لوگو انگلیش کلینیک
راهنمای جامع آزمون جی مت (GMAT)

راهنمای جامع آزمون جی مت (GMAT)

03/01/28 13 دقیقه برای مطالعه 2283

برای ادامه تحصیل در رشته های MBA ، مدیریت اجرایی، حسابداری، مالی و بازرگانی در دانشگاه های کانادا و آمریکا، نمره بالا در آزمون (GMAT) یک از پیش نیازهای ضروری می باشد.  آزمون (GMAT)  یک آزمون استاندارد بین المللی می باشد که به صورت کامپیوتری و اینترنتی برگزار می شود و نمره آن از ۲۰۰ تا۸۰۰ می باشد. نمره بخش نگارش تحلیلی نیز به صورت جداگانه از 0 تا 6 محاسبه می شود. با توجه به رشته، دانشگاه و مقطع نمراتی که برای این آزمون نیاز دارید متغیر می باشد ولی حدود نمره مورد نیاز برای دانشگاه ها و موسسات معتبر حدود 700 برای قسمت وربال Verbal و ریاضیات و حدود 5/3 تا 4 برای قسمت نگارش تحلیلی می باشد. توجه داشته باشید که در حال حاضر آزمون (GMAT) در ایران برگزار نمی شود  و متقاضیان ایرانی باید برای آزمون به کشورهای همسایه مثل ترکیه و یا کشورهای حوزه خلیج فارس و … سفر کنند. 

از آنجایی که این آزمون بسیار شبیه به آزمون GRE می باشد و دارای کاربرد مشابهی نیز هست، متقاضیان تحصیل در رشته های مدریت و حسابداری می توانند در عوص در آزمون GRE که در ایران برگزار می شود شرکت کنند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص آزمون GRE می توانید به مقاله ما با موضوع آزمون GRE مراجعه کنید. ما در این مقاله قصد داریم تا آزمون GMAT را به طور کامل بررسی کنیم و تمامی نکات لازم در مورد آن را برایتان شرح دهیم.

 

بخش های مختلف آزمون جی مت (GMAT)

نگارش تحلیلی یا Analytical Writing

آزمون (GMAT) یک آزمون دشوار است و تبعا بخش رایتینگ این آزمون نیز دشوار می باشد و برای نگارش آن باید مهارت های تحلیلی و استدلالی و منطقی بالایی داشته باشید.  برای گرفتن نمره بالا در این بخش حتما باید استدلال های شما منطقی باشند و به درستی بسط داده شوند.  

رایتینگ آزمون جیمت 2 تسک دارد. تسک اول Issue Essay است که شما باید در مورد موضوعی که دراختیار داریدانشای حدود 400 تا 600 کلمه ای بنویسید.

تسک دوم رایتینگ جی مت Argument Essay  دارای یک متن است که از نظر استدلالی و منطقی دارای مشکلاتی می باشد و شما باید حد اقل سه مورد از اشکالات منطقی استدلال ها پیدا کنید و آن ها را به طور کامل بررسی کرده و در موردشان بحث کنید.

رایتینگ آزمون (GMAT) 3 مرتبه تصحیح می شود که مرحله اول توسط هوش مصنوعی است و متن از نظر املا و علایم نگارش و دستور زبان توسط کامپیوتر تصحیح می شود. مصحح دوم متن را از نظر ارتباط منطقی و استدلالی و ارتباط جملات و پاراگراف ها بررسی کرده و نمره می دهد. مصحح آخر جهت اطمینان بار دیگر متن را تصحیح کرده و نمره را تایید نهایی می کند.

مدت زمان هر یک از این دو بخش 30 دقیقه می باشد.

 

وربال ریزنینگ Verbal Reasoning

بخش وربال دانش زبان انگلیسی و مهارت های استدلالی و منطقی آزمون دهندگان را مورد سنجش قرار می دهد و دارای سوالات لغت چهار گزینه ای نسبتا مشکل می باشد که در برخی از آن ها بیش از یک گزینه صحیح وجود دارد. دسته دیگر سوالات لغت به صورت جای خالی 2 یا 3 تایی هستند و در صورتی که به همه ی جاهای خالی پاسخ صحیح دهید  نمره سوال دریافت می گردد. همچنین در سوالاتی که 2 یا 3 گزینه صحیح دارند، باید تمام گزینه های صحیح را انتخاب کنید تا نمره سوال را دریافت کنید. در غیر این صورت هیچ نمره ای نمی گیرید.

در بخش بعدی چندین متن 1 یا 2 پاراگرافی (کوتاه) و چند متن بلند در حوزه موضوعات علمی، ادبی، فلسفی و هنری در اختیار داوطلبان قرار می گیرد که باید به سوالات 4 گزینه ای در مورد آن ها پاسخ دهند.

قسمت آخر بخش وربال، سوالات منطقی می باشد. سوالات این بخش نیز چهار گزینه ای هستند و آزمونگران باید با استدلال منطقی گزینه ی صحیح را انتخاب کنند. این بخش معمولا کلمات دشوار ندارد و صرفا جهت سنجش مهارت های تحلیلی و منطقی افراد می باشد. اگر کلمه پیچیده خاصی در این سوالات باشد معنای آن در انتهای سوال ذکر می شود.

هر بخش شامل 41 سوال می باشد که آزمونگران 75 دقیقه برای پاسخگویی به هر قسمت زمان دارند.  

توجه مهم: پاسخ اشتباه به سوالات در آزمون جیمت GMAT امتیاز منفی دارد.

 

ریاضی یا کوانتیتیو کامپریسن Quantitative Comparison

این بخش شامل سوالات در حوزه ریاضیات است که چندان دشوار نیستند و با کمی تمرین و دانش عمومی در زمینه ریاضی نمره مورد نیاز کسب می شود. سوالات این بخش مقایسه ای هستند و آزمون دهندگان باید گزینه صحیح را انتخاب کنند. برای گرفتن نمره بالا در این بخش، علاوه بر دانش ریاضی و آشنایی با سوالات آزمون، باید دانش زبان انگلیسی خود را در حوزه ریاضیات تقویت کنید تا متوجه متن سوالات بشوید. سوال های بخش ریاضی اصولا مربوط به  Data Sufficiency  و Problem Solving هستند و شیوه اندیشه و استدلال متقاضی را ارزیابی می کنند. برخی از این سوالات دارای نکاتی هستند که نیازمند تمرین و مطالعه می باشند.

ریاضی آزمون GMAT دارای سه بخش می  باشدکه هر بخش شامل 37 سوال و 75 دقیقه زمان پاسخگویی برای هر بخش است.

 

تفاوت آزمون GMAT و GRE

یکی از سوالات پرتکرار متقاضیان آزمون های جیمت و جی آر ای تفاوت این دو آزمون با یکدیگر می باشد. آزمون های GRE و GMAT دارای کاربردی یکسانی هستند و از نظر محتوا و سطح بسیار شبیه یکدیگرند و اینکه شما کدامیک را ترجیح می دهید، بیشتر بستگی به امکانات مالی شما دارد. مهم ترین تفاوت های دو آزمون GRE و GMAT عبارتند از:

  • امکان برگزاری آزمون GRE در ایران درحالی که آزمون GMAT در ایران برگزار نمی شود.
  • سیستم نمره دهی دو آزمون
  • موسسه برگزار کننده آزمون ها
  • قوانین و یک سری مسائل جانبی

 

نحوه ثبت نام آزمون GMAT

آزمون GMAT در ایران برگزار نمی شود و متقاضیان جهت شرکت در این آزمون باید به کشور های همسایه از جمله امارات، قطر، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکیه سفر کنند.

برای ثبت نام آزمون GMAT باید از طریق سایت www.mba.com  اقدام کنید.

در مرحله اول باید در سایت فوق یک پروفایل کاربری ایجاد کنید و اطلاعات شخصی خود مانند نام، نام خانوادگی، آدرس و ... را وارد کنید.

 

فرآیند  ثبت نام آزمون GMAT :

1- ورود به سایت  

2- ورود به بخش Register for the GMAT  

3- یافتن مرکز یا مراکز مورد نظر برای آزمون GMAT

4-چک کردن در دسترس بودن تاریخ مورد نظر شما ، بعد از انتخاب زمان مورد نظر روی دکمه Select exam appointment کلیک کرده و به صفحه بعد بروید.

5-دریافت برنامه GMATprep 

6-تایید و فاکتور ، در صورتی که از voucher استفاده میکنید یا کد تخفیف دارید در پایین این صفحه وارد کنید و اگر میخواهید از credit card استفاده کنید به صفحه بعد بروید.

7-پرداخت از طریق credit card  

8-تایید نهایی :در این مرحله به شما اطلاعات نحوه پرداخت، تاریخ ثبت نام و ... نمایش داده خواهد شد و در صورتی که تایید کنید، هزینه آزمون کسر شده و ثبت نام شما نهایی می گردد.

 

هزینه آزمون جی مت (GMAT)

هزینه آزمون (GMAT) با توجه به کشوری که در آن آزمون می دهید متفاوت می باشد و در کشورهای آسیایی حدود ۲۵۰ دلار آمریکا، در اروپا حدود ۲۲۵ یورو ، در آمریکای شمالی ۲۷۵ دلار و استرالیا ۲۵۰ دلار می باشد. برای اطلاع از هزینه دقیق و مراکز برگزاری در کشورهای مختلف می توانید به سایت اصلی آزمون (GMAT)، به نشانی www.mba.com مراجعه کنید. در صورتی که به هر دلیلی آزمون خود را کنسل کنید تنها 80 دلار آن برگشت داده می شود و اگر داوطلب در کمتر از هفت روز قبل از آزمون، اقدام به لغو کردن آن نماید هیچ پولی برگشت داده نخواهد شد. همچنین اگر بخواهید تاریخ آزمون خود را تغییر (Reschedule) دهید، باید 100 دلار بپردازید. برای گزارش نمره خود به بیش از 4 دانشکاه، به ازای هر گزارش نمره باید 35 دلار بپردازید. توجه کنید که 4 دانشگاه رایگان را باید پیش از آزمون انتخاب کنید و چنانچه فراموش کنید، پس از آزمون هیچ گزارش رایگانی برایتان درنظر گرفته نخواهد شد.

 

منابع آزمون GMAT

آزمون جی مت یک آزمون دشوار است و موفقیت و کسب نمره بالا در آن نیازمند دانش زبان بالا، دانش ریاضی، مهارت های تحلیلی و استدلالی قوی و مهارت در نگارش است. بنابراین جهت موفقیت در این آزمون، تقویت پایه زبان تا سطح پیشرفته امر ضروریست و پس از آن مطالعه و تمرینات مداوم تخصصی برای آزمون GMAT. پس از تسلط کافی به زبان انگلیسی توسط منابع عمومی، کلاس ها و .. می توانید به مطالعه منابع اختصاصی آزمون GMAT بپردازید. در ادامه بهترین و کاربردی ترین منابع برای موفقیت در آزمون GMAT را مشاهده می کنید:

 

Official Guide for GMAT Review

طبق وب سایت MBA، 25 درصد محتوای این کتاب جدید است و توسط طراحان آزمون تالیف شده است و مطالعه آن به کسب نمره بالا کمک خواهد کرد.  

 

GMAT Focus

هزینه این نرم افزار حدود ۲۹ دلار می باشد و به شما امکان شرکت در آزمون های آزمایشی دقیقا به سبک آزمون اصلی را می دهد. پس اآزمون نیز پاسخ سوالات در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

 

Kaplan GMAT Premier 2015

کاپلان یک انتشارات بسیار مشهور در زمینه کتاب های آموزشی می باشد. کتاب  GMAT Crackingشامل شش آزمون جامع و کامل می باشد که نقاط ضعف و قوت داوطلبان را پوشش می دهد و کمک بزرگی به ارتقا دانش و کسب نمره بالا در آزمون GMAT می کند.

 

کتاب Master The GMAT:

این کتاب دارای 720 صفحه می باشد که در 5 بخش و 14 فصل بخش بندی شده است. حجم نسخه الکترونیکی این کتاب 2.79  مگابایت می باشد.

 

نمونه سوالات آزمون GMAT  

کتاب های بسیاری به زبان فارسی وجود دارند که شامل نمونه سوالات آزمون GMAT  هستند و مناسب برای تمرین هرچه بیشتر و آمادگی داوطلبان می باشد. تست زنی و استفاده از نمونه سوالات، موجب بکار گیری دانسته ها و افزایش سرعت و آشنایی بهتر و بیشتر با آزمون می شود. علاوه بر برنامه های شبیه ساز آزمون، می توانید از منابع فارسی زیر برای آشنایی با سوالات آزمون GMAT استفاده کنید:

  • استعداد و آمادگی تحصیلی Gmat اثر امیر عرفانیان از نگاه دانش
  • کتاب gmat استعداد و آمادگی تحصیلی پوران پژوهش اثر مریم اکبرزاده
  • مرجع کامل GMAT استعداد و آمادگی تحصیلی
  • کتاب بانک تست GMAT

 

دانشگاه هایی که آزمون (GMAT) نمی خواهند

آزمون جی مت یک آزمون دشوار و پر هزینه است و در ایران برگزار نمی شود بناراین شرکت در آن برای دانشجویان ایرانی چندان به صرفه نیست. خبر خوش در این خصوص این است که دانشگاه هایی در سراسر جهان هستند که برای پذیرش در رشته های مدیریت و بازرگانی به آزمون (GMAT) نیاز ندارند. لیست این دانشگاه ها را در ادامه می بینید:

 

Northeastern University – D’Amore-McKim School of Business

 

George Washington University – GW School of Business

 

F.W. Olin Graduate School of Business at Babson College

 

University of New South Wales (UNSW) – Australian Graduate School of Management (AGSM)

 

University of Illinois at Urbana-Champaign – Gies College of Business

 

University of Nebraska – Lincoln

 

Durham University Business School

 

University of Massachusetts Amherst – Isenberg School of Management

 

Kelley School of Business, Indiana University Bloomington

 

Warwick Business School (WBS), University of Warwick

 

راهنمای جامع آزمون جی آر ای (GRE)

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic