لوگو انگلیش کلینیک
آیا یادگیری همزمان دو زبان امکان پذیر است؟

آیا یادگیری همزمان دو زبان امکان پذیر است؟

03/02/18 13 دقیقه برای مطالعه 5547

یادگیری زبان دوم برای بزرگسالان امری بسیار چالش برانگیز تلقی می شود افراد باید منابع کافی ، نظم و تعهدی خاصی داشته و در کنار این ها روزانه حداقل به مدت 45 دقیقه تمرین مستمر داشته باشد تا به سطح مورد نظر خود برسند. همین موارد دلایلی هستند که زبان آموزان تلاش می کنند موضوع یادگیری زبان دوم را پیچیده تر نکرده و تنها بر روی یادگیری یک زبان تمرکز کنند. آیا یادگیری زبان دوم واقعا ممکن است؟ آیا شما به عنوان یک بزرگسال واقعا قادر هستید دو زبان را به صورت همزمان یاد بگیرید؟ اصلا این کار ارزش زمان گذاشتن را دارد؟ 

 

آیا یادگیری دو زبان به صورت همزمان ممکن است؟ 

اگر بخواهیم پاسخ این پرسش را به صورت خلاصه و مفید بگوییم بله انجام این کار ممکن است ولی این کار به چندین عامل مختلف بستگی دارد. اولین مسئله ی مهم در این موضوع ساختارهای مغزی و بیولوژیکی افراد است ، بدون شک مغز پیچیده ترین سیستمی است که تا به امروز انسان با آن مواجه شده است. انسان قادر است به صورت همزمان چندین کار مشابه را انجام دهد یادگیری زبان نیز به همین صورت است ، دقیقا به همین دلیل است که در مدارس و مراکز آموزش عالی دروس مختلف را در برنامه های آموزشی خود قرار می دهند. 

عاملی دومی که در یادگیری دو زبان به صورت هم زمان نقش اساسی را بازی می کند ، شرایط یادگیری افراد است. بدون شک افرادی که در کشورهای دو زبانه زندگی می کنند قادر هستند هر دو زبان را به صورت همزمان و با دشواری کمتری نسبت به دیگر افراد یاد بگیرند. 

عامل سومی که نقش بسزایی در یادگیری دو زبان دارد ، اساتید شما هستند. همانطور که بسیاری از شما می دانید اساتید نقش بسزایی را در یادگیری زبان دوم بازی می کنند این مسئله هنگامی مهم تر می شود که شما قصد داشته باشید دو زبان را به صورت همزمان آموزش ببینید. اگر شما این فرایند را با اساتیدی پشت سر بگذارید که قادر هستند شباهت ها و تفاوت های هر دو زبان را به شما بازگو کنند و در اصل به شما کمک کنند بین این دو زبان ارتباط برقرار کنید موفقیت شما دو چندان خواهد شد. 

 

چالش های یادگیری دو زبان به صورت همزمان 

اینکه ذهن شما قابلیت یادگیری دو زبان را دارد دلیل نمی شود شما این کار را انجام دهید. یادگیری یک زبان جدید، فعالیتی زمان بر است که اگر قصد دارید بر آن زبان مسلط شوید باید به صورت پی در پی و مستمر روزانه فعالیت کنید. از سوی دیگر یادگیری دو زبان سبب می شود گاهی اوقات نکات گرامری و ساختاری دو زبان هم پوشانی کرده و سبب شود شما هیچ یک از آن ها را به صورت کامل یاد نگیرید. براساس تحقیق های صورت گرفته اگر قصد دارید یک زبان را به صورت کامل مسلط شوید بهتر است تنها بر روی همان زبان تمرکز کرده و به شاخه ای دیگر نپرید. 

علاوه بر این زبان تنها جوانب آکادمیک را شامل نمی شود بله درست است که ما باید ساختارهای گرامری و لغوی زبان را با استفاده از روش های سنتی آموزش ببینیم ولی یادگیری یک زبان جدید جوانب عاطفی را نیز در بر دارد. در آزمایش های صورت گرفته بر روی زبان آموزان دستگاه ام ار ای نشان داده است که در هنگام یادگیری زبان جدید چهار بخش مختلف ذهن درگیر می شود. اهمیت این زمانی آشکار می شود که بدانید در فرایند حل معادلات ریاضی تنها یک یا بخش اصلی مغز درگیر می شود. در اصل همین درگیری های ذهنی است که سبب میشود آموزش زبان انعطاف پذیری مغز را افزایش دهد و کمک کند شما موارد جدید را بهتر آموزش ببینید ، ولی اگر شما به صورت همزمان دو زبان را یاد بگیرید این قابلیت انعطاف پذیری به دلیل فشار بیش از حد از بین رفته و آهسته آهسته فرسودگی مغز افزایش می یابد. درست است که مغز از نظر ساختاری بسیار پیچیده و قدرتمند است ولی دلیل نمی شود شما بیش از حد بر روی آن فشار آورده و سبب شوید کارکرد اصلی آن مختل شود. 

 

اهمیت انگیزه در یادگیری زبان جدید 

از آنجایی که یادگیری دو زبان به صورت همزمان می تواند فشار بیش از حدی را بر روی مغز بیاورد بسیاری از متخصصین یادگیری زبان انجام آن را یک فرایند بیهوده تلقی می کنند. این دست از زبان شناسان بر این باور هستند که فشار استرس بیش از حد سبب می شود شما نه تنها دو زبان را یاد نگیرید بلکه یادگیری یکی از آن ها نیز مختل شود. 

بر اساس تحقیقی که در دانشگاه برکلی صورت گرفت تنها کسانی که موفق بوده اند دو زبان را به صورت هم زمان یاد بگیرند افرادی که انگیزه های درونی و بیرونی قوی داشته اند. اگر تنها دلیل شما برای یادگیری دو زبان چند زبانه شدن است بهتر است این کار را اصلا آغاز نکنید. ولی همین تحقیق نشان داد آن دست از زبان آموزانی که با اهدافی بلند و کوتاه مدت یادگیری چند زبان به صورت همزمان را پیگیری کرده اند نتایج به مراتب بهتری را کسب کرده اند. محققین بر این باور هستند انگیزه در فرایند یادگیری چند زبان به صورت خنثی کننده ی استرس عمل کرده و سبب می شود شما بازدهی خوبی را از خود داشته باشید. 

 

ده ترفند برای یادگیری دو زبان به صورت هم زمان

 

مهارت های مدیریت زمان را به خوبی تمرین کنید 

اختصاص زمان کافی برای هر یک از زبان هایی که در حال یادگیری هستید اصلی ترین مسئله ای که می تواند کمک کند شما دو زبان را به صورت همزمان یاد بگیرید. این مسئله به مهارت شما در مدیریت زمان و برنامه ریزی درست مربوط می شود. اگر شما قصد دارید یک هدف غیر ممکن را به سرانجام برسانید باید برنامه ریزی دقیقی را برای آن کار داشته باشید. پیشنهاد می شود برای هر یک از زبان ها شما زمان خاصی را تعیین کرده و به صورت روزانه تمرین های مخصوص آن را انجام دهید. 

 

دو زبانی را انتخاب کنید که نسبت به هم بسیار متفاوت هستند 

شاید بسیاری از افراد به شما پیشنهاد کنند اگر قصد یادگیری دو زبان را به صورت همزمان دارید بهتر است دو زبان مشابه را انتخاب کنید ولی این کار بسیار اشتباه است. اگر شما به عنوان مثال ، دو زبان مشابه مانند زبان انگلیسی و زبان اسپانیایی را در حال آموزش هم زمان هستید ، اشتباه گرفتن ساختارها، گرامر و لغات مشابه امری غیر قابل اجتناب است. ولی اگر زبان آلمانی و چینی را به صورت هم زمان آموزش می بینید از آنجایی که هیچ شباهتی به یک دیگر ندارند امکان اینکه آن ها را با هم اشتباه بگیرید نیز وجود ندارد. 

 

اگر دو زبان را در یک زمان می خواهید یاد بگیرید یکی از آنها دشوار و دیگری بسیاری ساده باشد 

یکی از اشتباهاتی که زبان آموزان در طی این فرایند انجام می دهند ، یادگیری دو زبان هم سطح به صورت هم زمان است. اگر می خواهید این فرایند دشوار را به سر انجام برسانید بهتر است بین این دو زبان تعادلی را ایجاد کنید. به عنوان مثال اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید ولی دوست دارید دو زبان جدید را نیز به صورت همزمان یاد بگیرید بهتر است بر روی یک زبان مشابه به زبان انگلیسی (که برای شما آسان تر است) و زبانی کاملا متفاوت نسبت به آن تمرکز کنید. 

 

برای تمرین هر دو زبان زمان مشخصی را در طی روز اختصاص دهید 

اصلی ترین دلیل موفقیت در یادگیری هر زبانی تمرین است، اگر می خواهید فرایند دشوار یادگیری دو زبان را آغاز کنید ابتدا مطمئن شوید زمان کافی برای یادگیری هر دو را دارید سپس این کار را شروع کنید. 

 

یادگیری زبان را با تفریح همراه کنید 

هر چقدر برای یادگیری یک زبان انگیزه داشته باشید اگر این یادگیری با تفریح و لذت همراه نشود عملکرد برعکسی را به همراه خواهد داشت. همیشه تلاش کنید کارهایی که برای شما جذاب هستند را در فرایند یادگیری زبان جدید دخیل کنید. اگر به مطالعه ی کتاب علاقه مند هستید حتما کتاب های زبان مقصد را مطالعه کنید. اگر فیلم مشاهده می کنید آن را با زیرنویس زبان مقصد همراه کنید. 

 

از منابع با کیفیت برای یادگیری استفاده کنید 

همانطور که در مقالات پیشین به شما گفته شد ابزار یادگیری زبان جدید همیشه باید با کیفیت و کارآمد باشند. این مسئله در فرایند یادگیری دو زبان به صورت همزمان فوق العاده اهمیت دارد. از آنجایی که بسیاری از زبان آموزان به دلیل رایگان نبودن از منابع مفید استفاده نمی کنند نتیجه ای که کسب می کنند نیز نتیجه ی دلخواه آن ها نیست. 

 

تا می توانید صحبت کنید

فارغ از اینکه چه زبان هایی را می خواهید یاد بگیرید یک نکته را دقت کنید، مادامی که به زبان مقصد صحبت نکنید یادگیری زبان جدید برای شما میسر نخواهد شد. اگر در حال یادگیری دو زبان هستید حتما به صورت مکرر به هر دو زبان صحبت کنید. 

 

 اهداف قابل اندازه گیری مشخصی را برای هر زبان مشخص کنید 

اگر اهدافی را مشخص کرده اید که دست یابی به آن غیر ممکن است بهتر است مجدد برای خود دفتری برداشته و اهداف جدید را مشخص کنید. یادگیری زبان با آرزو و خیال عملی نیست شما به اهدافی نیاز دارید که بتوانید بر اساس زمان بندی مشخص آن ها دستیابی به آن ها را اندازه گیری کنید. 

 

بر روی کیفیت یادگیری زبان جدید تمرکز کنید نه کمیت آن 

در فرایند یادگیری دو زبان یکی از مهم ترین نکاتی که به آن باید دقت کنید کیفیت ساختارها و گرامرهایی است که در حال یادگیری هستید. اگر تنها با ساختار آشنا می شوید و نمی توانید آن ها را به کار ببرید بنابراین یادگیری زبان جدید برای شما تنها یک کار بیهوده است. پیش از اینکه موضوع جدیدی را شروع کنید از یادگرفتن موضوع قبلی اطمینان حاصل کنید سپس به موضوع جدید مراجعه کنید. 

 

سازگار باشید 

مانند تمامی فعالیت ها یادگیری دو زبان نیز همیشه بر وفق مراد شما عمل نمی کند پیش روی شما مشکلات متعددی وجود دارند تلاش کنید با انعطاف پذیری دقیق این مشکلات را کنار گذاشته و بتوانید پیچ و خم مسیر را طی کنید.

 

نتیجه گیری- یادگیری دو زبان به صورت هم زمان عملی ولی بسیاری دشوار است 

هنگامی که فرایند یادگیری دو زبان جدید را با ترفندهای بالا آغاز می کنید شانس موفقیت شما تا حد زیادی افزایش می یابد. یادگیری موفق دو زبان به صورت هم زمان واقعا توانایی های ذهنی شما را تا حد زیادی افزایش می دهد و نه تنها یادگیری زبان ها و دانش های جدید را برای شما ممکن می کند بلکه از بیماری های مغزی زیادی نیز جلوگیری می کند. جابجایی ذهن از یک زبان به زبان دیگر سبب می شود مسیرهای نورونی فرسوده نشده و مغز در آینده عملکرد خوبی داشته باشد. 

تمامی حسن های یادگیری دو زبان به صورت همزمان را اگر در یک کفه ی ترازو گذاشته و دشواری های آن را نیز سوی دیگر قرار دهیم مشاهده خواهید کرد که این فرایند مناسب هر فرد نیست و تنها کسانی که پشت کار قوی ای دارند می توانند از پس آن بر بیایند. ابتدا به توانایی خود تمرکز کنید سپس این مسیر را آغاز کنید. 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic