لوگو انگلیش کلینیک
نحوه انتخاب معلم انگلیسی: 9 نکته اساسی از یک معلم انگلیسی

نحوه انتخاب معلم انگلیسی: 9 نکته اساسی از یک معلم انگلیسی

03/02/13 13 دقیقه برای مطالعه 1991

با افتخار به همه می گویم من یک مدرس زبان انگلیسی هستم و در اروپا، آسیای شرقی، خاورمیانه و آسیای میانی به تدریس زبان انگلیسی مشغول بوده ام. کلاسهای حضوری، آموزشگاه های خصوصی ، تدریس خصوصی و آموزش آنلاین را طی این سالها تجربه کرده ام. با اساتید زبان انگلیسی مختلفی همکار بوده ام و روش های مختلفی را نیز به کار گرفته ام. احتمالاً می‌دانید که همه معلمان انگلیسی یکسان نیستند، اما من می‌خواهم راز کوچک دیگری را با شما در میان بگذارم: همه معلمان زبان انگلیسی خیلی خوب نیستند.

برخی از معلمان انگلیسی واقعاً افراد باسواد، باهوش و متفکری هستند که به طور کامل خود را در کلاس ها شرکت می دهند. اما برخی تازه فارغ‌التحصیلان بدون تجربه ی تدریس هستند و سعی می‌کنند با کارهای کوچک امرار معاش کنند. در همین حین نیز برخی از معلمان زبان انگلیسی متخصص هستند و در طول سالها روش های تدریس خود را کامل کرده اند. بسیاری از اساتید نیز به سادگی دریافته اند که آموزش آنلاین انگلیسی می تواند راهی سریع برای کسب درآمد در هنگام همه گیری کووید 19 به حساب بیاید. 

یکی از دشوارترین کارها برای زبان آموزان این است مشخص کنند کدام معلم از تجربه حقیقی برخوردار است و کدام توانایی تدریس زبان انگلیسی را ندارد و تنها به دنبال کسب درآمد هستند. در این مقاله می‌خواهم نکاتی را برای انتخاب معلم خوب به شما ارائه دهم. امیدوارم این نکات شما را به سمت معلمانی راهنمایی کند که در واقع می توانند به شما کمک کنند تا بتوانید به اهداف یادگیری زبان انگلیسی خود برسید و به شما کمک کنند از انتخاب یک معلم نامعقول یا صرف هزینه بیشتر از آنچه نیاز دارید جلوگیری کنید.

 

تصمیم بگیرید که آیا یک معلم انگلیسی واقعاً برای شما مناسب است یا خیر

این را قبلاً گفته ام، اما ارزش تکرار را دارد: همه به درس های رسمی انگلیسی نیاز ندارند. افراد زیادی هستند که در یادگیری کامل زبان انگلیسی به تنهایی موفق هستند. مطمئناً، برای اینکه یک زبان آموز مستقل انگلیسی باشید، کمی تلاش بیشتری می طلبد، و در ابتدا طراحی دوره ی خود آموزی که در آن شما هر لحظه در معرض زبان انگلیسی هستید دشوار بنظر می رسد. اما زمانی که سیستم خود را برای یادگیری توسعه دادید، این سیستم  می تواند به اندازه استخدام یک معلم انگلیسی موثر باشد. در اینجا چند سؤال وجود دارد که باید هنگام استخدام معلم انگلیسی در نظر بگیرید:

  • آیا این بهترین راه استفاده از پول من است؟ یا باید در سایر منابع یادگیری انگلیسی نیز سرمایه گذاری کنم؟
  • آیا قرار است بهترین استفاده را از این کلاس ها ببرم؟
  • من واقعاً در تلاش برای بهبود چه چیزی هستم؟

اگر سؤالات خاصی دارید یا در حل تمرینات با مشکل مواجه هستید مدرسان زبان انگلیسی می توانند برای شما مفید باشند ، ولی اگر فقط به دنبال کسی هستید که با او به زبان انگلیسی صحبت کنید، معلمان چندان مفید نیستند - در عوض، می توانید یک شریک مکالمه آنلاین پیدا کنید.

اگر شما قصد دارید با حضور در دوره ها و یا استخدام یک مدرس زبان انگلیسی تمامی ابزار یادگیری این زبان را کنار بگذارید به شما پیشنهاد می کنم تحت هیچ شرایطی این کار را نکنید، مدرسین زبان انگلیسی تنها تا حد کمی می توانند به شما در یادگیری زبان انگلیسی کمک کنند اگر شما توقع زیادی از آن ها داشته باشید نه تنها بر روی آن ها فشار بیشتری خواهید آورد بلکه مسیر یادگیری زبان انگلیسی را برای خود نیز دشوارتر خواهید کرد. 

توصیه من: مطمئن باشید که گذراندن درس های زبان انگلیسی در واقع ارزش سرمایه گذاری زمان و هزینه برای شما را دارد.

 

تصمیم بگیرید آیا تدریس خصوصی بهتر است یا گروهی

تصمیم دیگر این است که به این فکر کنید که آیا می خواهید یک درس خصوصی داشته باشید یا درس های گروهی.

در درس‌های خصوصی، شما زمان زیادی برای صحبت خواهید داشت و کلاس روی شما متمرکز می‌شود. اما هزینه ی آن بسیار زیاد است. در درس های گروهی، هزینه ها را با بقیه زبان آموزان تقسیم می کنید. اما شما همچنین زمان صحبت و حمایت معلم را نیز با دیگر زبان آموزان تقسیم می کنید.

اینکه کدام یک برای شما بهتر است تا حدی به آنچه که به دنبال آن هستید و نحوه یادگیری بهتر آن بستگی دارد. اما این تحقیق به وضوح نشان می دهد که تدریس خصوصی و یا آنلاین معمولاً مؤثرتر از روش های کلاس درس سنتی است.

 

با نگاه کردن به مدارس انگلیسی خارج از محله خود، هزینه ها را به حداقل برسانید

یادگیری زبان انگلیسی می تواند فرایندی پرهزینه باشد مخصوصا اگر زبان آموز زمان زیادی را صرف پیدا کردن آموزشگاه مناسب صرف نکند. امروزه هزینه تدریس زبان انگلیسی به صورت خصوصی از جلسه ای 100 هزار تومان آغاز می شود و ممکن است تا 400 هزار تومان نیز افزایش یابد. اگر برای شما هزینه خیلی اهمیت ندارد بنابراین هر کلاسی که مد نظر دارید را ثبت نام کنید ولی باید به یاد داشته باشید که تنها هزینه در این فرایند مهم نیست شما گاهی اوقات از نظر زمانی نیز با مشکل روبرو هستید و دقیقا در این نقطه است که انتخاب یک آموزشگاه مناسب اهمیت خود را نشان می دهد.

امروزه دیگر نیازی نیست زبان آموزان مقدار زیادی را صرف کلاس های خصوصی کنند، آن ها به راحتی می توانند با ثبت نام در یک دوره ی آنلاین از تمامی امکانات موجود یک کلاس خصوصی استفاده نمایند. نه تنها این دوره های آنلاین هزینه ی بسیار کمتری دارند بلکه با برنامه ریزی زمانی شما نیز سازگارتر نیز می باشند. از این رو به عنوان کسی که سالها در بخش آموزش زبان انگلیسی مشغول بوده است شرکت در دوره های آنلاین را یکی از بهترین گزینه ها تلقی می کنم.  

 

با فالوورهای زیاد اینستاگرام گمراه نشوید

آموزش آنلاین انگلیسی به نبرد اینفلوئنسر ها در شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. امروزه شما می توانید معلمان زبان انگلیسی را در سرتاسر یوتیوب، فیس بوک و اینستاگرام با فالوورهای فراوان پیدا کنید.

در حالی که شبکه ‌های اجتماعی می‌توانند مکان مفیدی برای پیدا کردن مدرسان زبان انگلیسی واجد شرایط باشند، دنبال‌کنندگان زیادی را به عنوان معیاری برای مشخص کردن موفقیت یک استاد تلقی نکنید. عوامل زیادی وجود دارند که باعث موفقیت یک فرد در شبکه های اجتماعی می شود که با عواملی که او را به یک معلم انگلیسی موفق تبدیل می کند متفاوت است.

عکس این قضیه نیز صادق است: فقط به این دلیل که فردی تعداد کمی از افراد در رسانه های اجتماعی را دنبال می کند، به این معنی نیست که او معلم بدی است. در واقع، برخی از بهترین معلمانی که تا به حال با آنها کار کرده‌ام، در رسانه‌های اجتماعی حضور کم رنگی دارند.

 

اکثر مردم نیازی به معلم بومی زبان ندارند

براساس تجربه من، زبان آموزان بر این باور هستند که بهترین مدرسین افراد انگلیسی زبانی هستند که زبان انگلیسی زبان مادری آن ها به حساب می آید. این مسئله به خوبی قابل درک است اگر فردی انگلیسی را روان صحبت کند، باید در مهارت های زبان انگلیسی متخصص باشد، درست است؟

این درست است که افراد بومی در برخی موارد مربوط به زبان انگلیسی متخصص هستند. آنها بسیاری از کاربردهای عامیانه و غیررسمی انگلیسی را می دانند و می توانند لهجه مناسب را به زبان آموز منتقل کنند اما در زبان انگلیسی چیزهای بیشتری از زبان عامیانه و گفتار سلیس وجود دارد.

بر اساس تجربه من، افرادی که زبان انگلیسی، زبان مادری آن به حساب می اید در تدریس ساختارهای گرامری، مکالمات رسمی و مهم تر از آن آمادگی برای آزمون آیلتس یکی از بدترین گزینه ها به حساب می آیند. هنگامی که در آلمان به تدریس زبان انگلیسی مشغول بودن با یکی از همکاران در مورد یکی از ساختارهای گرامری صحبتی داشتم،  هنگامی که در مورد دلیل اشتباه بودن آن ساختار از او سوال کردم با این پاسخ روبرو شدم "دلیل آن را نمی دانم ولی از نظر ساختاری درست به نظر می رسد!" این نوع پاسخ ها به دانش آموزان کمک نمی کند.

توصیه من: به عنوان معلم فقط به دنبال مدرسان بومی نباشید. معلمان زبان انگلیسی غیر بومی نیز می توانند به همان اندازه موثر باشند.

 

سعی کنید فردی با شرایط لازم را پیدا کنید

به جای اینکه تصمیم انتخاب مدرس زبان انگلیسی خود را بر اساس تعداد دنبال کننده ها و محل تولد او بنا کنید، عواملی وجود دارند که ممکن است تصمیم گیری بهتر را برای شما عملی کند. برخی از معلمان در واقع دارای مدرک لیسانس زبان انگلیسی یا آموزش هستند. اینها مجرب ترین معلمان هستند. بهترین مدرک بعدی CELTA است که گواهینامه ای است که توسط دانشگاه کمبریج اعطا می شود.

گواهی نامه ی بعدی که می تواند در انتخاب مدرس زبان انگلیسی به شما خیلی کمک کند مدرک TEFL است که بر خلاف سلتا تنها توسط یک موسسه ی خاص ارائه نمی شود و در سرتاسر دنیا موسسات مختلف قابلیت ارائه ی آن را دارند. اگر کاندید مدرس انگلیسی بالقوه هیچ مدرکی ندارد، بهتر است به دنبال مدرس جدید باشید. 

 

از معلمانی که بیش از حد بر گرامر یا تلفظ تاکید می کنند خودداری کنید

دروس زبان انگلیسی ناگزیر شامل مسائلی در مورد گرامر و تلفظ می شود. این بخشی از مواردی است که برای آن پول می پردازید و هر چند وقت یکبار، حتی یک معلم کاربرد زبان انگلیسی بخش بزرگی از کلاس را صرف آموزش یک مفهوم گرامر جدید یا آموزش یک قطعه خاص از تلفظ می کند.

به عنوان مثال، اگر معلم شما متوجه شود که شما در تلفظ صدای "th" مشکل دارید، کاملاً منطقی است که بخش زیادی از کلاس را صرف تمرین آن کنید و فعالیت های هدفمند خود را برای تمرین آن اختصاص دهد. اما من نسبت به مدرسانی که بیشتر وقت کلاس خود را در کلاس ها صرف توضیح مفاهیم گرامری می کنند احساس خوبی ندارم. من همچنین نسبت به کسانی که بیشتر وقت کلاس خود را صرف تغییر جنبه های کوچک تلفظ می کنند، نیز مشکوکم. 

گرامر و تلفظ مهم هستند، اما آنها تنها چیزی نیستند که زبان آموزان باید یاد بگیرند. شما باید در واقع از زبان انگلیسی در کلاس استفاده کنید. شما به ورودی انگلیسی (شنیدن و خواندن) نیاز دارید و به فرصتی برای تولید خروجی (گفتار و نوشتن) نیاز دارید.

توصیه من: اگر معلم شما خیلی روی دستور زبان یا تلفظ تمرکز دارد، یکی دیگر را پیدا کنید.

 

معلمی را انتخاب کنید که تکالیف را تعیین کند

برای بسیاری از زبان آموزان ، صحبت از انجام تکالیف آن ها را به یاد مدارس و کلاس درس مخصوصا درس ریاضی می اندازد. ولی زمانی که صحبت از آموزش زبان انگلیسی در میان باشد انجام تمرین ها بخش اصلی یادگیری زبان انگلیسی به حساب می آید. مدرس زبان انگلیسی فارغ از اینکه به چه روشی تدریس می کند باید زمانی را صرف تمرین و بررسی تمرین بگذارد. تمرینات حتما نباید شامل موارد گرامری باشند، این تمرینات می توانند حتی خواندن بخشی از یک کتاب نیز باشند. اگر مدرس زبان انگلیسی شما تکالیفی مشخص نمی کند پیشنهاد میدهم به دنبال مدرس جدید باشید.  

 

اساتید متعدد زبان انگلیسی را امتحان کنید

در نهایت، بدانید که لازم نیست با اولین معلمی که پیدا می کنید یادگیری زبان انگلیسی را ادامه دهید.

اشکالی ندارد که یک کلاس آزمایشی بخواهید و به معلم انگلیسی بالقوه خود بگویید که به دنبال مدرس مناسب هستید و از بررسی مدرس های مختلف نترسید. انتخاب یک مدرس زبان انگلیسی دقیقا مانند دوستیابی آنلاین است. شما با اولین کسی که ملاقات کردید قرار ازدواج نمی گذارید مگر اینکه واقعاً مناسب باشد. به همین ترتیب، مجبور نیستید به اولین معلمی که پیدا می کنید متعهد شوید. منتظر معلم مناسب خود باشید.

 

هر کاری که انجام می دهید، زبان انگلیسی را فقط از یک معلم یاد نگیرید

بزرگترین توصیه در مورد یادگیری زبان انگلیسی از زبان یک معلم زبان انگلیسی این است: بیش از حد به مدرس زبان انگلیسی خود اتکا نکنید. یادگیری زبان یک فرآیند پویا است نه منفعل. شما می توانید بزرگترین معلم جهان را داشته باشید، اما اگر تلاش نکنید، زبان انگلیسی را یاد نخواهید گرفت. این بدان معناست که شما باید فعالیت های انگلیسی را خارج از کلاس انجام دهید، نه فقط در آنها. ما در انگلیش کلینیک زبان ‌آموزانمان را تشویق می‌کنم که برای یادگیری زبان انگلیسی تنها به مطالبی که در کلاس یا صفحه ی اینستاگرامی می گوییم اتکا نکنند و به مطالبی که در سرتاسر اینترنت است نیز مراجعه کنند.

 

چگونه می توانید انگلیسی را به تنهایی تمرین کنید؟

سخت نیست. فقط خودتان را در معرض انگلیسی قرار دهید. گوش دادن به پادکست های انگلیسی یکی از موثرترین راه ها برای یادگیری زبان انگلیسی است. خواندن به زبان انگلیسی نیز موثر است. تماشای سریال  یا یوتیوب تا زمانی که به زیرنویس های زبان مادری خود تکیه نکنید می تواند کارساز باشد. به طور خلاصه، هر کاری را که از آن لذت می برید انجام دهید تا زبان انگلیسی را فرا بگیرید.

 

کلام آخر

همانطور که در ابتدا به شما گفته شد سالها است مشغول به تدریس زبان انگلیسی در کشورها و شرایط مختلف بوده ام ، از این رو در این پست تلاش کردم برای شما شرایط یک استاد مناسب زبان انگلیسی را گفته و شما را در انتخاب این مسیر راهنمایی کنیم. فارغ از این در تدوین دوره های آنلاین انگلیش کلینیک نیز تلاش شده تمامی تجربیات این سالها نیز دخیل شوند. امید است زبان آموزان پس از مطالعه ی این متن قادر باشند استاد مدنظر خود را پیدا کرده و در مسیر صحیح یادگیری قدم بردارند. 

 

بیشتر بخوانید : 

استاد زبان انگلیسی آنلاین ، چگونه بهترین استاد را انتخاب کنیم؟

 

دوره مکالمه انگلیش کلینیک

 


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic