لوگو انگلیش کلینیک
عواملی که یادگیری زبان انگلیسی را تحت تاثیر قرار می دهد

عواملی که یادگیری زبان انگلیسی را تحت تاثیر قرار می دهد

03/01/31 13 دقیقه برای مطالعه 3152

کدام عوامل یادگیری زبان انگلیسی را تحت تاثیر قرار می دهد؟ مهمترین دلیلی که سبب می شود یادگیری زبان در کودکی آغاز شود نیاز به مکالمه و برقراری ارتباط در انسان ها است. کودکی که تنها از طریق گریه کردن می تواند با افراد نزدیک به خود ارتباط برقرار کند مجبور است به منظور بر طرف کردن نیازهای اولیه خود راه های ارتباطی را گسترش دهد و این اولین دلیل برای یادگیری زبان است. 

شاید باور آن برای بسیاری سخت باشد ولی فرایند یادگیری زبان با بدنیا آمدن ما آغاز می شود. کودک هنگامی چشم های خود را به دنیا باز می کند که اولین راه ارتباطی را با دنیای بیرون یاد می گیرد ، بر اساس گفته ی زبان شناسان گریه کردن خود یکی از روش های برقراری ارتباط با محیط است. فرایند یادگیری زبان برای تک تک انسان ها برابر است. همه ی ما یادگیری زبان را از خانه شروع می کنیم. همیشه انتظار می رود کودکان پیش از آنکه راه بروند صحبت کنند. بر اساس باور عمومی کودکان باید در دو سالگی قادر باشند با دیگر افراد مکالمه ای داشته باشند. چهار سالگی زمانی است که از کودکان انتظار می رود ساختارهای گرامری زبان مادری را درک کرده و بتوانند در شرایط مختلف از این ساختارها به نحو احسنت استفاده کنند. 

ولی هنگامی که صحبت از یادگیری زبان دوم به میان می آید تفاوت های زیادی در فرایند یادگیری وجود دارد. معمولا افرادی که زبان دوم را شروع به یادگیری می کنند زبان اول را مسلط شده اند. (مگر اینکه در یک خانواده ی دو زبانه زندگی کرده باشند) این پست در مورد عوامل و انگیزه هایی که سبب می شود یک فرد به سمت یادگیری زبان انگلیسی کشیده شود صحبت کرده و آن ها را مورد بررسی قرار می دهد. 

 

چرا باید زبان انگلیسی را یاد بگیریم؟ 

همانطور که در پست های گذشته به شما گفتم شما برای یادگیری زبان انگلیسی دلایل متفاوتی دارید. فارغ از اینکه یادگیری زبان انگلیسی بسیار آسان است ، کاربرد آن نیز بسیار زیاد است. از آنجایی که زبان انگلیسی زبان رسمی 50 کشور دنیا است می توان با اطمینان گفت که این زبان پر صحبت ترین زبان در کل دنیا است ، زبان انگلیسی زبان مورد قبول مردم است. علاوه بر این به دلیل اینکه بسیاری از محققین و افراد آکادمیک به زبان انگلیسی صحبت می کنند این زبان در طی سالیان گذشته به زبان علم ، فناوری ، کسب و کار و اینترنت نیز تبدیل شده است. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می دهند این زبان را به جای زبان چینی یاد بگیرند! 

همانطور که ما در یادگیری زبان مادری خود مراحل مختلفی را طی می کنیم در یادگیری زبان دوم نیز مراحل مختلفی را پشت سر می گذاریم. همانطور که پیش از این گفته شد بسیاری از کسانی که زبان دوم را یاد می گیرند زبان اول را به صورت کامل یاد گرفته اند ، بنابراین آن ها در ذهن خود با ساختارهای یک زبان آشنا هستند. بسیاری از کسانی که یادگیری زبان دوم را آغاز می کنند معمولا در خانه ی خود کسی را ندارند تا بتوانند زبان جدید را با آن ها تمرین کنند بنابراین فرایند یادگیری زبان برای آن ها بسیار دشوار می باشد. دلیلی دیگر این است زبان ها از شاخه های مختلفی هستند و شباهت آن ها با یکدیگر بسیار کم هستند مثلا، ژاپنی ها برای یادگیری زبان کره ای شاید خیلی مشکل نداشته باشند ولی زمانی که صحبت از زبان اسپانیایی در میان باشد به دلیل نبودن هیچگونه شباهتی یادگیری آن بسیار دشوار است. 

 

عواملی که یادگیری زبان انگلیسی را تحت تاثیر قرار می دهد

علاوه بر عزم و پشتکار زبان آموزان عوامل دیگری نیز وجود دارند که یادگیری زبان انگلیسی و دیگر زبان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. این عوامل به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند، عوامل درونی و عوامل بیرونی. 

 

عوامل داخلی

اینها عوامل ذاتی و درونی هستند که نه تنها یادگیری زبان بلکه فرایند یادگیری تمامی علوم را تحت تاثیر قرار می دهد. این عوامل شامل زبان ، سن ، توانایی های ادراکی ، علاقه و تجارب فردی می شوند.

 

زبان 

همانطور که پیش از این گفته شد ، در یادگیری زبان دوم اگر آن زبان ها بخشی از همان خانواده زبانی باشند کار بسیاری ساده ای را پیش رو خواهد داشت به عنوان مثال ایتالیایی ها زبان اسپانیایی را به راحتی می توانند یاد بگیرند. خانواده ی زبانی به مجموعه زبان هایی گفته می شود که از یک ریشه ی زبانی آمده باشند. به عنوان مثال ، زبان انگلیسی از ریشه ی زبان آلمانی است که خود این زبان شامل زبان های سوئدی ، هلندی و آلمانی است. بنابراین آلمانی ها زبان انگلیسی را راحت تر از ایتالیایی ها یاد خواهند گرفت.

 

سن 

یکی از بدیهیات یادگیری زبان این است که کودکان زبان دوم را خیلی سریع تر از دیگر افراد یاد می گیرند. همچنین کودکان خیلی راحت تر می توانند لهجه ی خود را عوض کنند. فرایند یادگیری زبان های جدید با سن افراد رابطه ی بسیار نزدیکی دارند شما هر چقدر مسن تر شوید دیر تر می توانید یک زبان جدید را یاد بگیرید و مهم تر از آن با لهجه ی آن ها ارتباط برقرار کنید. ولی این به این معنا نیست که افراد پا به سن گذاشته نمی توانند زبان جدید را یاد بگیرند. در دوره های آنلاین مکالمه ی برگزار شده در انگلیش کلینیک زبان آموزانی حضور داشته اند که اجازه ندادند سن آن ها مانعی برای پیشرفت شود. 

 

توانایی های ادراکی 

از آنجایی که یادگیری زبان انگلیسی بخش مهمی از یادگیری زبان آموزان را درگیر می کند توانایی های ادراکی زبان آموزان نقش بسیار مهمی را در یادگیری ایفا می کنند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته زبان آموزانی که از سطح IQ بالایی برخوردار هستند یادگیری لغات جدید برای آن ها ساده تر بوده و در نتیجه راحت تر زبان انگلیسی را یاد می گیرند. این به آن معنی نیست که افرادی که ضریب IQ آن ها پایین از 110 هست قادر به یادگیری زبان انگلیسی نیستند. تحقیقات نشان می دهد در انسان ها بخشی از مغز وجود دارد که خیلی با ضریب هوشی افراد مرتبط نبوده ولی یادگیری زبان جدید را تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر این فراموش نکنید زبان انگلیسی یکی از ساده ترین زبان ها برای یادگیری است. 

 

علاقه 

اولین کاری که یک زبان آموز باید قبل از آغاز کلاس خود به آن فکر کند هدف خود از یادگیری زبان انگلیسی است. آیا تنها به دلیل منفعت های شخصی زبان انگلیسی یاد می گیرید؟ آیا برای گسترش کسب و کار خود به زبان انگلیسی نیاز دارد؟ یا نیازهای آکادمیک نیز برای یادگیری دخیل بوده است؟ فارغ از اینکه دلیل یادگیری زبان انگلیسی شما چیست مسئله ای که یادگیری زبان شما را تضمین می کند شوق و اشتیاق شما برای یادگیری زبان است. بدون شوق انجام هر کاری کسل کننده خواهد بود حتی اگر هزار دلیل برای انجام آن داشته باشید. 

 

تجارب فردی

یکی از عواملی که یادگیری زبان دوم را تحت تاثیر قرار می دهد ارتباط ما با این زبان است. به عنوان مثال ما برای یادگیری زبان روسی باید خیلی بیشتر از یادگیری زبان انگلیسی زمان صرف کنیم دلیل اصلی این امر این است که ما از کودکی با زبان انگلیسی در ارتباط بوده ایم. هنگامی که کارتن های دوران کودکی را مرور می کنیم بسیار از آن ها به زبان انگلیسی ساخته شده اند ، و یا در طول دوران تحصیل خود ما همیشه زبان انگلیسی زبان دوم ما بوده است. تمامی این عوامل تحت عنوان تجارب فردی یاد می شوند. 

 

عوامل خارجی 

دو عامل همیشه بر روی یک اتفاق تاثیر دارند ، عوامل داخلی و خارجی. در بخش قبلی ما به بررسی عوامل داخلی ای که می تواند یادگیری زبان انگلیسی را تحت تاثیر قرار دهد مورد بررسی قرار دادیم حالا بهتر است نگاهی به عوامل خارجی بیاندازیم. 

 

معلم 

از آنجایی که یادگیری زبان انگلیسی با یادگیری درس تاریخ بسیار متفاوت است وجود یک استاد که شما را در تمامی بخش های آموزش زبان انگلیسی همراهی کند بسیار مهم است. یک استاد باید ساختارهای خشک گرامری را همراه با مکالمه هایی زبان انگلیسی همراه کرده و زبان آموزان را برای داشتن مکالمه های مشابه آماده کند. 

 

برنامه ی درسی

به عنوان کسی که زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم یاد می گیرد شما نیاز نیست یک برنامه ی فشرده داشته باشید! تنها به دلیل اینکه شما زبان انگلیسی را در حال یادگیری هستید دلیل نمی شود ذهن خود را درگیر یادگیری مسائل خشک گرامری و سیستم های پیچیده ی زبانی کنید. زبان آموزان باید آماده ی داشتن مکالمه های دشوار در شرایط دشوار باشند. کلاس های زبانی که خیلی متکی به آموزش های کلاس هستند و از روش های سنتی دست نمی کشند سبب می شوند زبان آموزان از یادگیری زبان دست بکشند. 

همیشه به یاد داشته باشید کلاس های زبان ممکن است به شما خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی را آموزش دهند ولی هنر یک مدرس و کلاس این است که شما را آماده ی داشتن یک مکالمه به زبان انگلیسی کند! برنامه ی درسی اگر خیلی فشرده باشد سبب می شود شما از یادگیری زبان خسته شوید و اگر خیلی ساده باشد باعث می شود شما به سمت یادگیری زبان نروید. 

 

سطح تبعیض

سال ها پیش زمانی که در کلاس های موسسات آموزش مشغول به تدریس زبان بودن متوجه شدم زبان آموزان نسبت به تبعیضی که اساتید قائل می شوند بسیار حساس هستند و همین عامل سبب می شود بسیاری از زبان نسبت به یادگیری مشتاق نباشند و احساس کنند اگر به زبان انگلیسی صحبت کنند توسط دیگر زبان آموزان مورد تمسخر قرار خواهند گرفت و یا استاد این تبعیض را بیشتر خواهد کرد. این حس در کلاس هایی که دختران و پسران با یکدیگر در کلاس حاضر هستند بیشتر است. اساتید باید به نحوی در کلاس رفتار کنند که زبان آموزان این حس را نداشته باشند!

 

تعامل 

تجربه بهترین معلم است! از تمامی  زبان آموزان بپرسید که آیا تا به حال با یک فرد انگلیسی زبان صحبت کرده اند ، پاسخ به این سوال بیشتر از 90 درصد خیر خواهد بود. زبان آموزان همیشه از تعامل با افراد دیگر به زبان انگلیسی واهمه دارند. زبان آموزان به منظور اینکه موارد آموزش دیده را به صورت کاربردی ارزیابی کنند باید با دیگر افراد مکالمه داشته باشند. زبان آموزان اسلنگ ها و ضرب المثال ها را تنها در هنگام صحبت با افراد انگلیسی زبان است که یاد می گیرند. انگلیسی صحبت کردن همیشه بهترین تمرین برای تقویت توانایی اسپیکینگ و لیسنینگ شما بوده و خواهد بود. 

 

کلام آخر 

اگر در هر جایگاه و موقعیتی هستید ابتدا تلاش کنید عواملی درونی موفقیت خود را مشخص کرده و سپس با نگاه به محیط خارجی برای خود شرایطی را ایجاد کنید تا در بهترین شرایط برای یادگیری زبان انگلیسی قرار بگیرید. ما در انگلیش کلینیک با اتکا به سالها تجربه ی خود در آموزش زبان انگلیسی تلاش خواهیم کرد بهترین عوامل خارجی را برای یادگیری زبان انگلیسی فراهم کرده و شما را آماده ی یک کلاس پربار کنیم. 

 

دوره های زبان انگلیسی کلینیک زبان رفیعی

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic