لوگو انگلیش کلینیک
راهنمای جامع آزمون جی آر ای (GRE)

راهنمای جامع آزمون جی آر ای (GRE)

03/02/05 13 دقیقه برای مطالعه 3239

آزمون جی آر ای (GRE) چیست؟ (GRE Subject, GRE General)

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور را دارید حتما با نام آزمون GRE آشنا هستید. آزمون (GRE) مخفف عبارت (Graduate Record Examination)  می باشد و اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکترا را در دانشگاه های ایالت متحده آمریکا داشته باشید، ارائه نمره GRE برای شما الزامی است. همچنین برای بیشتر رشته های مهندسی و بیزینس و مدیریت ها دانشگاه های کانادا، و کشورهای اروپایی مثل هلند، انگلستان، دانمارک، آلمان و ... نیاز به ارائه نمره GRE دارید. ولی این که چه نمره ای در این آزمون باید کسب کنید بستگی به مقطع، رشته و دانشگاه مقصد شما دارد.  

آیا آزمون جی آر ای با آیلتس و تافل تفاوت دارد؟ اگرچه که ممکن است نام این آزمون را بارها شنیده باشید، اما معمولا تصور بر این است که این آزمون معادل تافل و یا آیلتس می باشد و می تواند جایگزین آن ها شود. ولی این تصور اشتباه است و اگر قصد گرفتن پذیرش از دانشگاه های آمریکا و یا تحصیل در رشته های مهندسی و مدیریت در هر دانشگاه معتبری را دارید، باید در کنار تافل یا آیلتس، آزمون جی آر ای هم بدهید. آزمون (GRE) به سنجش مهارت زبان انگلیسی، ریاضی، منطق و استدلال و قدرت تحلیل و … در افراد می پردازد در حالی آزمون های تافل و آیلتس جهت سنجش توانایی زبان شما در صحبت کردن، شنیدن، خواندن و نوشتن در سطح کلاس های دانشگاهی می باشد. آزمون (GRE) به عنوان یک آزمون دشوار شناخته می شود و به آمادگی و تمرین و تلاش فراوان و مستمر نیاز دارد و ما در این مقاله قصد داریم که تمامی موارد مرتبط با این آزمون، از جمله فرمت، انواع آن (جنرال و سابجکت)، قسمت ها و محتوا، سیستم نمره دهی، هزینه و ... را به طور مفصل شرح دهیم و منابع معتبر و مفیدی را جهت مطالعه و کسب نمره بالا در این آزمون به شما معرفی کنیم.

 

در ابتدا با دو سوال مهم شروع می کنیم:

چه رشته هایی (GRE) لازم دارند؟

برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های آمریکا، تقریبا برای تمامی رشته ها باید در آزمون GRE نمره قبولی کسب کنید. برای تحصیل در دانشگاه های کانادا در رشته های مدیریت، بازرگانی، مالی، روانشناسی، بسیاری از مهندسی ها مثل مهندسی صنایع، کامپیوتر و برق و … نیاز به ارائه نتایج آزمون GRE دارید. همچنین در کشورهای سطح بالای اروپایی مانند آلمان، انگلستان، هلند و ... برای تحصیل در رشته های علوم انسانی مانند فلسفه، روانشناسی و ...، رشته های مهندسی، تجارت و بازرگانی و مدریت ها نیاز به ارائه نتایج آزمون جی آر ای دارید. هرساله ها در جهان دانشگاه هایی که نتایج آزمون GRE برای ورود به آن ها الزامیسیت، افزایش می یابند. در گذشته این آزمون فقط برای دانشگاه های ایالات متحده امریکا نیاز بود ولی در حال حاضر همانطور که گفتیم برای ورود به بسیاری از دانشگاه ها در سراسر جهان آزمون GRE الزامی می باشد.

توجه کنید که GRE فقط برای ورود به مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد مورد نیاز است و جهت گرفتن پذیرش در دوره لیسانس و یا کالج ها نیازی به ارائه نتایج آزمون GRE ندارید.

 

چه کشورهایی آزمون (GRE) می خواهند؟

علاوه بر دانشگاه های ایالات متحده آمریکا، دانشگاه های کانادا، دانشگاه های اروپایی، استرالیا، کره جنوبی، سنگاپور و … برای ورود ار متقاضیان آزمون (GRE) می خواهند.

 

لیست دانشگاه هایی در آمریکا که (GRE) نمی خواهند:

همانطور که گفتیم آزمون (GRE) یک آزمون دشوار و پر هزینه است. بنابراین معمولا متقاضیانتحصیل در دانشگاه های خارجی ترجیح می دهند دانشگاهی پیدا کنند که برای ورود به آن نیازی به آزمون GRE نداشته باشند. خبر خوش این که در ایالات متحده آمریکا، تعدادی از دانشگاه ها وجود دارند که ورود به آن ها نیازی به آزمون جی آر ای ندارد. ولی توجه کنید که ارائه نتایج خوب آزمون GRE همواره نکته مثبتی بوده و موجب تمایز شما از سایر متقاضیان می شود. در ادامه لیست دانشگاه هایی را که GRE نمی خواهند می بینید:

 

1. University of Florida

 

2. University of Pittsburgh

 

3. University of Nebraska-Lincoln

 

4. George Mason University

 

5. Washington State University

 

6. Park University

 

7. University of Cincinnati

 

8. University of North Texas

 

9. Northeastern University, Boston

 

10. San Jose State University

 

11. Florida International University

 

12. Oklahoma State University

 

13. Kansas State University

 

14. University of Idaho

 

15. New Mexico State University

 

16. Pace University, New York City

 

17. University of Dayton

 

18. Villanova University

 

19. Sonoma State University

 

20. Rowan University

 

21. Stevens Institute of Technology

 

22. DeVry University

 

23. Johnson & Wales University

 

24. University of New Haven

 

25. West Texas A&M University

 

26. Southeast Missouri State University

 

27. National University

 

28. Northeastern Illinois University

 

29. Colorado Technical University

 

30. Lewis University

 

31. Oklahoma City University

 

32. National Louis University

 

33. Alliant International University

 

34. Point Park University

 

35. Ecpi University

 

36. Missouri Western State University

 

37. City University of Seattle

 

38. Concordia University Texas

 

39. Rivier University

 

40. Monroe College

 

41. Notre Dame de Namur University

 

42. Adler University, Chicago Campus

 

43. Trine University

 

44. Fisher College

 

45. Marymount California University

 

46. Westcliff University

 

47. Virginia International University

 

48. International Technological University

 

49. Montclair University

 

50. Stratford University

 

51. IGlobal University

 

52. Stevens Henager College

 

53. Pace University, Westchester

 

قیمت آزمون (GRE)

هزینه آزمون GRE با توجه به کشور، متفاوت است و برای ایران، آزمون (GRE) حدود 205 دلار آمریکا هزینه دارد.

 

آزمون GRE  چگونه است؟

آزمون (GRE) به صورت کامپیوتری برگزار می شود و شامل 3 قسمت وربال ریزنینگ (Verbal Reasoning)، کوانت (Quant) یا ریاضیات و رایتینگ (Writing) می باشد.. توجه کنید این آزمون فرمت کاغذی نیز دارد ولی این نوع در ایران برگزار نمی شود.

 

بخش های مختلف آزمون GRE

بخش اول: رایتینگ آزمون (GRE)

از آنجایی که آزمون (GRE) یک آزمون دشوار می باشد، بخش رایتینگ این آزمون نیز دشوار است و به مهارت های تحلیلی و استدلالی و منطقی بالایی نیاز دارد.  مثلا در آزمون تافل بیان دلایل و بررسی آن ها و زیاد نوشتن، برای گرفتن نمره خوب کافی ست ولی در آزمون جی ار ای چنین نیست، اگر صرفا یک سری دلایل برای عقاید خود بنویسید نمره ای در حدود 3.5 کسب می کنید. برای گرفتن نمره بالاتر حتما باید استدلال های شما منطقی باشند و به درستی باز شوند. بنابراین نوشتن یک رایتینگ خوب در آزمون جی آر ای به جز سطح بالای زبان، نیاز به تمرین فراوان دارد.  

 

بخش رایتینگ آزمون GRE دارای 2 تسک می باشد. تسک اول Issue Essay می باشد که شرکت کنندگان باید در مورد موضوعی که در اختیارشان قرار میگیرد، انشای حدود 400 تا 600 کلمه ای بنویسند.

تسک دوم رایتینگ جی ار ای Argument Essay  می باشد که در آن یک متن برای نمایش داده می شود که از نظر استدلالی و منطقی دارای مشکلاتی می باشد و شما باید به حد اقل سه مورد از ایرادهای منطقی استدلال ها اشاره کنید و آن ها را به طور کامل باز کنید و در موردشان بحث کنید.

بخش رایتینگ آزمون (GRE) 6 نمره دارد که به صورت جداگانه نمره آن ارائه می شود. معمولا نمره ای در حدود 5/3 یا 4 برای دانشگاه ها کافی می باشد ولی بالاتر از این حد، یک امتیاز ویژه محسوب می شود و همانطور که گفتیم گرفتن نمره بالاتر از 5/3 در رایتینگ جی ار ای کار دشواری است و نیاز به دانش بالا و تمرین و پشتکار فراوان دارد. همچنین بهتر است از یک فرد حرفه ای بخواهید که تمرینات شما را اصلاح کند.

 

بخش وربال ریزنینگ آزمون  GRE  Verbal Reasoning

بخش وربال دانش زبان انگلیسی و مهارت های استدلالی و منطقی آزمون دهندگان را مورد بررسی قرار می دهد و دارای سوالات لغت چهار گزینه ای نسبتا مشکل می باشد که در برخی از آن ها بیش از یک گزینه صحیح وجود دارد. دسته دیگر سوالات لغت به صورت جای خالی 2 یا 3 تایی هستند و در صورتی که به همه ی جاهای خالی پاسخ صحیح دهید  نمره سوال دریافت می گردد. همچنین در سوالاتی که 2 یا 3 گزینه صحیح دارند، باید تمام گزینه های صحیح را انتخاب کنید تا نمره سوال را دریافت کنید. در غیر این صورت هیچ نمره ای نمی گیرید.

قسمت دیگر، که مشکل تر از بخش لغت نیز هست، ریدینگ ها هستند. در این بخش آزمونگران به چندین متن 1 یا 2 پاراگرافی (کوتاه) و چند متن بلند در حوزه موضوعات علمی، ادبی، فلسفی و هنری مواجه هستند که باید به سوالات 4 گزینه ای در مورد آن ها پاسخ دهند.

قسمت آخر بخش وربال، سوالات منطقی می باشد. سوالات این بخش نیز چهار گزینه ای هستند و آزمونگران باید با استدلال منطقی گزینه ی صحیح را انتخاب کنند. این بخش معمولا کلمات دشوار ندارد و صرفا جهت سنجش مهارت های تحلیلی و منطقی افراد می باشد. اگر کلمه پیچیده خاصی در این سوالات باشد معنای آن در انتهای سوال ذکر می شود.

 

بخش ریاضی جی آر ای یا کوانتیتیو کامپریسن (Quantitative Comparison)

این بخش شامل سوالات د حوزه ریاضیات است که چندان دشوار نیستند و با کمی تمرین و دانش عمومی در زمینه ریاضی نمره مورد نیاز کسب می شود. سوالات این بخش مقایسه ای هستند و آزمون دهندگان باید گزینه صحیح را انتخاب کنند. برای گرفتن نمره بالا در این بخش، علاوه بر دانش ریاضی و آشنایی با سوالات آزمون، باید دانش زبان انگلیسی خود را در حوزه ریاضیات تقویت کنید تا متوجه متن سوالات بشوید.

 

سیستم نمره دهی آزمون (GRE)

نمره آزمون (GRE) برای قسمت وربال از 131 تا 170 محاسبه می شود. برای بخش کوانت نیز به همین ترتیب، یک بازه 131 تا 170 در نظر گرفته شده است. قسمت رایتینگ نیز به صورت جدا از دو بخش دیگر، دارای 6 نمره برای مجموع دو تسک می باشد. با توجه به رشته مورد نظر، نمره خاصی برای هر بخش مورد نیاز دانشگاه ها می باشد. به عنوان مثال رشته های فلسفه و روانشناسی نمره بالایی در قسمت وربال نیاز دارند و رشته های مهندسی و مدیریت ها نمره بالا در بخش ریاضی نیاز دارند. متوسط نمره برای هر بخش (کوانت و ریزنینگ) حدود 150 و برای رایتینگ حدود 5/3 می باشد.

 

منابع آزمون GRE

یافتن منبع معتبر و مفید برای موفقیت در هر آزمونی مساله ای چالش برانگیز است بخصوص اگر آزمون دشوار باشد و انواع منابع برای آن در اینترنت و بازار موجود باشد. آزمون GRE نیز همانطور که گفتیم آزمون دشواری می باشد و کسب نمره بالا در آن نیاز به دانش بالای زبان، ریاضی و مهارت در نوشتن متون حرفه ای و منطقی دارد. بنابراین قبل از هر چیز، اگر سطح زبان متوسطی دارید باید توسط منابع و تمرینات عمومی و یا کلاس های زبان دانش زبان خود را ارتقا داده و سپس وارد مرحله مطالعه و تمرین تخصصی برای آزمون GRE شوید. برای آگاهی از روش های تقویت عمومی دانش زبان می توانید به سایر مقالات ما مراجعه کنید. در ادامه نیز منابع تخصصی جهت آمادگی برای آزمون GRE را مشاهده می کنید:

 

The Official Guide to the GRE Revised General Test

• Essential Words for the GRE

• GRE Analytical Writing: Solutions to the Real Essay Topics

• Official GRE Quantitative Reasoning Practice Questions

• GRE Math Prep Course

• 5 Lb. Book of GRE Practice Problems

• GRE Prep by Magoosh

• Manhattan GMAT Set of 8 Strategy Guides, Fourth Edition

• Algebra GRE Strategy Guide

• GRE Geometry

• 500 GRE Math Flash Cards

• GRE Number Properties

• Manhattan GRE Set of 8 Strategy Guides, 2nd Edition

• GRE Quantitative Comparisons & Data Interpretation

برای آمادگی هرچه بهتر در آزمون GRE باید مطالعات خود را به 4 دسته تقسیم کنید: مطالعه اختصاصی لغت های جی ار ای، مطالعه ریاضیات، تمرین ریدینگ و درک متن، تمرین رایتینگ. با برنامه ریزی دقیق و منظم، چانچه سطح زبان بالایی داشته باشید، حدود شش ماه زمان لازم دارید تا بتوانید نمره بالا کسب کنید.

 

ثبت نام آزمون  GRE چگونه است؟

ثبت نام آزمون GRE به صورت اینترنتی و از طریق سایت https://www.ets.org/GRE صورت می گیرد. در مرحله ی اول شما باید در سایت مذکور ثبت نام کنید. توجه کنید که برای ثبت نام حتما باید مشخصات و اطلاعات شخصی خود را صحیح وارد کنید زیرا در صورت مغایرت مشخصات شما با کارت شناسایی، قادر به شرکت در آزمون نخواهید بود و یا نتیجه آزمون تصحیح نمی گردد. بنابراین در وارد کردن اطلاعات شخصی دقت کنید تا از بروز هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری کنید. پس از ثبت نام در سایت و دریافت شناسه کاربری و رمز عبور، وارد قسمت انتخاب مرکز و تاریخ و ساعت امتحان می شوید و مرکز و تاریخ مورد نظر خود را وارد کرده و سپس وارد قسمت پرداخت می شوید.  

 

پرداخت هزینه آزمون جی ار ای GRE

همانطور که می دانید، با توجه به محدودیت های کشور ایران برای پرداخت های خارجی، برای پرداخت هزینه آزمون GRE جی آر ای 2 راه دارید: خرید ووچر و یا پرداخت توسط فردی ساکن خارج از ایران (یا موسسات پرداخت های بین المللی). ووچر جی ار ای GRE چیست و چگونه تهیه می شود؟ ووچر GRE در واقع یک شناسه است که شما با پرداخت هزینه به ریال، آن را تهیه می کنید و در قسمت پرداخت هزینه آزمون جی ار ای آن را وارد می کنید.

 ووچر را می توانید از سایت هایی که پرداخت های بین المللی انجام می دهند و یا مراکز برگزاری آزمون ها تهیه کنید. همچنین می توانید ثبت نام آزمون را به طور کلی به سایت های پرداخت بین المللی واگذار کنید، به این صورت که هزینه آزمون (محاسبه شده با قیمت دلار روز) را پرداخت می کنید و  کارشناسان موسسه مورد نظر شما با استفاده از اطلاعات کاربری شما در سایت ETS عملیات ثبت نام شما را انجام خواهند داد.

 

آیا آزمون GRE  در ایران برگزار می شود؟

آزمون GRE جنرال در ایران برگزار می شود و همانطور که گفته شد می توانید از طریق سایت های پرداخت بین المللی در آزمون ثبت نام کنید. این آزمون چندین بار در سال برگزار می شود و هر نفر می تواند تا 5 بار در آزمون شرکت کند. 

 

آزمون جی آر ای سابجکت GRE Subject چیست؟

همانطور که می دانید آزمون جی آر ای به جز نوع جنرال یا عمومی که متدوال تر است، دارای نوع دیگری به نام جی آر ای موضوعی یا سابجکت نیز می باشد. از آن جایی که اطلاعات زیادی برای آگاهی از این آزمون برای متقاضیان آن وجود ندارد، ما در این مقاله در کنار آزمون جنرال، به توضیح مفصل آزمون جی آر ای سابجکت GRE Subject نیز می پردازیم.

آزمونهای موضوعی GRE  درواقع آزمونهای پیشرفتی هستند که دانش شما را در یک زمینه خاص علمی مورد سنجش قرار می دهند. آزمون های موضوعی gre  با تأکید بر سطح دانش و مهارت در یک زمینه خاص ، می توانند به شما کمک کنند تا پروسه گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارجی، از سایر متقاضیان متمایز شوید. آزمون GRE Subject برای دانشجویانی در نظر گرفته شده است که در یکی از این شش رشته زیر در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد تحصیل کرده اند:

  • زیست شناسی
  • علم شیمی
  • ادبیات به انگلیسی
  • ریاضیات
  • فیزیک
  • روانشناسی

 

چه کسانی آزمون GRE Subject می دهند؟

برای ادامه تحصیل در ماقطع تحصیلات تکمیلی، برخی از دانشگاه ضرورتا از دانشجویان نتایج آزمون جی آر ای سابجکت مرتبط با رشته تحصیلی را می خواهند ولی در بسیاری از موارد این طور نیست و تنها آزمون جی ار ای جنرال کفایت می کند. ولی نکته مهم اینجاست که ارائه نمره بالا در آزمون موضوعی جی ار ای یک امتیاز اضافه محسوب شده و موجب برتری فرد میان تعداد زیادی از متقاضیان ورود به دانشگاه است. بنابراین اگر قصد دارید که به همراه مدارک زبان، معدل، توصیه نامه ها و ... یک مدرک درخشان در رزومه خود داشته باشید، از آزمون جی ار ای سابجکت غافل نشوید.

 

تقلب در آزمون جی ار ای 

 

پس از ظهور ویروس کرونا در دنیا بود که بسیاری از آزمون ها در سرتاسر دنیا تصمیم گرفتند که نسخه جدید و آنلاین خود را نیز روانه بازار کنند. در این نسخه برای افرادی که قصد دارند رشته های فنی و مدیریتی را در کشورهای دیگر دنبال کنند این فرصت داده شده که از خانه در این آزمون شرکت کرده و بر اساس مهارت خود نمره مد نظر را کسب کنند. همانگونه که همه ما می دانیم زمانی که از آزمون در خانه صحبت می کنیم امکان تقلب نیز فراهم می شود. سازمان ETS که از آن به عنوان اصلی ترین مرجع برگزاری این آزمون در ایالات متحده یاد می شود به دولت آمریکا اعلام کرده است که در هند و چین نزدیک به 200 هزار نفر به صورت آنلاین در سال 2019 در این آزمون شرکت اند. 

 

بر اساس گزارش هایی که توسط سازمان های مربوطه در هند تهیه کرده اند زبان آموزان با استخدام افراد خبره و با دانش تلاش کرده اند در این آزمون نمره قبولی گرفته و سپس با استفاده از آن در دانشگاه های معتبر دنیا ادامه تحصیل را در پیش بگیرند. اصلی ترین عاملی که سبب شده است متقاضیان این آزمون بتوانند به راحتی محدودیت موجود برای تقلب در آزمون را کنار بگذارند شرایطی است که برای برگزاری آزمون وجود دارد. در این آزمون شما ابتدا باید با عقب و جلو کردن صندلی خود مشخص کنید تا کسی به شما کمک می کند و سپس آزمون خود را آغاز کنید. بر اساس صحبت هایی که توسط برخی از متقاضیان صورت گرفته است دقیقا پس از این لحظه فرد کارشناس از زاویه ای که مراقب آزمون نمی تواند مشاهده کند وارد شده و در این لحظه از سوالات استدلال کلامی و  کمی عکس برداری می کند و سپس با پاسخ دادن به پرسش ها به متقاضی این آزمون کمک می کنند. 

 

برای آن دست از زبان آموزانی که قصد دارند از طریق اینترنت و با باز کردن صفحات جدید در مرورگر نمره قبولی داشته باشند باید بگوییم این آزمون از پلت فرمی استفاده می کند که بر اساس آن به محض باز کردن یک صفحه جدید هشداری به مراقب داده می شود و او نیز شما را متقلب معرفی می کند. از این رو اگر قصد دارید در این آزمون تقلب کنید بهتر است اطلاعات خود را نسب به نحوه برگزاری آن افزایش دهید

 

آزمون جی آر ای سابجکت کی برگزار می شود؟

این آزمون برخلاف جی آر ای جنرال، کاغذی است و در ایران نیز برگزار نمی شود. در سراسر جهان در مراکزی که امکان برگزاری آزمون کاغذی را دارند، آزمون جی ار ای سابجکت 3 بار در سال در ماه های سپتامبر، اکتبر و آوریل برگزار می گردد. داوطلبان باید با توجه به ددلاین دانشگاه ها از قبل برای ثبت نام اقدام و شروع به مطالعه کنند. توجه کنید که ایرانیان باید در یکی از کشورهای همسایه آزمون دهند.

 

چه دانشگاه هایی جی ار ای سابجکت را قبول می کنند؟

نمرات آزمون موضوعی GRE توسط هزاران دانشگاه تحصیلات تکمیلی و جمله دپارتمان های جداگانه دانشگاه ها پذیرفته می شود. اگرچه ممکن است نمره این آزمون شرط لازم برای پذیرش در یک رشته خاص نباشد، کمیته های پذیرش معمولا در صورت ارائه نمرات GRE Subject، امتیازات اضافی برای متقاضی در نظر می گیرند.

 

آزمون جی آر ای سابجکت زیست شناسی GRE Subject – Biology

این آزمون تقریباً شامل 188 سوال پنج گزینه ای می باشد که تعدادی از آنها در انتهای آزمون در مجموعه هایی دسته بندی می شوند و براساس توصیف شرایط آزمایشگاهی و میدانی ، نمودارها یا نتایج تجربی هستند.

محتوای آزمون در سه حوزه اصلی سازمان یافته است: زیست شناسی سلولی و مولکولی ، زیست شناسی ارگانیسم و زیست محیطی و تکامل. علاوه بر امتیاز کل ، یک خرده امتیاز در هر یک از این مناطق زیرمجموعه گزارش می شود.

 

آزمون جی آر ای سابجکت شیمی GRE Subject – Chemistry

این آزمون تقریباً شامل 130 سوال چند گزینه ای است.

یک جدول تناوبی در کتابچه آزمون و همچنین یک جدول اطلاعات با ارائه ثابت های مختلف فیزیکی و چند عامل تبدیل در بین واحدهای SI همراه آزمون ارائه می شود و اگر نیاز باشد، مقادیر اضافی ثابت فیزیکی در متن سوال نیز ارائه می شوند.

سوالات آزمون از نظر محاسبات ریاضی ساده هستند و نیازی به ماشین حساب و جداول لگاریتمی نیست.

محتوای آزمون در چهار حوزه علم شیمی است و رویکرد بین رشته ای در هیچ سوالی وجود نخواهد داشت چون در غیر این صورت سنجش مهارت دانشجویان از حوزه¬ی شیمی خارج شده و به علوم فیزیک و ریاضی و ... نیز تعمیم پیدا می کند. بنابراین اگر در علم ریاضی یا فیزیک چندان قوی نیستید هیچ نگران نباشید! آزمون جی آری سابجکت سیمی فقط به سنجش علم شما در حوزه شیمی می پردازد.

 

چهار دسته سوالات شیمی در حوزه های زیر است:

  • شیمی تحلیلی
  • شیمی عالی
  • شیمی معدنی
  • شیمی فیزیک

 

آزمون جی آر ای سابجکت ادبیات انگلیسی GRE Subject – English Literature

هر نسخه از این آزمون تقریباً شامل 230 سوال در مورد شعر ، نمایش ، زندگی نامه ، مقاله ، داستان کوتاه ، رمان ، نقد ، نظریه ادبیات و تاریخچه زبان است. برخی از سوالات براساس آثار كوتاهی می باشند كه به طور كامل تجدید چاپ شده اند ، برخی دیگر نیز با گزیده هایی از آثار طولانی تر هستند. سوالات آزمون به طور کلی در دوسته حقیقی و تحلیلی تقسیم می شوند که در دسته اول داوطلبان باید آثار را به دوره، نویسندگان و سبک های صحیح ربط دهند. در دسته دوم، آزمون دهندگان آثار ادبی و ... را تحلیل و نقد می کنند.

 

آزمون جی آر ای سابجکت ریاضیات Mathematics GRE Subject   

این آزمون تقریباً شامل 66 سوال چند گزینه ای است که معمولاً از دروس مقطع کارشناسی هستند.

تقریباً 50 درصد سوالات شامل حساب و کاربردهای آن می باشد و حدود 25 درصد سولات آزمون در جبر ابتدایی ، جبر خطی ، جبر انتزاعی و نظریه اعداد است. باقی سوالات نیز به مباحث جدید ریاضیات که در دانشگاه ها تدریس می شوند می پردازد.

 

آزمون جی آر ای سابجکت  فیزیک GRE Subject –  Physics

این آزمون تقریباً شامل 100 سوال پنج گزینه ای می باشد که برخی از آنها بر اساس مواردی مانند نمودارها ، نمودارها ، داده های تجربی و توصیف شرایط فیزیکی تقسیم بندی می شوند. هدف از این آزمون تعیین میزان درک آزمونگران از اصول پایه ای فیزیک و توانایی آنها در بکارگیری این اصول در حل سوالات است. بیشتر سوالات تستی را می توان بر اساس تسلط بر سه سال اول فیزیک کارشناسی پاسخ داد.

 

آزمون جی آر ای سابجکت  روانشناسی GRE Subject –  Psychology

این آزمون تقریباً شامل 205 سوال چند گزینه ای است. هر سوال در آزمون پنج گزینه دارد که شرکت کننده در آزمون باید یکی از گزینه های صحیح یا بهترین جواب را انتخاب کند.  در برخی موارد، توصیف یک آزمایش یا نمودار ، ممکن است به عنوان پایه و اساس چندین سوال باشد. سوالات آزمون روانشناسی جی آر ای معمولاً از دوره های ارائه شده در مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی طرح شده اند.

 

تفاوت آزمون جی آر ای GRE جنرال و GRE سابجک چیست؟

آزمون GRE در دو نوع برگزار می شود: جنرال و سابجت. برای ورود به اکثر دانشگاه هایی که نیاز به آزمون GRE دارند، جی ار ای جنرال کفایت می کند، ولی برخی از دانشگاه ها نیز از شما آزمون GRE  سابجکت می خواهند.

آزمون جی آر ای جنرال همان آزمون متدوالی است که اکثریت افرادی که قصد تحصیل در رشته های مدیریت و مهندسی را دارند، در آن شرکت می کنند و از بخش ریاضیات و درک متن و لغت و نگارش تشکیل شده است. ولی آزمون GRE سابجکت با جنرال متفاوت است و دارای موضوعات تخصصی می باشد که با توجه به رشته هر فرد نوع خاصی از آزمون مود نیاز است. آزمون جی ار ای سابجکت آزمونی‌ ست که میزان دانش زبانی شما را در مورد مفاهیم و موضوعات علمی تخصصی می سنجد. نمره‌ی این آزمون از ۲۰۰ تا ۹۹۰ بوده و در بازه ‌های ۱۰ نمره‌ای متغیر است.

یکی از تفاوت ‌های مهم آزمون GRE سابجکت با آزمون جنرال نحوه برگزاری این آزمون می باشد: آزمون سابجکت فقط به‌ صورت کاغذی برگزار می گردد و در ایران نیز امکان شرکت در این آزمون نیشت و متقاضیان شرکت در آن باید در یکی از کشورهای همسایه آزمون دهند.

 

تفاوت آزمون GRE  و GMAT چیست؟

برای ورود به رشته های مدیریت آزمون GRE  یا GMAT  لازم است که این دو آزمون تا حد زیادی به لحاظ فرمت شبیه هستند و هر دوی آن ها برای ورود به رشته های مدریتی قابل قبولند. مهم ترین تفاوت این دو آزمون سیستم نمره دهی آن هاست و همچنین این نکته که آزمون GMAT  در ایران برگزار نمی شود و هزینه بالاتری دارد. بنابراین، متقاضیان تحصیل در رشته های مدریتی که ساکن ایران هستند، آزمون GRE  را انتخاب می کنند. 

 

راهنمای جامع آزمون جی مت (GMAT)

 

آزمون آزمایشی جی ار ای GRE چیست؟

با توجه به این که آزمون GRE آزمونی دشوار است و همچنین پر هزینه است، بسیاری از متقاضیان ترجیح می دهند که پیش از آزمون اصلی، در یک یا چند آزمون آزمایشی شرکت کنند تا از مهارت و دانش خود اطمینان حاصل نمایند و همچنین با فرمت و شرایط آزمون GRE آشنا شوند. موسسات بسیاری در ایران برگزار کننده ی آزمون های آزمایشی جی آر ای می باشند که هزینه ِ آن حدود یک سوم آزمون اصلی است. در این آزمون ها معمولا از نمونه سوالات آزمون های پیشین GRE استفاده می شود. 

برای شرکت در آزمون آزمایشی GRE کافیست موسسه ی مورد نظر را از طریق جستجو در گوگل پیدا کرده و در آزمون ثبت نام کنید. توجه کنید که بهتر است پیش از آزمون آمادگی لازم را کسب کرده باشید زیرا شرکت در آزمون آزمایشی بدون آمادگی تنها موجی اضطراب و ناامیدی می گردد و هیچ فایده ای در بر نخواهد داشت.

 

نمونه سوالات آزمون GRE

بهترین راه برای کسب نمره بالا در آزمون GRE، علاوه بر مطالعه منظم و طولانی، تمرین بسیار است. بنابراین در دست داشتن نمونه سوالات آزمون GRE  کمک زیادی به کسب نمره بالا می کند. خوشبختانه نمونه سوالات آزمون های GRE  که تا کنون برگزار شده است جمع آوری شده و در دسترس داوطلبان می باشد. نمونه سوالات شامل سوالات درک متن، سوالات لغت، سوالات ریاضی و سوالات منطقی و استنتاجی می باشد. با یک سرچ ساده در گوگل می توانید فایل های نمونه سوالات GRE را به راحتی پیدا و دانلود کنید.

 

نکاتی در خصوص آزمون GRE  

به همراه داشتن تلفن همراه، کاغذ، ماشین حساب، هر نوع خودکار یا روان نویس و یا مداد در زمان آزمون ممنوع می باشد. مرکز آزمون کاغذ و مداد در اختیار شما قرار خواهند داد. ماشین حساب نیز در بخش ریاضیات به صورت انلاین وجو دارد.  

 

تا چهار روز قبل از تاریخ آزمون فرصت دارید که آن را لغو کنید. توجه کنید که تنها 50% از هزینه آزمون به شما بازگردانده خواهد شد. با توجه به شرایط پرداخت در ایران، پول به حسابی که واریز از آن صورت گرفته، باز میگردد و موسسه پرداخت با روییت رسید موظف به بازگرداندن هزینه به شما می باشد.

 

نتیجه آزمون حدود 10 الی 15 روز کاری پس از آزمون بر روی سایت ETS قابل دسترس می باشد.

 

بر خلاف آزمون تافل و آیلتس که 2 سال اعتبار دارند، نتیجه آزمون GRE به مدت 5 سال دارای اعتبار می باشد.  

 

شما می‌توانید گزارش نمره (Report) آزمون خود را به صورت رایگان برای 4 دانشگاه ارسال کنید. به این منظور، کد دانشگاه های موردنظر خود را باید در روز آزمون همراه داشته باشید.

 

سخن پایانی

آزمون GRE یک آزمون دشوار است که برای ورود به دانشگاه های اروپا و دانشگاه های مطرح اروپایی و آسیایی (سنگاپور، ژاپن) و استرالیایی به آن نیاز دارید و کسب نمره بالا در این آزمون نیاز به تمرین و دانش بالا دارد. بنابراین اگر سطح زبان چندان بالایی ندارید بهتر است ابتدا به تقویت زبان عمومی خود با استفاده از کلاس ها و مطالعه منابع عمومی بپردازید و سپس مطالعه برای GRE را آغاز کنید. هر دو نوع این آزمون (جنرال و سابجکت) در صورتی که اجباری نباشند، حضورشان در رزومه شما یک امتیاز بسیار ویژه می باشد و شانس شما را برای گرفتن پذیرش بالا می برد.  

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic