لوگو انگلیش کلینیک
معرفی بهترین منابع برای آزمون تافل (toefl ibt)

معرفی بهترین منابع برای آزمون تافل (toefl ibt)

03/01/09 13 دقیقه برای مطالعه 5092

اگر قصد تحصیل در دانشگاه های خارجی را دارید یکی از مدارک ضروری که باید جهت گرفتن پذیرش به دانشگاه ارائه دهید، مدرک زبان بین المللی است. آزمون های مختلفی وجود ندارد که مورد قبول دانشگاه های خارج از کشور هستند، ولی مطمئن ترین و معتبر ترین آن ها که در ایران نیز برگزار می شوند آزمون های تافل TOEFL  و IELTS آیلتس هستند. در واقع اگر مدرک یکی از این دو آزمون را داشته باشید، برای تمامی دانشگاه های جهان مورد قبول هستند.  

 

همانطور که می دانید یکی از قسمت های چالش برانگیز آمادگی برای هر آزمونی یافتن منابع معتبر می باشد که مطمئن باشید با مطالعه آن ها قطعا نتیجه مطلوب را کسب خواهید کرد. آزمون تافل نیز از جمله آزمون های نسبتا دشوار است که برای کسب نمره مطلوب در آن باید منابع مناسب را مطالعه و به طور مداوم تمرین کنید. برای آشنایی با منابع و نحوه مطالعه ابتدا باید ساختار آزمون و قسمت های مختلف آن را بشناسید. ما در این مقاله قصد داریم که ساختار آزمون تافل را بررسی و بهترین منابع برای مطالعه این آزمون را معرفی کنیم.

 

آزمون تافل (TOEFL) چیست؟

آزمون تافل یک آزمون اینترنتی است (البته نوع کاغذی هم دارد که قدیمیست و در ایران برگزار نمی شود) که تمام 4 بخش آن : ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ در یک روز برگزار می شود و حدودا چهار ساعت طول می کشد. میان بخش های ریدینگ و لیسنینگ با رایتینگ و اسپیکینگ یک استراحت چند دقیقه ای خواهید داشت و تمام آزمون کامپیوتری خواهد بود. در ادامه بخش های مختلف آزمون را بررسی می کنیم:

 

بخش اول آزمون تافل: ریدینگ Reading

ریدینگ آزمون (TOEFL) تافل به سنجش مهارت آزمون دهندگان در مباحثی همچون سریع خواندن، آشنایی با گرامر (به صورت غیر مستقیم)، درک متن، دایره لغات زبان انگلیسی و … می پردازد. در این قسمت شما 3 یا 4 متن آکادمیک (در مورد موضوعات علمی) خواهید داشت که هر کدام 12 سوال دارند. در مواردی که شما 4 متن در این قسمت داشته باشید ریدینگ شما به اصطلاح لانگ است و یکی از متون در نمره دهی در نظر گرفته نمی شود ولی مشخص نیست کدام. در بخش ریدینگ آزمون تافل، حدود 18 دقیقه برای خواندن هر متن و پاسخگویی به سوالاتش وقت دارید. سوالات بخش ریدینگ شامل درک متن، سوال مستقیم لغت، سوال جاگذاری (یک جمله را باید در مکان صحیح در متن جاگذاری کنید)، سوال سامری یا خلاصه متن می باشد. توجه کنید که تمام سوالات 4 گزینه ای هستند.

 

بخش دوم: لیسنینگ Listening

بخش لیسنینگ در آزمون تافل (TOEFL) شامل 2 و یا 3 بخش می باشد. هر بخش شامل 1 مکالمه و 2 لکچر می باشد. مکالمه معمولا بین دو دانشجو و یا دانشجو و استاد و لکچرها نیز سخنرانی های استاد در کلاس دانشگاه می باشند که همواره شامل موضوعات علمی مانند علوم محیط زیست، فیزیک، ادبیات، هنر، معماری، زیست شناسی، موسیقی، ستاره شناسی، شیمی، تاریخ، باستان شناسی، زمین شناسی، روانشناسی، جامعه شناسی و … است. توجه کنید که این متون اگرچه علمی هستند، ولی برای پاسخ به سوالات نیازی به دانش تخصصی  ندارید و با دقت گوش کردن به فایل های صوتی جهت پاسخگویی کافی است.

یک نکته مهم دیگر این است که لیسنینگ در واقع Backbone یا ستون فقرات آزمون تافل می باشد. یعنی چه؟ یعنی به جز ریدینگ، برای پاسخگویی به سوالات تمامی بخش ها نیاز به تسلط در لیسنینگ دارید زیرا در بخش اسپیکینگ و رایتینگ هم لکچرها و مکالماتی خواهید داشت که باید با توجه به آن ها سوالات را پاسخ دهید. بنابراین اگر در این بخش ضعف دارید حتما آن را تقویت کنید.

پس از پایان لیسنینگ 10 دقیقه استراحت خواهید داشت و بعد اسپیکینگ و رایتینگ شروع می شود.

 

بخش سوم: اسپیکینگ Speaking

بخش اسپیکینگ در فرمت جدید آزمون تافل (TOEFL) 4 سوال دارد. نحوه پاسخگویی به سوال اسپیکینگ به این صورت است که آزمون دهندگان سوالات، لکچرها و مکالمات را می شنوند و سپس برای هر سوال حدود 10 الی 15 ثانیه فرصت فکر کردن و آمادگی پاسخ را خواهند داشت. پس از آن پاسخ خود را ضبط می کنند که نهایتا برای مصححان ارسال می شود.

 

سوال اول اسپیکینگ شامل یک موضوع متفرقه در مباحث اجتماعی و یا شخصی است که شما 15 ثانیه فرصت فکر کردن و 45 ثانیه فرصت پاسخگویی به سوال را خواهید داشت. برای موفقیت در این سوال بهترین راه جمع آوری موضوعات سال های گذشته و تمرین کردن است. بهتر است روزانه 4-5 موضوع را تمرین کرده و صدای خود را ضبط کنید و با گوش دادن ایرادات خود را بگیرید و مجددا تمرین کنید. با این شیوه در مدت زمان کوتاهی پیشرفت می کنید و روان حرف می زنید.

 

سوال دوم اسپیکینگ آزمون تافل شامل یک بیانیه کوتاه (متن) در حدود 5 خط است که معمولا در مورد تغییرات در دانشگاه و کتابخانه و … می باشد و شما 45 ثانیه فرصت دارید که متن را بخوانید و پس از آن متن حذف می شود. بلافاصله پس از متن یک مکالمه بین 2 دانشجو برای شما پخش می شود که مرتبط با متن می باشد و معمولا یکی از دانشجو ها با محتوای متن موافق یا مخالف است و یک یا چند دلیل برای آن بیان می کند. شما 60 ثانیه باید در مورد متن و آنچه شنیده اید صحبت کنید.

 

سوال سوم اسپیکینگ آزمون تافل شامل یک متن کوتاه می باشد که معمولا تعریف یک عبارت علمی است و پس از آن استاد دانشگاه موضوع را با استفاده از مثال در یک لکچر حدود 3 دقیقه ای شرح می دهد. شما 60  ثانیه فرصت خواهید داشت که فایل صوتی و متن را خلاصه کنید.

در سوال چهارم اسپیکینگ تافل، یک فایل صوتی 3-4 دقیقه ای برایتان پخش می شود که در آن استاد دانشگاه در مورد یکی از موضوعات علمی در زمینه زیست شناسی، فیزیک، ادبیات، هنر، معماری، موسیقی، علوم محیط زیست، ستاره شناسی، شیمی، تاریخ، باستان شناسی، زمین شناسی، روانشناسی، جامعه شناسی و … صحبت می کند و شما باید در 45 ثانیه لچکر را خلاصه کنند.

 

بخش چهارم: رایتینگ Writing

آخرین بخش آزمون تافل، رایتینگ است که 2 Task  تسک دارد. که هر تسک 15 نمره و جمعا 30 نمره دارد.

 

در تسک یک رایتینگ آزمون تافل (TOEFL) شما یک متن علمی خواهید داشت که شامل بیان یک فرضیه و 3 دلیل برای رد کردن یا پذیرفتن فرضیه می باشد و شما 3 دقیقه فرصت دارید تا متن را مطالعه کنید. پس از آن متن حذف شده و یک فایل صوتی مرتبط با متن برایتان پخش می شود که حدود 3 دقیقه است و در آن استاد دانشگاه به رد کردن یا پذیرفتن دلایل موجود در متن می پردازد. معمولا استاد دلایل را رد می کند و چرایی آن را توضیح می دهد.

 

برای پاسخگویی به این تسک شما 20 دقیقه فرصت خواهید داشت تا متن و آنچه را که شنیده اید خلاصه کرده و یک انشای 200 تا 250 کلمه ای بنویسید. متن پس از اتمام فایل صوتی  تمام مدت بر روی صفحه باقی می ماند. توجه کنید که هرگز نباید جملات و کلمات متن را عینن در رایتینگ خود بکار ببرید و باید از کلمات و عبارات هم معنی برای نوشتن رایتینگ استفاده کرده و به اصطلاح paraphrase  کنید.

تسک دوم رایتینگ تافل نیز به این صورت است که یک موضوع در مورد مسائل روز، اجتماعی، خانوادگی و ... خواهید داشت که باید نظر موافق یا مخالف خود و دلایلتان را در حدود 350 یا 400 کلمه بنویسید. برای این بخش 30 دقیقه زمان دارید.

 

منابع آزمون تافل

یکی از مهم ترین دغدغه شرکت کنندگان در آزمون های بین المللی، یافتن منابع معتبر و مفید برای گرفتن نمره بالا می باشد. همانطور که می دانید امروزه منابع الکترونیکی و کتاب ها و اپلیکیشن های متنوعی برای آمادگی در آزمون تافل وجود دارند که همین امر معمولا باعث سردرگمی بسیاری از زبان آموزان در انتخاب منبع مناسب می شود.

اولین و مهم ترین عامل برای انتخاب منبع سطح زبان شما است. برای شرکت در آزمون تافل و کسب نمره بالا، قبل از هر چیز باید سطح زبان بالایی داشته باشید یا اگر متوسط و مبتدی هستید با مطالعه منابع مناسب و تمرین،سطح زبانتان را ارتقا دهید و سپس با استفاده از کتب و منابع تخصصی آزمون تافل به تمرین و یادگیری تکنیک ها بپردازید تا در نهایت بتوانید نمره بالایی در این آزمون کسب کنید.

 

اگر سطح دانش زبان شما مبتدی یا متوسط است مطالعه کتاب های تمرینی تافل چندان پیشنهاد نمی شود زیرا دشواری این منابع و تمرینات موجب خستگی و نا امیدی شما می گردد. پس برای شروع بهتر است از کتاب های ساده تر و پایه ای شروع کنید و وقتی به حد مناسبی از دانش زبان رسیدید، مطالعه ی منابع اختصاصی تافل را شروع کنید.  

جالب است بدانید که آزمون تافل سوال مستقیم گرامر ندارد. ولی آموختن گرامر برای این آزمون جهت ارتقا سطح دانش زبان و استفاده از آن در مهارت های رایتینگ و اسپیکینگ و تا حدی در درک متون و لیسنینگ امری ضروری و پایه ای می باشد. بنابراین ما قصد داریم که بهترین کتاب های آموزش گرامر زبان انگلیسی برای تافل را به شما معرفی کنیم:  

 

Grammar In Use English  

این کتاب یکی از کاربردی ترین و پرفروش ترین کتاب های گرامر است که ساختار آن و نحوه تمرینات و بیان قوانین موجب شده تا زبان آموزان دیگر از مطالعه ی کسل کننده گرامر خسته و نا امید نشوند و به راحتی به صورت خود آموز تمامی قوانین گرامری را بیاموزند. این کتاب دارای سه سطح مبتدی و متوسط و پیشرفته است که شما با توجه به نیاز خود سطح مورد نظر را تهیه کرده و به مطالع آن می پردازید. زبان این کتاب بسیار صریح و ساده است و هر درس در یک صفحه توضیح داده شده و صفحه مقابل آن تمرینات هر درس است. اگر قصد تقویت دانش زبان خود را دارید حتما این کتاب را تهیه کنید چون در کنار یادگیری گرامر از مطالعه ی این کتاب لذت هم خواهید برد.

 

English Grammar Azar

کتاب بتی آذر یکی از کتب مشهور و همچنین مرجع در زمینه آموزش گرامر است که در آن تمامی قوانین گرامر و نکات مربوط به آن مو به مو توضیح داده شده و شامل تمرینات بسیاری است. همچنین در کنار آموزش گرامر، مطالعه این کتاب به تقویت مهارت های مکالمه و لیسنینگ شما نیز کمک می کند. پس اگر برای آزمون تافل وقت کافی دارید، مطالعه کتاب گرامر بتی آذر را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

Oxford English Grammar Course

آموزش گرامر انگلیسی در این کتاب بر پایه ی تمرینات متعدد در غالب امور روزمره می باشد و بیان این کتاب بسیار ساده و صریح و قابل فهم می باشد و مناسب استفاده خود آموز است. یادگیری این کتاب نیاز به مطالعه دائم و منظم دارد تا نتیجه بخش باشد بنابرین اگر فرصت و حوصله ی کافی برای مطالعه دارید سراغ آن بروید. کتاب Oxford English Grammar Course نیز دارای سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته می باشد که با توجه به دانش زبان خود باید سطح مناسب را انتخاب کنید. مهمترین ویژگی این کتاب آموزش گرامر به شیوه کاربردی می باشد یعنی هر درسی را که می آموزید، می توانید بلافاصله آن را در مکالمات روزمره و ... استفاده نمایید.

 

Longman student Grammar of spoken and written English

این کتاب نیز برای آزمون تافل به شدت پیشنهاد می شود زیرا گرامر را جهت استفاده در گفتار و نوشتار به شیوه ای کاربردی آموزش می دهد و بنابراین مطالعه این کتاب به تقویت مهارت های اسپیکینگ و رایتینگ شما کمک بسیاری می کند. پیشنهاد ما این است که هر بار که ساختاری را در این کتاب یاد می گیرید سعی کنید در تمرینات رایتینگ و اسپیکینگ خود به کار ببرید.

 

همچنین در کنار مطالعه گرامر، یادگیری لغت کمک زیادی به ارتقا دانش زبان جهت آمادگی در آزمون تافل می کند. برای شروع اگر سطح زبان شما چندان بالا نیست بهترین منبع برای افزایش دایره لغات انگلیسی کتاب ۵۰۴ واژه ضروری زبان انگلیسی می باشد که هم به صورت PDF و هم به صورت کتاب چاپی و اپلیکیشن و ... موجود است.

پس از ارتقا دانش زبان خود، نوبت به تمرین و آمادگی اختصاصی برای آزمون تافل می رسد. منابعی که در ادامه ذکر می شوند مناسب افرادی با سطح زبان متوسط رو به بالا می باشد.

 

معرفی کتاب لغت برای تافل

یادگیری لغت یکی از پایه ترین مراحل آمادگی برای آزمون تافل است. بهترین کتاب های لغت برای آزمون تافل عبارتند از :

400 Must-Have Words for the TOEFL

Essential words for the TOEFL

Vocabulary for TOEFL IBT

English Vocabulary In use (Advanced)

English Collocation In use (Advanced)

English Phrasal Verb In use (Advanced)

توجه کنید که مطالعه لغت نیازمند برنامه منظم می باشد و بهتر است روزانه مطالعه شود. بنابراین استفاده از جعبه لایتنر و یا اپلیکیشن های مشابه شدیدا توصیه می شود.

 

معرفی منبع برای رایتینگ تافل

یکی از دشوارترین قسمت های آزمون تافل، رایتینگ یا انشا است. اگرچه نوشتن متن آکادمیک انگلیسی در زمان کوتاه کمی دشوار می باشد، ولی گرفتن نمره بالا در این بخش با تکرار و تمرین زیاد امکان پذیر است. اگرچه که بهترین روش برای تقویت رایتینگ تافل تمرین موضوعات آزمون های قبلی است، کتبی در بازار موجودند که با آموزش تکنیک های کاربردی موجب تقویت مهارت نوشتاری شما می شوند. بهترین کتاب های رایتینگ تافل عبارتند از:

 

Essential words for the TOEFL

Winning TOEFL Essays the Right Way: Real Essay Examples from Real Full-Scoring TOEFL Students

Speaking and Writing Strategies for the TOEFL IBT

 

بهترین منبع برای آزمون تافل

اگر قصد شرکت در آزمون تافل را دارید، TPO یکی از بهترین منابع تمرین و آمادگی برای آزمون تافل است! TPO در واقع بیش از 50 آزمون شبیه سازی شده¬ی تافل است که انجام آن ها به شدت به تقویت مهارت ها و دانش شما به صورت اختصاصی برای آزمون تافل کمک می کند. هر آزمون شامل  4 مهارت ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ است که انتهای آزمون برای دو بخش اول پاسخ نامه نیز ارائه می شود. زمانی که سطح زبان شما به حد مناسبی رسید، می توانید حل کردن TPO را شروع کنید و بهتر است روزانه یا یک روز در میان یک TPO بزنید و حتما پس از آن به رفع اشکال بپردازید. همچنین استفاده از این نرم افزار جهت تعیین سطح برای تافل نیز پیشنهاد می شود. یعنی اگر از سطح زبان خود مطمئن نیستید، و یا نمی دانید که می خواهید در آزمون تافل شرکت کنید یا آیلتس، می توانید یک آزمون TPO را برای نمونه بزنید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

برای مطالعه کاربردی تر، پس از هر TPO لغات نا آشنای لیسنینگ و ریدینگ را در یک دفترچه جمع آوری کنید و معنای آن ها را در دیکشنری انگلیسی به انگلیسی بیابید و به طور روزانه مطالعه کنید. همچنین فایل های لیسنینگ را بارها و بارها گوش کنید و سعی کنید از آن ها نت برداری کنید. با استفاده از این شیوه، پس از مدتی تسلط شما به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند و آماده آزمون تافل می شوید.

 

ثبت نام آزمون تافل

ثبت نام آزمون به صورت اینترنتی و از طریق سایت https://www.ets.org/toefl می باشد. ابتدا شما باید در سایت ETS ثبت نام کنید. برای ثبت نام دقت کنید که حتما باید مشخصات و اطلاعات شخصی خود را صحیح و مطابق اطلاعات پاسپورت وارد کنید زیرا اگر مشخصات شما با کارت شناساییتان مغایرت داشته باشد، نمی توانید در آزمون شرکت کنید و یا آزمون شما تصحیح نخواهد شد.  

پس از ثبت نام در سایت و دریافت شناسه کاربری و رمز عبور، وارد قسمت انتخاب مرکز یا سنتر و تاریخ و ساعت امتحان خواهید شد و  پس از انتخاب مرکز و تاریخ مورد نظر خود، وارد قسمت پرداخت هزینه خواهید شد. همانطور که می دانید، با توجه به محدودیت های کشور ایران برای پرداخت های خارجی، برای پرداخت هزینه آزمون تافل سه راه دارید: خرید ووچر و یا پرداخت توسط فردی ساکن خارج از ایران یا ثبت نام از طریق سایت های پرداخت بین المللی.  

 

ووچر تافل چیست و چگونه تهیه می شود؟

ووچر تافل در واقع یک کد است که شما با پرداخت هزینه به ریال به سایت های مربوطه از جمله سایت سنجش، آن را تهیه کرده و در قسمت پرداخت سایت ETS کد را وارد می کنید. ووچر را می توانید از سایت هایی که پرداخت های بین المللی انجام می دهند و یا مراکز برگزاری آزمون ها تهیه کنید. همچنین می توانید ثبت نام آزمون را به طور کلی به سایت های پرداخت بین المللی واگذار کنید، به این صورت که هزینه آزمون (محاسبه شده با قیمت دلار روز) را پرداخت می کنید و  کارشناسان موسسه مورد نظر شما با استفاده از اطلاعات کاربری شما در سایت ETS عملیات ثبت نام شما را انجام خواهند داد.

 

مراکز برگزار کننده آزمون تافل در ایران

آزمون تافل به صورت اینترنتی و کامپیوتری می باشد و خوشبختانه در ایران برگزار می شود.  آزمون دهندگان باید هنگام ثبت مرکز مورد نظر خود برای آزمون را انتخاب نمایند. توجه کنید که هرچه زودتر برای ثبت نام آزمون اقدام کنید بهتر است زیرا ظرفیت سنترهای خوب سریع تکمیل می شود. بهترین و مهمترین مراکز برگزار کننده آزمون تافل در ایران عبارتند از:

 

اسامی مراکز اطلاعات

سازمان سنجش آموزش کشور ( تهران ) این مرکز را با کد NOET هنگام ثبت نام اینترنتی تافل می توانید پیدا کنید .

تلفن بخش تافل و جی آر ای سازمان سنجش: 88922242-9821  

تهران ، خیابان کریم خان زند ، بین خیابان‌های استاد نجات‌اللهی و سپهبد قرنی ، پلاك 218 ، طبقه‌همكف ، واحد TOEFL

موسسه آزمون های بین المللی زبان نگار موسسه زبان نگار ( تهران ) مرکز رسمی برگزاری آزمون در ایران( TOEFL iBT – STN15490A )  

ظرفیت پذیرش: 24نفر .

آدرس: کارگرشمالی- نرسیده به بلوار- نبش کوچه عبدی نژاد – ساختمان زبان نگار

تلفن : 02143942

 

مجتمع آموزشی امیربهادر ( تهران ) این مرکز مجهز به 5 سایت آزمون استاندارد ، با ظرفیت پذیرش 100 نفر در هر نوبت آزمون می باشد .

نرسیده به میدان ولیعصر ، قبل از وزارت بازرگانی ، بن بست صدف ، ساختمان امیر بهادر

تلفن : 33 - 88919021

 

موسسه فرهنگی علامه سخن ( تهران ) مرکز رسمی برگزاری آزمون  در ایران ( TOEFL iBT - STN12010A )

Administrator: Ms.Wilson  

ظرفیت پذیرش ۲۰ نفر می باشد .

ولی عصر ، بالاتر از میدان ونک ، خیابان نگار ، پلاک 35

تلفن : 88880686-88794506

 

مجتمع فنی تهران سعادت آباد بالاتر از میدان كاج بلوار بهزاد شمالی نبش باغستان یكم پلاك 44

تلفن : 22090001

 

مرکز زبان ایران خیابان انقلاب ، خیابان وصال شیرازی ، پلاك 31

 

دانشگاه اصفهان

دانشگاه اصفهان ، میدان آزادی ، خیابان دانشگاه ، درب شمالی دانشگاه ، ساختمان اداره كل آموزش  

دانشگاه صنعتی اصفهان

طبقه همکف ساختمان کتابخانه مرکزی ، آزمایشگاه زبان

 

دانشگاه شیراز

میدان ارم پردیس دانشگاه شیراز( معروف به خوابگاه ) کتابخانه ی میرزای شیرازی  

 

دانشگاه آمل

ایران ، مازندران ، آمل ، كیلومتر 5 جاده هراز

تلفن: 1- 2122720 (121) 98 +

 

دانشگاه ارومیه

وب سایت   https://www.urmia.ac.ir  

 

دانشگاه تبریز

تبریز ، بلوار ۲۹ بهمن ، خ امام خمینی ، دانشگاه تبریز  

مرکز گسترش انفورماتیک استان زنجان  زنجان، چهار راه سعدی ، جنب بانک مسکن

 

سیستم نمره دهی آمون تافل اینترنتی

آزمون تافل در مجموع 120 نمره دارد و هر بخش دارای 30 نمره می باشد. برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارجی باید نمره ای در حدود 85 تا 95 را کسب کنید. البته این مساله خیلی بستگی به دانشگاه، مقطع و رشته ی مورد نظر شما دارد و ممکن است بسیاری از دانشگاه ها در سراسر جهان نمره بالا یا پایین تری از این بازه بخواهند. به طور کلی رشته های حقوق، مدیریت، روانشناسی، پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و همچنین رشته های آموزش و پرورش و پرستاری به نمرات بالاتری در حدود 100-105 نیاز دارند. برای ورود به کالج ها و یا مقطع کارشناسی، معمولا حدود به نمره ای 79 تا 85 نیاز دارید. ولی در کل برای اطلاع دقیق از نمره زبان مورد نیاز خود باید سایت دانشگاه مربوطه را بررسی کنید.

اعتبار آزمون تافل 2 سال می باشد که اگر کسی موفق به کسب نمره بیش از 115 شوند، مدرک آن ها دائمی خواهد بود.

 

قیمت آزمون تافل (TOEFL)

هزینه آزمون تافل در ایران 245 دلار آمریکا است و 60 دلار هزینه جا به جا کردن زبان آزمون می باشد. متقاضیان اگر به هر دلیلی آزمون خود را لغو کنند، تنها 50% از هزینه آزمون بازگردانده خواهد شد.

 

راهنمای گرامر آزمون تافل (TOEFL)

چگونه برای آزمون تافل آماده شویم؟

تکنیک های بهبود رایتینگ تافل (TOEFL)

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic