لوگو انگلیش کلینیک
جشن هالووین چیست، فلسفه و منشاء آن

جشن هالووین چیست، فلسفه و منشاء آن

03/02/13 13 دقیقه برای مطالعه 3826

هالووین که در انگلیسی آن را Allhalloween یا شب قدیس ها (All Hallows’ Eve یا  (All Saints’ Eveنیز می گویند هر ساله در 31 اکتبر توسط بسیاری از مردم دنیا جشن گرفته می شود. برای این شب لباس های مخصوص Paganism کفر یا الحاد، اصطلاحی که افراد جنوب اروپا برای کسانی که دینی به جز دین مسیحیت داشته باشند به کار می بردند، طراحی می شود.

 

چرا هالووین جشن گرفته می شود و مبداء آن چیست؟  

به گفته ی بسیاری از اندیشمندان و مورخان تاریخی شب هالووین یکی از جشن های مسیحیت است که تحت تاثیر جشن برداشت محصول سلتیک ها بوده که به خود کمی رنگ و بوی الحاد و بی دینی گرفته است. براساس دانشنامه ی بریتانیکا مبداء شب هالویین بدین صورت تعریف می شود:  

"در ایرلند و بریتانیای باستانی، جشن Samhain  (سمهین) باستانی در 31 اکتبر که مصادف با پایان تابستان بود جشن گرفته می شد...... مردم باور داشتند در این شب ارواح به دیدار خانه ها می آمدند تا جشن آغاز پاییز را جشن بگیرند. این جشن از آنجایی که تمامی ارواح ، شیاطین ، جادوگران ، گربه های سیاه و داستان های خیالی را شامل می شد برای مردمان از اهمیت بالایی برخوردار بود. به گفته ی سلتیک ها در این شب قدرت های ماورالطبیعه برای یک شب کنترل زمین را در دست می گیرند. از طرفی نیز آن ها اعتقاد داشتند این شب بهترین زمان برای انجام مراسم الهی مانند ازدواج ، جشن شانس و جشن سلامت است. شب هالووین تنها شبی است که شیطان به انسان ها کمک می کند تا به آرزوهای خود دست یابند. "  

در ابتدا این جشن تنها توسط گروه کوچکی از کاتولیک های ایرلندی جشن گرفته می شود تا اینکه با آغاز قحطی سیب زمینی بسیاری از ایرلندی ها به سمت قاره ی آمریکا مهاجرت کرده و مراسم و فرهنگ خود را به سرزمین دیگر منتقل کردند. تا حدی که جشن های امروزی هالووین خواستگاهی ایرلندی داشته ولی کمی نیز با جشن های زمستانی سلتیک ها نیز ترکیب شده است. جالب است بدانید آغاز محبوبیت هالووین با گسترش روح گرایی در آمریکا هم در سال 1848 همراه شد.  

 

عیدی یا شیطنت از کجا می آید؟  

در شب هالووین کودکان لباس های خنده دار یا ترسناکی می پوشند و خانه به خانه می روند و به صاحبخانه می گویند عیدی یا شیطنت (trick or treat) ، مرسوم است که بزرگسالان در این شب به تمامی کودکان شکلات هایی را به عنوان عیدی می دهند ولی اگر کسی شکلات ندهد کودکان می توانند شیطنت یا شوخی کوچکی با آن ها بکنند. این مراسم نیز به مردگان افراد کافر و یا حتی کاتولیک بر می گردد. به عنوان مثال؛ دروئید ، پیشه وران و افراد تحصیل کرده در زمان سلتیک ها، برای پذیرایی از اموات خود میزها را با پارچه های زیبا مزین کرده و تمامی اعضای خانه بر روی صورت خود ماسک زده و وانمود می کردند یکی از ارواح هستند و با شوخی و شیطنت کردند تلاش می کردند ارواح دیگر را از خانه دور کنند.

 

چرا در این شب باید لباس های خاص بر تن کرد؟  

در زمان های قدیم هر قومی برای این کار دلایل خاص خود را داشت سلتیک ها به منظور اینکه افراد هویت کسانی که در جشن های کفار شرکت می کردند را مخفی نگه دارند،کله ی حیوانات را بر روی سر خود می گذاشتند، شمنیسم ها دلیل این کار را به منظور ارتباط برقرار کردن با ارواح دنیای مردگان اعلام می کردند در این بین دروئید ها به دلیل اینکه ارواح خبیثه را از خود دور کرده و یا قدرت حیوانات را بدست بیاوردند کله ی آن ها را بر روی سر گذاشته و پوست آن ها را بر تن می کردند که بنا به گفته ی مورخین منشاء تاریخی لباس های هالووین مدرن همین دروئید ها هستند. ولی سوالی که هنوز در ذهن بسیاری باقی است دلیل لباس پوشیدن افراد مدرن است، از آنجایی که بسیار از مراسم دور کردن شیاطین از بین رفته است امروزه برای اینکه شیاطین و ارواح خبیثه هویت افراد را تشخیص دهند و از افراد مد نظر دور بمانند مردم تغییر چهره می دهند تا به نوعی خود را از آنها دور کنند.  

 

چرا از کدو تنبل های شکل دار استفاده می کنیم؟  

همانطور که پیش از این به شما گفتیم اصلی ترین دلیل برگزاری هالووین در آمریکا مهاجرت ایرلندی ها به این کشور است. ایرلندی ها داستانی دارند که آن را به عنوان "جک فانوس به دست (jack-o’-lantern) " می گویند. بنا به افسانه ها فرد خسیس دائم الخمری به اسم جک شیطان را فریب می دهد تا برای کندن یک سیب به بالای درخت برود هنگامی که شیطان در بالای درخت است او بر تنه ی درخت صلیبی می کشد تا از پایین آمدن او جلوگیری کند ، در همین حین شیطان به او می گوید در ازای پاک کردن صلیب هر کاری بخواهد برای او انجام خواهد داد، جک نیز از شیطان می خواهد تا تحت هیچ شرایطی روح او را وارد جهنم نکند.  

روزی که جک از دنیا می رود به دلیل مصرف مشروبات الکلی و خودخواهی فرشته ها او را از درب های بهشت دور می کنند و از او می خواهند به سمت جهنم برود. وقتی که او به سمت جهنم می رود شیطان به وعده ی خود عمل می کند و اجازه نمی دهد او وارد جهنم شود. جک که از همه جا رانده شده است مجدد به سمت زمین حرکت می کند. هنگامی که جک از درب های جهنم در حال دور شدن است شیطان یکی از گدازه های آتشین جهنم را به سمت او پرتاب می کند جک نیز با شلغمی که در دست داشته این گدازه را در دست می گیرد و مانند فانوس و چراغی حمل می کند تا در زمین جایی برای آرامش ابدی پیدا کند. از آنجایی که شلغم بسیار کوچک است و چراغی در آن قرار نمی گیرد آمریکایی ها کدو تنبل ها را جایگزین آن کرده اند.  

 

جشن هالووین کی است

همانگونه که می دانید جشن هالووین از محبوب ترین جشن ها در سرتاسر دنیا می باشد که همه ساله در آخرین روز ماه اکتبر یعنی 31 اکتبر برگزار می شود. در صورتی که ما در یک سال کبیسه نباشیم این رویداد در تاریخ شمسی مصادف با 9 آبان ماه می باشد که البته در کشور نیز به خوبی جشن گرفته می شود.

 

وسایل جشن هالووین

از مهمترین نکته های جشن هالووین در دنیا بحث وسایل و ابزاری است که برای این جشن تهیه می کنیم. اولین و اصلی ترین چیزی که باید خریداری کنیم یک کدو تنبل مخصوص است که آن را مانند صورت یک انسان طراحی می کنیم. علاوه بر کدو تنبل که اولین نماد برای این جشن می باشد بزرگسالان مقدار زیادی شکلات و آبنبات نیز تهیه می کنند تا به کودکانی که درب خانه را می زنند هدیه دهند. از آنجایی که در این جشن افراد خود را به شکل های مختلفی در می آورند از این رو تهیه لباس های جذابی را نیز می توان از اصلی ترین وسایل این جشن به حساب می آید. 

حالا که با اصلی ترین وسایل این جشن آشنا شدید باید با وسایلی که در مهمانی و پارتی نیز استفاده می شود نیم نگاهی  بیاندازیم. اصلی ترین موردی که در یک جشن هالووین استفاده می شود پارچ نوشیدنی مخصوص این شب می باشد. علاوه بر این در برخی از مهمانی ها کوکی ها و شیرینی ها مخصوص این شب نیز سرو می شود. 

 

چرا در شب هالووین باید داستان ارواح را تعریف کنیم؟  

از آنجا که بنا به باورهای سنتی در شب هالووین ارواح خوب و خبیث در حال گشتن زمین هستند مردم نیز تلاش می کنند تا داستان های خود که به نحوی به مسائل ماورالطبیعه مربوط می شود را به یکدیگر تعریف کرده و کمی به وحشت این شب اضافه کنند. بسیاری از مورخان بر این باور هستند که این داستان معمولا تجربیات فردی را شامل می شوند و مردم در این شب وقایعی را که در روزهای عادی نمی توانند به دیگران بگویند را بازگو می کنند.  

 

سمبل های شب هالووین

 

Jack-o’-lanterns

اصلی ترین و مهم ترین نماد شب هالووین است که بالاتر برای شما توضیح دادیم  

 

Haunted houses

این اصطلاح به خانه های تسخیر شده باز می گردد که در زبان فارسی نیز جایگاه ویژه ای دارد. به خانه هایی گفته می شود که توسط ارواح و شیاطین تسخیر می شوند ولی این خانه ها در شب های هالووین حال و هوای خاصی به خود می گیرند.  

 

Scarecrows (مترسک)  

همانطور که پیش از این گفته شد یکی از مناسبت هایی که هالووین در آن جشن گرفته می شد در زمان برداشت محصولات بود برخی از سلتیک ها اعتقاد داشتند در این زمان روح ها بر  تن مترسک ها رفته و به آن ها جان می بخشند. از این رو در هالویین های امروزی مترسک به عنوان نماد ترس و وحشت استفاده می شوند  

 

گربه های سیاه  

در دوران قبل از میلاد نه تنها در اروپا بلکه در مصر باستان نیز اعتقاد بر این بود که گربه ها نگهبانان دروازه ی دنیای متافیزیک هستند در اروپا نیز مردم اعتقاد داشتند جادوگرها به منظور فرار از شرایط سخت به گربه های سیاه تبدیل می شوند از این رو امروزه گربه های سیاه به عنوان نماد شب هالووین یاد می شوند.  

 

Candy (آبنبات)

این سمبل اصلا ترسناک نیست ولی وقتی کودکان به بازی عیدی یا شیطنت می روند بزرگسالان به آن ها مقدار زیادی آبنبات می دهند که در انتهای شب این کودکان تعداد زیادی آبنبات دارند و طعم این شب را برای آن ها لذت بخش می کند.  

 

کلام آخر

در سال های اخیر نیز جشن هالووین بین ایرانیان و فارسی زبانان نیز بسیار محبوب شده و افراد با جمع شدن در کنار یکدگیر به سبک کشورهای دیگر این شب را جشن می گیرند از آنجایی که این جشن مرتبط به کشورهای انگلیسی زبان بود وظیفه ی خود دیدیم تا اطلاعاتی را نسبت به این شب در اختیار شما زبان آموزان قرار دهیم. یکی از اهداف ما در انگلیش کلینیک و دوره های آنلاین آشنا کردن شما عزیزان با فرهنگ کشورهای انگلیسی است که امیدواریم این پست به شما کمک کرده باشد.  

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic