لوگو انگلیش کلینیک
معرفی جامع دوره های  دلتا و سلتا (Delta , Celta)

معرفی جامع دوره های دلتا و سلتا (Delta , Celta)

03/02/07 13 دقیقه برای مطالعه 5495

امروزه نیاز به دانش زبان انگلیسی و همچنین استفاده از آن به طور چشمگیری افزایش یافته است و همین موجب شده تا تقاضای برای یادگیری زبان انگلیسی نیز افزایش بیایبد و در نتیجه نیاز به اساتید حرفه ای آموزش زبان انگلیسی بیش از گذشته احساس شود.

در جامعه مدرن امروز، تدریس زبان انگلیسی به روش های منسوخ و سنتی پاسخگوی نیاز زبان آموزان نیست و در نتیجه طرفداران کمتری دارد. بابراین بسیاری از آموزشگاه ها به تدریس زبان انگلیسی با اصول و شیوه های نوین و کاربردی تر روی آورده اند و اساتید خود را عموما از میان افراد آموزش دیده حرفه ای که دارای مدرک های بین المللی روش تدریس هستند انتخاب می کنند. دوره های دلتا و سلتا از معتبرترین دوره های تربیت مدرس زبان انگلیسی هستند که مدارک بین المللی اعطا می کنند و  با داشتن این دارک می توانید به عنوان مدرس زبان مشغول به کار شوید.

از آن جایی که انواع مختلفی از دوره ها و آزمون های بین المللی تربیت مدرس زبان انگلیسی وجود دارد، ما در این مقاله قصد داریم تا این دوره ها را معرفی کنیم. با توجه به این که متقاضیان دوره های دلتا و سلتا معمولا بیشتر هستند، ادر این مقاله به سراغ معرفی و بررسی این دو دوره می رویم.

 

دوره تخصصی سلتا

CELTA , (Certificate in Teaching English to Speakers of Other Languages)  

گواهینامه CELTA معتبرترین مدرک برای افرادی می باشد که زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم تدریس می‌کنند و مدرسانی که می خواهند زبان انگلیسی را در کشورهای دیگر تدریس کنند،  با داشتن مدرک سلتا می توانند مشغول به کار شوند. گواهینامه   CELTA  اولین بار در سال ۱۹۸۸ و توسط دانشگاه کمبریج ارائه شد و هم اکنون سالانه ۳۰۰ در مرکز آموزشی مجاز در ۷۰ کشور جهان برگزار می شود. در واقع سالانه مجموعا ۱۲۰۰ دوره سلتا در جهان برگزار می شود.

با داشتن مدرک سلتا، در داخل ایران، می توانید به راحتی در موسسات و مراکز آموزش زبان معتبر به راحتی استخدام شوید و همچنین دستمزد بالاتری نسبت به سایر مدرسین که این مدرک را ندارند بگیرید. همچنین اگر قصد تدریس زبان در کشورهای خارجی را دارید، داشتن مدرک سلتا به شما کمک می کند که به راحتی شغل مورد نظر خود را پیدا کرده و استخدام شوید. در واقع داشتن مدرک سلتا موجب جلب اعتماد موسسات و آموزشگاه ها و همچنین زبان آموزان به مدرسین می شود زیرا این دوره بسیار جامع بوده و پیش نیاز آن سطح زبان بالا می باشد و بنابراین گرفتن مدرک دلتا کار ساده ای نیست و فردی که موفق به کسب آن می شود، قطعا از مهارت و سواد بالایی در زمینه آموزش زبان انگلیسی برخوردار است.

این دوره برای افراد بالای ۱۸ سال و با پیشینه‌ی تدریس صفر یا کم که قصد اشتغال به عنوان مدرس زبان انگلیسی را دارند طراحی شده است. همچنین، مدرسینی که قصد ارتقا در موقعیت شغلی و یا آشنایی با شیوه های نوین آموزش و بهبود مهارت های خود را دارند، می توانند در دوره سلتا شرکت کنند. داوطلبان شرکت در دوره‌ ی آموزشی CELTA  باید از دانش بالای زبان انگلیسی برخوردار باشند و سطح زبان آن ها بر اساس سیستم سطح بندی CEFR C1 باشد و در آزمون آیلتس نمره حداقل 7.5 را کسب کرده باشند. آموزش دوره های سلتا، هم به صورت عملی و هم به صورت تئوری می باشد.

دوره CELTA و دریافت مدرک آن آزمون نهایی ندارد و داوطلبان در طول دوره دائما به طور منظم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و مهارت های لازم به آن‌ ها آموزش داده می ‌شود و در نهایت با توجه به مجموع عملکردشان، مدرک دریافت خواهند کرد.  

 

اهداف دوره‌ی آموزشی سلتا CELTA چیست؟

  • کسب دانش موضوعی و آشنایی با اصول آموزش موثر
  • به دست آوردن مهارت ‌های عملی برای آموزش زبان به بزرگسالان
  • آموزش نحوه به کار‌گیری آموخته‌ ها در یک محیط آموزشی واقعی

 

داوطلبان در دوره های سلتا باید:

• به مدت ۶ ساعت در کلاس‌ هایی متشکل از زبان ‌آموزان بزرگسال تدریس کنند و نحوه تدریس آن ها توسط استاد دوره ارزیابی شود.

• به مدت ۶ ساعت به مشاهده‌ی تدریس مدرسان خبره و همچنین سایر هم کلاسی های خود بپردازند

• یک پورتفولیو شامل موارد مربوط به نحوه‌ی تدریس و همچنین چهار مقاله ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ کلمه‌‌ ای ارائه دهند

• مشکلات زبانی زبان آموزان بزرگسال را تحلیل و برای آن ها راه حل مناسب ارائه دهند

• تحلیل زبانی جهت اهداف آموزشی را فرا گیرند

• مهارت‌های آموزش زبان را به طور کامل فرا بگیریند

• به شیوه های تاثیرگذاری آموزش و کلاس درس مسلط شوند

مدرک CELTA به افرادی اعطا خواهد شد که تمامی موارد بالا را با موفقیت پشت سر بگذارند و عملکرد آن‌ها در دو ماژول «۶ ساعت آموزش عملی» و «ارائه‌ی ۴ مثاله» خوب و بالاتر از حد متوسط باشد.

 

نمره دهی سلتا

نمره ‎های دوره سلتا بر مبنای A ,  B  می باشد، به طور حدودی  20 تا  25 درصد افراد نمره قبولB   را دریافت می‎کنند و حدود 3  تا 5  درصد افراد نیز نمره قبولی A.

 

بطور کلی CELTA داراي 3 رتبه قبولي است:

PASS A

PASS B

PASS

 

مزیت‌های دریافت گواهینامه CELTA

  • این مدرک نیاز به تمدید ندارد و اعتبار آن مادام العمر می باشد
  • این دوره‌ ها توسط اساتید حرفه ای بین‌المللی تدریس می ‌شوند
  • مدرک سلتا مستقیما توسط دانشگاه کمبریج صادر می ‌شود و بسیار معتبر است
  • مدرسان دارای مدرک CELTA می ‌توانند در هر جای دنیا مشغول به کار شوند

 

نحوه ثبت نام در دوره های سلتا CELTA

افرادی که قصد شرکت در دوره ‌های آموزشی CELTA  را و در یافت گواهینامه آن را دارند ، می‌توانند با مراجعه به وب ‌سایت studycelta.com، روش‌ های کسب آمادگی برای این آزمون را بررسی کنند و همچنین می توانند از مراکز مجاز برگزاری دوره‌های آموزش CELTA را در وب‌ سایت کمبریج مطلع شوند و مرکز مورد نظر خود را انتخاب کنند.

اگر داوطلبی در یک یا چند ارزیابی‌ در طول دوره رد شود دیگر مجاز به ادامه‌ی دوره نیست و باید مجددا در دوره ثبت نام و شکرت کند و تمام راحل را از ابتدا طی کند.

 

هزینه دوره CELTA سلتا

هزینه ‌ی دریافت گواهینامه CELTA دانشگاه کمبریج ۲۷۹۵ دلار می باشد که ۲۰۰ دلار آن هنگام ثبت ‌نام دریافت می می گردد و ۲۵۹۵ دلار باقیمانده هم در چهار هفته پیش از شروع دوره دریافت می گردد.

 

اعتبار مدرک  CELTA

CELTA  مورد تاييد  تمام مراکز آموزش زبان انگليسي در سراسر جهان است. همچنین بخش ESOL Examination  در دانشگاه کمبريج با کليه آموزشگاه ها و مراکز آموزشي معتبر دنيا جهت تاييد و استخدام دارندگان اين گواهینامه در ارتباط مي باشد. همانطور که گفتیم این مدرک دائمی است و اعتبار مادام العمر دارد.

 

دوره دلتا 

Delta (Diploma in Teaching English to Speakers of Other Languages)

 

دوره دلتا delta

 

آزمون دلتا نوعی سنجش برای مدرسین با تجربه زبان انگلیسی می باشد که توسط دانشگاه کمبریج برگزار می گردد. دوره های  دلتا در دو نوع تمام وقت و پاره وقت ارائه می شود.

برای شرکت در این دوره ها متقاضیان باید حداقل 1 سال سابقه تدریس زبان انگلیسی را داشته باشند و همچنین باید حداقل نمره ی 7.5 آیلتس یعنی سطح زبان C1 Common European Framework of Reference for Languages را داشته باشند.

دلتا متشکل از سه ماژول کلی است که می توان آنها را با هم یا جداگانه در هر جهت و در هر دوره زمانی مورد استفاده قرار داد. برای ماژول دو نیاز به حضور در مرکز دلتای مجاز می باشد تا تدریس شرکت کننده بتواند پشتیبانی و ارزیابی گردد. برای ماژول های یک و سه نیازی نیست که در یک مرکز دلتا شناخته شده مراجعه شود، شرکت کنندگانی که موفق به کسب گواهینامه برای هر ماژول می گردند،  علاوه بر گواهینامه کلی برای تکمیل موفقیت آمیز دوره، برای هر ماژول به صورت جداگانه نیز گواهی دریافت خواهند کرد.

هر سه طرح بخش های تئوری و عمل دارد، ولی تمرین تدریس فقط در ماژول دوم ارزیابی می شود.  

 

سه ماژول دلتا عبارتند از:

ماژول اول - درک زبان، روش شناسی و منابع برای آموزش

این ماژول بر پایه آموزش و یادگیری زبان انگلیسی متمرکز می باشد.

 

ماژول دوم - توسعه حرفه ای

این طرح بر توسعه آگاهی و تخصص در رابطه با اصول و تمرین حرفه ای تدریس زبان انگلیسی متمرکز می باشد.

 

ماژول سوم - تمرین و تعلیم آموزش زبان انگلیسی و مدیریت آموزش زبان انگلیسی.

 

هزینه دوره دلتا

تاریخ دوره، هزینه ها، فرمت دوره(حضوری یا انلاین) توسط هر مرکز تعیین می گردد. اگر چه که همه دوره ها محتوای یکسانی را پوشش می دهد ویژگی دقیق هر دوره با توجه به مرکز متفاوت خواهد بود.

 

دوره دلتا در ایران

دوره های دلتا در ایران برگزار نمی شود. یکی از کشورهای پرطرفدار برای شرکت در این دوره برای ایرانیان، کشور ترکیه می باشد که در سایت سلتا دلتا توضیحات لازم جهت شرکت در این دوره موجود می باشد.

 

کلام آخر

با توجه به رقابت شدید بین مراکز آموزش زبان  و اساتید زبان انگلیسی و تعداد زیاد متقاضیان برای تدریس زبان، نیاز است که مدرسان توسط معیاری مطابق با استانداردهای روز جهان سنجینده شوند که داشتن مدرک سلتا و دلتا یکی از بهترین معیارها برای شناخت مدرسان حرفه ای می باشد. علاوه بر این، شرکت در دوره های دلتا و سلتا اطلاعات مدرسان را به روز می کند و به شیوه ای عملی، راه های جذاب و موثر تدریس زبان انگلیسی را که در دنیای امروز کاربرد دارد را به مدرسان می آموزد. علاوه بر افزایش سطح دانش و مهارت مدرسان با شرک در دوره های دلتا و سلتا، داشتن این مدرک می تواند برای آن ها امتیاز ویژه ای باشد و موجب تمایزشان با سایر متقاضیان تدریس شود.

همچنین، اگر قصد مهاجرت کاری به خارج از کشور را دارید، می توانید با داشتن مدرک سلتا و یا دلتا، در کشور مقصد به تدریس زبان هم به صورت خصوصی و هم در آموزشگاه ها بپردازید. علاوه بر این، حتی اگر برای تحصیل به کشورهای خارجی مهاجرت می کنید، می توانید برای تامین هزینه های تحصیل و یا زندگی، با استفاده از مدرک تسول به تدریس زبان بپردازید و از این طریق کسب درامد کنید.

از آنجایی که دریافت مدرک دلتا به مراتب از سلتا دشوارتر است، پیشنهاد می شود که ابتدا مدرک سلتا را بگیرید و به آموزش زبان مشغول شوید و پس از کسب سابقه تدریس و تجربه، برای دریافت مدرک دلتا اقدام کنید.

 

دوره تخصصی تربیت مدرس زبان انگلیسی (TTC)

معرفی جامع دوره تیسول TESOL


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic