لوگو انگلیش کلینیک
ترتیب صفات در زبان انگلیسی

ترتیب صفات در زبان انگلیسی

03/02/13 13 دقیقه برای مطالعه 2465

به جمله ی پیش رو دقت کنید: 

“Every Monday, my mom makes an Iranian big meal” 

آیا این جمله از نظر گرامری صحیح است؟ مشکل کجاست؟ هر روز مادر من یک غذای ایرانی درست می کند. شاید از نظر ساختار زمانی و ترتیب فعل و فاعل این جمله صحیح باشد ولی این جمله ساختار درستی ندارد. مشکل اصلی این جمله ترتیب قرار گیری صفات است. ما چنین ساختاری نیز در زبان فارسی داریم و به دلیل اینکه به صورت ناخودآگاه آن ها را به کار می بریم توجه ویژه ای به این ساختار نمی اندازیم. 

بسیاری از زبان آموزان در سرتاسر دنیا این ترتیب صفات را به درستی در مدارس و آموزشگاه های زبان انگلیسی آموزش نمی بینند ولی در فیلم ها و پادکست و گاهی نیز در کتاب ها با آن ها روبرو شده و آهسته آهسته آن ها را یاد می گیرند. قوانین ترتیب صفات در زبان انگلیسی نسبت به بسیاری از زبان های دیگر جامع تر بوده و یادگیری آن فوق العاده مهم است. در این پست تلاش می شود ابتدا انواع صفات را توضیح داده و سپس همراه با مثال ترتیب آن ها را به شما دهیم. 

 

Cumulative adjectives

ما در زبان انگلیسی به صورت کلی دو نوع صفت داریم؛ صفت هایی که می توان آن ها را با اضافی کردن یک کاما و یا "and" از یکدیگر جدا کرد که در این صورت ترتیب صفات خیلی مهم نیستند و فرقی نمی کند که شما به چه ترتیبی آن ها را در جمله بیاورید در زبان انگلیسی ما این صفات ها را coordinative Adjective  یا صفات هماهنگ می خوانیم. به مثال پیش رو توجه کنید؛ 

.He's a happy and lively dog

او سگی سرزنده و خوشحال است. 

در این مثال خیلی تفاوت ندارد که شما به چه ترتیب صفات را به کار ببرید زیرا این صفات به وسیله یک "و" "And" از یکدیگر جدا شده اند و در اصل coordinative Adjective به حساب می آیند. ولی صفات ها تنها به این نوع صفات ختم نمی شود ما نوع دیگری از صفات را در زبان انگلیسی داریم که به آن ها Cumulative adjectives می گویند و موضوع بحث امروز ما نیز همین نوع از صفات ها هستند. 

Cumulative adjectives که در زبان فارسی آن ها را صفات زنجیره ای نیز ترجمه شده است به صفاتی گفته می شود که به منظور رساندن معنی صحیح، باید با یک نظم و ترتیب خاص در کنار یکدیگر قرار بگیرند در غیر این صورت پیام مناسبی را به مخاطب خود نمی رسانند. به مثل پیش رو دقت کنید. 

I was buying a folding new bike

این جمله به دلیل اینکه ساختار و ترتیب صحیح صفات را رعایت نکرده است از این رو برای یک انگلیسی زبان جمله ای نامفهوم است. ولی این ترتیب صفات چگونه است؟ چرا تا این حد برای انگلیسی زبانان مهم است؟ پیش از اینکه به ترتیب صفات نگاهی بیاندازیم ابتدا به تفاوت این صفات نگاهی بیاندازیم. 

 

Quantity/Determiner (کمیت)

خوب ابتدا بیایید در مورد اولین صفت یعنی کمیت صحبت کنیم. این صفت معمولا پاسخی به دو پرسش "How Much" و "How Many" است. معمولا این صفات به صورت یک عدد ترتیبی مانند 30 ، 12 یا مقدار کلی مانند “whole” “half” “a lot”  یا  “several”هستند.

.I’m about to order two large pizzas

 (من دو پیتزای بزرگ سفارش خواهم داد) 

توجه کنید عدد دو در اینجا صفت است. 

?How Many

چه تعداد پیتزا سفارش دادی؟

You need to read several books for preparation

(برای آماده سازی باید چندین کتاب بخوانید)

How Many

چه تعداد کتاب مطالعه کردی؟ 

توجه کنید در این نوع صفت همیشه این دو پرسش "How Much" و "How Many" نهفته هستند  

 

Opinion/Quality

دومین صفتی که ما قصد داریم به شما آموزش دهیم ، کیفیت یا نظر است. این صفات معمولا برای توصیف کیفیت یک فرد یا شیء مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهیم برای شما نمونه ای از این صفات را بیاوریم می توانیم به این موارد اشاره کنیم؛

 “tasty” “strong” “ugly” “costly” “stubborn و “happy”

توجه کنید هر صفتی که نظر ما را در مورد کیفیت یک چیز می رساند جزئی از این نوع صفات به حساب می آیند. 

.I ordered two tasty large pizzas for the game

من دو پیتزای بزرگ خوشمزه برای بازی سفارش دادم.

 

Size

بعد از کمیت و کیفیت بخش دیگری که به آن اشاره می کنیم ، سایز یا بهتر است بگوییم اندازه است. بسیاری از زبان آموزان اندازه یا سایز را همان کیفیت تلقی می کنند ولی در زبان انگلیسی آن ها دو صفت کاملا مجزا هستند. مجدد به مثال بالا یک نگاهی می اندازیم. 

.I ordered two tasty large pizzas for the game

توجه کنید ابتدا کمیت این دو پیتزا گفته شد ، سپس به کیفیت و طعم آن اشاره ای شد و در نهایت نیز اندازه ی آن بود که مورد بررسی قرار گرفت. 

 

Age

مورد بعدی که باید مورد بررسی قرار بگیرد سن است اگرچه بسیاری از زبان آموزان برای این مورد از عدد مانند 6-year-old استفاده می کنند ولی این صفت تنها به یک سن عددی ختم نمی شود ، این صفات می توانند “young” ، “old” و “middle-aged” که شرحی از سن شما هستند نیز باشد. حالا که با چهار نوع از صفات آشنا شدید به مثال پیش رو نگاهی بیاندازید. 

.The big old ugly pick-up truck puttered along the road

همانطور که مشاهده می کنید در این جمله ابتدا اندازه سپس به سن رسیده و در نهایت کیفیت را بیان کرده این ترتیب بر اساس قواعدی که به شما گفتیم اشتباه است. جمله ی درست به این صورت است؛ 

.The ugly big old pick-up truck puttered along the road

کامیون زشت و قدیمی بزرگ در امتداد جاده رها شده است.

 

Shape

صفت بعدی شکل است ، این صفت شامل لغاتی مانند  “long” ، “short” و حتی "Square" می شود مثال پیشین را برای شما بیشتر توضیح می دهیم تا آن را بهتر درک کنید. 

.The ugly big old wide pick-up truck puttered along the road

کامیون بزرگ زشت و قدیمی عریض در امتداد جاده رها شده است.

 

Color

همانطور که در مقاله آموزش رنگ ها به شما گفتیم ما در زبان انگلیسی نزدیک به 250 عدد رنگ پرکاربرد داریم، در زبان انگلیسی رنگ ها صفت به حساب می آیند و شما می توانید آن ها را بعد از اندازی به کار ببرید. 

The ugly big old wide red pick-up truck puttered along the road

کامیون زشت و بزرگ قدیمی قرمز رنگ وسیع در امتداد جاده کوبیده شده است.

 

Origin 

خوب الان به یکی از حساس ترین صفاتی رسیدیم که بسیاری از فارسی زبانان آن را به اشتباه به کار می برند، مبدا، قومیت یا دین. لغاتی مانند ایرانی ، اسلامی و شیعی در این دست از صفات قرار می گیرند. 

We found a beautiful 200-year-old blue Persian rug

ما یک فرش زیبا 200 ساله آبی ایرانی پیدا کردیم.

 

Material

یکی از مواردی که زبان آموزان آن را اشتباه میگیرند همین جنس است، این صفات در اصل اسامی هستند که برای تعریف یک اسم دیگر به کار می روند و از این رو ما آن را صفات می گوییم. 

We found a beautiful 200-year-old blue Persian silk rug

ما یک فرش زیبا ابریشمی آبی با قدمت 200 ساله پیدا کردیم.

 

Purpose/ qualifier

خوب حالا به آخرین صفت رسیدیم، هدف معمولی اخرین صفتی است که در این ترتیب قرار می گیرد. هدف نیز یکی از اسامی است که جایگزین صفت می شود معمولا اسامی که همراه با ing هستند در اینجا به عنوان صفت به کار می روند جمله ی پیش رو را دقت کنید لغت Folding در این جمله با وجود اینکه اسم است ولی به عنوان صفت به کار رفته است

.My pretty new electric folding bike is so much fun! I’m very happy with it

دوچرخه تاشو برقی جدید من بسیار سرگرم کننده است! از داشتنش خیلی خوشحالم

ترتیب صفات در زبان انگلیسی

ترتیب صفات در زبان انگلیسی

Noun

Qualifier

Material

Origin

Color

Shape

Age

Size

Quality

Quantity

house

 

 

brick

 

 

old

 

beautiful

one

dog

 

 

 

black

 

 

small

 

 

sweater

button-down

 

wool

 

 

new

 

 

 

چرا صفات باید در زبان انگلیسی به این ترتیب باشند؟ 

سال ها مطالعات زبان شناسی ما هنوز دلیل قانع کننده ای را برای این ترتیب نگفته است ولی نزدیک ترین دلیلی که می توان برای این پرسش آورد این است که صفاتی که به اسم نزدیک تر هستند از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. به عنوان مثال همیشه کیفیت از کمیت مهمتر است. به عنوان مثال هنگامی که می گوییم "Small Dog" و "Black Dog" از نظر شما رنگ اهمیت بیشتری دارد یا اندازه؟ 

 

استفاده از کاما 

هنگامی که ما برای توصیف یک اسم از بیش از یک صفت استفاده می کنیم گاهی باید بین صفات کاما بیاوریم و گاهی نیز نباید کاما بیاوریم. ولی این مسئله تا این حد نیز گیج کننده نیست. همانطور که در جدول بالا متوجه شدید صفات 9 دسته بندی دارند، اگر صفاتی که در کنار یکدیگر قرار می گیرند هم جنس باشند در این صورت ما باید برای جدا کردن آن ها از کاما استفاده کنیم. 

.We rode in a comfortable, luxurious limousine

دقت کنید در این جمله ما برای توصیف لیموزین (اسم) از دو صفت هم جنس استفاده کردیم، در این صورت برای اینکه بتوانیم آن دو را از هم جدا سازیم باید کاما را استفاده کنیم. 

ولی اگر دو صفت از یک جنس نباشند و ما نیاز به جداسازی آن ها نداشته باشیم در این صورت کامایی بین صفات قرار نمی گیرد. به مثال پیش رو دقت کنید. 

.She has a big green garden out back

نکته ای که بسیاری از زبان آموزان به آن دقت نمی کنند استفاده از کاما بین صفت آخر و اسم است. از آنجایی که صفات برای توصیف اسم به کار می روند تحت هیچ شرایطی ما نباید آن ها را از یکدیگر جدا سازیم. در این جمله University اسم ما است و آخرین صفت ما که Old است نباید با کاما همراه شود. 

.My progressive, rigorous old university

 

کلام آخر

صفات یکی از مباحثی است که در زبان انگلیسی از اهمیت بسیاری برخوردار است ، شما می توانید با صفات جمله بندی خود را زیبا کرده و بر روی مخاطب خود تاثیر بسزایی داشته باشید. مسئله ای که زبان آموزان باید در استفاده از صفات به آن دقت کنند به کاربرد صفات مناسب در جایگاه مناسب است.  همانطور که پیش از این به شما گفته شده بود شما همیشه نیاز به استفاده از قید ندارید اگر صفات را به خوبی بشناسید می توانید صفات را جایگزین قید کنید. 

 

دوره گرامر کلینیک زبان رفیعی

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic