لوگو انگلیش کلینیک
راهنمای جامع آزمون (PTE) پی تی ای

راهنمای جامع آزمون (PTE) پی تی ای

03/02/08 13 دقیقه برای مطالعه 5028

آزمون PTE

اگر قصد اپلای و گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه­های خارجی را دارید، ارائه مدرک زبان به دانشگاه ها یک امر ضروریست. بنابراین باید جهت گرفتن مدرک زبان در یک آزمون بین المللی معتبر شرکت کنید و نمره مورد نظر دانشگاه را کسب کنید. اینکه در چه آزمون زبانی شرکت کنید و چه نمره ای بگیرید به دانشگاهی که انتخاب می کنید بستگی دارد ولی تقریبا تمام داشنگاه ها آزمون های تافل یا آیلتس را می پذیرند و در کنار آن انواع دیگری از آزمون های زبان بین المللی را نیز قبول می کنند. اخیرا نام آزمون PTE در سایت بسیاری از دانشگاه­ ها می بینید که در کنار تافل و آیلتس به عنوان یک مدرک معتبر زبان مورد پذیرش دانشگاه هاست. هرچند که هنوز بسیاری از موسسات آموزشی و دانشگاه­ ها این آزمون را نمی­پذیرند. برخی از دانشگاه­ های استرالیا و کانادا و چندین کشور اروپایی مدرک زبان PTE را از دانشجویان قبول می کنند. و اما آزمون PTE چیست؟ چه فرمتی دارد؟ هزینه آن چقدر است و چگونه برگزار می شود؟ منابع آمادگی برای آزمون PTE  چیستند؟ ما در این مقاله تمامی این سوالات را به تفصیل شرح خواهیم داد.

 

آزمون PTE چیست؟

آزمون سنجش مهارت زبان انگلیسی یا Pearson Test of English یا به اختصار PTE، یک آزمون زبان آکادمیک کامپیوتری است که برای ارزیابی مهارت ‌های خواندن، نوشتن، شنیدن و مکالمه انگلیسی کسانی که قصد گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارجی را دارند استفاده می شود. آزمون PTE توسط سازمان Pearson صاحب انتشارات Longman برگزار می گردد.

این  آزمون 3 ساعت زمان می برد و تمامی مهارت ها در یک روز می باشد و دارای 3 بخش است که همه ی آن ها کامپیوتری هستند. برای بخش مکالمه یا اسپیکینگ، صدای شما ضبط می شود و برای مصححان امتحال ارسال می گردد. توجه کنید که کل آزمون نیز به صورت کامپیوتری و با هوش مصنوعی تصحیح می ­شود.

 

مزایای آزمون PTE 

یکی از مهم ترین مزایای آزمون PTE ، آسان ­تر بودن این آزمون در مقایسه با آزمون های آزمون آیلتس و تافل می باشد. سطح آزمون PTE از تافل و آیلتس به مراتب ساده تر بوده و متقاضیان راحت ­تر می­توانند دلخواه خود را کسب کنند. ولی توجه داشته باشید که دانشگاه این امر را در نظر گرفته و نمره بالاتری را در این آزمون از شما می خواهد.

مزیت بعدی آزمون PTE نسبت به آزمون های تافل و آیلتس این است که نتایج آن سریع تر آماده و گزارش می شوند. تنها ظرف مدت 2 تا 5 روز کاری نتایج آزمون PTE قابل دسترس خواهند بود. این در حالیست که نتایج آزمون ایلتس 2 هفته پس از آزمون آماده می شود.

 

معایب آزمون PTE

یکی از عمده ترین معایب آزمون PTE پذیرفته نبودن آن در همه ی دانشگاه ها می باشد. هرچند که لیست دانشگاه هایی که این آزمون را قبول دارند در حال افزایش است. با این حال خصوصا اگر برای مقطع دکترا اقدام می کنید، باید توجه کنید که آزمون PTE معمولا پذیرفته نیست و لزوما باید در آزمون تافل یا آیلتس شرکت کرده و نمره موردنظر را کسب نمایید.

از معایب دیگر آزمون PTE این است که در ایران برگزار نمی شود و متقاضیان آن باید در یکی از کشورهای همسایه امتحان دهند.

 

 قیمت آزمون PTE

هزینه آزمون PTE بسته به کشوری که در آن آزمون می دهید از 150  تا 220 دلار آمریکا متغیر می باشد.

 

آزمون PTE چگونه است؟

آزمون PTE شامل سه بخش نوشتن Writing و مکالمه  Speaking (این مهارت در آزمون PTE یک بخش است)، خواندن Reading، و شنیدن Listening می باشد. این 3 قسمت جداگانه ارزیابی و نمره­ دهی می­شود. همچنین بین بخش ریدینگ و لیسنینگ، یک استراحت ده دقیقه ای خواهید داشت. آزمون شامل 20 نوع سوال مختلف از جمله پر کردن جای خالی، تفسیر عکس و سوالات چند گزینه ­ای می باشد. در جدول زیر می توانید انواع سوالات آزمون PTE و زمان آن ها را مشاهده کنید.

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

مهارت مکالمه و نگارش

مهارت خواندن و درک مطلب

مهارت شنیداری

77 تا 93 دقیقه

32 تا 40 دقیقه

45 تا 57 دقیقه

معرفی شخصی

پر کردن جای خالی

خلاصه کردن لکچر

روخوانی 

سوالات چندگزینه‌ای (امکان انتخاب چند گزینه)

سوالات چندگزینه‌ای (امکان انتخاب چند گزینه)

تکرار جملات

مرتب‌کردن پاراگراف‌های بهم ریخته

پر کردن جای خالی

توضیح عکس

خواندن: پر کردن جاهای خالی

هایلایت کردن خلاصه‌های صحیح

بازگویی لکچر

سوالات چندگزینه‌ای (یک گزینه صحیح)

سوالات چندگزینه‌ای (یک گزینه صحیح)

سوالات کوتاه

 

انتخاب کلمات حذف شده

خلاصه کردن متن (نگارشی)

 

هایلایت کردن کلمات نادرست

  

املا

 

مهارت نوشتن و مکالمه (Speaking andWriting) آزمون PTE

اولین بخش آزمون، سنجش مهارت نوشتن و مکالمه می باشدو شما باید در 77 تا 93 دقیقه به سوالات پاسخ دهید.

بررسی انواع سوالات رایتینگ و مکالمه آزمون PTE:

  • معرفی شخصی: ابتدا باید در این قسمت خودتان را خیلی مختصر و خلاصه معرفی کنید و پس از آزمون به طور رسمی آغاز می گردد.
  • روخوانی: در بخش اول روخوانی یک متن حدود 60 کلمه ­ای خواهید داشت که باید با صدای رسا و صحیح متن را بخوانید. در این بخش لحن و تلفظ و صحیح و روان خوانی شما مورد ارزیابی قرار می گیرد. صدای شما حین روخوانی ضبط می گردد و برای مصحح ارسال می شود. مدت زمان مورد نیاز برای این قسمت به طول متن بستگی دارد. بخش بعدی روخوانی جملات 5 تا 15 کلمه ­ای می باشند که آزمون دهندگان 15 ثانیه فرصت برای خواندن صحیح جملات فرصت خواهند داشت.
  • توصیف عکس: در این بخش تصویری به شمایش داده می شود که باید آن را توصیف کنید. مدت زمان برای پاسخگویی به این تسک 40 ثانیه می ­باشد یعنی شما 40 ثانیه فرصت دارید تا تصویر را توصیف کنید.
  • بازگویی لکچر: در این قسمت مهارت‌های شنیدن و مکالمه به طور هم زمان مورد ارزیابی قرار می­گیرند که در آن باید یک لکچر صوتی را بازگویی کنید. لکچر حدود 90 ثانیه می باشد و زمان 40 ثانیه برای بازگویی آن زمان خواهید داشت.
  • سوالات کوتاه: در این تسک باید به سوالات کوتاه پاسخ بدهید، این سوالات بین 30 تا 90 ثانیه می باشند.
  • خلاصه‌کردن متن: در این تسک مهارت ‌های خواندن و نوشتن شما مورد بررسی قرار می‌گیرد. متنی که به شما داده می‌شود حداکثر 300 کلمه میباشد و شما 10 دقیقه وقت دارید تا خلاصه آن را بنویسید.  متنی که می‌نویسید نباید بیشتر از 75 کلمه باشد.
  • نوشتن انشا: در این بخش موضوعی به شما می دهند که باید درباره آن انشای 200 الی 300 کلمه ‌ای بنویسید. برای نوشتن این بخش 20 دقیقه وقت دارید.

 

ریدینگ (Reading) آزمون PTE

در اولین قسمت ریدینگ باید جاهای خالی را با توجه به متنی که به شما داده شده است، پر کنید. در قسمت بعد، باید به سوالات چندگزینه‌ ای به شما داده شده پاسخ دهید و توجه کنید که این سوالات ممکن است بیش از یک جواب صحیح داشته باشند. پس از آن، بخشی با عنوان «Re-order Paragraphs» خواهید داشت که چند پاراگراف دارد که ترتیب مشخصی ندارند و شما باید آن ‌ها را بر اساس محتوا مرتب کنید. تسک بعدی به سنجش مهارت خواندن و نوشتن می پردازد و متنی در اختیارتان قرار می گیرد که  شما باید جاهای خالی آن را با استفاده از دانش خود پر کنید. در قسمت آخر نیز باید بر اساس متنی به شما داده شده به سوالات چندگزینه ‌ای دارای یک پاسخ صحیح ، جواب دهید.

 

مهارت شنیدن (Listening) آزمون PTE

قسمت نهایی این آزمون مربوط به ارزیابی مهارت شنیداری می­باشد.

  • در تسک اول فایل فایل صوتی یا ویدیویی 40 تا 90 ثانیه ای برای شما پخش می ‌شود پس از شنیدن آن باید آن چه را که شنیده اید خلاصه کنید و متنی بین 50 تا 70 کلمه ای بنویسید.
  • در تسک دوم پس از شنیدن یک فایل صوتی، باید به سوالات چند گزینه ای در رابطه با محتوا و لحن گوینده پاسخ دهید.
  • در قسمت سوم فایل صوتی برای شما پخش می‌ شود و متن آن نیز با چندین جای خالی در اختیارتان قرار می‌گیرد و باید با توجه به چیزی که شنیده اید، جاهای خالی را پر کنید.
  • در تسک چهارم فایلی صوتی برای شما پخش می‌شود که بعد از آن باید پاراگرافی را انتخاب کنید که به بهترین شکل محتوای فایل صوتی را خلاصه کرده باشد.
  • تسک پنجم هم مثل تسک سوالات چندگزینه‌ای قسمت قبل می باشد با این تفاوت که فقط یک گزینه صحیح برای سوالات این قسمت وجود دارد. بعد از شنیدن یک فایل صوتی، فهرستی از کلمات به شما داده می‌شود و باید از میان آن‌ها کلمه‌ای را که جا افتاده پیدا کنید.
  • در تسک ششم یک فایل صوتی به همراه متن آنروی صفحه ‌نمایش به شما می دهند که حین گوش دادن به فایل صوتی باید کلماتی را که در متن اشتباه است اصلاح کنید.
  • در تسک آخر، یک جمله‌ برایتان پخش می ‌شود که باید آن را تایپ کنید.

 

نمره آزمون PTE

مقیاس نمره آزمون PTE  از 10 تا 90 می باشد و در این آزمون تلفظ صحیح کلمات نمره مثبت دارد. همچنین اگر به سوالات چند گزینه پاسخ اشتباه دهید، نمره ای از شما کسر نمی شود.

معادل نمره PTE در تافل و آیلتس به صورت جدول زیر می باشد.

مقایسه پی تی ای و آیلتس

مقایسه پی تی ای و تافل

 

منابع آزمون PTE

یکی از اصلی ترین دغدغه های شرکت کنندگان در آزمون PTE یافتن منابع مناسب جهت مطالعه و کسب نمره بالا می باشد. کسب نمره بالا در این آزمون نیازمند برنامه ریزی دقیق، مطالعه منظم و تمرین زیاد می باشد. اگر قصد شرکت در آزمون PTE را دارید، مطالعه منابع زیر به شما  کمک می کند تا نمره مورد نظر خود را کسب کنید.

 

کتاب The Official Guide to PTE Academic 

این کتاب اطلاعات جامعی در خصوص تست ­های PTE را درا ختیار می­گذارد که انتشارات معتبر PEARSON  آن را منتشر کرده است.

 

کتاب PTE Practice Tests Plus

این کتاب یکی از منابع بسیار معتبر در زمینه ی PTE  می باشد که شامل چهار آزمون کامل تمرینی با سوالات مشابه آزمون اصلی که توسط طراحان آزمون­ های PTE نوشته شده است، می باشد. همچنین راهنمای دقیق و استراتژی ­های کاربردی برای قبولی در آزمون و پاسخنامه و راهنمای گرفتن نمره مطلوب برای کمک به داوطلبان در ارزیابی پاسخ ­های خود از جمله ویژگی های مطلوب این کتاب می باشد.

 

کتاب    PTE Academic Test builder

این مجموعه کتاب زبان انگلیسی حاوی چهار تست کامل برای آزمون کامپیوتری Pearson Test of English Academic   می­باشد. در این کتاب برای هر کدام از بخش های دشوار راهنمای کاملی در نظر گرفته شده است.

 

کتاب  PTE Advantage for Academic Module

کتاب PTE Advantage for Academic Module از انتشارات WILEY دارای چهار قسمت می باشد که هرکدام یکی از مهارت‌ های آزمون پی تی ای آکادمیک (اسپیکینگ، ریدینگ، رایتینگ و لیسنینگ) را به صورت قدم به قدم توضیح داده و شیوه پاسخ دادن به انواع مختلف سوالات را نیز بررسی کرده ‌است. این کتاب شامل سه سری نمونه سوال می باشد که با دارای پاسخ نامه تشریحی هستند.

 

وب سایت­های آنلاین آموزش PTE

وب سایت­های انلاین آزمون­های PTE نباید به عنوان تنها منبع و اصلی­ترین منبع برای آموزش نکات کلیدی آزمون استفاده شوند و تنها به عنوان یک مکمل آموزشی در نظر گرفته می شوند. وب سایت­ های معرفی شده در این مقاله از جمله بهترین و کاربردی ترین وب سایت ­ها در حوزه تقویت مهارت­ های آزمون زبان PTE هستند:

وب سایت تمریناتHotshot24 ا : https://hotshot24.com

وب سایت تمرینات PTE Practice ا : https://pte-practice.com

وب سایت تمرینات Practice PTE ا : https://www.practicepte.com

وب سایت تمریناتPTE Tutorials ا : https://ptetutorials.com

وب سایت تمرینات PTE Study ا : https://ptestudy.com

وب سایت تمرینات PTE Exam Preparation ا : https://www.pteexampreparation.com

وب سایت تمرینات PTE Lab ا : http://www.ptelab.com

 

چه کشورهایی آزمون PTE  قبول دارند؟

بسیاری از دانشگاه­ها کانادا آزمون PTE آکادمیک را از متقاضیان می­پذیرند. حداقل نمره مود نیاز در این آزمون برای گرفتن پذیرش حدود 60 می­باشد. با بررسی قسمت پیش نیاز های ضروری دانشگاه های کانادا می­توانید از قابل قبول بودن آزمون PTE  اطمینان حاصل کنید.

در میان کشورهای اروپایی نیز دانشگاه­های بسیاری در هلند، آلمان، ایتالیا و برخی موسسات در انگلستان آزمون PTE آکادمیک را از متقاضیان می­پذیرند. 

کشور استرالیا نیز آزمون PTE  آکادمیک را از متقاضیان قبول می­کند.

* توجه کنید که کانادا جهت مهاجرت کاری و ... (به جز تحصیلی) فقط آزمون آیلتس را می­پذیرد.

 

آزمون PTE  برای کانادا

همان طور که می دانید مهاجرت تحصیلی و گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه های خارجی نیاز به مدرک زبان دارید. کانادا یکی از کشورهایی است که هر ساله مقصد بسیاری از دانشجویان می باشد. برای گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه های کانادا قطعا به مدرک زبان و یا آیلتس نیاز دارید اما اخیرا آزمون PTE نیز مورد قبول بسیاری از دانشگاه های کانادا می باشد. بنابراین داشتن مدرک زبان PTE  که از نظر هزینه ارزان تر و دارای سطح ساده تری نسبت به آزمون تافل و آیلتس می باشد، گزینه مناسبی برای دانشجویان می باشد. تعداد بسیاری از دانشگاه های کانادا آزمون PTE  را قبول می کنند و همچنین تعداد بسیاری از نیز در آینده به این لیست خواهند پیوست. ولی باید توجه کنید که آزمون زبان PTE فقط جهت مهاجرت تحصیلی می باشد و سایر مهاجرت ها از جمله مهاجرت کاری نیاز به آزمون آیلتس دارند. 

 

لیست دانشگاه ها و موسسات آموزشی در کانادا که آزمون PTE  را می پذیرند:

ASCENDA SCHOOL OF MANAGEMENT

ASSINIBOINE COMMUNITY COLLEGE

ATHABASCA UNIVERSITY

BISHOP'S UNIVERSITY

BLUE SKY INTERNATIONAL GROUP INC

BOW VALLEY COLLEGE

BRANDON UNIVERSITY

BRITISH COLUMBIA INSTITUTE OF TECHNOLOGY (BCIT)

BROCK UNIVERSITY

BTH EDUCATION GROUP

CAMBRIEN COLLEGE

CAMOSUN COLLEGE

CANADIAN AESTHETIC ACADEMY

CANADIAN BEAUTY COLLEGE

CANADIAN MENNONITE UNIVERSITY

CANADORE COLLEGE

CANFORD INSTITUTE OF TECHNOLOGY

CAPE BRETON UNIVERSITY

CAPILANO UNIVERSITY

CARLETON UNIVERSITY

CéGEP HERITAGE COLLEGE

CENTENNIAL COLLEGE

CENTRE FOR ARTS AND TECHNOLOGY

COAST MOUNTAIN COLLEGE

CODECORE COLLEGE

COLLEGE OF MAKEUP ART & DESIGN

COLLEGE OF THE ROCKIES

COLLèGE UNIVERSEL

CONCORDIA UNIVERSITY, COLLEGE OF ALBERTA

CONCORDIA UNIVERSITY, QUEBEC

CONESTOGA COLLEGE

CONFEDERATION COLLEGE

COQUITLAM COLLEGE

CUMBERLAND COLLEGE

DALHOUSIE UNIVERSITY

DALHOUSIE UNIVERSITY

DAWSON COLLEGE

DOMINION HERBAL COLLEGE (DHC)

DOUGLAS COLLEGE

DURHAM COLLEGE OF APPLIED ARTS AND TECHNOLOGY

EMILY CARR UNIVERSITY OF ART AND DESIGN

FAIRLEIGH DICKINSON UNIVERSITY (VANCOUVER)

ANSHAWE COLLEGE

FLEMING COLLEGE

FOCUS COLLEGE

FRASER INTERNATIONAL COLLEGE (FIC)

GEORGE BROWN COLLEGE

GEORGIAN COLLEGE

GRAND PRAIRIE REGIONAL COLLEGE

GREAT PLAINS COLLEGE

HILLFIELD STRATHALLAN COLLEGE

HOLLAND COLLEGE

HUMBER COLLEGE INSTITUTE OF TECHNOLOGY AND ADVANCED LEARNING

HUMBER INSTITUTE OF TECHNOLOGY AND ADVANCED LEARNING

INTERNATIONAL COLLEGE OF MANITOBA

JUSTICE INSTITUTE OF BRITISH COLUMBIA

KWANTLEN POLYTECHNIC UNIVERSITY

LAKEHEAD UNIVERSITY

LAKELAND COLLEGE

LAKELAND COLLEGE

MARINE INSTITUTE OF MEMORIAL UNIVERSITY

MCGILL UNIVERSITY

MCMASTER UNIVERSITY

MEDICINE HAT COLLEGE

MEMORIAL UNIVERSITY OF NEWFOUNDLAND

MICHENER INSTITUTE

MOHAWK COLLEGE

MONTREAL COLLEGE OF INFORMATION TECHNOLOGY

MOUNT ALLISON UNIVERSITY

MOUNT ROYAL UNIVERSITY

برای بررسی کامل این لست می توانید به سایت آزمون PTE مراجعه کنید:

https://pearsonpte.com/the-test/who-accepts-it/

 

آزمون PTE در باکو

از آن جایی که آزمون PTE  هنوز در ایران برگزار نمی شود، داوطلبان باید برای شرکت در این آزمون به یکی از کشور های همسایه سفر کنند. ایرانیان معمولا برای آزمون PTE به باکو سفر می کنند. هزینه های مناسب اقامت و سفر به باکو موجب شده تا این شهر مقصد مناسبی جهت برگزاری آزمونPTE  برای ایرانیان باشد.

در مرکز State Examination Center of the Republic of Azerbaijan آزمون در روزهای شنبه و پنجشنبه ساعت ده صبح برگزار می شود.

در مرکز Oxbridge Educational Services Ltd; AF Business House آزمون در روزهای دوشنبه تا پنجشنبه در ساعات ده یا چهارده برگزار می شود.

 

آزمون PTE یا آیلتس؟

با توجه به این که این دو آزمون هر دو جهت ورود به دانشگاه ها استفاده می شوند، بسیاری از داوطلبان با دو راهی انتخاب آزمون مواجه می شوند. کدام آزمون بهتر است؟ این سوال پاسخ مشخصی ندارد و بهتر بودن آیلتس یا PTE بستگی به شرایط و ویژگی های فردی داوطلبان دارد زیرا هر آزمون معایب و مزایای خود را دارد. آزمون آیلتس پر هزینه تر و دشوار تر است ولی از طرف دیگر دارای اعتبار بالاتری است و توسط تمامی دانشگاه های جهان پذیرفته می شود.

 آزمون PTE دارای سطح ساده تر، قیمت پایین تر، ارسال نتایج زودتر و زمان کوتاه تر می باشد ولی همچنان بسیاری از دانشگاه ها این آزمون را از داوطلبان قبول نمی کنند. قبل از اقدام برای ثبت نام، بهتر است سایت دانشگاه های مورد نظر خود را بررسی کنید و از پذیرفته بودن آزمون PTE  اطمینان حاصل کنید و سپس تصمیم نهایی را بگیرید.

 

تفاوت آزمون PTE و IELTS ،کدامیک بهتر است؟

 

دوره آیلتس آکادمیک

 

دوره آیلتس جنرال

 

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic