لوگو انگلیش کلینیک
برنامه ریزی روزانه برای مطالعه زبان

برنامه ریزی روزانه برای مطالعه زبان

03/01/09 13 دقیقه برای مطالعه 15607

انگلیسی زبان علم، کامپیوتر، دیپلماسی و جهانگردی است و دانستن آن شانس شما را برای یافتن شغل مناسب در یک شرکت چند ملیتی در ایران یا یافتن شغل در خارج از کشور افزایش می دهد. این زبان همچنین زبان ارتباطات بین المللی، رسانه ها و اینترنت می باشد و بنابراین یادگیری زبان انگلیسی برای معاشرت و سرگرمی و حفظ ارتباط با جهان امروز الزامیست. با وجود اهمیت روز افزون دانستن زبان انگلیسی، افراد بسیاری به فکر تقویت و حتی شروع یادگیری زبان انگلیسی افتاده اند ولی همانطور که می دانید، یادگیری زبان انگلیسی امری یک شبه نیست و نیاز به مطالعه و برنامه ریزی طولانی مدت آن هم به شیوه صحیح و نتیجه بخش دارد. با توجه به مشغله های فراوان زندگی امروزی، افراد معمولا فرصت شرکت در کلاس های حضوری و مطالعات طولانی مدت کتاب های مختلف را ندارند و همین امر موجب شده تا یادگیری زبان انگلیسی را به کلی فراموش کنند. ولی ما در این مقاله با ارائه ی راه کارهای مفید و روش و برنامه ریزی صحیح مطالعه روزانه زبان انگلیسی، به شما کمک می کنیم تا علاوه بر یادگیری زبان ، از مطالعه آن لذت نیز ببرید.  

قبل از هر چیز، بیایید ابتدا به چند نکته مهم در خصوص یادگیری زبان در منزل بپردازیم. رعایت این نکات اولیه، شروط لازم برای شروع یادگیری زبان انگلیسی در خانه می باشد.

 

قدم اول تعیین سطح!

قبل از این که شروع به برنامه ریزی برای یادگیری زبان کنید، مهم ترین قدم دانستن سطح فعلی شماست. آگاهی از سطح زبان فعلیتان به شما می کند تا منابع صحیحی را انتخاب کنید که مناسب سطح دانش شماست. اگر بدون توجه به سطح زبانتان، منابعی را تهیه کنید ممکن است برایتان دشوار یا ساده باشد و در نهایت موجب کسالت و رها کردن یادگیری زبان شود. بنابراین تعیین سطح اولین و پایه ترین نقش را برای شروع مطالعه زبان دارد. برای تعیین سطح زبان روش های بسیاری وجود بسیاری دارد که بهترین و ساده ترین آن به صورت آنلاین است.

 همچنین می توانید با مراجعه به کلاس های زبان در آزمون تعیین سطح شرکت کنید. اگر هم قصد شرکت در آزمون های تافل یا آیلتس را دارید، می توانید در آزمون های آزمایشی شرکت کنید و یا در منزل از آزمون های شبیه سازی شده استفاده کنید. پس آن که سطح زبان خود و نقاط ضعف و قوتتان را شناختید، وقت یافتن منابع مناسب است. مثلا اگر در هر کدام از مهارت های 4 گانه زبان یعنی لیسنینگ، ریدینگ، اسپیکینگ و رایتینگ مشکل دارید، بهتر است آن مهارت را در اولویت قرار دهید و وقت بیشتری را به تمرین و مطالعه آن اختصاص دهید.

 

مطالعه کوتاه و مداوم

 

مطالعه روزانه زبان انگلیسی

 

نکته بعدی برای شروع یادگیری زبان، نحوه مطالعه و میزان وقتی می باشد که به زبان خواندن اختصاص می دهید. تحقیقات بسیاری نشان داده اند که مطالعه روزانه به مدت نیم ساعت بسیار مفیدتر و تاثیرگذارتر از مطالعه طولانی یک روز در هفته می باشد زیرا زبان انگلیسی فرار است و نیاز به تکرار زیاد دارد. یکی از دلایلی که موجب می شود افراد بسیاری زبان خواندن را رها کنند، شیوه غلط مطالعه می باشد. معمولا به دلیل تنگی وقت، زبان آموزان یک روز در هفته یکباره 5 الی 6 ساعت ساعت مطالعه و تمرین می کنند و تا هفته بعد زبان را رها می کنند و این روش غلط موجب فراموش شدن آموخته ها می گردد و نه تنها تاثیر مثبتی ندارد، بلکه باعث ناامیدی زبان آموزان از پیشرفت و در نهایت رها کردن زبان انگلیسی می شود. پس بهترین راه مطالعه روزانه حدود نیم ساعت یا حداقل 3 روز در هفته به مدت 1 ساعت می باشد. با این شیوه، هر آنچه یاد میگیرید دائما تکرار می شود و ذهن شما هر روز درگیر است.

 

تنوع در مطالعه زبان

مورد بعدی که موجب می شود افراد بسیاری یادگیری زبان انگلیسی را ترک کنند، مطالعه مطالب طولانی و کتاب های قطور لغت و گرامر می باشد. ولی این روش چندان مناسب نیست زیرا اگر شیوه صحیح مطالعه زبان انگلیسی را بدانید، نه تنها خسته نمی شوید، بلکه از یادگیری لذت نیز خواهید برد. برای اینکه مطالعه زبان برای شما امری کسل کننده نباشد، اول از همه کتاب های طولانی و حفظ کردن لیست بلند بالایی از قواعد و کلمات را فراموش کنید و به سراغ روش های نوین و مطالعه ضمنی بروید. مثلا یک روز را فقط به مطالعه یک مهارت اختصاص ندهید. همانطور که می دانید زبان انگلیسی دارای 4 مهارت ریدینگ، اسپیکینگ، رایتینگ و لیسنینگ است که برای تسلط کامل به انگلیسی، باید هر 4 مهارت خود را تقویت کنید. بنابراین در یک جلسه مطالعه، سعی کنید چند نوع مهارت را در برنامه تان بگنجانید. 

به عنوان مثال یک روز 10 لغت حفظ کنید و یک قانون گرامری را یاد بگیرید و تمرین کنید، روز دیگر سعی کنید آن چه را که در روز قبل یاد گرفته اید در نوشتن و صحبت کردن به کار ببرید و به این شیوه برنامه متنوعی برای مطالعه تان بریزید. با این روش نه تنها خسته نمی شوید، بلکه هم زمان تمامی مهارتهایتان تقویت می شود و زبان انگلیسی را به صورت کابردی یاد می گیرید.

حالا که سه نکته اساسی برای یادگیری زبان را بررسی کردیم، نوبت به برنامه ریزی روزانه و پیشنهادات ما برای یادگیری بهتر زبان انگلیسی می رسد.  

 

مطالعه روزانه لغت انگلیسی

 

مطالعه روزانه زبان انگلیسی

 

لغت پایه یادگیری هر زبانیست و زبان انگلیسی هم از این قانون مستثنی نیست. برای این که به خوبی انگلیسی را درک و صحبت کنید و بتوانید متون درستی بنوسید، باید دایره لغات گسترده ای داشته باشید. برای مطالعه لغت بهترین راه مطالعه روزانه و تکرار و تمرین می باشد. اگر وقت کافی دارید، 4 الی 5 روز در هفته را به لغت خواندن اختصاص دهید و هر بار حدود 5 تا 15 لغت بسته به تواناییتان یاد بگیرید. برای اینکه لغات در ذهن شما فعال باشند و بتوانید به درستی از آن ها در صحبت کردن و نوشتن استفاده کنید: 1- هر کلمه را در غالب جمله و با مثال یاد بگیرید، 2- متراف ها و متضادها را یک جا جمع آوری کنید، 3- اشکال مختلف کلمه مثلا اسم، فعل، صفت و ... را یاد بگیرید، 4-لغات را بر اساس مضمون و کاربرد آن ها دسته بندی کنید.  

 

نوشتن خاطرات روزانه برای یادگیری زبان

 

نوشتن خاطرات روزانه برای یادگیری زبان

 

برای یادگیری زبان، فقط و فقط مطالعه لغت و حفظ قواعد کاربردی نخواهد بود. حتما بارها برایتان پش آمده که با وجود دانستن کلمات بسیار و حفظ بودن قواعد دستوری، در صحبت کردن و نوشتن روان نیستید. برای حل کردن این مساله باید دانشی را که کسب می کنید به کار ببرید. نوشتن خاطرات روزانه یکی از بهترین راه های تقویت زبان و به خصوص نوشتن یا رایتینگ است. نوشتن خاطرات روزانه، تمرینی بسیار عالی برای یادگیری و تسلط در زمان افعال است و همچنین موجب آمادگی ذهن شما برای فکر کردن به انگلیسی می شود. سعی کنید انتهای هر روز 100 تا 200 کلمه خاطرات روزانه بنویسید و کلماتی را که یادگرفتید در آن ها به کار ببرید. ترجیحا از فرد مسلط به زبان انگلیسی بخواهید که هر چندوقت یک بار نوشته هایتان را چک کند.

 

شنیدن روزانه پادکست انگلیسی

 

گوش دادن به پادکست برای یادگیری زبان

 

یکی از موثر ترین روش ها برای تقویت زبان انگلیسی، یادگیری با روش ضمنی می باشد. یادگیری با روش ضمنی به این صورت است که شما به طور ناخودآگاه و بدون مطالعه، به علت مواجه مکرر با زبان انگیسی، خود به خود یاد می گیرید صحبت کنید. درست مانند کودکان! برای یادگیری ضمنی و ناخوداگاه زبان چه روش هایی وجود دارد؟ برای این کار روش های بسیاری وجو دارد و فقط کافیست شما به صورت روزانه انگلیسی را بشنوید!

 گوش کردن به پادکست های انگلیسی، موسیقی انگلیسی، اخبار، دیدن فیلم و سریال و ... از مرسوم ترین روش ها برای تقویت ضمنی زبان انگلیسی هستند. بنابراین سعی کنید روزانه یک پادکست 10 الی 15 دقیقه ای گوش کنید یا انیمیشن و سریال های کوتاه انگلیسی ببینید. همچنین می توانید حین انجام امور روزانه، اخبار و رادیو انگلیسی پخش کنید. توجه کنید که هیچ نیازی به دقت و فهم کامل آنچه می شنوید ندارید. مواجه شدن ذهن شما با زبان انگلیسی کافیسیت.  

 

خواندن روزانه مجلات و مقالات انگلیسی

یک روش عالی دیگر برای یادگیری کاربردی زبان انگلیسی، مطالعه روزانه مجلات و مقالات عمومی انگلیسی می باشد. با این کار هم مهارت ریدینگتان تقویت می شود و هم دایره لغاتتان افزایش می یابد. علاوه بر این با فرهنگ های مختلف آشنا و از اخبار روز جهان مطلع می شوید. برای تاثیرگذاری بهتر این روش، جملاتی که به نظرتان جالب و کاربردی و پرتکرار هستند هایلایت کنید و کلمات ناآشنای متون را جدا کنید و معانی آن ها را بیابید و هفتگی دوره کنید. به این صورت ظرف مدت کوتاهی تعداد بسیاری کلمه جدید به دایره لغتتان اضافه می شود و جملات جدید و کاربردی یاد میگیرید.

 

تمرین مکالمه هفتگی

پس از اینکه در طول هفته لغات جدید یاد گرفتید، پادکست و اخبار و ... شنیدید و جملات کاربردی را از متون انگلیسی استخراج کردید، وقت تمرین و به کارگیری آنچه یاد گرفته اید است. برای این کار سعی کنید هفته ای 2 بار مکالمه انگلیسی تمرین کنید و کلمات و جملات و اصلاحات جدید را در آن ها به کار ببرید. برای تمرین اسپیکینگ می توانید با دوستان خود صحبت کنید و یا از برخی اپلیکیشن ها استفاده کنید و با افراد بومی صحبت کنید. اگر امکان این ها را ندارید هیچ مساله ای نیست، می توانید رو به روی آینه با خودتان بلند بلند صحبت کنید و صدایتان را ضبط کنید. با گوش کردن به صدایتان سعی کنید هر بار اشکالات را برطرف کنید و از کلمات مناسب تری استفاده کنید.  

 

جمع بندی

روش هایی که در بالا بررسی کردیم برخلاف شرکت کردن در کلاس های حضوری و مطالعه کتاب های طولانی، وقت گیر و کسل کننده نیستند و می توانید در طول روز بین امور خود به عنوان تفریح و استراحت آن ها را انجام دهید. علاوه بر این با این روش ها زبان را به صورت بسیار کاربردی یاد می گیرید و پس از مدتی خواهید دید که می توانید به صحیح ترین صورت ممکن انگلیسی را صحبت کنید، بنویسید و درک کنید. ولی فراموش نکنید که ارتباطتان را با زبان نباید قطع کنید و همیشه حتی اگر به زبان انگلیسی تسلط کافی پیدا کردید، فیلم و سریال تماشا کنید و به موسیقی و پادکست های انگلیسی گوش دهید. صحبت کردن با افراد بومی و کسانی که به زبان انگلیسی مسلط هستند نیز تاثیر بسزایی در تقویت مهارت اسپیکینگ و بهبود لهجه و تلفظ شما خواهد داشت.

 

چگونه یک زبان جدید یاد بگیریم؟

آیا برای یادگیری زبان محدودیت سنی وجود دارد؟

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic