لوگو انگلیش کلینیک
دوره تخصصی تربیت مدرس زبان انگلیسی (TTC)

دوره تخصصی تربیت مدرس زبان انگلیسی (TTC)

03/01/10 13 دقیقه برای مطالعه 5431

دوره های تربیت مدرس زبان TTC چیست؟

دوره تربیت مدرس یا همان گونه که در انگلیسی گفته می شود Trained teachers Certificate  (TTC) به طور کلی به دوره آموزش اولیه برای معلمان در هر سطح گفته می شود که به منظور آموزش مدرسین فارغ از رشته تحصیلی آن ها انجام می گردد. هدف کلی این دوره توسعه آگاهی مدرسین نسبت به روش تدریس و متودهایی است یک مدرس می تواند از آن ها برای تدریس بهتر بهره گیرد. ولی در داخل کشور بیشتر این دوره را به عنوان دوره ای برای آموزش مدرسین زبان انگلیسی می دانند. در داخل کشور دوره تربیت مدرس (TTC) به طور کلی یک دوره آموزش اولیه برای معلمان انگلیسی به عنوان زبان دوم / خارجی است که تجربه کمی دارند و یا هیچ تجربه حرفه ای ندارند. هدف کلی این دوره توسعه آگاهی از زبان و مهارت های عملی جهت فراهم کردن دانش ، منابع و بیش از هر چیز اعتماد به نفس معلمان تازه کار برای آموزش زبان آموزان EFL می باشد. این دوره به طور کلی شامل ماژول هایی در زمینه آموزش مهارت های مختلف زبانی و مهارت های فرعی به علاوه ی ماژول های مربوط به درک مشکلات زبانی زبان آموزان و طرق برطرف کردن آن ها، برنامه ریزی درسی ، مدیریت کلاس و آموزش آنلاین می باشد. از این رو در این مقاله منظور ما از TTC همان دوره های آموزش مدرسین زبان انگلیسی است که به صورت کلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

 

محتوای دوره TTC:  

• آموزش درک مطلب

• آموزش لیسنینگ  

• آموزش مکالمه  

• آموزش رایتینگ

• آموزش واژگان

• آموزش گرامر

• آموزش تلفظ

• برنامه ریزی درسی

• مدیریت کلاس

• درک مشکلات زبانی زبان آموزان و روش های برطرف کردن آن ها

• آموزش آنلاین

 

چرا باید در دوره های تربیت معلم انگلیسی TTC شرکت کنیم ؟  

شرکت کردن در دوره های TTC مزایای زیادی به همراه دارد. از مهمترین مزایای آن اشتغال به یک شغل شریف و دارای درامد نسبتا خوب می باشد. افرادی که دارای دانش زبان بالایی هستند، می توانند با شرکت در این دوره ها، به عنوان مدرس زبان مشغول به کار شوند و از دانش خود کسب درامد کنند. مزیت دیگر شرکت در دوره های تربیت مدرس TTC، درگیری دائمی ذهن با زبان انگلیسی و به روز ماندن دانش زبان است که به افراد با سطح بالای زبان کمک می کند تا همواره دانش خود را افزایش دهند زیرا زبان انگلیسی فرار است و شرکت در این دوره ها و تدریس زبان انگلیسی، موجب ارتباط دائمی افراد با زبان می گردد. همچنین اگر مدارک DELTA  و CELTA را نیز اخذ کنید، می توانید در هرجای جهان به تدریس زبان انگلیسی به افراد غیر انگلیسی زبان بپردازید. بنابراین اگر سطح زبان بالایی دارید و به آموزش علاقمندید، از دوره های TTC غافل نشوید.

 

 

چه کسانی می توانند در کلاس های تربیت مدرس TTC شرکت کنند؟

اگر سطح زبان انگلیسی خوبی دارید و همچنین به تدریس زبان علاقه دارید، به راحتی می توانید در دوره های TTC شرکت کنید و با مهارت های لازم جهت اداره کلاس و شیوه تدریس آشنا و مشغول به کار شوید. همچنین اگر خودتان مدرس زبان انگلیسی هستید ولی چند سالی از تدریس دور بوده اید، می توانید جهت به روز شدن مهارت های خود در زمینه تدریس زبان و آشنایی با جدید ترین متد های آموزش، در کلاس های TTC شرکت کنید. داشتن مدرک TTC پیش نیاز دریافت مدرک دلتا و سلتا می باشد که در ادامه در مورد این دو مدرک توضیح خواهیم داد. بنابراین چه فردی بدون سابقه تدریس هستید و چه مدرس زبان، می توانید در دوره های TTC شرکت کنید. برخی از آموزشگاه های زبان، برترین مدرس های هر دوره را در همان مرکز استخدام خواهند کرد.

 

برای حضور در دوره های TTC به چه مدارک و سطح زبان انگلیسی نیاز است؟

برای شرکت در دوره های TTC قبل از هرچیز باید علاقمند به تدریس باشید و توانایی برقرای ارتباط موثر با زبان آموزان و انتقال مطالب را داشته باشید. در کنار این ویژگی سطح زبانتان نیز باید بالا باشد. حتما بارها تجربه کرده اید که برخی اساتید با وجود دانش و سواد بالا، قادر به انتقال صریح مطالب نیستند و شرکت در کلاس هایشان بازدهی چندانی ندارد. بنابراین دانش زبان برای شرکت در دوره های TTC شرط لازم هست ولی کافی نیست و باید در کنار آن بتوانید با افراد کلاس به نحو صحیح و کاربردی ارتباط برقرار کنید و دانش خود را به درستی طوری که برای زبان آموزان قابل فهم باشد، انتقال دهید.  

 

دوره DELTA و CELTA چیست؟

پس از شرکت در دوره های TTC می توانید در دوره های دلتا و سلتا شرکت کنید و مدرک بگیرید.

CELTA مخفف Certificate in Teaching English to Speakers of Other Languages است و مدرکیست که توسط سندیکای آزمونهای محلی دانشگاه کمبریج (UCLES) ارائه می شود و از نظر کارفرمایان بسیار مورد توجه قرار می گیرد و معتبر است. این دوره ها حدود 4 تا 5 هفته به صورت تمام وقت می باشد. هزینه شرکت در این دوره ها نیز نسبتا زیاد است. برای شرکت در این دوره باید بتوانید زبان انگلیسی را مانند یک انگلیسی زبان بومی صحبت کنید. با داشتن مدرک CELTA می توانید در هر کجای جهان به تدریس زبان انگلیسی به غیر انگلیسی زبانان مشغول شوید.

مدرک Delta در واقع دیپلم آموزش انگلیسی به افراد غیر انگلیسی زبان است و یک مدرک پیشرفته TEFL می باشد. برای شرکت در این دوره و گرفتن مدرک دلتا، باید مدرس زبان حرفه ای با دانش بالا و چندین سال سابقه تدریس باشید. طول این دوره نیز 4 تا 5 هفته به صورت تمام وقت و فشرده می باشد و تسلط به صحبت کردن به زبان انگلیسی (Native) ضروری می باشد. اولین ماژول آزمون دلتا یک آزمون کتبی می باشد که شامل مواردی از قبیل روش های جدید و همچنین قدیمی آموزش، رویکرد ها و نظریات در خصوص چگونگی یادگیری و آموزش زبان دوم، مهارت های زبانی، توانایی درک مشکلات زبانی زبان آموزان و طرق برطرف کردن آن ها و... می باشد.

از آنجایی که دریافت مدرک دلتا به مراتب از سلتا دشوارتر است، پیشنهاد می شود که ابتدا مدرک سلتا را بگیرید و به آموزش زبان مشغول شوید و پس از کسب سابقه تدریس و تجربه، برای دریافت مدرک دلتا اقدام کنید.

مدرسینی که این دو مدرک را دارا هستند فارغ از زبان مادری خود می توانند در هر کشوری مشغول به تدریس زبان انگلیسی شوند. این دو مدرک از آنجایی که کاربرد بین المللی دارند برای آن دست از افرادی که قصد مهاجرت دارند و نسبت به موقعیت شغلی خود مطمئن نیستند می توانند با شرکت در یکی از این دو آزمون و دریافت مدرک آن ها در موسسات آنلاین زبان انگلیسی مشغول به کار شوند. 

 

تعداد جلسات و طول دوره TTC

تعداد جلسات و مدت زمان آن ها برای دوره TTC تاحدی بستگی به برنامه ریزی آموزشگاهی برگزار کننده دوره دارد ولی به طور میانگین این دوره 20 ساعت می باشد که معمولا طول هر جلسه حدود 1 ساعت و نیم است و متشکل از دو بخش تئوری و عملی می باشد. هزینه شرکت در دوره های TTC چندان بالا نیست و بستگی به آموزشگاه دارد.

 

معرفی منابع و کتاب های تدریس دوره TTC

در طول دوره های TTC کار آموزان ملزم به ارائه شش دمو DEMO در طول دوره و یک دمو Final Demo  در پایان دوره TTC می باشند. هر کار آموز باید نمونه ای از نحوه صحیح تدریس را که فراگرفته است در مقابل همکلاسی های خود و مدرس دوره ارائه دهد. پس از پایان ارائه، مدرس و سایر کارآموزان به نقد و رفع اشکلات نحوه تدریس فرد می پردازند.  

 

شش دمویی که کارآموزان باید ارائه دهند عبارتند از:

• ارئه نحوه تدریس واژگان Demo of students for vocabulary teaching

• ارئه نحوه تدریس مبحث مطالعه متن Demo of students for Reading teaching

• ارئه نحوه تدریس گرامر Demo of students for Grammar teaching

• ارئه نحوه تدریس صحبت کردن و تلفظ کلمات Demo of students for Speaking and pronunciation teaching

• ارئه نحوه تدریس مبحث نوشتن Demo of students for Writing teaching

• ارئه نحوه تدریس فونیکس Phonics Demo of students for teaching

 

منابع آموزشی دوره TTC به آموزشگاه و مدرس دوره بستگی دارد و منبع مشخص و واحدی برای آن وجود ندارد. معمولا در آموزشگاه ها، ترکیبی از کتب مختلف و جزوات آموزشی برای تدریس استفاده می شوند. ولی با این حال برخی از کتب مفید برای دوره های TTC عبارتند از:

• How to Teach Grammar

• How to Teach Vocabulary

• Learning Teaching

• Teacher Knowledge

• How to Teach

• Techniques and Principles in Language Teaching

• CELTA Course

• Teaching Knowledge Test (TKT)

• Essential Teacher Knowledge by Jeremy Harmer

• TESOL Certificate

 

در دوره های تدریس TTC چه چیزی آموزش داده می شود؟

 

دوره تی تی سی ttc تربیت مدرس زبان

 

سرفصل های دوره های TTC تا حدی بسته به آموزشگاه، متغییر می باشد ولی عمده ترین سرفصل های دوره های TTC عبارتند از :

 

نحوه و متد تدریس یا methodology

در دوره های TTC شیوه صحیح تدریس و نحوه انتقال ساده و درست مطالب زبان به کارآموزان آموزش داده می شود و همچنین جدیدترین متدهای آموزشی روز دنیا و انواع رویکردها و نظریه ها برای تدریس موثر زبان نیز در دوره بررسی می شوند. نکته ای که یک مدرس باید نسبت به این متدها بداند این است این اطلاعات به صورت مستمر در حال به روز رسانی است و نباید تنها برای تدریس با آنها دل بست. 

 

مدیریت کلاس

برای اینکه یک مدرس خوب باشید، صرف دانش زبان و تدریس خوب شرط کافی نیست. یک مدرس خوب باید بتواند کلاس را به خوبی کنترل و مدیریت کند. این مهارت در دوره های TTC به کارآموزان آموزش داده می شود. مدیریت معمولا یک امر ذاتی و غریزی در افراد است ولی به این معنا نیست که شما نتوانید آن را از طریق کلاس های مختلف کسب کنید. در این دوره ها تلاش می شود به مدرس های آموزش داده شود چگونه بدون خشونت و عصبانیت مفاهیم را آموزش دهند.

 

استفاده از ابزار کمک آموزشی

supplementary materials

یکی از مهم ترین عواملی که به کیفیت آموزش کمک می کند، استفاده از منابع کمک درسی مفید و بعضا سرگرم کننده می باشد. استفاده از منابع کمک آموزشی مناسب، موجب ترقیب زبان آموزان به کلاس و یادگیری می شود و نحوه آموزش را نیز موثر تر خواهد کرد. در دوره های TTC انواع و چگونگی بهره گیری از منابع کمک آموزشی بررسی می گردد تا مدرسان بتوانند با استفاده از روش های مختلف، به نحو کاربردی تری زبان انگلیسی را آموزش دهند.

یکی از منابعی که در عصر فناوری دیجیتال می توان از آن بهره گرفت فیلم ها ، سریال ها و پادکست هایی هستند که توسط مدرس و بنا به سطح زبان آموزان انتخاب می شوند. امروزه این وظیفه مدرس است که تشخیص دهد در کدام مهارت زبان آموزان مشکل دارند و براساس آن منبع مناسب را برای آن ها انتخاب کند. به مدرسین تازه کار پیشنهاد می شود پیش از اینکه به تدریس زبان انگلیسی اقدام کنند ابتدا نسبت به دانش خود در این مورد اطلاعات لازم را کسب کنند. 

 

جذابیت کلاس

اگر تمام موارد که بیان شد، در کلاس به درستی اجرا شوند، ولی کلاس برای زبان آموزان جذابیت کافی را نداشته باشد، بازدهی کلاس پایین آمده و زبان آموزان به مرور از یادگیری زبان دلزده خواهند شدو بنابراین یکی از مهم ترین مهارت هایی که هر مدرس زبان باید به خوبی به آن مسلط باشد، نحوه ایجاد جذابیت در کلاس می باشد که در دوره های TTC کار آموزان با انواع ویژگی های یک کلاس جذاب و نحوه به وجود آوردن آن آشنا می شوند.

 

جمع بندی

اگر سطح زبان بالایی دارید و به تدریس علاقمندید، شرکت در دوره های TTC می تواند پله ترقی بزرگی به سوی تبدیل شدن به یک مدرس عالی با مدارک معتبر دلتا و سلتا باشد. همچنین، با داشتن مدرک TTC می توانید در آموزشگاه های زبان مشغول به تدریس شوید و کسب درآمد کنید. ولی پیشنهاد ما به شما این است که پس از کسب تجربه و سابقه تدریس، حتما در دوره های دلتا و سلتا شرکت کنید چون می توانید از این مدارک جهت تدریس در خارج از کشور نیز بهره ببرید.

 

معرفی جامع دوره تیسول TESOL

معرفی جامع دوره های دلتا و سلتا (Delta , Celta)

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic