لوگو انگلیش کلینیک
یادگیری زبان انگلیسی برای مهاجرت

یادگیری زبان انگلیسی برای مهاجرت

03/02/06 13 دقیقه برای مطالعه 3291

امروزه، با توجه به رفاه و کیفیت بالای زندگی، مراکز آموزشی و شرایط تحصیل عالی، وضعیت اشتغال مناسب و ... در کشورهای کانادا، آمریکا، استرالیا، انگلستان و ...، افراد زیادی اقدام به مهاجرت به این کشورها می کنند. همانطور که می دانید مهاجرت چالش های بسیاری دارد که یکی از آن ها یادگیری زبان می باشد. برای مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان، تسلط به زبان انگلیسی و داشتن مدرک زبان یک امر الزامیست و نوع آزمون و نمره آن با توجه به نوع مهاجرت و کشور مقصد شما متفاوت می باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا راهنمایی های لازم جهت یادگیری زبان انگلیسی برای مهاجرت را به شما ارائه دهیم.

 

مدرک زبان برای مهاجرت تحصیلی

کیفیت بالای آموزش و مزایای بسیاری که کشورهای پیشرفته در اختیار دانشجویان قرار می دهند، موجب شده تا هر ساله تعداد زیادی از افراد، جهت ادامه تحصیل به کشورهای خارجی و به خصوص انگلیسی زبان مانند کانادا، آمریکا و استرالیا مهاجرت کنند. برای مهاجرت تحصیلی و گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارجی، باید در آزمون تافل و یا آیلتس آکادمیک شرکت کنید و نمره مورد نظر دانشگاه مقصدتان را کسب کنید. مدرک زبان هم برای گرفتن پذیرش از دانشگاه لازم است و هم برای ارائه به سفارت. نمره مورد نیاز برای آزمون های تافل و آیلتس باتوجه به دانشگاه و کشور مقصد و مقطع تحصیلی متفاوت می باشد که ما به صورت حدودی آن ها را به صورت زیر دسته بندی می کنیم:

 

آمریکا:

نمره زبان برای کالج و مقطع کارشناسی: حدود 79-80 برای آزمون تافل و 6 برای آزمون آیلتس

نمره زبان برای مقطع کارشناسی ارشد: تافل حدود 81 تا 87 و آیلتس حدود 6.5

نمره زبان برای دوره دکترا: تافل حدود 90 به بالا و آیلتس 6.5-7

 

کانادا:

نمره زبان برای کالج و دوره کارشناسی: حدود 80 برای آزمون تافل و حدود 6 برای آزمون آیلتس

نمره زبان برای کارشناسی ارشد: حدود 89 تا 94 برای آزمون تافل و 6.5 برای آزمون آیلتس

نمره زبان برای مقطع دکترا: 90 تا 105 برای آزمون تافل و 7 برای آزمون آیلتس

 

توجه کنید که برخی دانشگاه ها ممکن است نمره بالایی برای دادن پذیرش نخواهند، ولی معیار نمره¬ی مورد نیاز سفارت برای گرفتن ویزا می باشد. پس اگر دانشگاهی آیلتس حدود 5 از شما می خواست، این نمره کافی نیست و برای گرفتن ویزا تحصیلی به حد اقل نمره 6 در آیلتس آکادمیک نیاز دارید که ممکن است با توجه به نوع تحصیل شما نمره بالاتری نیز مورد نیاز باشد. بنابراین اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید باید به زبان انگلیسی تسط کافی داشته باشید و بتوانید حداقل نمره 6.5 را در آزمون آیلتس کسب کنید.

 

مدرک زبان برای مهاجرت غیر تحصیلی

 

زبان برای مهاجرت

 

اگر از روش هایی غیر از تحصیل، مانند یافتن کار، استارت آپ، سرمایه گذاری، ازدواج و ... برای مهاجرت اقدام می کنید، باید حتما مدرک آیلتس جنرال (نه آکادمیک) با نمره تعیین شده را ارائه دهید که برای اطلاع دقیق از نمره مورد نیاز باید به سایت سفارت کشور مورد نظر مراجعه کنید. برخی کشورها مانند استرالیا در مواردی آزمون PTE را نیز قبول می کنند.

 

پس تا اینجا متوجه شدید که برای مهاجرت به هر روشی، ارائه مدرک زبان الزامی می باشد و بدیهیست برای اخذ مدرک زبان، باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید. برای آمادگی در آزمون های تافل و آیلتس روش های مختلفی وجود دارد که می توانید آن ها را به طور مفصل در مقالات ما مطالعه کنید. اما بعد دیگر یادگیری زبان انگلیسی برای مهاجرت، تسلط به آن برای افزایش کیفیت زندگی و انجام امور واجب و روزمره و برقرای ارتباط می باشد. چون صرف داشتن مدرک زبان، موجب تسلط به زبان انگلیسی به صورت کاربردی نمی شود و برای این امر، نیاز به یادگیری زبان انگلیسی به شیوه ی کاربردی دارید. یعنی بتوانید به راحتی در مورد امور روزمره زندگی و خواسته هایتان صحبت کنید و در مواقع مختلف از جمله بانک، ادارات، فروشگاه ها و ... بتوانید مقصودتان را به راحتی برسانید. عدم تسلط به زبان انگلیسی، در دراز مدت موجب منزوی شدن شما به دلیل عدم توانایی با محیط اطراف خواهد شد. ما در ادامه با ارائه چندین راهنمایی، به شما کمک می کنیم تا مسیر یادگیری زبان برای مهاجرت را هموار کنید.

 

مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی برای مهاجرت

اساسی ترین سوالاتی که برای تمامی افرادی که قصد دارند مهاجرت کنند پیش می آید این است که چند در چه مدت می توانند زبان انگلیسی را مسلط شوند. به منظور پاسخ به این سوال باید بگوییم منظور شما از تسلط چیست؟  قصد صحبت کردن و برقراری ارتباط با دیگر افراد را دارید نمره ۵ تا ۶ آیلتس به معنی تسلط می باشد. ولی اگر قصد دارید در دانشگاه تحصیل کرده و به صورت آکادمیک مهاجرت کنید نمره که شما نیاز دارید شش و نیم تا ۷ و نیم آکادمیک می باشد. نمره ۵ تا ۶  آیلتس جنرال نزدیک به یک سال زمان نیاز دارد ولی اگر قصد دارید به صورت آکادمیک مهاجرت کرده و ادامه تحصیل دهید حداقل باید یک سال و نیم زمان بگذارید تا نمره آیلتس خود را به هفت الی هفت و نیم برسانید. 

هنگامی که بسیاری از افراد در مورد مهاجرت و یادگیری زبان انگلیسی صحبت می کنند ابتدا باید برای خود اهدافی را مشخص کنند و سپس به سمت یادگیری زبان انگلیسی روی بیاورند. یادگیری بدون هدف نه تنها شما را به مقصد نمی رساند بلکه سبب می شود گاهی اوقات از یادگیری زبان انگلیسی نیز سرد شوید 

 

واقع بین باشید!

حتما با انبوهی از تبلیغاتی مانند "یادگیری زبان انگلیسی تنها در 3 ماه" یا "مکالمه انگلیسی فشرده در 2 ماه" مواجه شده اید. قبل از هرچیز باید بدانید که 2 یا 3 ماه برای تسلط به زبان انگلیسی کافی نیست و نباید گول چنین تبلیغاتی را بخورید. تسلط به زبان انگلیسی و توانایی درک و صحبت کردن آن، نیاز به مطالعه و تمرین پیوسته و دراز مدت دارد و ظرف مدت کوتاه فقط می توانید ملغمه ای از اطلاعات نامنظم را وارد ذهنتان کنید. بنابراین برای یادگیری عمیق و کاربردی زبان، باید به صورت روزانه با برنامه ریزی تمرین کنید.  

 

شرکت در کلاس های زبان خصوصی و غیر خصوصی

اگر وقت کافی دارید، با تحقیق و بررسی انواع موسسات زبان، بهترین آن را پیدا کنید و در دوره مناسب ثبت نام کنید. شرکت در کلاس های زبان، به مطالعه و تمرینات شما جهت داده و همچنین با قرارگیری در جمع، سریع تر در مکالمه راه می افتید. شرکت در کلاس های زبان این امکان را به شما می دهد که اشکالاتتان توسط مدرس اصلاح شود و بتوانید صحیح تر صحبت کنید.

اگر فرصت کافی ندارید، بهره گرفتن از یک مدرس خصوصی، نقش به سزایی در پیشرف شما خواهد داشت و ظرف مدت کمتری، با برنامه ریزی دقیق و فشرده، می توانید در انگلیسی راه بیوفتید.  

ولی اگر سطح زبان متوسط به بالایی دارید و یا می دانید که برای مطالعات منظم به یک نیروی خارجی نیاز ندارید و خودتان پشتکار کافی دارید، می توانید به صورت خود آموز یادگیری زبان انگلیسی را شروع کنید.

 

زیاد انگلیسی صحبت کنید

برای یادگرفتن زبان انگلیسی به نحو کاربردی، سعی کنید خود را در معرض صحبت کردن قرار دهید. مادامی که فقط کتاب بخوانید و لیست بلند بالایی از کلمات و دستورات پیچیده را حفظ کنید ولی از آن ها استفاده ای نکنید، پیشرفت چندانی نخواهید کرد و خواهید دید که در موقعیت های مختلف قادر به بیان خواسته های خود و صحبت کردن نیستید. بنابراین از همان ابتدا که شروع به یادگیری زبان انگلیسی می کنید، صحبت کنید. برای این کار چند راه دارید: استفاده از اپلیکیشن ها و صحبت با افراد بومی، صحبت با دوستان و اعضای خانواده، صحبت کردن بلند بلند با خودتان، شرکت در کلاس های فری دیسکاشن یا بحث آزاد. سعی کنید در صورت امکان با فرد دیگری جز خودتان صحبت کنید، زیرا صحبت کردن در جمع برای افراد به دلیل کم رویی یا اعتماد به نفس پایین دشوار تر است. بنابراین از همین ابتدا خجالت را کنار بگذارید و با هر سطحی از دانش شروع به صحبت در جمع کنید.  

 

سریال ببینید

برای مهاجرت، نیاز به آشنایی با زبان انگلیسی محاوره و آنچه میان مردم عادی مرسوم است دارید. پس برای اینکه با نحوه صحبت کردن عوام مردم آشنا شوید و اصطلاحات روزمره کاربردی یاد بگیرید حتما سریال های جذاب انگلیسی تماشا کنید. دیدن فیلم و سریال علاوه بر این، موجب بهبود مهارت لیسنینگ شما، آشنایی با فرهنگ کشورها و شناخت بهتر روحیات مردم و همینطور بهبود لحن و تلفظ شما می شود. سعی کنید سریال های تاریخی یا علمی که صحبت کردن در آن ها به شیوه های غیر مرسوم صورت می گیرید و کلمات دشوار استفاده می شود کمتر ببینید و در عوض سریال های کمدی و ساده را جایگزین کنید که نه تنها به تقویت زبان شما کمک می کنند، بلکه باعث لذت بردن از پروسه یادگیری زبان نیز خواهند شد. بهترین سریال ها برای یادگیری زبان انگلیسی به شیوه کاربردی را در ادامه می بینید:

 

The Big Bang Theory

 How I Met Your Mother

Ugly Betty

 That ’70s Show

Grey’s Anatomy

 Friends

 Glee

 

پادکست گوش کنید

برای یادگیری زبان جهت مهاجرت، یکی از مهارت هایی که شدیدا به آن نیاز دارید، لیسنینگ است. شما باید در شرایط مختلف بتوانید آنچه را که می شنوید درک کنید تا ارتباط موثری با اطراف برقرار کنید. حتی برای اینکه خوب حرف بزنید، اول باید بتوانید خوب آنچه را که می شنوید درک کنید و کلمات و لغات و اصطلاحات مختلف را به ذهن بسپارید. 

برای تقویت لیسنینگ، و در کل زبان، هرچه بیشتر بشنوید بهتر است. شنیدن زیاد انگلیسی، چه آگاهانه و چه ناآگانه، موجب فعال شدن ذهن شما و یادگیری زبان به نحوی کاربردی می شود. سعی کنید در روز حد اقل یک پادکست را به صورت آگاهانه گوش کنید. یعنی چطور؟ به این صورت که با دقت به آنچه می شنوید توجه کنید و ببینید چقدر از جملات و کلمات را متوجه می شوید و سپس بار دیگر گوش دهید و جاهایی را که متوجه نمی شوید پاز کنید و به عقب برگردید. آن قدر این رویه را تکرار کنید تا در نهایت بخش قابل توجهی از آنچه می شنوید را متوجه شوید و سپس در صورت امکان، به رونویس پادکست مراجعه کنید و کلمات و اصطلاحات نا آشنا را استخراج کرده و معانیشان را در دیکشنری جستجو کنید. با این روش طی زمان کوتاهی، زبان شما پیشرفت قابل توجهی خواهد کرد.

 روش دوم، گوش دادن ناآگاهانه و یادگیری ضمنی زبان انگلیسی می باشد. به این صورت که سعی کنید شب هنگام خواب، و یا در روز حین انجام کارهای روزمره، اخبار، رادیو یا پادکست پخش کنید. با این روش ناخوداگاه شما در گیر زبان می شود و ذهنتان بدون اینکه بفهمید، کلمات و جملات را حفظ می کند.  

جمع بندی

یادگیری زبان برای مهاجرت کار ساده و یک شبه نیست. مثلا اگر برای آزمون های مختلفی آماده می شوید، منابع و نوع سوالات مشخص و محدودند و شما با تکرار و تمرین تکنیک ها می توانید ظرف مدت نسبتا کوتاهی به موفقیت برسید. اما یادگیری زبان انگلیسی برای مهاجرت بحث دیگریست. چون شما دیگر با مصحح های امتحان و سوالات و منابع مشخص طرف نیستید و در عوض با محیط حقیقی و دریایی از کلمات و اصطلاحات و جملات رو به رو هستید. پس نیاز به زمان دارید.

 هرچه سعی کنید در زمان محدودی به صورت فشرده زبان یاد بگیرید، نتیجه معکوس خواهد بود زیرا علاوه بر استرس، خسته کنندگی روش مطالعه موجب کسالت و دلزدگی شما می شود. پس بهترین کار مطالعه پیوسته و خرد با استفاده از روش های مختلف مانند مطالعه کتاب، تماشای فیلم و سریال، شنیدن موسیقی و پادکست و ... می باشد. سعی کنید از زبان یادگرفتن یک سرگرمی بسازید تا با این کار یادگیری زبان برایتان یک تفریح لذت بخش باشد و همچنین در طی آن، تمامی مهارت های چهارگانه انگلیسی شما تقویت شود.

 

مدرک زبان برای اپلای تحصیلی

تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic