لوگو انگلیش کلینیک
مدرک زبان برای اپلای تحصیلی

مدرک زبان برای اپلای تحصیلی

03/01/10 13 دقیقه برای مطالعه 5019

اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دارید، ارائه مدرک زبان معتبر یکی از ملزومات است و معمولا دانشگاه ها آزمون های معتبری از جمله تافل و آیلتس و در مواردی PTE را نیز از دانشجویان قبول می کنند. ولی اینکه چه نمره ای باید در این آزمون ها کسب کنید، به دانشگاه، مقطع تحصیلی و رشته مورد نظر شما بستگی دارد و یک عدد ثابت نیست. ما درادامه آرمون های بین المللی زبان برای اپلای را معرفی می کنیم و حدود نمره مورد نیاز برای مقاطع مختلف تحصیلی را نیز بررسی می کنیم.

 

آزمون آیلتس برای اپلای

آزمون آیلتس از سوی تعداد بسیار زیادی از دانشگاه های بین الملی پذیرفته می شود، از جمله این کشورها: استرالیا، کانادا، آلمان، هلند، دانمارک، نروژ، ایتالیا، ایرلند، نیوزلند، انگلستان، ایالات متحده آمریکا و بسیاری دیگر می باشد. بنابراین اگر قصد ادامه تحصیل در کشورهای فوق را دارید می بایست در این آزمون شرکت و نمره قبولی را کسب کنید. نمره قبولی با توجه به دانشگاه و رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. آزمون آیلتس دارای دو نوع جنرال و آکادمیک می باشد که نوع آکادمیک آن مورد استفاده جهت اخذ پذیرش تحصیلی و نوع جنرال آن که کمی ساده تر و عمومی است، جهت مهاجرت کاری و … استفاده می شود.

آزمون آیلتس به دو صورت آکادمیک (Academic) و جنرال (General Training) برگزار می شود؛ اگر افراد قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را داشته باشند باید در آزمون آکادمیک شرکت کنند و اگر بخواهند برای مهاجرت اقدام کنند باید در آزمون جنرال شرکت نمایند. به دلیل تأکید موسسات آموزشی و دانشگاه ها بر مهارت های Reading و Writing دو مهارت در آزمون های آکادمیک و جنرال متفاوت و با هدف سنجیدن داوطلبان جهت اهداف آموزشی می باشد. اما بخش های Speaking و Listening هر دو آزمون یکسان می باشند.

به طور کلی آزمون آیلتس شامل 4 مهارت می باشد که عبارتند از: مهارت نوشتاری یا رایتینگ، مهارت شنیداری یا لیسنینگ، مهارت خواندن یا ریدینگ و مهارت گفتاری یا رایتینگ.

 

آزمون تافل برای اپلای

آزمون تافل دارای 4 بخش است که به ترتیب شامل : ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ می باشد. مدت زمان آزمون تافل حدود چهار ساعت می باشد که بین بخش لیسنینگ و اسپیکینگ یک استراحت 10 دقیقه ای وجود دارد. این آزمون نیز توسط تمامی دانشگاه های سراسر جهان برای اخذ پذیرش معتبر است و اعتبار آن تا دو سال می باشد و پس از آن، آزمون شما منقضی شده و باید یه بار دیگر در آزمون شرکت کرده و نمره مناسب را کسب کنبد.

 

آزمون PTE  برای اپلای

آزمون سنجش مهارت زبان انگلیسی یا Pearson Test of English یا به اختصار (PTE)، یک آزمون زبان آکادمیک کامپیوتری است که مهارت‌های خواندن، نوشتن، شنیدن و مکالمه افراد را ارزیابی می‌کند. آزمون پی تی ای (PTE) توسط سازمان پیرسون Pearson برگزار می‌شود که صاحب انتشارات لانگمن Longman می باشد. این آزمون در ابتدا برای پذیرش کشور استرالیا و نیوزلند مورد استفاده بود و به دلیل استاندارد بالای این آزمون به مرور زمان در بقیه کشورها هم مورد استفاده قرار گرفت. ولی توجه کنید که تعداد معدودی از دانشگاه ها آن هم بیشتر برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این مدرک را می پذیرند و در کل آزمون های تافل و آیلتس گزینه های بهتری برای اپلای هستند.

 

نمره آیلتس برای اپلای

همانطور که گفتیم نمره زبان با توجه به دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی معمولا متفاوت است که ما در ادامه به صورت حدودی این نمرات را دسته بندی می کنیم اما توجه کنید که این امر صرفا جهت آگاهی حدودی شما می باشد و برای اطلاعات دقیق باید حتما سایت دانشگاه مورد نظر خود را بررسی کنید.

 

نمره آیلتس برای کشورهای مختلف

دانشگاه های کشورهایی مثل کانادا، آمریکا، آلمان، هلند، دانمارک، نروژ، سوئد، سویس، انگلستان، استرالیا و نیوزلند معمولا به نسبت کشورهایی مثل ایتالیا و اسپانیا و کشورهای کمتر پیشرفته اروپایی، نمره بالاتری نیاز دارند و حداقل آن برای مقطع کارشناسی نمره 6 و مقطع کارشناسی ارشد نمره 5/6 تا 7 می باشد و برای مقطع دکترا نیز معمولا نمره آیلتس 7 به بالا نیاز است. ولی برای کشورهایی مثل اینالیا و اسپانیا حدود نمره 5 تا 6 برای آزمون آیلتس کافیست ولی در برخی موارد مانند پوزیشن های دکترا نمرات بالاتر در حدود 5/6 نیاز است.

 

نمره آیلتس برای رشته های مختلف

به طور معمول رشته های علوم انسانی مانند ادبیات، حقوق، روانشناسی و فلسفه و ... و همچنین رشته های اموزشی و دبیری و رشته ای پزشکی و زیر شاخه آن و رشته های مدیریت و بیزینس نمره های بالاتری در حدود 7 و 5/7 نیاز دارند و ما بقیه رشته ها در حدود 5/6.

 

نمره تافل برای اپلای

به طور کلی برای مقطع کارشناسی نمره تافل حدود 75 تا 85 نیاز است و برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به ترتیب نمراتی در حدود 90 و 94 به بالا نیاز است و باز هم همانطور که گفتیم، برای اطلاعات دقیق باید به سایت دانشگاه موردنظرتان مراجعه کنید. کشورهایی مانند ایتالیل و اسپانیا نیز به نسبت کشورهایی مثل آلمان و انگلیس و هلند و ... نمرات کمتری نیاز دارند.

 

آزمون جی آر ای

آزمون (GRE) مخفف عبارت (Graduate Record Examination) است که در واقع یک آزمون به زبان انگلیسی و یکی از مدارک مورد نیاز برای گرفتن پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا است. آزمون (GRE) به سنجش مهارت زبان انگلیسی، ریاضی، منطق و استدلال و قدرت تحلیل و … در افراد می پردازد. آزمون (GRE) بعنوان یک آزمون دشوار شناخته می شود و به آمادگی و تمرین و تلاش فراوان و مستمر نیاز دارد. 

توجه کنید که این آزمون جایگزین تافل و آیلتس نیست و به صورت جداگانه برای رشته های مهندسی و مدیریت و همچنین تقریبا تمامی رشته ها در ایالات متحده آمریکا، آزمون GRE نیاز است.

 

چه کشورهایی آزمون (GRE) می خواهند؟

علاوه بر دانشگاه های ایالات متحده آمریکا، دانشگاه های کانادا، دانشگاه های اروپایی، استرالیا، کره جنوبی، سنگاپور و … برای ورود ار متقاضیان آزمون (GRE) می خواهند.

 

چه رشته هایی (GRE) لازم دارند؟

برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های آمریکا، تقریبا برای تمامی رشته ها باید نتایج آزمون (GRE) را داشته باشید. در دانشگاه های کانادا نیز رشته های مدیریت، بازرگانی، مالی، روانشناسی، برخی از مهندسی ها مثل مهندسی صنایع، کامپیوتر و برق و … نیاز به آزمون (GRE) دارند.

 

آزمون دولینگو برای اپلای

برخی از دانشگاه های کانادا، با توجه به شرایط کنونی و بحران کرونا و بسته شدن بسیاری از سنترهای برگزار کننده آزمون در سراسر جهان، به صورت موقتی از دانشجویان آزمون دولینگو را قبول می کنند تا در زمان مناسب و باز شدن سنترهای آزمون زبان، دانشجو مدرک زبان آیلتس (IELTS) یا تافل (TOEFL) را ارائه دهد.

آزمون دولینگو یک آزمون زبان انلاین است که در منزل انجام می شود و سطح آن از تافل (TOEFL) و آیلتس (IELTS) ساده تر بوده و نتایج آزمون طی 48 ساعت پس از آزمون آماده خواهند شد. بنابرین با بررسی سایت دانشگاه مورد نظر متقضیان می توانند از پذیرش یا عدم پذیرش مدرک ازمون دولینگو توسط دانشگاه مقصدشان اطمینان حاصل کنند.

 

آیا اپلای بدون مدرک زبان امکان پذیر است؟

در حالت کلی تحصیل در دانشگاه های خارجی بدون داشتن نمره حداقلی در آزمون های معتبر زبان از جمله تافل (TOEFL) و آیلتس، امکان پذیر نخواهد بود و دانشگاهی وجود ندارد که از دانشجویان مدرک زبان نخواهد. ولی با این وجود تعداد کمی از دانشگاه ها در مقطع کارشناسی و بعضا کارشناسی ارشد و دکترا در ابتدا به دانشجویان پذیرش مشروط می دهند. یعنی دانشجویان در مرحله اول پذیرفته می شوند ولی باید تا زمان مقرر و ارائه مدارک نهایی، مدرک زبان خود را با نمره قبولی ارائه کنند وگرنه پذیرش آن ها لغو خواهد شد.

 گرفتن پذیرش مشروط در بیشتر مواقع منوط به ارائه دلیل محکم برای عدم ارائه به موقع مدرک زبان می باشد. این حالت معمولا زمانی پیش می آید که پیشینه علمی دانشجو مورد توجه هیئت داوران قرار گرفته و اساتید و سوپروایزر مربوطه مایل به پذیرش دانشجو بوده اما مدرک زبان دانشجو فعلا آماده نیست. بنابرین دانشگاه پذیرش مشروط را ارائه کرده و دانشجو موظف است تا زمان مقرر مدرک زبان خود را به دانشگاه ارائه دهد.

در برخی از دانشگاه ها، در مواردی که متقاضیان نمره زبان کمتری از حداقل مورد نیاز دانشگاه دارند، دانشگاه یا پذیرش مشروط ارائه می کند و یا این که دانشجویان باید واحدهای زبان را در دانشگاه بگذرانند. اما این امر معمولا در دانشگاه هایی با رتبه بالا صورت نمی گیرد.

اگرچه که اندکی از دانشگاه ها به متقاضیان پذیرش مشروط می دهد، اکثر دانشگاه ها چنین امکانی را ندارند و حتی مدارک افرادی که نمرات با اختلاف بسیار اندک از حداقل مورد نیاز را دارند، بررسی نخواهد شد. بنابراین برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارجی، داشتن مدرک زبان با نمره خوب ضروری می باشد.

 

کلام آخر

برای اپلای و گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه های خارجی، بهترین آزمون ها، تافل و آیلتس می باشند که توسط تمامی دانشگاه ها پذیرفته می شوند و تا دو سال اعتبار دارند. برای اینکه در انتخاب دانشگاه، دستتان بار باشد باید سطح زبانتان را تا حد پیشرفته تقویت کنید و نمرات بالا در این آزمون ها کسب کنید.

همچنین باید به این نکته خیلی مهم توجه کنید که اولا هیچ دانشگاهی نیست که از شما مدرک زبان نخواهد مگر اینکه کالج ها و دوره های کوتاه مدت باشند و در غیر این صورت برای ورود به مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا شما موظف به ارائه مدرک زبان هستید. نکته مهم دوم این است که شاید برخی دانشگاه ها از شما نمرات چندان بالایی نخواهند، ولی برای پروسه اخذ ویزای تحصیلی، سفارت حد اقل نمره دارد و بنابراین، در هر صورت شما موظف به دریافت نمره 6 بالا در آزمون آیلتس هستید.

 بنابراین، برای موفقیت و گرفتن پذیرش، حتما از چندین ماه جلوتر برنامه ریزی دقیق کنید و چنانچه به شرکت در کلاس ها و تقویت پایه زبان نیاز دارید، باید حدود 1 سال برای تمرین و مطالعه زبان زمان بگذارید.

 

دوره آیلتس جنرال کلینیک زبان رفیعی

دوره آیلتس آکادمیک کلینیک زبان رفیعی


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic