لوگو انگلیش کلینیک
نام مهره های شطرنج به انگلیسی

نام مهره های شطرنج به انگلیسی

03/02/06 13 دقیقه برای مطالعه 21811

در طی چند سال اخیر بسیاری از دوستداران بازی شطرنج روی به بازی های آنلاین آورده اند و از این طریق تلاش می کنند از این بازی جذاب و دوست داشتنی لذت ببرند. اولین مرحله بازی شطرنج یادگیری مهره ها و اصطلاحات این بازی ، زمانی که سریال Queen's Gambit برای اولین بار اکران شد بسیاری از طرفدارن این سریال با این اصطلاح ناآشنا بودند ولی شطرنج بازهای حرفه ای می دانستند معادل فارسی این حرکت آغازین در شطرنج گامبی وزیر است. در این پست ما قصد داریم برای شما همراهان عزیز نگاهی عمیق به مهره ها و اصطلاحات انگلیسی بازی شطرنج بیاندازیم و برای شما دوستداران این بازی کمک کنیم در بازی های آنلاین بهتر از گذشته عمل کنید.

 

مهره های بازی شطرنج به زبان انگلیسی 

بازی شطرنج 32 مهره دارد که به دو بخش سفید و سیاه تقسیم می شوند و هر بازیکن دارای 16 مهره هستند که هشت عدد از آن ها سرباز یا همان پیاده هستند. حالا زمان آن رسیده است که به این مهره ها نگاه عمیق تر بیاندازیم. 

 

شاه (King)

شاه مهمترین مهره بازی است! این مهره را نمی توان از روی صفحه شطرنح برداشت. هدف بازی این است که شاه حریف خود را در شرایطی قرار دهید که نتواند حرکت بشتری انحام دهد. در بازی شطرنج شاه تنها مهره ای به حساب می آید که تنها یک حرکت می تواند انجام دهد و هدف باقی مهره ها نیز حمایت و پشتیبانی از او است.

 

وزیر (Queen)

شاه مهمترین مهره در بازی به حساب می آید ولی قدرتمندترین مهره در صفحه شطرنج بدون شک وزیر است که در انگلیسی به آن Queen یا ملکه می گویند. وزیر در قیاس با تمامی مهره شطرنج قدرت مانور بسیار بیشتری دارد و در اصل ترکیب دو مهره رخ و فیل به حساب می آید. 

 

رخ  (Rook)

رخ یا همان طور که برخی از شطرنج دوستان بیان می کنند قلعه به دو مهره کناری گفته می شود به صورت عمودی و افقی حرکت می کنند. این دو از قدرتمندترین مهره های بازی شطرنج به حساب می آیند. 

 

فیل (Bishop)

دو مهره ای که در کنار شاه و وزیر قرار می گیرند را در زبان فارسی فیل می گویند ولی در زبان انگلیسی به آن ها Bishop یا همان اسقف می گویند. این دو مهره یکی بر روی مربع های سفید و دیگری بر روی مربع های مشکلی به صورت مورب حرکت می کند.

 

اسب (Knight)

اسب ها را بسیاری استراتژیک ترین مهره شطرنج می نامند که  تنها مهره هایی هستند که می توانند از روی قطعات دیگر بپرند! این دو به شکل "L" حرکت می کنند - دو مربع به صورت عمودی و یکی به صورت افقی و بالعکس. 

 

سرباز (Pawn)

جلوتر از 8 مهره ای که پیش از این به شما معرفی کردیم 8 سرباز یا همانگونه که فارسی زبانان می گویند پیاده می ایستد. این سربازها به نوعی سیستم تدافعی بازی به حساب می آیند. هر سرباز به صورت معمول یک حرکت رو به جلو دارد. در آغاز بر اساس استراتژی بازیکن سرباز ها می توانند دو حرکت رو به جلو داشته باشند. در صورتی که یک سرباز مهره ای را روبروی خود ببیند متوقف می شود ولی اگر این مهره در سمت راست و چپ او باشد قادر با زدن و حذف آن مهره می شود. 

 

اصطلاحات بازی شطرنج

Check (کیش) 

کیش زمانی رخ می دهد که یک مهره به پادشاه سفید یا سیاه حمله می کند. در صورت کیش شدن شاه باید فوراً حرکت کند یا مهره ای یا یکی از مهره ها مقابل شاه و مهره کیش دهنده قرار بگیرد. در صورتی که بازیکن کیش شونده این امکان را داشته باشد می تواند مهره ای که شاه را کیش می دهد را از بازی حذف کند. 

 

Double Check (کیش دو گانه) 

کیش دو گانه زمانی اتفاق می افتد که دو مهره به طور همزمان به پادشاه حمله می کنند/ کیش می دهند. هنگامی که کیش دو گانه اتفاق می افتد، شاه باید حرکت کند زیرا هر دو مهره را نمی توان همزمان از بازی حذف کرد/زد.

 

Illegal Move (حرکت ممنوع) 

در صورتی که یک بازیکن تلاش کند یکی از مهره های خود را به مربعی منتقل کند که امکان جابجایی و رفتن به آن مربع وجود نداشته باشد. از مهمترین مثال ها برای این مشکل زمانی است که شاه را کیش داده باشید ولی بازیکن قصد داشته باشد مهره های دیگر خود را جابجا کند. اگر این مسئله در بازی های رسمی رخ دهد ، بازیکنی که مرتکب این اشتباه شده باشد 2 دقیقه به زمانش اضافه می شود و حرکت نیز به حال اول باز می گردد. 

 

Fianchetto (راه حل فیانچتو)

راه حل فیانچتو به شرایطی گفته می شود که بازیکن سرباز روبروی اسب را یک قدم به جلو می برد تا فیل روبروی اسب و پشت سرباز قرار بگیرد. در این صورت فیلم قادر خواهد بود از راه دور به صورت مورب به رخ حریف خود حمله کند و یا در صورت قلعه کردن شاه به شاه کیش دهد. این تکنیک در دفاع شاه هندی و اژدهای سیسیلی فوق العاده به کار می رود. 

 

Book Move (حرکت کتابی)

در بازی شطرنج حرکت گشایش به اولین حرکتی گفته می شود که بازیکن بر اساس اصول و نوشته های اصلی انجام می دهد تا بازی را شروع کند. (در بازی های آنلاین با این اصطلاح به شدت مواجه می شوید. 

 

شاه مات (Checkmate)

در صورتی که یک بازیمن بتواند شاه را در موقعیتی قرار دهد که قابلیت حرکت و دفاع از خود را نداشته باشد به این شرایط شاه مات می گوییم و بازی در همان لحظه تمام می شود. 

 

پات (Stalemate)

پات یا همان تساوی به شرایطی گفته می شود که یکی از طرفین بازی کیش نشده باشد و در همین شرایط نیز قابلیت حرکت اضافه نداشته باشد گفته می شود. در برخی از بازی ها نیز اگر تنها یک دو شاه در بازی باقی مانده باشد و یا شاه و اسب در بازی باشد بازی را پات اعلام می کنند. 

 

زدن مهره (Capture)

در بازی شطرنج به منظور اینکه بتوانید نسبت به حریف مقابل برتری کسب کنید در شرایط خاص می توانید مهره های حریف را بزنید. در زبان انگلیسی به این کار Capture می گویند. 

 

قلطه (Castling)

در شرایطی که ما بین شاه و رخ مهره ای نباشد ، بازیکن این فرصت را دارد که شاه را در جایگاه اسب قرار داده و سپس رخ را به جایگاه فیل بگذارد. با این حرکت در زبان انگلیسی Castling یا قلعه می گویند. 

 

آن‌پاسان (En passant)

آن پاسان به شرایطی گفته می شود که سرباز یک بازیکن دو مربع جلو می رود ، در صورتی که سرباز حریف روبروی آن قرار بگیرد می تواند سرباز را زده و به مربع کناری سرباز بنشیند.

 

دست به مهره حرکته (Touch move)

شاید در بازی شطرنج شنیده باشید که دست به مهره حرکت است. این اصطلاح دقیقا همین مسئله را بازگو می کند. شما در صورتی که دستتان به یک مهره بخورد باید با آن بازی کنید. 

 

گامبی وزیر (Queen's Gambit)

اصطلاحی که همراه با سریالی با همین نام بسیار مشهور شد. این اصطلاح به گشایش یک بازی شطرنج گفته می شود که در آن بازیکن با حرکت دادن دو سرباز روبروی وزیر ، یکی را به نوعی قربانی می کند تا موقعیت بهتری برای حمله وزیر کسب کند. 

 

مطالب بیشتر

اصطلاحات بازی Call of Duty

اصطلاحات توییچ Twitch

اصطلاحات فوتبالی به زبان انگلیسی ، فوتبال یا ساکر؟


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic