لوگو انگلیش کلینیک
حوادث و بلایای طبیعی به زبان انگلیسی

حوادث و بلایای طبیعی به زبان انگلیسی

03/01/31 13 دقیقه برای مطالعه 7732

فارغ از اینکه در کدام بخش دنیا زندگی می کنیم بالاهای طبیعی که در زبان انگلیسی از آن به عنوان natural disasters یاد می کنیم همیشه یک تهدید جدی برای زندگی بشر به حساب می آید. در طول حیات بشر همیشه زلزله ، سیل ، طوفان و گاهی نیز تسونامی سیاره ما زمین را تحت تاثیر خود قرار داده است. اما شما زبان آموزان عزیز تا چه حد نسب به این بلاهای طبیعی در دنیا خبر دارید؟ آیا تفاوت بین طوفان و گردباد را در این زبان می دانید؟ در این بخش ما قصد داریم برای شما زبان آموزان عزیز اطلاعات کاملی را در مورد 24 نوع از بلاهای طبیعی بیان کرده و سپس همراه با مثال کمک کنیم آن ها را در مکالمه های روزانه خود به کار ببرید. 

 

بالاهای طبیعی (natural disasters) چیست؟

 براساس گفته دانشمندان به تمامی اتفاق هایی خطرناکی که بدون دخالت انسان رخ می دهد و باعث به وجود آمدن صدمه های سنگینی می شود بلاهای طبیعی گفته می شود. در بسیاری از شرایط بلاهای طبیعی سبب فوت بسیاری از افراد می شود. سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که ما به صورت معمول با اتفاق های طبیعی مانند بارش باران ، جاری شدن رودها و بادهای سهمگین روبرو می شویم ، چه زمانی این اتفاق ها را باید به عنوان بلاهای طبیعی قلمداد کرد؟ از آنجایی که بلاهای طبیعی معمولا با مرگ افراد همراه است ولی هر اتفاقا طبیعی که در آن افراد جان خود را از دست بدهند به عنوان بلای طبیعی قلمداد نمی شود بلکه بر اساس میزان خرابی ، تعداد کشته ها و وسعت اتفاق است که ما یک اتفاق را به عنوان بلای طبیعی قلمداد می کنیم. به عنوان مثال در سرتاسر زمستان در بخش های کوهستانی بهمن های وسیعی رخ می دهند ولی از آنجایی که به ساختارهای زندگی صدمه ای ایجاد نمی شود و افرادی نیز در آن ها کشته نمی شوند از آنها به عنوان بلای طبیعی یاد نمی شود. 

 

24 نوع شدید بلایای طبیعی

بهمن 

اولین بلا در لیست ما بهمن است که به عنوان هر توده بزرگی از برف در حال غلتیدن، سر خوردن یا جاری شدن تعریف می شود. بهمن ‌ها را می‌توان نوعی لغزش در نظر گرفت ، به‌ویژه از آنجایی که می‌تواند شامل سنگ ‌سنگ‌ ها و دیگر زباله‌ ها نیز باشد. با این حال، بهمن‌ها عمدتاً از برف تشکیل شده‌اند و ویژگی‌های ذاتی متفاوتی با دیگر انواع زمین لغزش دارند. در زبان انگلیسی به بهمن (Avalanche) گفته می شود به مثال پیش رو دقت کنید. 

he was swept to his death by an avalanche in 1988

او در سال 1988 بر اثر سقوط بهمن جان خود را از دست داد

 

کولاک (Blizzard)

یکی دیگر از خطرات مرتبط با زمستان، کولاک توسط سرویس ملی هواشناسی مستقر در ایالات متحده به عنوان طوفان هایی که بیش از سه ساعت طول می کشد و این ویژگی را دارا می باشند تعریف می شود:

بادهای بیشتر از 35 مایل در ساعت (15.7 متر بر ثانیه)

دید کمتر از 0.25 مایل (400 متر)

بارش برف زیاد یا وزش برف

در زبان انگلیسی به کولاک Blizzard گفته می شود البته این اسم نام یک شرکت بازی سازی مشهور نیز می باشد. 

 

موج سرما (Cold Wave) 

یک اصطلاح فنی برای دوره ای از هوای بسیار سرد، موج سرد (سرما) نوعی بلایای طبیعی است که در آن دما در طی 24 ساعت به سرعت کاهش می یابد. در حالی که هوای سرد به خودی خود لزوماً برای ایجاد یک فاجعه طبیعی کافی نیست، کاهش سریع دما می تواند منجر به مشکلات گسترده ای برای جوامع در یک منطقه شود. در زبان انگلیسی از آن به عنوان Cold Wave یاد می شود. 

 

خشکسالی (Droughts)

مانند امواج سرد، تعریف خشکسالی تا حدودی دشوار است زیرا این بلای طبیعی به شرایط محیطی و جغرافیایی بستگی دارد. خشکسالی از نظر فنی به عنوان یک دوره زمانی طولانی تعریف می شود که در آن شرایط خشک تر از حد معمول منجر به کمبود آب یا سایر مسائل مربوط به آب می شود. در زبان انگلیسی به خشکسالی Droughts گفته می شود. 

 

زلزله (Earthquakes)

یکی از غیرقابل پیش بینی ترین بلایای طبیعی، زمین لرزه است که هر زمان که لغزش ناگهانی و شدید صفحات تکتونیکی زمین رخ دهد، به وجود می آید. با این حال، برای درک چگونگی عملکرد زمین لرزه، ابتدا باید تشخیص دهیم که سطح زمین یک لایه پیوسته نیست. در عوض، پوسته زمین از صفحات زیادی تشکیل شده است که به طور منظم می لغزند، ، به هم برخورد می کنند و از کنار یکدیگر عبور می کنند. هنگامی که این صفحات به طور ناگهانی از کنار یکدیگر می لغزند، این حرکت می تواند منجر به لرزش بسیار واقعی در سطح زمین شود. در حالی که زمین لرزه های کوچک ده ها، اگر نه صدها بار در روز، بدون مشکل اتفاق می افتند، زمین لرزه های بزرگ می توانند باعث خسارات فاجعه بار و تلفات جانی شوند. در زبان انگلیسی به زلزله Earthquakes گفته می شود. 

 

سیل (Floods)

سیل به مواردی گفته می شود که آب به طور موقت روی زمینی که معمولاً خشک است سرریز می کند. در زبان انگلیسی به سیل Floods گفته می شود. 

 

سیل های ناگهانی (Flash Floods)

بر اساس پیش‌بینی آب و هوا، سیل ناگهانی به هر نوع سیلابی گفته می‌شود که ظرف 6 ساعت پس از یک دوره باران شدید یا سایر علل مرتبط با آب شروع شود. مانند سیل های معمولی، سیل های ناگهانی معمولاً با طوفان های بزرگ همراه هستند. در واقع، طوفان ها و سایر رویدادهای هواشناسی می توانند باعث سیل سریع یک منطقه در مدت زمان کوتاهی شوند. در زبان انگلیسی به این سیل های ناگهانی Flash Floods گفته می شود. 

 

تگرگ (Hailstorms)

بسیاری از هواشناسان لزوماً طوفان تگرگی را به عنوان نوع متمایز طوفان طبقه بندی نمی کنند. معمولاً توفان های تگرگی یا "رویدادهای تگرگی مهم" در کنار رعد و برق های بزرگ رخ می دهند. در زبان انگلیسی به تگرگ Hailstorms گفته می شود. 

 

امواج گرما (Heat Waves)

در واقع برخلاف موج سرد، موج گرما یک دوره طولانی مدت دماهای فوق العاده بالا است. همانند امواج سرد، هیچ تعریف فنی برای اینکه چه چیزی یک موج گرما را تشکیل می دهد وجود ندارد زیرا دمای معمولی از مکانی به مکان دیگر متفاوت است. اما، هر دوره دو یا چند روزه که دمای آن بالاتر از میانگین تاریخی یک منطقه باشد، موج گرما است. در زبان انگلیسی به این امواج گرما Heat Waves می گویند. 

 

طوفان های یخ (Ice Storms)

طوفان های یخی یا همان گونه که در زبان انگلیسی از آن به عنوان ice storm یاد می شود یک نوع خطرناک طوفان زمستانی است، هر زمان که مجموعه های قابل توجهی از باران های یخ زده وجود داشته باشد، رخ می دهد. سرویس ملی هواشناسی مستقر در ایالات متحده معمولاً طوفان های یخ را به عنوان هر رویداد آب و هوایی که منجر به تجمع 0.25 اینچ (6.4 میلی متر) یا بیشتر یخ در سطوحی مانند درختان، جاده ها و ساختمان ها می شود طبقه بندی می کند، اما مجموع تجمع یخ معمولاً بیشتر است.

 

رویداد برخوردی (Impact Event)

یکی از معدود بلایای طبیعی در لیست ما که توسط اجرامی که از سیاره ما زمین نمی آیند، رویدادهای برخوردی یا "برخورد سیارک ها" است. در اصل Impact event یا asteroid impacts به برخورد یک شهاب سنگ با زمین گفته می شود.  خوشبختانه، رویدادهای ضربه ای اغلب روی زمین اتفاق نمی افتد. این یک خبر خوب برای ما انسان ها (و همه حیوانات دیگر روی سیاره ما) است، زیرا برخورد شهاب ها می تواند باعث آسیب های عظیم شود.

 

رانش زمین (Landslides)

USGS رانش زمین را به عنوان هر حرکت در مقیاس بزرگ توده ای از زباله یا سنگ به پایین یک شیب تعریف می کند. ما رانش زمین را به لغزش خاک یا سنگ ها در اثر نیروی گرانش زمین تلقی می کنیم. متأسفانه رانش زمین در نقاط خاصی از جهان بسیار مکرر است و بسته به اندازه آنها، این توانایی را دارند که حجم عظیمی از تخریب را بر جای بگذارند.

 

فوران های لیمنیک (Limnic Eruptions)

فوران های لیمنیک یا "دریاچه های در حال انفجار" که در انگلیسی به آن Limnic Eruptions می گویند نوع بسیار نادری از بلایای طبیعی است که در آن دی اکسید کربن بسیار ناگهانی و شدید از کف دریاچه آب شیرین فوران می کند. اگر وحشتناک به نظر می رسد، خوب، به این دلیل است که: فوران های لیمنیک، در حالی که نادر هستند، باعث تخریب عمده در اطراف دو دریاچه - دریاچه نیوس و دریاچه مونون - در غرب آفریقای مرکزی شده است که منجر به مرگ هزاران انسان و حیوان شده است.

 

جریان گِل یا گِل‌شار (Mudslides)

جریان گِل یا گِل‌شار که در زبان انگلیسی به آن Mudslides می گویند از نظر فنی نوعی زمین لغزش هستند که عمدتاً شامل گل و لای و سایر زباله های سریع متحرک مشابه است. مانند سایر انواع زمین لغزش، گل و لای نیز دارای دلایل مختلفی از جمله باران شدید و زلزله است. اما، دامنه‌هایی که ما انسان‌ها پوشش گیاهی را برای کشاورزی یا توسعه‌های دیگر حذف کرده‌ایم، به‌دلیل فقدان ساختار در ستون خاک، به‌ویژه مستعد لغزش هستند.

 

گودال (Sinkholes)

برای بسیاری از ما، فکر فروریختن زمین زیر پایمان، کابوس است. اما برای مردمی که در برخی از مناطق به دلیل بارش باران شدید، گودال ها تهدیدی بسیار واقعی هستند. گودال ها به هر حفره ای گفته می شود که در زیر سطح زمین بدون زهکشی خارجی ایجاد شود. اندازه آنها می تواند کمی متفاوت باشد، از عرض تنها چند فوت تا بیش از 100 فوت (60 متر) قطر متغیر هستند.

 

شراره های خورشیدی (Solar Flares)

یک شعله خورشیدی در واقع یک انفجار بزرگ است که در سطح خورشید رخ می دهد. در حالی که خورشید ما ممکن است بسیار دور باشد، این شراره های خورشیدی می توانند باعث اختلالات عظیم در میدان مغناطیسی سیاره ما شوند.

 

فرونشست (Subsidence)

فرونشست یک نوع بلای طبیعی است که کاملاً شبیه به گودال ها است اما در مقیاس بسیاری بزرگ تر. بر خلاف گودال ، که با حل شدن سنگ بستر توسط آب‌های زیرزمینی تشکیل می‌شوند، فرونشست زمانی اتفاق می‌افتد که مقادیر زیادی از آب زیرزمینی از سنگ بستر تخلیه شود.

 

طوفان‌های تندری (Thunderstorms)

طوفان‌های تندری اغلب با بلایای طبیعی در کنار هم قرار می‌گیرند، اما جالب است که آنها واقعاً یک فاجعه نیستند. از دیدگاه یک هواشناس، طوفان‌های تندری نوعی طوفان است که از همرفت عمیق و مرطوب در تروپوسفر ناشی می شود. این طوفان‌ها زمانی که رعد و برق تولید می‌کنند به عنوان طوفان‌های تندری شناخته می‌شوند. 

 

سونامی (Tsunamis)

سونامی امواج عظیمی هستند که در اثر فعالیت های زمین شناسی ایجاد می شوند. این امواج معمولاً در اثر زلزله یا فوران های آتشفشانی زیر دریا تحریک می شوند که هر دو می توانند باعث انتشار امواج لرزه ای در اقیانوس شوند. با این حال، برخلاف تصور رایج، سونامی ها شبیه امواج عظیم اقیانوس نیستند. در عوض، آنها بسیار شبیه یک دیوار بزرگ آبی هستند که مانند جزر و مدی که به سرعت در حال افزایش است به سمت خط ساحلی حرکت می کند.

 

طوفان استوایی (Tropical cyclone)

طوفان استوایی به عنوان یک طوفان به سرعت در حال چرخش تعریف می شود که در مناطق گرمسیری که در آن آب گرم و هوای مرطوب فراوان وجود دارد، شکل می گیرد. این طوفان‌ها به سیستم‌های کم فشار عظیم تبدیل می‌شوند که می‌توانند بادهای شدید، باران‌های شدید و موج طوفان دیدنی را به مناطق ساحلی و داخلی بیاورند.

 

فوران های آتشفشانی (Volcanic Eruptions)

آتشفشان ها روزنه هایی در امتداد پوسته زمین هستند که گدازه ها، گازها و خاکستر می توانند از آن خارج شوند. هنگامی که این مواد از دهانه روی سطح سیاره خارج می شوند، ما آن را فوران آتشفشانی می نامیم.

 

آتش سوزی های جنگلی (Wildfires)

آتش‌سوزی‌های جنگلی، که آتش‌سوزی‌های برنامه‌ریزی‌نشده و کنترل‌نشده‌ای هستند که در جنگل‌ها، بوته‌ها، دشت‌ها یا مراتع می‌سوزند، تهدیدی رایج در زندگی ما هستند. در مناطق بسیار خشک جهان، مانند استرالیا و کالیفرنیا، آتش سوزی های جنگلی به طور طبیعی به عنوان بخشی از فرآیندهای استاندارد اکولوژیکی اتفاق می افتد. در واقع، بسیاری از گونه‌های گیاهی برای تولیدمثل به آتش‌ها متکی هستند، مانند کاج و اکالیپتوس، بنابراین خود آتش‌سوزی‌ها می‌توانند پیامدهای اکولوژیکی مثبتی داشته باشند.

 

مطالب پیشنهادی

حبوبات به زبان انگلیسی

مکالمه انگلیسی در مورد طبیعت با ترجمه فارسی

40 اصطلاح انگلیسی مرتبط با آب و هوا


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic