لوگو انگلیش کلینیک
بهترین روش های یادگیری و حفظ لغات انگلیسی

بهترین روش های یادگیری و حفظ لغات انگلیسی

03/02/06 13 دقیقه برای مطالعه 1781

یادگیری یک زبان خارجی همیشه آسان نیست، مخصوصا زمانی که ما در مورد یادگیری لغات صحبت می کنیم (من سال هاست که آلمانی را مطالعه کرده ام و هنوز در به خاطر سپردن کلمات مشکل دارم!) خوشبختانه، راه های زیادی برای یادگیری واژگان انگلیسی وجود دارد—و برخی از آنها حتی کمی سرگرم کننده نیز هستند! بحث یادگیری و حفظ لغات یکی از مباحثی است که در آموزش زبان انگلیسی نقش اساسی بازی می کند ولی از آنجایی که لغات یکی از فرارترین مباحث در زبان انگلیسی هستند حفظ آن ها خیلی هم ساده و آسان نیست.

در این پست ما نگاهی اجمالی به روش های یادگیری و حفظ لغات زبان انگلیسی می اندازیم و سپس تلاش می کنیم 4 ترفند اصلی را که به شما کمک می کند تا لغات را راحت تر به یاد بسپارید معرفی کنیم. نکته ای که وجود دارد این است لغات پایه و اساس یادگیری زبان انگلیسی به حساب می آیند و اگر شما در به خاطر سپردن آن ها مشکل داشته باشید بنابراین در فرایند یادگیری زبان انگلیسی با مشکلات جدی ای مواجه خواهید شد. 

 

روش 1: فلش کارت درست کنید

flashcards

یکی از محبوب ترین (و مسلماً بهترین) راه برای یادگیری واژگان انگلیسی استفاده از فلش کارت است. هر فلش کارت دارای یک کلمه انگلیسی در یک سمت و ترجمه یا تعریف همان کلمه در پشت آن خواهد بود. برای مطالعه فلش کارت ، به یک طرف کارت نگاه کنید و قبل از اینکه به طرف دیگر کارت نگاه کنید، کلمه روی آن را به زبان مقابل بگویید (بنابراین اگر به سمت انگلیسی نگاه می کردید، برای مثال، کلمه را به زبان مادری خود بگویید).

فلش کارت ها از آنجایی که به شما کمک می کنند واژگان را سریع و موثر حفظ کنید منابع بسیار خوبی به شمار می آیند. این فلش کارت ها اگر به درستی ساخته شوند قابل تنظیم و استفاده مجدد هستند. به منظور استفاده از این فلش کارت ها شما می توانید از دو روش سنتی (استفاده از برگه) و روش دیجیتال استفاده کنید. آن دسته از زبان آموزانی که با فلش کارت ها و نحوه استفاده از آن ها آشنا هستند می توانند آن ها را همراه با جعبه لایتنر استفاده کنند که تاثیر این روش را چندین برابر می کند. 

 

 

مزایای استفاده 

یکی از نکاتی که استفاده از فلش کارت ها را تسهیل می کند نحوه دسترسی به آن ها است شما با استفاده از یک برگه a4 و قیچی می توانید به راحتی یک فلش کارت بسازید. آن دست از دوستانی که به کارت های دیجیتال علاقه دارند، تنها چیزی که نیاز دارند یک اپ ساخت فلش کارت بر روی تلفن همراهشان است.  مزیت دوم استفاده از فلش کارت این است که شما بدون وجود محدودیت می توانید آن ها را افزایش داده و لغات جدیدی را به آن ها اضافه کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به تعداد برگه هایی که دارید چند عدد برگه اضافه کنید.

تصادفی کردن آنها آسان است. برای اطمینان از درک کامل معانی کلماتی که یاد می گیرید، ترتیبی که لغات را مطالعه می کنید تغییر دهید. مغز انسان به صورت شگفت انگیزی باهوش است و اگر شما هوشمندانه رفتار نکنید می تواند شما را گمراه کند. به همین منظور گاهی اوقات شما نیاز دارید ساختارهای معمول را تغییر داده تا متوجه شوید که یک موضوع را به درستی یاد گرفتید یا خیر؟ 

 

مشکلات

ساخت فلش کارت زمان بر است. اگرچه ساختن فلش کارت ها چندان دشوار نیست ، اما ساختن فلش کارت ها ممکن است زمان زیادی طول بکشد. بنابراین، مطمئن شوید که برای تهیه آنها زمان کافی دارید. فلش کارت های کاغذی حجیم هستند و فضای زیادی را اشغال می کنند. در نتیجه، قرار گرفتن و استفاده از آنها برای بازبینی اغلب دشوار است. اگر می‌خواهید واژگان انگلیسی خود را در مکان‌هایی غیر از خانه تقویت کنید، فقط برخی از کارت‌های خود را با خود همراه کنید یا از منابع فشرده‌تری مانند فهرست استفاده کنید.

 

روش 2: تهیه دفترچه لغات 

روش مفید دیگر این است که دفترچه یادداشت های جیبی از تمام لغات انگلیسی که می خواهید یاد بگیرید تهیه کنید. این دفترچه با فلش کارت ها باید متفاوت باشد زیرا تمامی کلماتی را که باید بدانید در یک جا (به جای کارت های جداگانه) در خود دارد. اگر شما نیز از آن دست افرادی هستید که نمی توانید حجم زیاد فلش کارتها را تحمل کنید فهرست بندی لغات روشی مناسب برای یادگیری لغات به حساب می آید. 

 

مزایای استفاده 

بزرگترین مزیت استفاده از دفترچه لغات این است که وقتی با کلمات جدیدی روبرو می شوید که می خواهید آن ها را یاد بگیرید ، می توانید به راحتی آن ها را به ادامه لیست خود اضافه کنید. به عنوان مثال، اگر یک کلمه انگلیسی را که نمی دانستید و بر روی تابلوی رستورانی دیدید، می توانید به سادگی لیست خود را بیرون بیاورید و آن را یادداشت کنید. دفترچه لغات نسبت به فلش کارت ها حجم کمتری دارند. با یک دفترچه لغات ، می‌توانید ده‌ها کلمه را روی یک ورق کاغذ بنویسید و فضای بسیار کمتری را نسبت به صدها فلش کارت اشغال کنید. درست کردن آن نیز نسبت به فلش کارت آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کلمه ، معنی و یا در برخی موارد فونتیک آن را یادداشت کنید.

 

مشکلات 

کار کردن با آنها بسیار خسته کننده و کسل کننده است. بر خلاف فلش کارت ها، که بسیار تعاملی هستند (شما می توانید کارت ها را بسازید، آنها را ورق بزنید، آنها را به هم بزنید، و غیره)، دفترچه لغات منابع منفعلی هستند که در برخی از شرایط شما را کسل می کنند. بدترین مشکل استفاده از دفترچه لغات عدم فهرست بندی تصادفی لغات است. همانطور که پیش از این به شما گفتیم ، مغز ما بر اساس جایگیری لغات می توانند لغت بعدی را حدس بزند و همین امر ممکن است ما را به نحوی سردرگم کرده و به این باور بیاندازد که لغات را به درستی حفظ کرده ایم. این مسئله به کرات در دفترچه لغات تکرار می شود از این رو پیشنهاد می شود نظم قرار گیری لغات را به نحوی برای خود تغییر دهید. 

 

روش 3: کلمات را به طور مکرر بنویسید

اگر می خواهید املای کلمات انگلیسی را تمرین کنید و دوست دارید در حین مطالعه کاری فیزیکی نیز انجام دهید، نوشتن کلمات گزینه خوبی برای امتحان کردن است. با این روش، هر کلمه انگلیسی را چندین بار در حالی که با صدای بلند بیان می کنید، بنویسید. اگر در گذشته دوره‌های انگلیسی را گذرانده‌اید، احتمالاً مشق‌هایی مشابه این داشته‌اید (من مجبور بودم برای کلاس انگلیسی در دبیرستان و راهنمایی همیشه کلمات جدید بنویسم!). اگرچه حفظ لغات به وسیله نوشتن راه یادگیری مناسبی برای تمامی افراد به حساب نمی آید، اما همچنان می تواند راهی بسیار موثر برای یادگیری لغات انگلیسی باشد.

 

مزایای استفاده 

این روش یادگیری ، یکی از روش های تعاملی محسوب می شود. برخلاف فلش کارت‌ها و دفترچه لغات ، که فقط برای مطالعه به آنها نگاه می‌کنید ، هنگام نوشتن کلمات همیشه در حال انجام کاری هستید. اگر از آن دسته افرادی هستید که به راحتی عصبانی می شوید و دوست دارید هنگام مطالعه کاری با دستان خود نیز انجام دهید، نوشتن لغات روش خوبی برای امتحان کردن است. این روش به شما کمک می کند تا نحوه املای کلمات را به خاطر بسپارید. فلش کارت ها و دفترچه لغات عمدتاً به شما می آموزند که معنی یک کلمه چیست، اما نوشتن یک کلمه (به جای نگاه کردن کوتاه به آن) به منظور حفظ نحوه املای آن روشی بسیار آسان تر به حساب می آید.

 

مشکلات

نوشتن مکرر کلمات می تواند احساس یکنواختی داشته باشد. علیرغم اینکه روش موثری به حساب می آید ، با این وجود حفظ حروف روش جالبی برای یادگیری زبان نیست و به سرعت خسته کننده می شود.

هنگامی که یک کلمه را بارها و بارها می نویسید، به راحتی می توانید تمرکز خود را روی کلمه از دست بدهید. برای بهره مندی واقعی از این روش، باید روی معنای هر کلمه و نحوه املای آن نیز تمرکز کنید. متأسفانه، حرکات تکراری باعث می شود که مغز شما مانند افراد زامبی عمل کند که توانایی انجام چند کار را با هم ندارند. 

 

روش 4: آزمون واژگان را امتحان کنید

اگر از فلش کارت‌ها و دفترچه لغات خسته شده‌اید، آزمون‌های واژگان راهی عالی برای آزمایش آموخته‌های خود و اطمینان از درک معانی واقعی کلمات انگلیسی است. بسیاری از آزمون‌های آنلاین انگلیسی به صورت رایگان در دسترس هستند. در حالی که برخی تست های سنتی هستند که به صورت یک شبیه سازی از بازی ظاهر می شوند. یکی از این بازی ها که بر روی تلفن های همراه نیز قابل اجزا است بازی تطبیق لغات با معنی است. در این بازی شما ابتدا یک لغت را به زبان انگلیسی می خوانید و سپس باید معنی آن را از بخش دوم پیدا کرده و به هم متصل کنید.

یکی دیگر از روش ها ایجاد آزمون لغات زبان انگلیسی با استفاده از فلش کارت ها است. آیا جعبه های لایتنر را به یاد می آورید؟ این جعبه ها خود نوعی بازی بودند که به ما کمک میکردند با استفاده از تکرار فاصله دار لغات جدید را آموزش ببینیم 

 

مزایای استفاده 

آنها پیشرفت زبان انگلیسی شما را با آزمایش آموخته های شما بررسی می کنند. آزمون‌ها به شما امکان می‌دهند ببینید که آیا واقعاً کلمات انگلیسی را که مطالعه کرده‌اید می‌دانید و می‌توانید آنها را روان استفاده کنید یا خیر. اگر در یک آزمون شکست بخورید، دقیقاً می‌دانید که روی کدام کلمات بیشتر کار کنید. اکثر آزمون‌های آنلاین واژگان رایگان هستند. می‌توانید تعداد زیادی آزمون و بازی رایگان و با کیفیت به زبان انگلیسی را در وب‌سایت‌هایی که برای دانش‌آموزان، زبان‌آموزان ESL و زبان‌آموزان عمومی طراحی شده است، بیابید.

 

مشکلات

در اصل شما نمی توانید کلمات را از ابتدا با استفاده از آزمون ها یاد بگیرید. به عبارت دیگر، باید آزمون‌ها را با یک یا چند روش بالا ترکیب کنید تا بتوانید واژگان انگلیسی را قبل از آزمون یاد بگیرید. 

برخی از آزمون‌های واژگان آنلاین کیفیت فوق‌العاده بالایی ندارند، بنابراین مطمئن شوید که آن‌هایی را انتخاب می‌کنید که دارای کلماتی هستند که با آن‌ها آشنا هستید و اشتباه ندارند.

 

دوره‌های پیشنهادی

کلاس لغت (دوره 504) لغات ضروری زبان انگلیسی

دوره 1100 لغت ضروری زبان انگلیسی

 

مطالب پیشنهادی

چگونه از تکرار فاصله دار برای به یاد آوردن لغات استفاده کنیم

لغات انگلیسی ای که ریشه فارسی دارند

9 لغت انگلیسی که معانی مختلف دارند


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic