لوگو انگلیش کلینیک
تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال

تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال

03/02/08 13 دقیقه برای مطالعه 3386

اگر قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارید، قطعا می دانید که دانستن زبان انگلیسی از ملزومات است و شما موظف به ارائه مدرک زبان به سفارت کشور مربوطه هستید. حال اگر مقصد شما یک کشور انگلیسی زبان باشد، باید مدرک آیلتس داشته باشید آن هم با نمره خوب! ولی این که دقیقا چه نمره ای داشته باشید، به هدف شما و قوانین کشور مقصدتان مربوط است. آزمون آیلتس بر خلاف آزمون تافل که فقط مختص مهاجرت تحصیلی می باشد، دارای دو نوع جنرال و آکادمیک است که نوع آکادمیک آن برای اهداف تحصیلی و گرفتن پذیرش از دانشگاه کاربرد دارد و نوع جنرال آن مختص مهاجرت کاری و هر نوع از مهاجرت به جز تحصیلی است. آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک دارای تفاوت هایی هستند که آن ها را برای هدفی خاص متمایز می کند. ما در این مقاله قصد داریم تا تفاوت های آیلتس جنرال و آکادمیک را بررسی کنیم و نکات مفید مرتبط با آن ها را شرح دهیم.  

 

آیلتس آکادمیک و جنرال برای چه کسانی مناسب اند؟

این سوال یک از پرتکرارترین سوالات زبان آموزان است که باید آیلتس جنرال بدهیم یا آکادمیک؟ پاسخ این سوال بستگی به هدف شما برای مهاجرت دارد. اگر قصدتان ادامه تحصیل است و می خواهید از دانشگاه های خارجی پذیرش بگیرید، باید در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنید که محتوای آن بیشتر علمی و دانشگاهی است و اگر قصد مهاجرت برای زندگی، مهاجرت کاری و ... دارید باید در آزمون آیلتس جنرال یا عمومی شرکت کنید. برای مهاجرت به کشورهای اروپایی مانند استالیا و اسپانیا حدود نمره ای که نیاز دارید 5 تا 6 است و برای کشورهایی مثل آلمان، کانادا، آمریکا، استرالیا، نروژ هلند و ... نمره ای بین 6 تا 8 نیاز دارید که با توجه به نوع مهاجرت شما تعیین می شود.  

همانطور که می دانید آزمون آیلتس از 4 بخش ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ تشکیل شده است که 3 بخش ریدینگ، لیسنینگ و رایتینگ در یک روز برگزار می شوند و بخش اسپیکینگ در روزی جداگانه. آزمون آیلتس جنرال و  آکادمیک در بخش اسپیکینگ و لیسنینگ کاملا یکسان هستند و تفاوت ها فقط در بخش های رایتینگ هستند. محتوای این دو بخش متفاوت طوری تعیین شده اند که توانایی شما را برای هدف مورد نظر می سنجند: در آیلتس آکادمیک محتوای آزمون بیشتر دانشگاهی و علمی است که توانایی شما را برای نوشتن و فهم متون آکادمیک در محیط های علمی و دانشگاهی محک می زند در در آزمون جنرال محتوا طوری تعیین شده که مهارت زبان شما را برای حضور در محل کار و زندگی روزانه می سنجد.

 

تفاوت ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال

در هر دو آزمون جنرال و آکادمیک بخش ریدینگ شامل 40 سوال می باشد و شما 60 دقیقه فرصت دارید تا به سوالات پاسخ دهید. ریدینگ هر دو آزمون دارای 30 سوال است که در یک دفترچه به همراه سوالات در اختیار آزمون دهندگان قرار می گیرد. بخش ریدینگ در مجموع حدود 2000 تا 2700 کلمه است. در بخش اول ریدینگ آیلتس جنرال شما 2 یا 3 متن کوتاه خواهید داشت، بخش دوم نیز شامل 2 متن کوتاه و بخش سوم دارای تنها یک متن بلند است که موضوعات آن ها بیشتر در مورد مسائل اجتماعی برگرفته از رسانه، روزنامه و مجلات و ... می باشند. محتوای این متون طوری انتخاب شده که توانایی شما را در فهم متون عمومی مورد بررسی قرار دهد. ریدینگ آیلتس جنرال به مراتب ساده تر از ریدینگ آزمون آکادمیک می باشد ولی این بدین معنا نیست که نیاز به مطالعه و تمرین ندارید!  

در ریدینگ آیلتس آکادمیک شما سه متن بلند تحلیلی، توصیفی و علمی خواهید داشت که نسبتا دشوار هستند. این متون برگرفته از مجلات علمی، کتاب ها، مقالات عمومی و ... می باشند. توجه کنید که متن ها خیلی تخصصی نیستند و برای پاسخگویی به سوالات آن نیاز به دانشی غیر از زبان انگلیسی ندارید. محتوای این متون طوری در نظر گرفته شده اند که میزان توانایی آزمون دهندگان را در فهم و تحلیل متون علمی، مقالات و کتب درسی مورد سنجش قرار دهند. برای کسب نمره بالا در این بخش به طور کلی دو رویکرد وجود دارد که بسته به عادات شما می تواند متفاوت باشد: روش اول: خواندن سریع کل متن برای تسلط کلی به محتوا و سپس پاسخ دادن به سوالات.

 در این روش شما با خواندن هر سوال محدوده ی پاسخ را در متن می یابید و همان قسمت را به دقت مطالعه می کنید. روش دوم: خواندن هر پاراگراف به دقت و پاسخگویی به سوالات همان پاراگراف. توجه کنید که این روش ها صرفا پیشنهاد های ما با توجه به تجربه زبان آموزان است، پس اگر از روش خاصی برای پاسخگویی به سوالات ریدینگ استفاده می کنید و موفق بوده اید، روشتان را تغییر ندهید. در کل متون ریدینگ آکادمیک کمی سخت تر هستند و نیاز به تمرین و زمان بیشتری جهت تسلط دارند.

 

آنچه که ریدینگ هر دونوع آزمون را چالش برانگیز می کند، موضوع تنظیم وقت و مدیریت زمان است. بنابراین با تمرینات منظم سعی کنید مهارت مدیریت زمان را در خواندن متن و پاسخگویی به سوالات تقویت کنید. بارم بندی سوالات در دو آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک متفاوت می باشد:

 

در آیلتس جنرال بارم بندی به این صورت است که  ۱۵ پاسخ صحیح  نمره 4  می گیرد.۴، 23 سوال صحیح نمره 5، ۳۰ سوال صحیح نمره 6 و ۳۴ سوال صحیح نمره ۷ را خواهد گرفت.

 

در آیلتس آکادمیک ، ۱۵ سوال صحیح  5 نمره دارد، ۲۳ سوال صحیح ۶ نمره،۳۰ سوال صحیح ۷نمره و ۳۵ سوال صحیح 8 نمره خواهد داشت.

 

همانطور که مشاهده می کنید چون ماهیت آزمون آکادمیک دشوارتر است با پاسخ دادن سوالات صحیح کمتری نمره بالاتری نسبت به آزمون جنرال دریافت خواهید کرد. از طرف دیگر، در آزمون جنرال باید سوالات زیادتری را درست پاسخ دهید تا نمره بالا بگیرید بنابراین هنگام پاسخگویی باید دقت کافی را داشته باشید تا علی رغم سادگی نسبی متون، دچار خطا نشوید.

 

تفاوت رایتینگ آیلتس آکادمیک و جنرال

رایتینگ برای بسیاری از زبان آموزان بخشی چالش برانگیز است که علت اصلی آن کمبود وقت می باشد. شاید اگر شما 1 ساعت وقت داشته باشید برای نوشتن یک رایتینگ 250 کلمه ای، بتوانید متنی خوب و قوی بنویسید اما در 30 دقیقه ماجرا جور دیگریست! براین نوشتن رایتینگ هر آزمون معیارها و سبک ویژه خود را دارد که باید بتوانید در 30 دقیقه با رعایت تمامی نکات و قوانین یک متن خوب حدود 250 کلمه ای بنویسید تا نمره بالایی کسب کنید.

 رایتینگ آزمون های آیلتس جنرال و آکادمیک همانطور که گفتیم با هم تفاوت عمده ای دارند و بسته به هدف هر نوع آزمون، از شما انتظارات ویژه ای می رود. در رایتینگ آیلتس آکادمیک شما باید توانایی خود در نگارش متون علمی و فهم و تحلیل نمودارها را اثبات کنید و در آزمون آیلتس جنرال شما باید مهارت و توانایی خود در نگارش نامه و ... را نشان دهید. در هر دو نوع آزمون جنرال و آکادمیک شما دو تسک task یعنی دو رایتینگ خواهید داشت. 

 

رایتینگ آیلتس آکادمیک

در تسک 1 رایتینگ آیلتس آکادمیک باید اطلاعات ارائه شده در یک نمودار را در حداقل ۱۵۰ کلمه شرح دهید و در Task 2   رایتینگ آکادمیک هم باید در مورد موضوعی که برای شما تعیین شده، یک انشای حداقل ۲۵۰ کلمه ای بنویسید.  

در رایتینگ Task 1 آزمون آیلتس آکادمیک  شما باید اطلاعاتی را که در چند نمودار، عکس و جدول مشاهده می کنید در حداقل ۱۵۰ کلمه شرح دهید. این جداول و نمودارها انواع مختلفی دارند که توانایی شمارا در تفسیر اطلاعات علمی و آمادگی برای نوشتن مقالات علمی می سنجد و بنابراین در آیلتس جنرال خبری از این نوع رایتینگ نیست!

رایتینگ Task 2 آیلتس آکادمیک یک انشاء یا Essay است. شما باید در مورد یک موضوع داده شده نظر بدهید یا دو طرف یک موضوع را تحلیل کنید و دلایل موافق ها و مخالف ها را بررسی کنید. البته محدودیت این رایتینگ ۲۵۰ کلمه است و نوشته شما باید بیشتر از ۲۵۰ کلمه باشد.

در رایتینگTask 2  آزمون آیلتس جنرال هم همانطور که گفتیم موضوعاتی به شما ارائه می گردد که باید با توجه به نوع آن ها یک انشای حد اقل 250 کلمه ای بنویسید. انواع سوالات تسک 2 رایتینگ آیلتس جنرال به شرح زیر هستند:

• سوال های Opinion

• سوال های Discussion

• Advantages/Disadvantages

• سوال های Double-question

 

رایتینگ آیلتس جنرال

ولی رایتینگ تسک 1 آیلتس جنرال در واقع نوشتن نامه است. به شما به صورت بولت پوینت چندین اطلاعات را می دهند و شما باید در 20 دقیقه یک نامه 150 کلمه ای شامل اطلاعات خواسته شده بنویسید این نامه می تواند اداری، دوستانه و ... باشد. با مطالعه منابع مختلف و آشنایی با انواع نامه ها و بخش های مختلف آن ها می توانید به راحتی در این تسک نمره خوب بگیرید.  

در رایتینگ تسک 2 آزمون آیلتس جنرال مانند آیلتس آکادمیک باید در باره موضوعی انشا بنویسید ولی تفاوت دامنه¬ی موضوعات است که در دو آزمون تفاوت دارد. در آیلتس جنرال، موضوعات حول محور مسائل اجتماعی، محیط زیست، والدین، اشتغال و ... می چرخند. برای این بخش باید حدود 250 کلمه در 30 دقیقه بنوسید.  

 

آیلتس جنرال سخت تره یا آکادمیک؟

در حالت کلی نظر زبان آموزان این است که آزمون آکادمیک مشکل تر از جنرال است ولی توجه کنید که سختی و دشواری آن ها تعیین نمی کند که شما کدام آزمون را بدهید! با توجه به هدفی که تعیین کردید، چه سخت چه آسان باید آزمون آیلتس مربوطه را بدهید. مثلا اگر قصد گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارجی را دارید، حتما باید آیلتس آکادمیک بدهید، هرچند که آزمون جنرال ساده تر است ولی دانشگاه فقط از شما آیلتس آکادمیک قبول می کند. در نهایت با مطالعه دقیق منابع و آشنایی کامل با فرمت و سوال آزمون ها و همچنین داشتن یک راهنما و برنامه ریز دقیق، گرفتن نمره خوب در آیلتس غیر ممکن نخواهد بود.

 

تبدیل آیلتس آکادمیک به جنرال

همان گونه که پیش از این به شما گفتیم هدف از شرکت در آزمون آیلتس متفاوت است. کسانی که به قصد مهاجرت و سرمایه گذاری در آزمون آیلتس شرکت می کنند نیاز به آیلتس جنرال دارند و اگر شما قصد دارید برای ادامه تحصیل آزمون آیلتس و شرکت کنید باید نسخه آکادمیک را انتخاب کنید. حالا تصور کنید در اواسط فرآیند مهاجرت قصد دارید به جای اینکه برای سرمایه گذاری به یک کشور انگلیسی زبان مهاجرت کنید تغییر روش داده و از طریق آکادمیک اقدام به مهاجرت میکنید. اولین قدم برای این کار دریافت مدرک آیلتس آکادمیک می باشد حالا برای شما سوال پیش می آید کسی که مدرک آیلتس جنرال در دست دارد چگونه می تواند آن را به مدرک آکادمیک تبدیل کند. برخلاف تصور بسیاری که فکر می‌کنم با یک درخواست می‌شود که آیلتس جنرال را به آکادمیک تبدیل کرد باید به شما بگوییم به منظور انجام این مهم شما هیچ کاری جز شرکت مجدد در آزمون آیلتس نمی توانید انجام بدهید. برگزار کنندگان آزمون آیلتس به صراحت بیان می کند شما اگر یک نسخه از آزمون را قبول شوید به معنای قبول شدن در نسخه دیگر نمی باشد. از این رو پیش از اینکه در آزمون شرکت کنید اهداف خود را مشخص کرده و بر اساس آن نسخه مد نظر را انتخاب کنید

 

آیلتس آکادمیک یا جنرال برای کانادا؟

کشور مقصد تعیین نمی کند که شما باید آزمون آیلتس جنرال دهید یا آکادمیک، بلکه هدف شما تعیین می کند! اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا دارید و می خواهید پذیرش تحصیلی بگیرید، باید آزمون آیلتس جنرال دهید و نمره آن با توجه به مقطع تحصیلی ای که میخواهید، و دانشگاه مقصد شما متفاوت است. دانشگاه های برتر کانادا برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد نمره آیلتس آکادمیک حدود 5/6 تا 7 از شما می خواهند.  اگر هدف شما مهاجرت کاری، سرمایه گذاری، اکسپرس اینتری و ... به کانادا می باشد، باید در آزمون آیلتس جنرال شرکت کنید. نمره مناسب در آزمون جنرال برای کانادا حدود 7 می باشد اگرچه بسته به نوع مهاجرت این نمره متفاوت خواهد بود.

 

آیلتس آکادمیک بهتر است یا جنرال؟

جالب است بندانید که این سوال پر تکرار اساسا اشتباه است و هیچ برتری ای میان دو آزمون نیست و هر دو از درجه اعتبار یکسانی برخوردارند و فقط اهداف آن ها متفاوت می باشد. همانطور که گفتیم برتری تعیین نمی کند که در کدامیک از آزمون ها شرکت کنید. چنین تصوری که اگر مثلا در آزمون آکادمیک شرکت کنید می توانید مدرکتان را برای طیف وسیعی از اهداف استفاده کنید استباه است و در نهایت باید با توجه به قصدتان، خود را برای آزمون مورد نظر آماده کنید.

 

 

دوره آیلتس آکادمیک کلینیک زبان رفیعی

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic