لوگو انگلیش کلینیک
آزمون MSRT یا MCHE چیست؟

آزمون MSRT یا MCHE چیست؟

03/01/10 13 دقیقه برای مطالعه 2013

برای تحصیل در مقطع دکترا، در هر کشوری، چه ایران و چه کشورهای خارجی، تسلط به زبان انگلیسی یک پیش نیاز ضروری می باشد. دانشجویان دکترا برای ادامه تحصیل باید قادر به فهم کتاب های علمی و مقالات انگلیسی و نوشتن متون و مقالات علمی به زبان انگلیسی باشند. بنابراین جهت ورود به مقطع دکترا در دانشگاه های ایران، داشتن مدرک زبان الزامی می باشد.

 متقاضیان دوره های دکترا در ایران باید نمره بالا در آزمون های بین المللی تافل یا آیلتس داشته باشند و یا در آزمون های زبان داخلی که توسط وزارت علوم و سازمان سنجش برگزار می شود نمرات بالا کسب کرده باشند. آزمون MCHE که نام جدید آن MSRT می باشد، یکی از آزمون های مورد قبول دانشگاه های ایران می باشد که توسط وزارت علوم برگزار می گردد. این آزمون تا 2 سال و فقط داخل ایران اعتبار دارد. بسیاری آزمون MSRT را مشابه تافل کاغذی (بدون مکالمه) می دانند. ما در این مقاله قصد داریم تا بخش های مختلف آزمون MSRT را بررسی کنیم و نحوه مطالعه و منابع مناسب آزمون را نیز معرفی کنیم.  

 

بخش های مختلف آزمون MSRT

این آزمون شامل مهارت‌ شنیداری (Listening Comprehension)، گرامر یا دستور زبان (Structure and Written Expression) و درک متن (Reading Comprehension) زبان انگلیسی می‌ باشد. هدف این آزمون سنجش سطح دانش زبان انگلیسی دانشجویان برای ورود به مقطع دکترا می باشد. سطح آزمون MSRT تا حدودی نزدیک به آزمون تافل می باشد. این آزمون شامل ۱۰۰ سؤال است که آزمونگران 75 دقیقه فرصت پاسخگویی به آن ها را خواهند داشت. شرط قبولی در آزمون MSRT کسب حداقل نیمی از نمره کل آزمون می باشد. آزمون از 110 نمره می باشد و اکثر دانشگاه ها نمره ای در حدود 65 تا 75 را از متقاضیان می خواهند.

آزمون MSRT در ایران هر 35 روز یک بار و تقریبا 10 بار در سال برگزار می شود.

در ادامه به بررسی هر بخش آزمون MSRT می پردازیم.

 

بخش شنیداری (Listening)

بخش لیسنینگ آزمون MSRT شامل چند مکالمه بین افراد با لهجه آمریکایی می باشد که در مجموع آزمونگران باید به 30 سوال در مورد مکالمات پاسخ دهند. فرصت پاسخگویی به سوالات این بخش 15 دقیقه می باشد و تمامی سوالات به صورت چهار گزینه ای هستند. توجه کنید که آزمون MSRT نمره منفی ندارد.

برای تقویت مهارت شنیداری خود جهت کسب نمره بالا در آزمون MSRT، بهتر است روزانه به پادکست های علمی گوش کنید و سعی کنید با چندین بار گوش دادن هر پادکست، کلمات ناآشنای آن را استخراج کنید و معنای آن ها را در دیکشنری جستجو کنید. همچنین، به دلیل شباهت این آزمون به تافل، می توانید از نمونه فایل های صوتی آزمون تافل برای تمرین و آمادگی در آزمون MSRT استفاده کنید.

 

بخش گرامر یا دستور زبان آزمون MSRT

این بخش شامل ۳۰ سوال است. سوالات این قسمت به دو دسته تقسیم می شوند: دستۀ اول شامل 15 سوال جای خالی می باشد به این صورت که جملاتی در اختیارتان قرار می گیرند که دارای جاهای خالی هستند و شما باید آن ها را با کلمات مناسب از نظر دستوری پر کنید. دسته دوم، شامل 15 سوال می باشد که هر کدام دارای خطا هستند و شما باید خطای موجود را پیدا کنید. مدت زمان پاسخگویی به این سؤالات مجموعا ۲۰ دقیقه می باشد. سؤالات گرامر MSRT معمولا از مباحث کتاب  لانگمن مطرح می شوند.

برای پاسخگویی به این سوالات دانش عمومی گرامر کفایت می کند و شما می توانید برای تقویت مهارت های دستور زبان خود از کتاب های مطرح در این زمینه استفاده کنید. بهترین کتاب های  گرامر برای ارتقا سطح دانش و کسب نمره بالا در آزمون MSRT عبارتند از:

Grammar In Use English  

English Grammar Azar

Oxford English Grammar Course

Longman student Grammar of spoken and written English

 

بخش درک متن و واژگان آزمون MSRT

این بخش شامل ۴ متن با مضامین آکادمیک و دانشگاهی می باشد که در مجموع باید به 40 سوال در مورد آن ها پاسخ دهید.. مدت زمان پاسخگویی به این سؤالات این بخش ۴۰ دقیقه می باشد. برای تقویت ریدینگ راه های مختلفی وجود دارد و بداهتا دایره لغات گسترده پله اول درک متون انگلیسی می باشد. بنابراین برای اینکه در این بخش نمره بالا بگیرید، قبل از هرچیز باید دایره لغات انگلیسی خود را افزایش دهید. برای این امر، مطالعه کتاب های لغت عمومی و کتاب های مختص آزمون تافل مناسب می باشد. در ادامه لیست این کتاب ها را مشاهده می کنید:

English Vocabulary in Use

کتاب 504 واژه ضروری زبان انگلیسی  

کتاب 1100 واژه بارونز

مجموعه کتاب لغت Oxford word skill  

400 Must-Have Words for the TOEFL

Essential words for the TOEFL

Vocabulary for TOEFL IBT

 

برای تقویت ریدینگ و مهارت درک متون انگلیسی، می توانید روزانه مقالات علمی یا عمومی و مجلات انگلیسی را مطالعه کنید و لغات و جملات مهم آن را به خاطر بسپرید. همچنین تمرین از طریق ریدینگ های آزمون های TPO که برای آزمون تافل طراحی شده اند، بسیار سودمند خواهد بود. برای دانلود TPO کافیسیت همین کلمه را در گوگل جستجو کنید. همچنین می توانید از قسمت لیسنینگ TPO برای تقویت مهارت شنیداری آزمون MSRT استفاده کنید ولی توجه کنید سطح این آزمون از تافل پایین تر می باشد  و اگر مطالعه منابع تافل برایتان کمی دشوار بود اصلا جای نگرانی نیست.

 

نحوه ثبت نام آزمون MSRT

ثبت نام در آزمون MSRT به صورت اینترنتی می باشد. متقاضیان می بایست از طریق سامانه برگزاری این آزمون به نشانی PORTAL.SAORG.IR اقدام به ثبت نام نمایند.  

 

هزینه آزمون MSRT

هزینه آزمون MSRT 60 هزار تومان می باشد که باید به صورت اینترنتی هنگام ثبت نام پرداخت شود.

 

نکات مهم در مورد آزمون MSRT

آزمون زبان MSRT چند بار در سال برگزار می شود؟

آزمون در سال ۱۰ بار برگزار می شود و شرکت در آزمون محدودیتی ندارد و در صورتی که در یک دوره نمره مورد نظرتان را کسب نکردید، می توانید در دوره های بعدی ثبت نام کنید ولی توجه داشته باشید که داوطلبانی که نمرات بالاتر از ۷۵ کسب می کنند تا یک سال نمی توانند در آزمون شرکت نمایند زیرا حداکثر نمره ای که دانشجویان برای ورود به مقطع دکترا نیاز دارند، 70 می باشد و اگر فردی نمره 75 کسب کند، نمره مورد نیاز برای ورود به تمامی دانشگاه های کشور را دارد و لذا دیگر نمی تواند در آزمون MSRT شرکت کند.

 

کارنامه آزمون MSRT چقدر پس از آزمون قابل دسترس است؟

نمرات آزمون حدود 4 روز پس از آزمون قابل دسترس می باشد. داوطلبان می توانند جهت دریافت کارنامه به سایت آزمون مراجعه کنند و در حساب کاربری خود، وارد بخش مشاهده کارنامه شوند و آن را جهت ارائه به مراکز آموزش عالی پرینت نمایند.

 

کارت آزمون MSRT  

***توجه داشته باشید که سه روز پیش از آزمون باید کارت را از طریق حساب کاربری خود پرینت بگیرید. 

 

نحوه انصراف از آزمون MSRT  

انصراف از آزمون MSRT و باز پرداخت هزینه ثبت نام امکان پذیر نمی باشد.

 

نمره منفی در آزمون MSRT

آزمون نمره منفی ندارد. اما اگر به یک سوال، بیش از یک پاسخ دهید، هیچ نمره ‌ای برای آن سوال لحاظ نمی گردد.

 

هزینه ثبت‌نام آزمون زبان MSRT  

این هزینه هر سال متفاوت است و درحال حاضر برای هر بار شرکت در آزمون MSRT ۶۰ هزار تومان از داوطلبان دریافت می شود  

 

وسایل مجاز در جلسه آزمون MSRT  

• اصل کارت ملی  

• کارت ورود به آزمون

• دو عدد مداد مشکی نرم

• خودکار

• پاک کن و تراش

** همراه داشتن هر گونه لوازم صوتی، تلفن همراه، کیف، جزوه و کتاب به جلسه آزمون ممنوع است و تخلف محسوب می شود.

 

زمان برگزاری آزمون MSRT

این آزمون در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می شود. نوبت صبح ساعت 9 و نوبت بعد از ظهر ساعت 15 می باشد. توجه کنید که باید 45 دقیقه قبل از آزمون در مرکز حاضر شوید.

 

جریمه تخلف در آزمون MSRT

تخلف در آزمون MSRT موجب محرومیت از آزمون به مدت 2 تا 7 سال می شود. زمان تعلیق و ممنوعیت از شرکت در آزمون به نوع تخلف بستگی دارد. چنانچه با جعل مدارک فرد دیگری در جلسه آزمون حاضر شود، علاوه بر 7 سال محرومیت از آزمون و اطلاع به دانشگاه مقصد، مطابق قانون قضایی با فرد متخلف برخورد خواهد شد.

 

تغییر تاریخ آزمون MSRT

تا ۱۵ روز قبل از روز برگزاری آزمون می توانید جهت تغییر تاریخ آزمون اقدام کنید. برای این کار به پروفایل خود در سایت آزمون مراجعه کرده و در قسمت ارسال و دریافت پیام، درخواست تغییر تاریخ آزمون را ارسال نمایید.  

 

منابع آزمون MSRT

همانطور که اشاره کردیم، برای موفقیت در آزمون MSRT می توانید منابع آزمون تافل را مطالعه کنید.

 

منابع تقویت لغت آزمون MSRT

400 Must-Have Words for the TOEFL

Essential words for the TOEFL

Vocabulary for TOEFL IBT

English Vocabulary In use (Advanced)

English Collocation In use (Advanced)

English Phrasal Verb In use (Advanced)

 

منابع تقویت ریدینگ آزمون MSRT

برای تقویت ریدینگ پس مطالعه کتاب های لغتی که معرفی شد می توانید کتاب Longman Preparation Course for the TOEFL iBT را مطالعه کنید. همچنین استفاده از ریدینگ های TPO نیز برای تقویت ریدینگ عالیست ولی سطح آن ها از آزمون MSRT بالاتر است.

 

منابع گرامری آزمون MSRT

کتاب Grammar In Use English  

کتاب Grammar in Use  بهترین کتاب جهت یادگیری گرامر زبان انگلیسی به صورت خود آموز است.  مطالعه این کتاب اصلا کسل کننده و دشوار نیست و اگر در هر سطحی از زبان هستید، می توانید با استفاده از کتاب Grammar in Use به آسان ترین شیوه گرامر زبان انگلیسی را یاد بگیرید. کتاب Grammar in use دارای سه سطح مبتدی یا Beginner، متوسط یا Intermediate و پیشرفته یا Advanced می باشد. شما می توانید با توجه به سطح زبان خود کتاب مناسبی را تهیه کرده و  یادگیری گرامر انگلیسی را با روشی ساده و لذت بخش شروع کنید. کتاب Grammar in use دارای بخش های متعددی است که هر بخش شامل یک صفحه درس و یک صفحه تمرین است و به این صورت روشی بسیار مفید و کاربردی جهت یادگیری گرامر انگلیسی را ارائه می دهد. گرامر در این کتاب به زبانی بسیار ساده مطرح شده و تمامی نکات پیرامون هر درس گرامر بررسی شده است.

 

English Grammar Azar

کتاب گرامر بتی آذر یکی از مشهورترین کتاب های آموزشی گرامر است. از جمله ویژگی های این کتاب درگیر کردن مهارت گفتاری و شنیداری در آموزش گرامر است که از این جهت بسیار مناسب افرادیست که قصد شرکت در آزمون تافل را دارند زیرا با مطالعه این کتاب علاوه بر تقویت گرامر، مهارت لیسنینگ و اسپینینگ نیز تقویت می شود. نسخه چاپی کتاب گرامی بتی آذر همراه با یک DVD شامل تمرینات شنیداری می باشد.  

 

Oxford English Grammar Course

کتاب Oxford English Grammar Course دارای سه سطح مبتی، متوسط و پیشرفته است و مهمترین ویژگی آن آموزش گرامر به شیوه کاربردی می باشد.

 

Oxford Practice Grammar

این کتاب دارای تمرینات سطح بندی شده جهت ارزیابی میزان دانش و یادگیری شما می باشد که با حل کردن این تمرینات متوجه تغییر وضعیت زبان خود می شوید. از این کتاب نیز می توانید برای آمادگی در آزمون MSRT استفاده کنید.

 

سطح این آزمون از آزمون های بین المللی تافل و آیلتس ساده تر است و برخلاف آن ها بخش مکالمه ندارد و با مطالعه منابع و برنامه ریزی منظم، قطعا خواهید توانست نمره مورد نظر خود برای ورود به دوره های دکترا را در این آزمون کسب کنید.  

 

آزمون تولیمو (TOLIMO) چیست؟

همه چیز درمورد آزمون دولینگو (Duolingo)

راهنمای جامع آزمون (PTE) پی تی ای

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic