لوگو انگلیش کلینیک
تاثیر استفاده از جعبه لایتنر برای یادگیری زبان انگلیسی

تاثیر استفاده از جعبه لایتنر برای یادگیری زبان انگلیسی

03/02/06 13 دقیقه برای مطالعه 1253

وقتی صحبت از یادگیری زبان به میان می‌آید ، بسیاری از مردم بر این باور هستند که تا زمانی که در کودکی یا شاید در نوجوانی زبانی را فرا نگیرید ، هرگز نمی‌توانید بر آن تسلط داشته باشید. اما ، در حالی که ممکن است نتوانید همانند یک فرد نیتیو به زبان انگلیسی تسلط کامل داشته باشید ، ولی قطعاً می توانید در بزرگسالی نیز به یک زبان مسلط شوید. نکته اصلی اختلاف در مورد معنای تسلط به زبان انگلیسی است. صرف نظر از نکات ظریف در این مورد ، قطعاً برای یک بزرگسال نیز ممکن است یک زبان یا حتی چندین زبان را به صورت همزمان یاد بگیرد و قادر باشد همه آنها را با استاندارد (نسبتا) بالا صحبت کند. اما گاهی اوقات به عنوان یک مدرس زبان انگلیسی که سال ها در داخل و خارج از کشور زبان انگلیسی را تدریس کرده با سوال مشابهی روبرو می شود! چطور می توانم یک یا چند زبان را یاد بگیرم؟ 

حتی اگر شما سال ها در یک کشور انگلیسی زبان زندگی کنید باز هم نمی توانید افراد بومی آن کشور را قانع کنید که لهجه زبان انگلیسی شما به حدی خوب شده است که مانند آنها و بدون لهجه زبان انگلیسی را صحبت می کنید. هنگامی که شما به زبان انگلیسی که زبان دوم یا سوم شما به حساب می آید صحبت می کنید ذهن شما باید گرامر و لغات را با هم همراه کرده و جمله سازی کند ، از این رو برای آن دست از افرادی که در بزرگسالی زبان انگلیسی را فرا می گیرند ، کار دشواری را پیش رو دارند و به این معنی است که باید نسبت به یک نوجوان بیشتر از گذشته تمرین کنند ولی بهترین راه برای تقویت مهارت زبان انگلیسی چیست؟ چگونه می تواند لغات جدید را به درستی آموزش ببینیم؟ آیا تا به حال با سیستم تکرار فاصله دار آشنا شده اید؟ 

 

سیستم تکرار فاصله دار چیست؟

سیستم تکرار فاصله دار یکی از روش های به حافظه سپردن مفاهیم با استفاده از تاثیر فاصله دارد است. تاثیر فاصله دار که به نوعی ریشه در روان شناسی دارد بیان می کند که اگر یک موضوع به صورت بلند مدت و با تکرار مطالعه شود امکان به حافظه سپرده شدن آن به صورت روز افزونی افزایش پیدا می کند. در این سیستم بیان می شود که اگر افراد به صورت مکرر و در طول بلند مدت مطالعه کنند سبب می شود از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل شود و به همین دلیل فراموش نشود. 

حتی بدون نگاه کردن به شواهد علمی نیز این عمل منطقی به نظر می رسد. اگر مخالف این مسئله هستید ، تنها کافی است به آن زمان‌هایی فکر کنید که در مدرسه بودید و تمام شب را برای امتحان مطالعه می کردید تا چه حد از مفاهیمی که در آن شب ها مطالعه کردید را به خاطر دارید؟ احتمال آن بسیار کم است! این مسئله به این دلیل است که با فشرده کردن زمان مطالعه ، دقیقاً برعکس تکرارهای فاصله دار عمل کردید - و بنابراین فقط مفاهیم را به مکانیسم حافظه کوتاه مدت متعهد می کنید (البته اگر خوش شانس باشید!). همچنین به همین دلیل است که گاهی اوقات افراد به محض اینکه از امتحان خارج می شوند این احساس را پیدا می کنند که مغزشان دوباره تنظیم شده است و بلافاصله همه چیز را فراموش می کنند. اما اگر مطالب را برای یادگیری زبان انگلیسی مطالعه می کنید ، باید بسیاری از کلمات و الگوهای لغوی را به خاطر بسپارید تا بتوانید از آن برای ایجاد ساختارهای معنی دارد استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هدف اصلی شما از یادگیری زبان انگلیسی مکالمه است و اگر به اندازه کافی لغت بلد نباشید امکان مکالمه نیز برای شما دشوار می شود. 

 

تاریخچه 

اثر فاصله‌گذاری در روان‌شناسی، که روش تکرار فاصله‌دار برای یادگیری بر اساس آن شکل گرفته است، اولین بار توسط هرمان ابینگهاوس، روان‌شناس آلمانی پیشنهاد شد که بیشتر به‌خاطر مطالعه تجربی خود بر روی حافظه شناخته می شود. در کتاب "حافظه: کمکی به روانشناسی تجربی" که در سال 1885 منتشر شد و در 35 سالگی برای او کرسی دانشگاه برلین را به ارمغان آورد، ابینگهاوس رابطه میان حافظه ، یادگیری و در معرض ورودی ها قرار گرفتن را بررسی کرد.

مطلبی که او متوجه شد این بود که اطلاعات جدید در طول زمان فراموش می شوند، اما این روند به صورت خطی اتفاق نمی افتد: او بیان می کند اگر یک مفهوم از ذهن و چشم ما پس از مدتی دور بماند به دست فراموشی سپرده می شود و دیگر به حافظه بلند مدت ما منتقل نمی شود. او این ایده را به صورت گرافیکی با شکلی که منحنی فراموشی نامید، نشان داد. این منحنی دارای زمان در محور x و حافظه ("کمیت" به خاطر سپرده شده) در محور y است. بسیار شیب دار شروع می شود اما پس از مدتی صاف می شود.

در دهه 1930، این تصور که تکرار فاصله دار می تواند به عنوان یک ابزار یادگیری مورد استفاده قرار گیرد، برای اولین بار مطرح شد و متعاقباً در ایالات متحده مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج آزمایش‌ها روی بچه‌های مدرسه‌ای در آیووا مثبت بود، اما در جوامع علمی و آموزشی نسبتاً مورد توجه قرار نگرفت و تا دهه‌های 1960 و 1970 بود که پل پیمسلور به فکر استفاده از آن در زبان‌شناسی افتاد و همین مسئله سبب شد شهرت بسیاری را کسب کند. 

 

بهترین زمانبندی برای تکرار فاصله دار چیست؟

خوب حالا بر فرض اینکه شما قصد دارید از روش تکرار فاصله دارد برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کنید ، زبان شناس مشهور پیوتر ووزنیاک اولی نرم افزار کامپیوتری تکرار فاصله دارد را به نام سوپر ممو اختراع کرد. این نرم افزار بر اساس تحقیقات بلند مدت او بر روی  حافظه بلند مدت ساخته شد و در دنیای آموزش زبان انگلیسی انقلابی را ایجاد کرد. بر این اساس او تکرار مطالعه را به چهار بخش تقسیم کرد: 

تکرار اول: 1 روز

تکرار دوم: 7 روز

تکرار سوم: 16 روز

تکرار چهارم: 35 روز

 

آیا فلش کارت ها موثر هستند؟

پاسخ ساده این است: بله. فلش کارت‌ها، پیش از ظهور سیستم تکرار فاصله دار نیز وجود داشتند، ولی با ظهور روش تکرار فاصله دارد جعبه های لایتنر بود که این فلش کارت ها نیز جایگاه خود را در میان زبان آموزان پیدا کرده و محبوبیت گسترده ای بدست آوردند. ولی جعبه لایتنر دقیقا چیست و در چه شرایطی به کار می رود؟ 

 

جعبه لایتنر و یادگیری زبان انگلیسی

این روش ابداعی و کارآمد که از فلش کارت برای آموزش مفاهیم گوناگون استفاده می کند به نام روزنامه نگار آلمانی، سباستین لایتنر، نامگذاری شده است که نه تنها می توانید با استفاده از آن دامنه واژگان خود را تقویت کند، بلکه روند یادگیری زبان انگلیسی خود را می تواند مدیریت کرده و به آن مقداری تنوع نیز اضافه کنید. در این روش زبان آموزان اطلاعات مورد نظر را بر روی فلش کارت هایی یادداشت می کنند و پس از آن ، آن ها را در جعبه ای که به سه بخش تقسیم شده قرار می دهند و بر روی هر کدام روزی را یادداشت می کنند. بر اساس زمان های یادداشت شده زبان آموز فلش کارتی را برداشته و مطالعه می کند. 

در ابتدا شاید این تکنیک شبیه به بازی های دوران کودکی ما به نظر برسد ولی تاثیر آموزشی این سیستم به حدی زیاد بوده که بعد از چندین سال هنوز مورد استفاده قرار می گیرد. شما برای یادگیری لغات بر روی هر یک از این جعبه های هفته را به سه قسمت تقسیم می کنید و بر روی هر کدام از آن ها به این صورت می نویسید :

هر روز 

سه شنبه و پنج شنبه 

جمعه 

جالبه، مگه نه؟ صبر کن تازه بهتر هم میشه! ایده جعبه لایتنر این است که فلش کارت های خود را بردارید و ابتدا آنها را بر اساس میزان شناخت خود دسته بندی کنید. پس از آن، هر روز خود را مطابق دستورالعمل‌های نوشته شده بر روی بخش ها آزمایش می‌کنید و آن کارت‌هایی که اکنون به خوبی می‌شناسید می‌توانند «جدا شوند» و به سطح بعدی منتقل شوند ، به این معنی که از این به بعد کمتر مورد مطالعه قرار خواهند گرفت. با این حال، کارت‌هایی که به درستی به یاد نمی آورید ، به دسته پایین‌تر تنزل داده می‌شوند، به این معنی که باید آنها را بیشتر از گذشته تمرین کنید. 

 

استفاده گام به گام از روش لایتنر

برای روش زیر، فرض می کنیم که مطالعه را از یکشنبه شروع می کنیم.

مرحله 1 (یکشنبه): کارت های خود را آماده کنید و یک آزمون تعیین سطح ابتدایی بدهید. همانطور که این آزمون را شرکت می کنید ، کارت های خود را مطابق با دستورالعمل زیر مرتب کنید:

در بخش "سه شنبه و پنجشنبه" لغات و ساختارهایی را قرار دهید که بدون واسطه و کمک به یاد می آورید

در بخش «هر روز» مواردی را قرار دهید که تحت هیچ شرایطی به یاد نمی آورید.

در بخش "هر روز" مفاهیمی را که با کمی کمک می دانستید قرار دهید.

 

مرحله ۲ (دوشنبه): در این روز ، فقط کارت‌های موجود در ظرف «هر روز» را تمرین ‌کنید. پیشنهاد می کنم خود را با خواندن لغات و عبارات آزمایش کنید و سپس کارت های خود را به صورت زیر مرتب کنید:

در بخش "سه شنبه و پنجشنبه" لغات و ساختارها را بدون کمک و سریع بلد هستید

در بخش «هر روز» لغات را اصلا بلد نبودید

مجدد در بخش «هر روز» لغاتی را قرار دهید که کمی آن ها را بلد بودید

 

مرحله 3 (سه شنبه): در این روز، کارت های "هر روز" و کارت های "سه شنبه و پنجشنبه" را تمرین خواهید کرد. از فرآیند مشابهی که در بالا توضیح داده شد استفاده کنید، اما این بار می‌توانید مواردی را که به خوبی می‌شناسید، از بخش «سه‌شنبه و پنج‌شنبه» برداشته و به «جمعه» منتقل کنید. به همین ترتیب، کلماتی که در کادر «سه‌شنبه و پنج‌شنبه» فراموش شده اند، باید آن‌ها را برای دور دیگری از یادگیری در بخش «Every Day» برگردانید.

و بدین ترتیب ، شما همچنان به همین روش ادامه می دهید، و کارت های خود را به طور مداوم مطابق با نیاز تغییر داده و درجه بندی می کنید. استفاده از جعبه لایتنر برای مطالعه واژگان مزایای زیادی دارد.

 

🗃️ مزیت اول: به هم زدن جعبه ها

با وجود اینکه استفاده از دسته بندی معمول و استاندارد لایتنر سبب می شود ما وارد یک حلقه یا تله حافظه شویم که بر اساس آن لغات را بر اساس جایگاه آنها یا دیگر عوامل گرافیکی به یاد بسپاریم ولی  جعبه لایتنر برای شما این امکان را فراهم کرده است تا با اضافه و حذف کردن لغات دسته بندی های معمول را بر هم زده و بتوانید خود را از این تله حافظه خارج کنید. 

 

💬 مزیت شماره 2: اولویت دادن به کلمات

جعبه لایتنر همچنین به ما کمک می کند تا کلماتی را که نسبت به آن ها آشنا نیستم را اولویت بندی کنیم و آن هایی را که نسبت به آنها آشنا هستیم را کنار بگذاریم. به این ترتیب، وقت خود را برای کلماتی که از قبل می‌دانیم تلف نمی‌کنیم. توجه بیشتر به کلمات دشوار امری بسیار سودمند است که در بخش بعدی به آن نگاه جزئی تر می اندازیم. 

 

😀 مزیت شماره 3: برای هر زبانی کار می کند

سیستم لایتنر تنها مختص به زبان انگلیسی نیست و تمامی زبان آموزان می توانند از این سیستم برای یادگیری زبان های مختلف از آن استفاده کنند. فارغ از الفبا ، ساختار گرامری و پیش زمینه زبان های شما می توانید از این سیستم استفاده کنید تا زبان مدنظر خود را فرا بگیرید. 

 

🔉 مزیت شماره 4: حجم و سرعت یادگیری

همانطور که از این روش استفاده می کنید، ممکن است در ابتدای راه اندازی آن کند به نظر برسد، اما هنگامی که شروع به کار کردید، به یک روش کارآمد و مفید برای یادگیری تبدیل می شود. ممکن است متوجه شوید که میزان واژگانی را که در هر ماه آموزش می بینید به شدت افزایش می یابد، که به نوبه خود می تواند به شما کمک کند تا با سرعت بیشتری به سطح مورد نظر خود برسید.

 

جعبه لایتنر در ایران 

ظهور سیستم لایتنر در ایران از سال 1382 بود و همراه با تب داغ کنکور بود. در آن دوران دانش آموزان پشت کنکوری برای یادگیری لغات و نکات مهم سه زبان فارسی ، انگلیسی و عربی از این سیستم استفاده کردند. این سیستم پس از مدتی به آموزش زبان انگلیسی خود آموز نیز کشیده شد و بسیاری از زبان آموزان با استفاده از این سیستم تلاش کردند لغات و عبارات جدید را آموزش ببینند. با وجود اینکه این روش امروزه به صورت دیجیتال انجام می شود ولی استفاده از فلش کارتها و جعبه فیزیکی نیز هنوز در بین افراد محبوب است.

 

تاثیر جعبه لایتنر بر روی یادگیری زبان انگلیسی

با توجه به اینکه یادگیری زبان انگلیسی با سیستم تکرار فاصله دار نتیجه بهتری دارد ، می توان نتیجه گرفت جعبه لایتنر یکی از ابزاری است که به زبان آموزان کمک می کند تا از این روش به صورت بهینه استفاده شده و آن را عملی کنند. تحقیقات صورت گرفته بر روی زبان آموزانی که از این سیستم استفاده می کنند نشان داده است زبان آموزانی که از این سیستم استفاده می کنند نسبت به دیگر زبان آموزان بازدهی بسیار بهتری دارند. سیستم تکرار فاصله دار یکی از روش های آموزش زبان انگلیسی است که ما برای آموزش لغات و گرامر در طول دوره آنلاین زبان انگلیسی از آن استفاده می کنیم. ولی از آنجایی که این تکنیک به صورت ناخودآگاه است زبان آموزان مانند سیستم لایتنر نتیجه آن را حس نمی کنند. 

 

دوره‌های پیشنهادی

کلاس لغت (دوره 504) لغات ضروری زبان انگلیسی

دوره 1100 لغت ضروری زبان انگلیسی

دوره اصطلاحات کاربردی زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته

 

مطالب پیشنهادی

چگونه از تکرار فاصله دار برای به یاد آوردن لغات استفاده کنیم

لغات انگلیسی ای که ریشه فارسی دارند

بهترین روش های یادگیری و حفظ لغات انگلیسی


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic