لوگو انگلیش کلینیک
حقایق خواندنی در مورد زبان ها

حقایق خواندنی در مورد زبان ها

03/02/15 13 دقیقه برای مطالعه 2102

بدون زبان و توانایی مکالمه،  زندگی اجتماعی به راحتی فروپاشیده خواهد شد . در اصل این زبان است که درک متقابل را برای ما فراهم می کند. این حقایق جالب نشان می دهد که تا حدی زبان برای رشد جوامع مهم است. 

 

روسی اولین زبان فضا بود

همانطور که بسیاری از شما می دانید، اولین فردی که وارد فضا شد یوری گاگارین فضانورد مشهور روسی بود، در نتیجه اولین زبانی که در فضا به آن صحبت شد ، زبان روسی بود. یکی از اصلی ترین شرایط فضانورد شدن تسلط کامل به زبان روسی است .

 

زبان مرموز باسک 

این زبان که توسط 700 هزار نفر صحبت می شود ، مخصوص قوم باسک در اسپانیا است. این زبان به حدی خاص و بی ربط به دیگر زبان ها است که زبان شناسان هنوز مطمئن نیستند از کدام ریشه ی زبانی است یا حتی از کجا وارد اسپانیا شد است. یکی از عجیب ترین بخش های این زبان،  سیستم اعداد آن است که در هیچ زبانی مشابه آن دیده نمی شود. 

 

ترتیب چینش بازی اسکربل

این بازی که در کشور ما کمتر شناخته شده است ، یک بازی فکری و زبانی است . نکته جالب در مورد این بازی تفاوت پخش و چینش لغات در کنار هم است که هر زبانی نسبت به زبان دیگر متفاوت است و هیچ قانون مشابهی نیست که بر اساس آن همه ی زبان ها از آن پیروی کنند. 

 

زبان انگلیسی بیشترین لغات را دارد 

زبان انگلیسی نزدیک به 750 هزار لغت دارد (هفته ای نیز تقریبا یک لغت به این تعداد اضافی می شود) که این تعداد بیشترین لغات در واژگان یک زبان به حساب می آید. هنوز هم فکر می کنید دیکشنری های لانگمن و آکسفورد خیلی لغت دارد؟ آن ها نزدیک به 100 هزار لغت دارند تصور کنید اگر بخواهند شامل کل لغات باشند. 

حقایق خواندنی در مورد زبان ها

مشهورترین کتاب دنیا در آغاز با شکست مواجه شد

آیا کتاب کیمیاگر (Alchemist) نویسنده مشهور پائولو کیولیو را مطالعه کرده اید؟ این کتاب صاحب رکورد بیشترین اثر ترجمه شده ی یک نویسنده ی در قید حیات است. این در حالی است که در آغاز ، این کتاب چنان مشهور نبوده و ناشر قصد داشت چاپ آن را متوقف کند! ترجمه ی این کتاب از زبان پرتغالی (زبان اصلی کتاب) به زبان فرانسوی سبب شد این کتاب در سطح جهانی شناخته شده و در نتیجه در 170 کشور به 80 زبان زنده ی دنیا ترجمه شود. 

 

افسانه ای جذاب در مورد برج بابل و آغاز زبان 

شاید شما نیز داستان برج بابل را که استعاره ای از غرور و گستاخی انسان است، شنیده باشید. در خلال این داستان افسانه ی مشهوری گفته می شود که بر اساس آن دلیل وجود چندین زبان شرح داده شده است. بر اساس این داستان در ابتدا تمامی انسان ها تنها به یک زبان صحبت می کردند. بعد از طوفان بزرگی آنها تصمیم می گیرند برج بزرگی را بسازند تا به بهشت برسند. به دلیل این گستاخی خدا آنها را مجازات کرد و در اواسط فرایند ساخت برج، به چندین زبان مختلف صحبت کردند. از آنجایی که کارگران یکدیگر را درک نمی کردند، ساخت برج متوقف شد و مردم به بخش های مختلف دنیا متفرق شدند .بر همین اساس و به گفته ی انجیل ، دلیل زبان های مختلف، گستاخی انسان ها نسبت به خداوند است. 

 

Ambigrams 

به یاد دارید هنگامی که کودک بودیم لغاتی را که از دو سمت نیز به یک شکل خوانده می شدند را مشخص می کردیم؟ در زبان انگلیسی اگر ما یک لغت را از زاویه بر عکس بخوانیم و به یک شکل باشد Ambigrams می گوییم. به عنوان مثال؛ “suns”  “dollop”  “swims” 

تعداد کسانی که انگلیسی، زبان اول آن ها است از تعداد افرادی که انگلیسی زبان دوم آن ها است کمتر است!

نزدیک به 1.5 میلیادر نفر به زبان انگلیسی صحبت می کنند، اما تنها نزدیک به 360 میلیون زبان مادری آن ها انگلیسی است. اصلی ترین دلیل این مسئله این است که از قرن 19 به این سمت زبان علم در دنیا زبان انگلیسی شد و بسیاری از افراد آکادمیک برای تقویت دانش خود نیاز دارند که به زبان انگلیسی مسلط باشند. 

 

هر 98 دقیقه یک لغت ساخته می شود

شاید برای شما بسیار عجیب باشد ولی هر روز نزدیک به 14.7 لغت به زبان انگلیسی اضافه می شود. سالیانه نزدیک به 5400 لغت وارد زبان انگلیسی می شود که از این تعداد 1000 لغت را عامه مردم به کار میبرند و وارد صحبت های روزمره می شود. این مسئله نشان می دهد زبان یک سیستم پویا است و هر روز در حال رشد و گسترش است. 

 

شکسپیر و 1700 لغت جدید 

همانند بسیاری از ادیب ها شکسپیر با تکیه بر توانمندی خود در 38 نمایشنامه خود توانست 1700 لغت جدید را وارد زبان انگلیسی کند. یکی از هنرهای شکسپیر تغییر کاربرد و نقش لغات در جمله بود او گاهی از اسامی به عنوان فعل و از فعل نیز به عنوان صفت استفاده می کرد تا با این کار نه تنها دامنه لغات خود را گسترش دهد،  بلکه زبان انگلیسی را نیز وارد عرصه ی جدیدی کند. 

 

لغت “synonym" هیچ مترادفی ندارد 

شاید یکی از عجایب زبان انگلیسی این است که لغتی که خود به معنی هم معنی یا مترادف است هودش مترادفی ندارد. 

 

بلندترین لغت بدون حرف صدا دار "Rhythms" است

آیا تا به حال دقت کرده اید در لغت "rhythms" هیچ حرف صداداری وجود ندارد؟ یکی از پیچیدگی های زبان انگلیسی این  است که ما این لغت را به راحتی و بدون حرف صدا دار تلفظ می کنیم. 

 

بلند ترین لغتی که می توان تنها با چهار حرف ساخت 

یکی از بازی هایی که در فرهنگ زبان انگلیسی خیلی محبوب است ، بازی با لغات و حروف است ، لغت "senseless" بلندترین لغتی است که شما می توانید با چهار حرف بسازید. اگر دوست دارید دامنه لغات خود را تقویت کنید ، این بازی را برای خود تکرار کنید

 

روسی در اروپا  بیشترین متکلم را دارد 

از تمامی زبان هایی که در اروپا زبان اصلی کشورها هستند ، روسی با بیش از 120 میلیون متکلم محبوب ترین یا بهتر است بگوییم رایج ترین زبان اروپا محسوب می شود. زبان آلمانی به بیش از 95 متکلم در جایگاه دوم قرار دارد . این زبان در کشورهای اتریش و لیختنشتاین نیز زبان اول بوده و در بلژیک و سوئیس نیز زبان دوم است. شاید زبان روسی متکلم های زیادی داشته باشد، ولی زبان تجارت ، زبان آلمانی است. 

 

زبان ژاپنی تفاوتی بین لغات جمع و مفرد قرار نمی دهد

زبان ژاپنی مانند زبان انگلیسی لغات را جمع نمی بندد. زبان ژاپنی برای اینکه بخواهد یک لغت را جمع ببندد باید از ترکیب چند لغت استفاده کند. از شایع ترین این روش ها ترکیب اعداد با لغات یا استفاده از لغت kanji است. 

 

N شایع ترین حرف بی صدا در زبان انگلیسی 

“N,” “R,” و  “T”سه حرف بی صدایی هستند که در زبان انگلیسی بیشتر از هر حرفی تکرار شده اند

 

یادگیری زبان دوم فرایند پیری را به تاخیر می اندازد 

با در نظر گرفتن تمام کارهایی که برای یادگیری زبان دوم مانند حفظ کردن ، بازی های لغات و ... انجام می دهیم ، حافظه ما نیز تقویت می شود. در واقع، مطالعات نشان می دهند که افراد دو زبانه می توانند فراموشی و آلزایمر را تا سالها به تاخیر بیاندازند. 

 

بیش از 200 زبان برای فیلم ها ساخته شده است

برای نویسنده های رمان ها و نمایشنامه،  عجیب نیست که بخواهند برای داستان سرایی خود زبان جدیدی را درست کنند! دو رمان جذاب بازی تخت و شاه (Game Of Thrones) و ارباب حلقه ها (Lord of the Rings) بهترین مثال های موجود هستند. تنها 3 زبان در دو جلد این دو کتاب ها اختراع شدند که Elvish از مهمترین آن ها است.

 

نام‌آوا (Onomatopoeia) کشور به کشور متفاوت هستند

نام آوا ها به صداهایی گفته می شوند که از طبیعت گفته شده باشند. به عنوان مثال در زبان فارسی ما به صدای قورباقه "واغ واغ" می گوییم ولی در زبان انگلیسی آن را Ribbit, ribbit!”  می گویند (قبول دارم خیلی تفاوت دارد). شاید برای شما جالب باشد ولی این صداها در سرتاسر دنیا به یک صورت نمی باشند .مثلا ژاپنی ها همین واغ را “Kero, kero!”  می گویند. 

 

نیمی از دنیا دو زبانه هستند

بیش از 8 میلیارد انسان در دنیا زندگی می کنند بیش از نیمی از این تعداد دو زبانه و دو فرهنگه هستند.  این مسئله در کشور عزیز ما بسیار شایع است. 

 

زبانی که تنها از سوت تشکیل شده است 

زبان Silbo language of La Gomera یکی از عجیب ترین زبان های دنیا است. متکلمین این زبان ، به منظور برقراری ارتباط تنها از سوت استفاده می کنند. در برخی از لهجه های زبان های ترکی ، فرانسوی ، مکزیکی ، هندی ، آفریقایی و آمریکای جنوبی نیز چنین امری دیده می شود. 

 

در کشور بوتسوانا زبانی وجود دارد که با کلیلک صحبت می کنند 

در بخش جنوبی آفریقا زبانی وجود دارد که افراد تنها با صدای کلیک با یکدگیر مکالمه می کنند. به صورت عمومی افراد با استفاده از چهار کلیک صحبت می کنند،  ولی در برخی شرایط کلیک پنجم نیز اضافه می شود. تنها مورد دیده شده از این زبان در خارج از آفریقا در یکی از شهرهای استرالیا است!

 

30 درصد از لغات انگلیسی از فرانسه آمده است 

نزدیک به 10 هزار لغت از زبان فرانسه وارد زبان انگلیسی شده است. این مسئله تحت تاثیر دو عامل تاریخی است 1- حمله ی سال 1066 فرانسه به به انگلستان 2- جنگ ساله فرانسه و انگلستان 

 

چینی ها از هر دو بخش مغز استفاده می کنند

بر اساس اسکن های صورت گرفته از مغز افرادی که انگلیسی و ماندارین (چینی) صحبت می کنند ، کسانی که زبان چینی را صحبت می کنند قادر هستند از هر دو بخش مغز خود استفاه کنند. این در حالی است که انگلیسی زبانان تنها از سمت چپ مغز بهره می گیرند. 

 

لغت "water" در اندونزی 

در زبان اندونزی water به معنی هوا است به همین دلیل در این کشور بسیاری این لغت را اشتباه به کار می برند . هنگام سفر به این کشور به این لغت دقت کنید. 

 

رکورد جهانی: تسلط به 58 زبان

زیاد فازاه که یک زبان شناس لبنانی بود ادعا می کرد به 58 زبان زنده ی دنیا از جمله عربی ، لهستانی ، تایلندی ، اردو ، نروژی و ... تسلط دارد. با وجود اینکه او بسیاری از آزمون ها را با موفقیت سپری کرد ، ولی در برنامه های زنده در درک مطالب ساده ی برخی از زبان ها با مشکل مواجه شد!

 

سازمان ملل 6 زبان رسمی دارد 

شش زبان اصلی سازمان ملل عربی، چینی ، انگلیسی ، فرانسه ، روسی و اسپانیایی هستند. تمامی اوراق و مدارک سازمان ملل به این سه زبان منتشر می شوند. 

 

بلند ترین لغت در زبان فنلاندی 

آیا تا به حال با لغت epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkäänköhä برخورده اید؟ این لغت بلند به معنی "شک آمیز" است و فنلاندی ها از آن به صورت مکرر استفاده می کنند!

 

tftktstt  و Tzgr 

شاید در ابتدا فکر کنید زبان کیبورد را تغییر نداده ایم ، ولی نه . این دو لغات معناداری هستند و در زبان Tashlhiyt که یکی از زبان هایی است که از حرف های صدادار کمتر استفاده می کند ، به کار می روند. 

 

9 زبانی که تنها از دو رنگ سیاه و سفید استفاده می کنند 

در کشور گینه نو زندگی برای افراد کمی عجیب است ، آنها تنها برای دو رنگ سیاه ، سفید لغت دارند. 

 

بزرگترین الفبای دنیا با 74 حرف 

برخلاف باور عمومی،  زبان چینی بزرگترین الفبای دنیا نیست ، زبان Khmer در کشور کامبوج با داشتن 33 حرف بی صدا ، 23 با صدا و 12 با صدای غیرمستقل بزرگ ترین الفبای دنیا را دارد. 

 

200 زبان منقرض شده 

زبان شناسان پیش بینی کرده اند تا انتهای قرن نزدیک به 50 درصد از زبان های زنده ی دنیا منقرض خواهند شد. بیشتر این زبان آن ها آنهایی هستند که هیچ الفبا یا صورت نگارشی ندارند. 

 

آسیا مهد زبان ها 

قاره ی آسیا نزدیک به 4.45 میلیارد انسان را در خود جای داده است این افراد نزدیک به 2300 زبان متفاوت را صحبت می کنند. جمعیت این قاره نزدیک به 6 برابر کل اروپا است. بنابراین جای شک نیست که زبان های این قاره نیز از اروپا بیشتر باشد. 

 

ماندارین سخت تری زبان دنیا

اغلب افراد بر این باور هستند که در چین تنها یک زبان صحبت می شود این در حالی است که در خود چین نزدیک به 14 زبان مختلف وجود دارد. ماندارین که زبان رسمی این کشور است بیشتر متکلم دنیا را دارد. این زبان که بیشتر به خاطر الفبای دشوارش شناخته می شود، بر خلاف الفبای سخت خود تلفظ های بسیار سختی نیز دارد. 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic