لوگو انگلیش کلینیک
معرفی جامع دوره تیسول TESOL

معرفی جامع دوره تیسول TESOL

03/02/06 13 دقیقه برای مطالعه 4518

امروزه نیاز به دانش زبان انگلیسی و همچنین استفاده از آن به طور چشمگیری افزایش یافته است و همین موجب شده تا تقاضا برای یادگیری زبان انگلیسی نیز افزایش بیابد و در نتیجه نیاز به اساتید حرفه ای آموزش زبان انگلیسی بیش از گذشته احساس شود.

در جامعه مدرن امروز، تدریس زبان انگلیسی به روش های منسوخ و سنتی پاسخگوی نیاز زبان آموزان نیست و در نتیجه طرفداران کمتری دارد. بنابراین بسیاری از آموزشگاه ها به تدریس زبان انگلیسی با اصول و شیوه های نوین و کاربردی تر روی آورده اند و اساتید خود را عموما از میان افراد آموزش دیده حرفه ای که دارای مدرک های بین المللی روش تدریس هستند انتخاب می کنند. یکی از مدارک بین المللی  و معتبر برای تدریس زبان انگلیسی در جهان مدرک TESOL می باشد.

TESOL  یک گواهینامه معتبر بین المللی برای تدریس زبان انگلیسی به  افراد غیر انگلیسی زبان است که افراد دارای این مدرک می توانند به عنوان  مدرس زبان انگلیسی در کشورهای دیگر و همچنین ایران مشغول به کار شوند.  مدرک TESOL در واقع تایید کننده توانایی تدریس شما در سطوح بین المللی می باشد که امروزه فرصت های شغلی بسیاری در سراسر جهان برای مدرسانی که دوره TESOL را گذرانده باشند وجود دارد.

هدف اصلی دوره ها TESOL آشنا کردن مدرسان زبان انگلیسی با شیوه های نوین آموزش و یادگیری این زبان است که پس از اتمام دوره ، مدرسان دانش و ابزار های لازم برای آموزش زبان انگلیسی را کسب کرده و می توانند به افراد گوناگون با توانایی و نیازهای متفاوت زبانی، زبان انگلیسی را آموزش دهند . دوره های TESOL مدرسان را برای نوشتن طرح های درسی هدفمند، مدیریت کلاس و تدریس حرفه ای آماده می سازد و علاوه بر آن در این کلاس ها دانش گرامری مدرسان نیز ارتقا می یابد .

در بسیاری از کشورهای جهان اولین شرط اصلی جهت استخدام مدرس زبان انگلیسی، داشتن مدرک TESOL می باشد. همچنین دارندگان این مدرک،برای کاریابی چه در داخل و یا خارج از کشور موقعیت بهتری جهت یافتن شغل خواهند داشت.

 

 چرا باید TESOL داشته باشیم؟

با توجه به رقابت شدید بین مراکز آموزش زبان  و اساتید زبان انگلیسی و تعداد زیاد متقاضیان برای تدریس زبان، نیاز است که مدرسان توسط معیاری مطابق با استانداردهای روز جهان سنجینده شوند که داشتن مدرک تیسول یکی از بهترین معیارها برای شناخت مدرسان حرفه ای می باشد. علاوه بر این، شرکت در دوره های تیسول اطلاعات مدرسان را به روز می کند و به شیوه ای عملی، راه های جذاب و موثر تدریس زبان انگلیسی را که در دنیای امروز کاربرد دارد را به مدرسان می آموزد. علاوه بر افزایش سطح دانش و مهارت مدرسان با شرک در دوره های تسول، داشتن این مدرک می تواند برای آن ها امتیاز ویژه ای باشد و موجب تمایزشان با سایر متقاضیان تدریس شود.

همچنین، اگر قصد مهاجرت کاری به خارج از کشور را دارید، می توانید با داشتن مدرک تسول، در کشور مقصد به تدریس زبان هم به صورت خصوصی و هم در آموزشگاه ها بپردازید. علاوه بر این، حتی اگر برای تحصیل به کشورهای خارجی مهاجرت می کنید، می توانید برای تامین هزینه های تحصیل و یا زندگی، با استفاده از مدرک تسول به تدریس زبان بپردازید و از این طریق کسب درامد کنید.

پس اگر به تدریس و همچنین زبان انگلیسی علاقمند هستید، تردید نکنید و در دوره های TESOL تسول شرکت کنید. حتی اگر به عنوان یک راه برای کسب درامد هم به این مدرک نگاه نکنید، شرکت در این دوره ها موجب به روز شدن دانش زبان انگلیسی شما خواهد شد و از آنجاییکه مدرک آن اعتبار مادام العمر دارد، می توانید در موقعیت های آینده از آن بهره ببرید.

 

در دوره ی TESOL چه چیزی آموزش داده می شود؟

در دوره TESOL یا همان TEFL مباحث بسیار مهم و پایه ای از قبیل مدیریت کلاس (نحوه­ ی تعامل با زبان آموزان٬ چیدمان کلاس٬ نور کلاس٬نحوه استفاده از امکانات موجود در کلاس و ….)‌ آموزش داده می شود. علاوه بر این، در این دوره از نحوه ی موثر و نوین آموزش لغات٬ گرامر٬ رایتینگ، ریدینگ، لیسنینگ و مکالمه و مراحل تدریس نیز آموزش داده می شود. بنابراین با شرکت در دوره تیسول، علاوه بر کسب مهارت های مدیریت کلاس و تنظیم برنامه درسی، دانش زبان شما نیز ارتقا خواهد یافت.

 

فواید داشتن مدرک  TESOL 

  • داشتن مدرکی معتبر در تمامی کشورهای جهان جهت تدریس انگلیسی
  • حرفه ای شدن به تدریس انگلیسی و کمک به تامین هزینه تحصیل حتی برای افرادی که در کشورهای دیگر و در رشته های مختلفی تحصیل می کنند.
  • داشتن حقوق و دستمزد بالاتر نسبت به مدرسانی که این مدرک را ندارند.
  • برای مهاجرت به کشورهای خارجی به ویژه کانادا داشتن این مدرک امتیاز زیادی در قبول شدن آن ها و دریافت ویزا دارد.
  • عملکرد از طریق یک الگو منسجم و یکپارچه جهانی و تعریف یک استاندارد بین المللی یکسان جهت تدریس زبان انگلیسی
  • جلوگیری از اعمال سلیقه شخصی افراد در تدریس زبان انگلیسی که در کشور ما بسیار رایج است.
  • انتخاب مدرس برحسب استاندارهای جهانی و مهارت و جلوگیری از استخدام مدرسین بر اساس سلیقه شخصی یا روابط.
  • اعتماد بیشتر زبان آموزان به آموزشگاه هایی که اساتید آن ها دارای مدرک بین المللی تدریس زبان انگلیسیTESOL   هستند.
  • تشخیص آسانتر مدرسان حرفه ای و با سواد. زیرا این مدرک یک مدرک بین المللی است که هیچ گونه تقلبی در آن صورت نمی گیرید و افرادی که دارای آن هستند، قطعا از توانایی های بالایی در امر تدریس برخوردارند.
  • معاف بودن مدرسان دارای مدرک تیسول از شرکت در آزمون های تعیین سطح جهت استخدام در مراکز آموزشی

 

TESOL برای چه کسانی مناسب است؟

  • کسانی که می خواهند آموزش زبان انگلیسی را به صورت حرفه ای و جدی دنبال کنند.
  • آن دسته از افرادی که می خواهند از تخصصی دیگری  قدم به دنیای آموزش زبان انگلیسی بگذارند.
  • مدرسانی که مشغول به آموزش هستند ولی می خواهند دانش و روش تدریس خود را آپدیت کنند و مطابق با شیوه های نوین آموزش دهند.
  • اساتید زبانی که می خواهند دستمزد بالاتری داشته باشند
  • افرادی که قصد مهاجرت به کشورهای خارجی را دارند و به امر آموزش زبان علاقمند هستند.

 

ویژگی های دوره تیسول TESOL

  • آموزش اصول صحيح و موثر در نحوه آموزش زبان انگلیسی
  • آموزش روش های نوين تدريس و همچنین آشنایی با شیوه های تدریس گذشته
  • آموزش و تقویت مهارت های چهارگانه زبان انگلیسی و نحوه تدریس آن ها
  • آموزش شيوه طراحی برنامه درسی و مدریت کلاس جهت آموزش موثرتر
  • آموزش به شیوه کاملا عملی از طریق شبیه سازی کلاس های زبان و ارائه تمرینات عملی و کاربردی

 

برای ثبت نام در دوره  TESOLچه مدارکی نیاز است؟

  1. برای ثبت نام در دوره های TESOL تیسول (تسول) ، شرایط زیر لازم است:
  2. داشتن حداقل 21 سال سن
  3. داشتن حداقل تحصیلات دبیرستان با نمرات خوب. داوطلبانی که مدرک دیپلم یا بالاتر دارند برای پذیرفته شدن در این دوره ها شانس بیشتری دارند.
  4. تسلط کامل به زبان انگلیسی. داوطلبان باید حتما در آزمون آیلتس شرکت کرده باشند و حداقل نمره 6.5 را در این آزمون کسب کرده باشند.

***داشتن سابقه کاری برای شرکت در دوره های تیسول TESOL اجباری نمی باشد.

 

نحوه ارزیابی دوره  TESOL

اساتيد در طول دوره در حال ارزيابی شرکت کنندگان هستند و لذا  در پايان دوره امتحان نهايی وجود نخواهد داشت و حاصل کار افراد درطول دوره به صورت مداوم بررسی می گردد که نتيجه نهايی را مشخص می کند. ارزيابی افراد شرکت کننده در دوره های تسول بر پايه دو مورد صورت می گيرد که عبارتند از:

 

1- تمرين تدريس و  Peer observation 

شرکت کنندگان دوره موظف هستند که 8 ساعت تمرين تدريس در دو سطح مختلف با قابليت های مجزا را ارائه دهند. این 8 ساعت تدریس، توسط استاد دوره و همچنین دپارتمان مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

 

2- ارزيابی کتبی

دوره تسول شامل چهار بخش می باشد که در قالب کلاس های آخر هفته ارائه می گردند. برای کسب موفقيت در اين چهار قسمت، شرکت کنندگان دوره باید پس از آموزش و مطالعه ، شش مقاله با موضوعات از پیش تعیین شده بنویسند که اين مقالات برای بررسی و ارزيابی نهايی به  London Teacher Training College (LTTC) ارسال شوند. ، در صورت عدم تاييد مقاله ها، شرکت کنندگان دوره تا سه مرتبه مقالات را تصحيح و مجددا ارسال نمایند.

 

آیا دوره TESOL نمره دارد؟

در پايان دوره تیسول با توجه به عملکرد شرکت کنندگان در کلاس های تئوری و همچنین نحوه تدريس در کلاس های حقیقی و مقالات ارسال شده، نمره داده می شود. سطح بندی این نمرات به صورت زیر است:

 

Grade A: Pass with Distinction

 

Grade B: Pass with Credit

 

Grade C: Pass

 

گواهینامه پایان دوره تیسول  TESOL

شرکت کنندگانی که دوره تیسول را با موفقیت سپری کرده باشند، گواهینامه بین المللی TESOL دریافت خواهند کرد. علاوه بر این، مدرک مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با عنوان ” تربیت مدرس بین المللی زبان انگلیسی” را نیز اخذ می کنند.

دارندگان مدرک TESOL رسما مدرس زبان انگلیسی می باشند و می توانند در کشورهای مختلف به شغل تدریس زبان انگلیسی مشغول شوند و از این راه کسب درامد کنند.

 

 دوره های TESOL چه هستند و چه تفاوت هایی دارند؟

به طور کلی دوره های تیسول(TESOL) بر اساس تعداد ساعت های دوره از یکدیگر متفاوت هستند و دوره ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند: Diploma و Certificate.

دوره های Certificate کوتاه تر بوده و بیشتر بر وجه عملی تدریس تمرکز دارند و تمامی مقدمات لازم برای تدریس را به شرکت کنندگان آموزش می دهند و همچنین با فعالیت های مختلف مانند Micro Teaching یا همان Demo (درس دادن به دیگر شرکت کنندگان در دوره و بازخورد گرفتن از آن ها و مدرس دوره)، جنبه عملی تدریس کاملا آموزش داده می شود.

دوره Diploma، با دیدگاهی علمی تر به موضوع تدریس و یادگیری می نگرد. این دوره بیش تر برای افرادی مناسب می باشد که می خواهند مدیر آموزشی شوند و یا به تربیت مدرس زبان بپردازند. البته این دوره ها برای کسانی که می خواهند مدرس بمانند هم بسیار مفید و آموزنده می باشد ولی  اگر هدف کسی صرف تدریس به زبان آموزان است، دوره های Certificate دوره ایده آل برای مدرسین خواهد بود.

 

مدت زمان دوره تیسول

مدت زمان این دوره ها از چند هفته تا چند ماه متغییر می باشد و  تنوع در دوره های ارائه شده موجب می شود تا افراد شاغل و دانشجویان بتوانند دوره ی آموزشی خود را در زمان دلخواه و مدت زمان مورد نظر بگذرانند. یکی دیگر از مزیت های این دوره ها، برگزاری آن ها به صورت اینترنتی و یا همان Online می باشد. البته توجه کنید که که اکثر دوره های غیرحضوری از چند روز تا چند هفته کلاس حضوری هم خواهند داشت.

 

تفاوت TEFL,TESOL و TESLچیست؟

TESOL به معنای آموزش زبان انگلیسی به افراد غیر انگلیسی زبان می باشد و هدف دوره های آن آموزش تمام نیازهای زبان آموزان می باشد. TEFL به معنای آموزش زبان انگلیسی بعنوان زبانی خارجی است و به تدریس زبان انگلیسی در کشورهایی نظیر چین،برزیل یا یونان که انگلیسی در آنجا بطور گسترده استفاده نمی شود، اشاره دارد. در حالت کلی هر دو به یک منظور به کار می روند با این تفاوت که اصطلاح TEFL بیشتر در اروپا و TESOL در ایالات متحده آمریکا به کار می رود.

TESL به معنای آموزش زبان انگلیسی بعنوان زبان دوم می باشد و به تدریس زبان انگلیسی در کشورهایی نظیر بریتانیا که انگلیسی صحبت می کنند یا کشورهایی نظیر هند و زامبیا که انگلیسی در آنجا بطور گسترده کاربرد دارد، اشاره می کند. 

در عمل، تفاوتی میان این اسامی وجود ندارد و مدرسان با هر کدام از این مدارک می توانند در سراسر جهان به شغل تدریس زبان مشغول شوند. 

 

دوره ی آموزشی TESOL چه مدت طول می کشد؟

دوره های TESOL معمولا شش ماهه هستند.

 

شرکت در دوره های TESOL نیاز به سابقه تدریس دارد؟

خیر. برای شرکت در دوره های تیسول به سابقه تدریس نیازی نیست ولی تسلط به زبان انگلیسی و داشتن حداقل نمره 6.5 در آیلتس الزامی است.

 

برای شرکت در دوره TESOL تسول محدودیت سنی وجود دارد؟

باید حداقل 21 سال داشته باشید تا بتوانید در دوره  TESOL شرکت کنید و بیشتر متقاضیان این دوره بالای 21 سال سن دارند. برای شرکت در این دوره حداکثر سن مطرح نیست و می توانید با داشتن تسلط به زبان انگلیسی، در این دوره ها شرکت و مدرک بگیرید و سپس در بسیاری از کشورهای جهان به تدریس انگلیسی بپردازید. 

 

آیا رشته دانشگاهی شرکت کنندگان در TESOL باید به زبان مرتبط باشد؟

خیر.افراد با هر زمینه تحصیلی از جمله هنر، ریاضیات، فیزیک، مهندسی، معماری و .... و حتی افراد بدون تحصیلات دانشگاهی می توانند در دوره های تسول شرکت کنند و فقط تسلط آن ها به زبان انگلیسی و ارائه مدرک آیلتس با حداقل نمره 6.5 اهمیت دارد. بنابراین موضوعات،مطالعات قبلی شما در تدریس زبان انگلیسی اهمیت چندانی ندارند. اگرچه که داشتن مدرک دانشگاهی برای شرکت در دوره های TESOL یک امتیاز محسوب می شود.

 

متقاضیان در پایان دوره چه مدرکی دریافت می کنند؟

برای دوره ی TESOL متقاضیان مدرکTESOL را دریافت خواهند کرد که این مدرک به آن ها امکان تدریس زبان انگلیسی در مدارس و آموزشگاه های زبان در هر جای جهان را می دهد. با دریافت این مدرک از این پس با لقب Cert که بعد از اسمتان قرار می گیرد،نامیده می شوید.

 

ارزیابی دوره TESOL چگونه است؟

در پایان هر بخش از دوره، تمرین هایی در اختیار افراد قرار می گیرد که باید آن ها را پس از انجام دادن جهت تصحیح به مدرس دوره بازگردانند. این تمرین ها شامل مقاله ی 1000 کلمه ای، توضیحاتی در مورد دوره های فنی، توضیحاتی من باب چگونگی ارائه زبان جدید، ارزیابی طرح درسی، نوشتن طرح درسی، ارزیابی وضعیت کلاس و ... می باشد. تمرین ها معمولا از طریق پست الکترونیک برای مدرس دوره ارسال می گردند. نتایج حداکثر پس از 15 در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

 

آیا داشتن مدرک TESOL برای یافتن شغل تدریس زبان کافیست؟

بله. کارآموزان پس از اخذ مدرک تسول می توانند به کار در کشورهای مختلف در آسیا ،اروپا، آفریقا و آمریکای جنوبی و بریتانیا بپردازند. داشتن مدرک TESOL به عنوان عاملی برای زندگی مطلوب کارآموزان ثبت شده است.

 

با داشتن مدرک تیسول TESOL چه شغلی می توان پیدا کرد؟

بسیاری از کار آموزان دوره های TESOL در مدارس زبان در اروپا یا شرق دور مشغول به کار هستند و برخی دیگر در کشورهای در حال توسعه مشغول به کار هستند. علاوه بر این در ایران نیز می توانید به تدریس در مدارس و آموزشگاه های زبان و همچنین تدریس خصوصی بپردازید. توجه کنید که داشتن مدرک تیسول به یافتن سریع تر شغل و داشتن حقوق بالاتر کمک می کند.

 

آیا برای دوره های تیسول کتاب درسی نیاز است؟

دوره های آموزشی تیسول بسیار جامع هستند و برای دوره ی TESOL شما 3 DEMO خواهید داشت و بنابراین نیازی به ابزار و منابع اضافی نخواهد بود .اگرچه که ممکن است افراد تمایل به یادگیری بیشتر داشته باشند و به این منظور می توانند کتاب های مفیدی را در این زمینه به صورت کمکی مطالعه کنند ولی در حالت معمول، نیازی به تهیه منابع و کتب نیست و مدرسان دوره جزوات و منابع اختصاصی را در اختیار کار آموزان قرار می دهند.

 

گواهي TESOL چه مدت اعتبار دارد؟

گواهي TESOL همانند مدارک دانشگاهی مادام العمر می باشد و پس از یک مدت معین منقضي نخواهد شد.

 

آزمون پاياني دوره های تیسول در کجا برگزار مي شود؟

آزمون پاياني در شهر تهران و سایر شهرهایی که دوره را دارند، برگزار خواهد شد.

 

دوره تیسول به چه شکل برگزار می گردد؟

دوره تسول عموما به هر دو شکل حضوری و همچنین انلاین برگزار می گردد که نوع حضوری، به علت تعامل بیشتر و قرار گرفتن در محیط واقعی، کاربردی تر است و بیشتر توصیه می شود. این دوره ها در ایران برگزار می شوند.

 

دانشجویان با کسب این مدرک می توانند در کالج زبان ELS تدریس نمایند ؟

معیارهای استخدام ELS عبارتند از : 

داشتن مدرک TESOL/TESL/TEFL  

موفقیت در مصاحبه کاری 

اداره یک کلاس به صورت آزمایشی

داشتن تعهد کافی نسبت به آموزش و یادگیری و پیشرفت دانشجویان

متقاضیانی که تمامی این معیارها را داشته باشند در صورت وجود جای خالی در ELS استخدام خواهند شد.

 

دانشجویان پس از کامل کردن دوره تیسول می توانند در یک مرکز زبان انگلیسی یا یک موسسه خصوصی در مالزی یا کشورهای دیگر مشغول به تدریس شوند ؟

بله ، با دارا بودن معیارهای استخدامی موسسات مختلف و سیاست های هر کشور می توانید حرفه تدریس زبان را در کشورهای مختلف ادامه دهید.

 

مدرسان دوره TESOL تیسول (تسول) چه کسانی هستند؟

مدرسان  تیسول در زمینه آموزش حرفه ای هستند و معمولا دارای 10 سال سابقه آموزشی هستند.

 

چه موسسه ای مدرک TESOL برای ایران را صادر می کند ؟

مراکز زبان ESL  مالزی مدرک TESOL را صادر می کنند . کالج زبان ESL مالزی تحت وزارت آموزش مالزی تاسیس شده است. ESL یک کالج امریکایی می باشد که 200 سال سابقه آموزش در کشور مالزی را دارد. شرکت مادر آن در پرینستون امریکا تقریباً 500 سال سابقه آموزش دارد.

 

آیا مدرک TESOL ESL در جهان شناخته شده می باشد ؟

شناخت هر مدرک یا مهارت حق ویژه موسسات مورد تائید می باشد . تمامی موسسات به طور معمول معیار تائید خود را بر اساس سابقه اثبات شده موسسه ای که مدرک یا مهارت را اعطاء می کند در نظر می گیرند . به عنوان یک قانون ، اگر دوره آموزشی TESOL بیش از 1000 ساعت باشد و آموزش عملی بخشی از این دوره آموزشی باشد ، معمولاً در سطح بین المللی شناخته شده می باشد .

 

در پایان این دوره آموزشی تیسول چگونه می توان برای تدریس زبان انگلیسی آماده شد ؟

مدرس خوب بودن تا حد زیادی بستگی به تعهد و تلاش بی وقفه در زمینه یادگیری و تمرین مهارت های آموزشی شما دارد . مانند هر چیز دیگر در زندگی ، هر چه بیشتر تمرین کنید ، در این زمینه بهتر عمل خواهید کرد . به یاد داشته باشید که در این زمینه ناامید و دلسرد نشوید اما از فرصت ها برای یادگیری مهارت ها بهره جوئید .

 

کالج زبان ESL می تواند برای پیدا کردن کاری در زمینه تدریس به دانشجویان این دوره کمک کند ؟

بخش  TESOL ESL به دانشجویان در این زمینه کمک می کند اما پیدا کردن کار را برای آنها تضمین نمی کند . این قضیه تا حد زیادی بستگی به عملکرد شما در طول دوره TESOL دارد که  می تواند شامل کارهای عملی و مصاحبه شغلی نیز باشد .

 

دوره تخصصی تربیت مدرس زبان انگلیسی (TTC)

معرفی جامع دوره های دلتا و سلتا (Delta , Celta)

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic