Earth

• BBC Global News

• The Documentary podcast

• In Our Time

• Women’s Hour

• The Media Show

• Witness History

• The Food Program

• Costing the Earth

استفاده از تکنیک شادوینگ یا سایه برای تقویت مکالمه

با مراجعه به سایت BBC podcast می توانید با بسیاری پادکست های دیگر در دسته های مستند، کمدی، درام، علمی، تاریخی و ... آشنا شوید و آن ها را گوش کنید.

 

بهترین سریال های با لهجه بریتیش:

• Sherlock سریال شرلوک

• The Crown سریال تاج

• Downton Abbey سریال دانتون ابی

• Broadchurch سریال برادچارچ

 

به موارد زیر نیز توجه فرمایید و به آن ها عمل کنید:

1. خوب تمرین کنید

اگر داوطلب چندین بار گوش دادن به سوالات را تمرین کند و سعی کند به آنها پاسخ دهد، برای او منفعت زیادی خواهد داشت. آزمون های ماک یا آزمایشی زبان آموزان را به خوبی برای روز آزمون آماده می کند. این بهترین راه برای آمادگی برای آیلتس در خانه در نظر گرفته می شود.

 

2. تمرکز امری ضروری است

داوطلبی که تمرکز خوبی دارد، مطمئناً در آزمون لیسنینگ نیز موفق عمل خواهد کرد. 

 

3. تسلط بر لهجه های مختلف انگلیسی

 بر خلاف باور عموم متقاضیان تلفظ در آزمون آیلتس اهمیت دارد. در دو بخش لیسنینگ و مهمتر از آن بخش اسپیکینگ آشنایی تلفظ های دقیق می تواند به شما کمک کند تا نه تنها فایل های صوتی را بهتر درک کنید بلکه در اسپیکینگ نیز تاثیر بسیار بهتری بر روی مصحح بگذارید.

 

4. تماشای محتوای متنوع

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که تماشای محتوای مختلف به زبان انگلیسی مانند برنامه‌ها، پادکست‌ها و کانال‌های خبری می‌تواند به آمادگی آیلتس برای مبتدیان کمک کند. اساساً به بهبود توانایی های شنیداری و درک لهجه های مختلف انگلیسی دانش آموز کمک می کند.

چطور بدون نیاز به استاد لیسنینگ خود را تقویت کنیم؟

 

 چگونه در خانه برای بخش اسپیکینگ آماده شویم؟

تسلط به اسپیکینگ در زبان انگلیسی بخشی جدایی ناپذیر از آزمون آیلتس است. در این بخش، ممتحنان ارزیابی می‌کنند که متقاضی به چه نحوی قادر است یک ایده را صادقانه بیان می‌کند. به هر حال، یک مکالمه روان به ممتحن این تصور را می دهد که آیا زبان آموز می تواند به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کرده و تعامل داشته باشد. روان بودن، به طور کلی گفتار بدون وقفه، و انتخاب صحیح کلمات و لهجه برای به دست آوردن نمره بالا بسیار مهم هستند. این بخش حدود 15 دقیقه طول می کشد. سه بخش در آزمون وجود دارد: مقدمه، آزمون استقرائی و گفتگوی دو طرفه روان بین ممتحن و آزمون شونده. هنگام آماده شدن برای بخش اسپیکینگ ، نکات زیر ممکن است مفید باشد:

 

1. مکالمه به زبان انگلیسی در خانه

مهارت های عالی در اسپیکینگ شامل داشتن تسلط و وضوح خوب در گفتار است و برای به دست آوردن این مهم، متقاضی باید هر جا که ممکن است، حتی در خانه، به زبان انگلیسی صحبت کند. داشتن دامنه لغت بالا برای وضوح و درک ممتحن ضروری است.

 

2. اجتناب از تکرار

زبان آموزان باید از تکرار اجتناب کنند. آنها باید مترادف های بیشتری را بیاموزند و در هنگام جمله سازی لغات متفاوت را برای زیباتر کردن جملات از آن ها استفاده کنند

 

3. در حین پاسخ دادن سریع باشید

برای اینکه سخنران مطمئنی باشید، سرعت مکالمه را به خوبی انجام دهید. دقت و سرعت در پاسخگویی به کسب امتیاز بهتر در بخش اسپیکینگ کمک می کند.

برای شرکت در آزمون آیلتس، نکات زیر در طول روز امتحان به شما کمک خواهد کرد:

  • قبل از شروع امتحان دستورالعمل ها را به دقت بخوانید.
  • در حین پاسخ دادن به سوالات، زمان را پیگیری کنید.
  • هنگام شرکت در آزمون گفتاری، دانش آموزان نباید خیلی معمولی باشند. گفتگوی یک به یک بین ممتحن و متقاضی به راحتی و به صورت غیر رسمی امکان پذیر است. هر چه زبان آموز در طول آزمون اسپیکینگ راحت تر باشد، نتایج بهتری دریافت می کند.
  • زبان آموزان همچنین باید مطمئن شوند که هدفون آنها خوب کار می کند.
  • متقاضیان باید به نوشتن سؤالات روی کاغذ ادامه دهند در حالی که سعی می کنند در بخش شنیداری بعداً به آنها مراجعه کنند.
  • قبل از ارسال آزمون ساختار دستور زبان و جمله را بررسی کنید.
  • بررسی تعداد کلمات.
  • عدم مکث طولانی هنگام انجام آزمون Speaking به طور خاص توصیه می شود.
  • بررسی تمام جزئیات نمودارها و نمودارها در قسمت Writing ضروری است.

چگونه به صورت آنلاین اسپیکینگ (speaking) خود را تقویت کنیم؟

 

4. کلاس فری دیسکاشن Free Discussion برای اسپیکینگ آیلتس IELTS

همانطور که می دانید، بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس، به صورت حضوری و مصاحبه رو در رو با آزمون گر بومی انگلیسی زبان می باشد و به همین جهت ممکن است برای بسیاری از زبان آموزان علاوه بر دشواری، استرس آور نیز باشد. اگر در منزل و بدون شرکت در کلاس ها، برای آزمون آیلتس آماده می شوید، حتما تا قبل از آزمون، خود را در معرض صحبت در جمع و با افراد دیگر قرار دهید. این کار استرس شما در روز آزمون را کاهش می دهد و شمارا با نقات ضعف و قوتتان در حرف زدن به انگلیسی آشنا می کند. شرکت کردن در کلاس های فری دیسکاشن یکی از روش های عالی برای تقویت اسپیکینگ آیلتس می باشد که می توانید به صورت مکمل در کنار مطالعه خود آموز از آن ها بهره ببرید. 

شرکت در کلاس های فری دیسکاشن، به تقویت و روان شدن اسپیکینگ شما کرده و از همان ابتدا شما را به صحبت کردن در جمع عادت می دهد. برای همین، در روز آزمون آیلتس، استرس شما به شدت کاهش می یابد، چون پیش از آزمون بارها و بارها در مورد موضوعات مختلف در جمع اظهار نظر کرده اند. بنابراین جهت تقویت مهارت اسپیکینگ، گسترش دایره لغات و کاهش ترس از صحبت کردن، شرکت در کلاس های فری دیسکاشن در کنار روش های دیگر مطالعه شدیدا پیشنهاد می شود.

کلاس های فری دیسکاشن (Free Discussion) یا بحث آزاد چیست؟

 

نکات بخش ریدینگ: چگونه در خانه برای بخش ریدینگ آماده شویم؟

بخش ریدینگ عمدتاً درک مطلب متقاضیان را مورد ارزیابی قرار می دهد. متقاضیان باید پاسخ های کوتاه (مرتبط با متن ارائه شده) ارائه دهند، اطلاعات صحیح را مطابقت داده و جملات و جاهای خالی داده شده را به دقت تکمیل کنند. در بخش ریدینگ آزمون آیلتس ، داوطلب باید در عرض 60 دقیقه به 40 سوال پاسخ دهد. این بخش شامل سه بخش است و از زبان آموزان انتظار می رود که متن داده شده را برای یافتن پاسخ های صحیح بخوانند. در حالی که زبان آموز در بخش لیسنینگ می توانند با گوش کردن به منابع مختلف می توانند تسلط خود به لیسنینگ را افزایش دهند ، در بحث ریدینگ آن ها باید متون مختلفی را مطالعه کرده و با نحوه پاسخگویی به آن ها بیشتر آشنا شوند. 

 

آ. ردیابی زمان خواندن

زبان آموزان باید ضمن پیگیری زمان، بر مهارت های خواندن خود مسلط شوند. اگر زبان آموزان به طور منظم مطالعه کنند، سرعت آنها افزایش می‌یابد و به راحتی می‌توانند در زمان تعیین شده، متن مورد نظر را بخوانند.

 

ب. تقویت واژگان

در کنار خواندن منظم، داوطلبان باید روی گسترش دایره لغات خود نیز تمرکز کنند. آنها باید کلمات جدید و پیچیده را با خواندن متون سطوح مختلف یاد بگیرند.

 

ج. تمرکز ضروری است

چندین بار خواندن بدون تمرکز فقط زمان را تلف می کند. در عوض، اگر زبان آموزان فقط یک بار، با دقت و با تمرکز مطلق بخوانند، تمایل دارند موضوع را بهتر درک کنند.

 

د. خواندن سوالات با دقت

 داوطلبان نباید بدون درک دقیق سوالات شروع به پاسخ دادن کنند. آنها باید وقت بگذارند تا متن را با دقت خوانده و به آنچه پرسیده شده پاسخ دهند. برای ارائه پاسخ های دقیق، پیدا کردن کلیدواژه های مهم در سؤال ضروری است.

روش های طلایی تقویت ریدینگ آیلتس

 

نکات بخش رایتینگ: چگونه در خانه برای بخش رایتینگ آماده شویم؟

نوشتن بخشی ضروری از امتحان در نظر گرفته می شود در اصل بسیاری از زبان آموزان رایتینگ را به عنوان دشوارترین بخش آزمون رایتینگ به حساب می آورند. در بخش رایتینگ آزمون آیلتس متقاضیان با دو بخش مختلف روبرو هستند . تسک اول شامل تجزیه و تحلیل نمودار یا جدول است. تسک دوم شامل نوشتن یک مقاله طولانی در مورد موضوعی است که به زبان آموزان داده می شود. همانگونه که پیش از این نیز گفتیم بخش رایتینگ را باید به عنوان دشوارترین بخش آزمون آیلتس در نظر بگیرید و این مسئله به دلیل وجود ماژول هایی است که شما باید از آن پیروی کنید. در اصل اگر قصد دارید در آزمون آیلتس موفق باشید باید بر اساس معیارهای اعلام شده نوشته خود را پیش ببرید. 

از آنجایی که این آزمون کتبی است، داوطلبان باید مراقب کلمات و ساختار جمله باشند. بهترین نکات برای آمادگی در آزمون رایتینگ عبارتند از:

 

آ. یک نقشه ذهنی آماده کنید

آزمون رایتینگ مهارت های زبان انگلیسی داوطلب را نشان می دهد. زبان آموز باید پس از تهیه نقشه ذهنی به مطالب نزدیک شود. فکر کردن در مورد تمام موارد ضروری مرتبط با موضوع مهم است و همچنین پرداختن به آنها به صورت کتبی از اهمیت بسیار برخوردار می باشد.

 

ب. پاسخ ها را در پاراگراف ها بنویسید

متقاضی باید در مورد موضوع در چند پاراگراف بنویسد. این تمرین ساختار و وضوح بهتری به نوشتن می دهد.

روش های بهبود رایتینگ آیلتس

 

جمع بندی

اگر سطح زبان متوسط به بالایی دارید و با آزمون آیلتس آشنایی دارید، مطالعه به صورت خود آموز و بدون شرکت در کلاس ها می تواند برای کسب نمره بالا در آزمون آیلتس نتیجه بخش باشد. با این وجود، شرکت در کلاس های آمادگی آیلتس و بهره گیری از راهنمایی ها و تجربیات یک مدرس آیلتس حرفه ای، همواره گزینه بهتری جهت آمادگی در آزمون آیلتس بوده و اگر با تمرین و مطالعه زبان آموز همراه باشد، قطعا نتایج مثبتی را دربر خواهد داشت.

 

دوره آیلتس جنرال کلینیک زبان رفیعی

دوره آیلتس آکادمیک کلینیک زبان رفیعی


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic