لوگو انگلیش کلینیک
انگلیسی تجاری چیست و چقدر اهمیت دارد؟

انگلیسی تجاری چیست و چقدر اهمیت دارد؟

03/02/05 13 دقیقه برای مطالعه 1852

امروزه میلیون ها تن از افرادی که زبان انگلیسی را آموزش می بینند به امید پیدا کردن موقعیت های شغلی جدید مفاهیم کسب و کار و تجارت را به زبان انگلیسی آموزش می بینند تا بتوانند افق های جدیدی را برای خود باز کنند. ولی زبان انگلیسی تجارت چیست و چه تفاوتی با دیگر اصطلاحات و موارد آموزشی دارد؟ 

افراد معمولا پس از گرفتن مدارک دانشگاهی مسیر شغلی را انتخاب می کنند و اگر به درستی این مسیر را ریل گذاری کنند می توانند پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنند. با گذر زمان بیش از نیمی از افراد متوجه خواهند شد که دانش زبان انگلیسی برای آن ها بیش از پیش اهمیت دارد و به منظور ترقی باید تسلط خوبی در یادگیری زبان انگلیسی داشته باشند. اگر در بخش های بازاریابی و تجارت های بازرگانی مشغول به کار هستید که از اولین اصل پیشرفت یادگیری زبان انگلیسی است. حالا تصور آن را بکنید که از ایران که زبان اصلی آن فارسی است قصد دارید به کشور انگلیسی زبان مهاجرت کنید بنابراین به منظور صحبت با همکاران یا ارتباط برقرار کردن با مشتریان زبان انگلیسی اهمیت خود را نشان می دهد.

تمامی این مسائلی دقیقا زمانی برای شما مشخص می شوند که دانشگاه را تمام کردید ، وارد محل کار شدید و تمام دانش زبان انگلیسی که پیش از این در مدارس و کلاس های دانشگاهی گذرانده اید از یاد شما رفته است. حالا زمان شما در حال کم شدن است و شما باید روشی را پیدا کنید که با استفاده از آن بتوانید در سریع ترین زمان زبان انگلیسی را یاد بگیرید. به دنبال موسسات و آموزشگاه های زبان انگلیسی می روید و دقیقا اینجا هست که "زبان انگلیسی تجاری" را مشاهده خواهید کرد. از آنجایی که شما برای پیشرفت از محل کار قصد دارید زبان انگلیسی را فرا بگیرید. این گزینه برای شما بیسیار معقول به نظر می رسد ولی آیا تنها مسیر شما یادگیری زبان انگلیسی تجاری است؟ اصلا این دوره ها برای شما مفید هستند؟ بیایید با هم نگاهی کلی به دوره های انگلیسی تجاری بیاندازیم و بررسی کنیم آیا این دوره برای شما مفید است یا خیر؟ 

 

"زبان انگلیسی تجاری" چیست و چه کاربردی دارد؟ 

اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم، زبان انگلیسی تجاری سبکی از زبان انگلیسی است که از آن در امور روزانه ی محل کار مانند ارسال ایمیل ، پیشنهاد فروش ، ارائه های کسب و کار و صحبت با مشتریان از آن استفاده می کنیم. از آنجایی که در انگلیسی تجاری ما از اصطلاحاتی هم چون Globalization, output, onboarding استفاده می کنیم بنابراین لحن و سبک بیان نسبت به زبان عمومی و محاوره ای بسیار رسمی تر است. به عنوان مثال هنگامی که شما از برای همکاران و افراد بالادستی گزارشی را تهیه می کنید از شما انتظار می رود تا از قالب خاصی استفاده کنید. با این حال، اگر برای شرکتی کار می کنید که در آن انگلیسی صحبت می شود، بیشتر اوقات از انگلیسی عمومی (یا حتی "انگلیسی جهانی") استفاده می کنید.

 

حالا بیایید به نمونه ای از یک مکالمه اداری در محل کار نگاه بیاندازیم: 

Employee 1: What time is the client getting here?

کارمند 1: مشتری ساعت چند به اینجا می رسد؟

Employee 2: He should be here in around half an hour

کارمند 2: او باید حدود نیم ساعت دیگر اینجا باشد.

?Employee 1: Which one of our products is he interested in

کارمند 1: او به کدام یک از محصولات ما علاقه دارد؟

Employee 2: He wants to know more about our products

کارمند 2: او می خواهد در مورد محصولات ما بیشتر بداند.

?Employee 1: Do you need me to help you talk to him

کارمند 1: آیا به کمک من نیاز دارید که با او صحبت کنید؟

Employee 2: No thanks. I know you’re busy and I can handle it by myself

کارمند 2: نه متشکرم. من می دانم که شما مشغول هستید و من می توانم به تنهایی از پس آن بر بیایم.

 

به مثال های بالا نگاهی بیاندازید ، همانطور که مشاهده می کنید تمامی جملاتی که در بالا به کار رفته است در صحبت های روزمره و محاوره ای نیز می تواند به کار رود به عنوان مثال به مکالمه ی پیش رو نگاهی بیاندازید: 

?Husband: What time is your uncle getting here

شوهر: عموت ساعت چنده که میاد اینجا؟

 Wife: He should be here in around half an hour

زن: نیم ساعت دیگه باید اینجا باشه.

?Husband: Is he staying for dinner

شوهر: شام میمونه؟

 Wife: Yes, he wants to try my macaroni

همسر: بله، او می خواهد طعم ماکارونی من رو بچشه

? Husband: Do you need me to help you fix dinner

شوهر: آیا نیاز داری کمکت کنم که شام را درست کنی؟

Wife: No thanks. I know you’re busy and I can handle it by myself

همسر: نه ممنون. می دونم سرت شلوغه می تونم به تنهایی از پسش بر بیایم.

 

بسیار از زبان آموزان بر این باور هستند به منظور پیشرفت در محل کار حتما باید دوره های "زبان انگلیسی تجاری" را بگذرانند ولی این در حالی است که زبان انگلیسی محاوره ای و روزمره خیلی تفاوت آنچنانی با زبان تجاری ندارد. 

 

آیا برای داشتن یک شغل خوب به انگلیسی تجاری نیاز دارید؟

شاید برای شما جالب باشد بدانید که کارفرماها بیشتر از هر چیز به مهارت های چهارگانه (اسپیکینگ ، لیسنینگ ، رایتینگ و ریدینگ) اهمیت می دهند تا "زبان انگلیسی تجاری." آن ها می خواهند بدانند آیا شما مهارت کافی برای صحبت و انجام امور معمول خود را دارید و یا تنها لغات و اصطلاحات معمول را آموزش دیده اید به همین منظور است که از شما مدرک آیلتس می خواهند. 

در برخی از شرایط اگر شما موظف هستید با افراد مختلفی نامه نگاری کنید بهتر است دوره های نامه نگاری و نگارش را طی کنید. از طرفی نیز دانش فنی و تخصصی شما از زبان تجاری فوق العاده مهم تر است ، به عنوان مثال اگر کارمند یک بانک بین المللی هستید اصطلاحاتی همچون “money laundering” و “base lending rate” خیلی مهم تر دیگر لغات هستند. 

 

در دوره انگلیسی تجاری چه چیزی یاد می گیرید؟

یک دوره معمولی انگلیسی تجاری همان مولفه های دوره انگلیسی عمومی را شامل می شود: اسپیکینگ ، لیسنینگ ، رایتینگ و ریدینگ. برخی از دوره ها تاکید بیشتری بر رایتینگ دارند. ولی یکی از تفاوت های عمده این است که این مهارت ها در یک زمینه تجاری تمرین می شوند.

به عنوان مثال، در یک دوره انگلیسی عمومی، ممکن است شما در تمرین لیسنینگ به مکالمه ی  دو دوست که در مورد خرید یک ماشین جدید صحبت می کنند گوش خواهید داد ولی در دوره ی زبان انگلیسی تجاری، ممکن است دو همکار در مورد خرید لوازم اداری صحبت کنند. حالا ما قصد داریم با توضیح جزئی تر حق انتخاب میان دو دوره را به خود شما وگذار کنیم: به موارد پیش رو دقت کنید: 

در یک دوره آموزشی انگلیسی تجاری بر مهارت هایی که برای  حرفه ی کاری نیاز دارید تمرکز می شود، مانند متقاعد کردن مشتری برای خرید وسیله ای ولی این در صورتی است که در دوره ی عمومی زبان انگلیسی شاید همین این موارد آموزش داده شود ، اما در یک بافت روزمره و حقیقی ، مانند متقاعد کردن برادرتان برای خرید یک ماشین جدید. علاوه بر این در دوره های آموزشی انگلیسی تجاری معمولاً گرامر بیشتر از دیگر مهارت ها آموزش داده می شود زیرا می خواهید اشتباهات گرامری را که هنگام نوشتن انجام می دهید به حداقل برسانید.

 

ویژگی های کلیدی زبان انگلیسی تجاری

برخی از موضوعات کلیدی که در دوره انگلیسی تجاری تحت پوشش قرار می گیرند عبارتند از:

  • نوشتن مکاتبات تجاری
  • نحوه ی ارائه ی موضوعات
  • برخورد با مشتریان
  • دستورالعمل دادن به کارکنان
  • بحث مالی
  • مذاکرات حضوری و آنلاین

 

آیا برای یادگیری "انگلیسی تجاری" نیاز به گذراندن دوره انگلیسی تجاری دارید؟

هنگامی که برای اولین بار وارد محل کار انگلیسی زبان می شوید، ممکن است با اصطلاحاتی مانند " stakeholders" (ذی نفعان) و "IPO" (سهم عرض اولیه در بورس) سردرگم شوید. با این حال، به یاد داشته باشید که این اصطلاحات حتی در زبان فارسی نیز برای بسیاری گیج کننده هستند. 

در واقع، شما می توانید به سرعت اصطلاحات و لغات فنی مورد نیاز خود را در طول کار خود یاد بگیرید. ممکن است متوجه شوید که بسیاری یا بیشتر این اصطلاحات حتی در زبان فارسی نیز استفاده می‌شوند، و بعید است که شما یک ترفیع شغلی را تنها به دلیل ندانستن  واژگان «تجاری» از دست بدهید.

 

نوشتن نامه و گزارش در محل کار

در واقع، هر محل کار سبک گزارش نویسی خاص خود را دارد. حتی اگر گزارش نویسی را در یک دوره انگلیسی تجاری یاد گرفته باشید، باز هم باید شیوه گزارش‌دهی خود را متناسب با سبک و الزامات شرکت خود تغییر دهید.

در مورد ایمیل‌ها، درست مانند اصطلاحات فنی، می‌توانید به راحتی آن را یاد بگیرید. نکته مهم این است که از زبان رسمی استفاده کنید (نه از زبان پیامک مانند "u" برای "شما")، واضح بنویسید و مودب باشید. در واقع امروزه کسب و کارهای تلاش می کنند رسمی نویسی را به کلی کنار گذاشته و بیشتر با کارمندان و مشتریان دوستانه باشند. در اصل همانطور که مردم از فرستادن نامه به ارسال ایمیل روی آوردند، اکنون بسیاری از مدیران نیز از خدمات پیام رسانی مانند WhatsApp برای برقراری ارتباط به جای ایمیل استفاده می کنند. نکته ای که در پیام رسان ها وجود دارد این است که افراد برای برقراری ارتباط از طریق واتس اپ نیاز به زبان رسمی و اداری ندارند. 

 

زبان آموزان انگلیسی در این مورد چکار باید بکنند؟

اگر واقعاً احساس می کنید که یادگیری انگلیسی تجاری برای شما مفید خواهد بود، به خصوص اگر نیاز به نوشتن مطالب فنی زیادی دارید (و شاید کارفرمای شما حتی پیشنهاد پرداخت هزینه برای آن را داشته باشد)، دوره های انگلیسی تجاری زیادی برای هر سطح وجود دارد. با این حال، برای اکثر زبان آموزان، حتی افرادی که انگیزه اصلی آنها دستیابی به شغل بهتر است، گزینه های بهتری وجود خواهد داشت.

اگر از آن دست از زبان آموزانی هستید که می خواهید به صورت خودآموز زبان انگلیسی را مطالعه کنید پیشنهاد می شود منابع مورد نیار را تهیه کرده و در اولین فرصت یادگیری را شروع کنید ولی اگر نیاز به دوره و کلاس دارید پیشنهاد می شود نگاهی به دوره های آموزش آنلاین انگلیش کلینیک بیاندازید و با استفاده از آن یادگیری زبان انگلیسی را آغاز کنید ولی نکته ای که در مورد دوره های انگلیسی تجاری وجود دارد این است که این دوره ها اغلب غیر ضروری ، زمان بر و گران هستند. 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic