لوگو انگلیش کلینیک
آموزش نوشتن و خواندن اعداد در زبان انگلیسی

آموزش نوشتن و خواندن اعداد در زبان انگلیسی

03/02/15 13 دقیقه برای مطالعه 7546

شاید در زبان فارسی ، گفتن اعداد برای شما بسیار ساده باشد ، ولی هنگامی که زبان جدید را یاد می گیرید ، گفتن اعداد بزرگ می تواند بسیار دردسر ساز باشد. اعداد همه جا هستند در تلفن همراه ، روزنامه ها و یا حتی در کیف جیبی شما، فرض کنید به یک فروشگاه رفته و به میزان زیادی خرید می کنید ، فروشنده به شما عددی را نشان می دهد  ، شما نیز با تعجب این عدد را تکرار می کنید، ولی این اعداد را چگونه باید در انگلیسی بگویید؟ 

 

چرا باید اعداد بزرگ را در زبان انگلیسی یاد بگیرید؟ 

یادگیری لغات مخصوصا اگر در یکی از کشورهای انگلیسی زبان هستید از مهارت های اصلی ای است که شما باید در زبان انگلیسی نسبت به استفاده از آن مسلط بوده و در هر شرایطی بکار ببرید. اگر تازه شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرده اید در این پست تلاش می کنیم همراه با دلایلی یادگیری اعداد نحوه ی گفتن و نوشتن اعداد بزرگ را نیز به شما آموزش دهیم. 

 

از سوء تفاهم های هزینه بر اجتناب کنید

زمانی که با پول و مسائل مالی درگیر هستید ، برای شما ضروری است نه تنها لغات رو خوب بشنوید ، بلکه باید در بیان و کاربرد آن ها نیز بسیار محتاط باشید. بدون داشتن دانش کافی ممکن است قیمت اجناس را نه تنها بیشتر پرداخت کنید ، بلکه در گرفتن مابقی پول خود نیز به مشکل بخورید که خود این نیز باعث ضرر و زیان می شود. 

 

موفقیت در محل کار

اگر با مشتریان انگلیسی زبان کار می کنید و یا کارهای بازرگانی بین المللی را انجام می دهید ، حتما از اهمیت اعداد نیز با خبر هستید. تصور کنید در حین انجام یک معامله ی مالی بزرگ هستید و حتی یک سنت نیز برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است و شما نیز در بیان عدد مورد نظر با دشواری مواجه هستید ، شاید قادر باشید با نوشتن عدد بر روی یک کاغذ منظور خود را برسانید ولی همان لحظه نیز پرستیژ خود به عنوان یک تاجر را نیز از دست داده اید. 

 

شبیه به افراد انگلیسی زبان شوید

تصور کنید یک فرد خارجی وارد مغازه شما می شود و 1000 تومان را 10 دو صفر می گوید ، آیا نسبت به نحوه ی ادای او عکس العملی نخواهید داشت؟ اگر شما نیز اعداد را به صورت اشتباه بگویید، چنین حسی را برای افراد انگلیسی زبان ایجاد می کنید. 

 

چگونه می توانید اعداد بزرگ را در زبان انگلیسی تمرین کنید؟ 

مانند تمامی مهارت هایی که در زبان انگلیسی نیاز به تمرین مکرر دارد، اعداد نیز باید به صورت مستمر تمرین شوند! در طول روز فرصت های بی شماری است که بر اساس آن می توانید شمردن را تمرین کنید.

 

اعداد را هر جا هستید انگلیسی بگویید!

اعداد همیشه و همه جا در اطراف ما هستند حتی اعداد بزرگ! 

روزی نیست که ما در زندگی روزانه از پول صحبت نکنیم. این اعداد می تواند شامل اعداد بزرگ نیز شوند مانند اخبار مالی و اقتصادی. به عنوان مثال؛ 

“Apple Sells Assets to Amazon for $3M” or “MegaCorp Fined $147,500 for Illegal Trade Deal”

اپل دارایی های خود را به قیمت 3 میلیون دلار به شرکت آمازون می فروشد. مگاکورپ به دلیل معاملات غیر قانونی 147.500 دلار فروخت. 

 

در تمامی شرایط ما با این اعداد درگیر هستیم .تلاش کنید بر خلاف بسیاری از زبان آموزان، این اعداد را به انگلیسی بگویید. تکرار این اعداد سبب می شود حتی در ذهن و باور خود نیز به انگلیسی صحبت کنید. 

 

دیدن اخبار و فایل های تجاری و مالی 

قطعا اگر در یکی از کشورهای انگلیسی زبان زندگی می کردید ، به طور مکرر با اعداد سر و کار داشتید ، ولی اگر در داخل ایران هستید چطور؟ به چه روشی می توان خود را با اعداد بیشتر درگیر کنید؟ یکی از بهترین روش ها ، دیدن فیلم های مربوط به مسائل مالی و تجاری است که از اعداد به صورت مکرر استفاده می شود. برای آن دسته از دوستانی که علاقه ی زیادی به دوره های مالی دارند ، نیز پیشنهاد می شود در دوره های رایگان مالی شرکت کرده تا خود را بیشتر درگیر این حوزه کنند که همین دوره ها هستند که اعداد را به صورت بزرگ و کوچک به شما آموزش می دهند. 

 

از منابع ESL استفاده کنید 

با گسترش تعداد کسانی که زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم شروع می کنند ، تمامی سایت های اینترنت مملو از منابعی هستند که به شما نحوه ی درست بیان اعداد را آموزش می دهند . به این منابع که به افراد غیر بومی زبان آنگلیسی را آموزش می دهد ESL گفته می شود که مخفف English as the second language می باشد. 

 

اخبارگو شوید!

دیگر خواندن کتاب و مقالات کافیست ، الان زمان برای تمرین های عملی رسیده است. یکی از تمرین هایی که اعتماد شما را بالا می برد و تمرین خوبی نیز برای گفتن اعداد است، تقلید از گویندگان اخبار است .تلاش کنید پشت یک میز نشسته و وانمود کنید که در حال گفتن اخبار هستید. با این کار نه تنها اعتماد به نفس خودتان را بالا می برید ، بلکه هر روز اعدادی را تکرار می کنید که تمرین فوق العاده ای است. فراموش نکنید خودتان را ضبط کنید. 

 

بازی Number Hold'em 2

یکی از بهترین منابع یادگیری یک زبان برای کودکان و بزرگسالان از طریق بازی است. به لطف گسترش گوشی های هوشمند این بازی ها نسبت به گذشته بیشتر در اختیار زبان آموزان قرار گرفته است. یکی از این بازی ها برای یادگیری اعداد Number Hold'em 2 است که از طریق یک سگ به شما اعدا را آموزش میدهد. در این بازی شما اعداد سه رقمی را شروع کرده و سپس به اعداد بزرگ می رسید. 

 

استاد میلیون ها و بیلیون ها شوید!

حالا که با دلایل اهمیت اعداد آشنا شدید،  مهم است تا نحوه بکار بردن اعداد بزرگ را نیز یاد بگیرید. بعد از اینکه تمرین اعداد را به شما آموزش دادیم ،ربیایید به شما نحوه ی گفتن اعداد را نیز آموزش دهیم!

 

قواعد و قوانین گفتن اعداد بزرگ

مانند تمامی زبان ها دیگر اصلی ترین قانونی را که باید در خواندن اعداد یاد بگیرید گفتن اعداد 0 تا 100 است. که در پست ها بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت. اولین مسئله ای که در این پست به آن نیاز دارید،  دانستن اسم گروه ها و اعداد بزرگ است. 

 

اسم اعداد بزرگ را یاد بگیرید 

حتما شما نیز با اصطلاحاتی مانند Thousand. Million. Billion. Trillion. Kajillion آشنا هستید. (Kajillion این لغت در واقع یک عدد واقعی نیست و انگلیسی زبان ها برای بیان یک عدد بسیار بزرگ از این لغت استفاده می کنند که البته کاربرد غیر رسمی نیز دارد)

آیا تا به امروز با اصطلاح Place Value به گوش شما خورده است؟ با کاربرد آن آشنا هستید؟ به کاماهایی که بعد از هر سه عدد قرار می گیرد و نشانگر تعداد اعداد است ، در زبان انگلیسی Place Value گفته می شود و اگر بخواهید یکان ، دهگان و صدگان را به زبان انگلیسی بگوییم باید از “ones place,”   “tens place,”   “hundreds place,”استفاده کنیم به عنوان مثال؛ 

در عدد 123 که به انگلیسی می شود  “one hundred twenty-three,” عدد یک the hundreds place (صدگان) 2 در tens place (دهگان) و 3 در ones place (یکان) قرار می گیرد. خوب حالا که با اولین قانون اعداد آشنا شدید نگاهی به نحوه ی ادای این اعداد می اندازیم. 

 

1000 — one thousand

 

10,000 — ten thousand

 

100,000 — one hundred thousand

 

1,000,000 — one million

 

10,000,000 — ten million

 

100,000,000 — one hundred million

 

1,000,000,000 — one billion

 

پیش از اینکه به اعداد بزرگ تر نگاهی بیاندازیم ، بیایید ابتدا به یک نکته ی بسیار مهم در مورد عدد یک میلیارد نگاهی بیاندازیم. در لهجه ی آمریکن ما به یک میلیارد، One Billion می گوییم ولی در لهجه ی بریتیش گاهی آن را به صورت “thousand million.” نیز می گویند. 

مجددا نگاهی به این اعداد بسیار بزرگ می اندازیم. 

 

1,000,000,000,000 — one trillion

 

1,000,000,000,000,000 — one quadrillion

 

1,000,000,000,000,000,000 — one quintillion

 

1,000,000,000,000,000,000,000 — one sextillion

 

1,000,000,000,000,000,000,000,000 — one septillion

 

بهتر است اینجا به چند نکته اشاره شود؛ شما تنها زمانی از اعداد بالاتر از Trillion استفاده خواهید کرد که ریاضی دان یا فرد مالی باشید .  دلیل این مسئله این است که افراد اغلب ترجیح می دهند از اعداد برای مسائل مالی استفاده کنند. برای صحبت در مورد اعداد بالا ، بسیاری از انگلیسی زبانان ترجیح می دهند از لغات خود ساخته ای استفاده کنند برخی از این اعداد به این صورت می باشند: 

Zillion

Jillion

Kajillion

Gazillion

Bajillion

در صحبت های غیر رسمی خود نیز می توانید از این لغات استفاده کنید تا اعداد بالا را بگویید.

 

اعداد چهار رقمی را با استفاده از “hundred” آن ها را بیان کنید 

 

در بسیاری از کشورهای انگلیسی زبان مخصوصا ایالات متحده افراد برای بیان اعداد چهار رقمی از “hundred” به جای thousands  استفاده می کنند به مثال های پیش رو دقت کنید؛ 

 

1100 

در زبان انگلیسی به جای اینکه مانند فارسی بگویند هزار و صد این عدد را به دو بخش تقسیم می کنند و می گویند “eleven hundred,” (یازده تا صد تایی) 

3200

این عدد نیز مانند مثال قبلی به دو تیکه تقسیم می شود  “thirty-two hundred,”

4552  

مثالی برای اعدادی که دو صفر به همراه ندارند “forty-five hundred fifty-two,” به جای اینکه بگویند “four thousand, five hundred fifty-two.”

8429 

“eighty-four hundred twenty-nine,”  به جای اینکه بگویند “eight thousand, four hundred twenty-nine.”

گاهی اوقات در آمریکا به منظور گفتن ساعت نیز از این روش استفاده می کنند که از آن به عنوان ساعت خوانی نظامی یاد می شود. به عنوان مثال “eleven hundred“ با ساعت 11 ظهر اشاره دارد. 

 

کاربرد اختیاری And ما بین اعداد 

برای تمامی کسانی که در دبیرستان زبان انگلیسی را خوانده اند، تاکید معلم به استفاده از and ما بین اعداد بسیار آشنا است ، ولی در محاوره مسئله به این سادگی نیست .شما گاهی اوقات می توانید آن را حذف کنید. 

“Twenty-two thousand, eight hundred and forty-two”

 “Twenty-two thousand, eight forty-two”

برای بیان عدد 22,842 در محاوره هر دو قابل قبول است ، ولی هنگامی صحبت از موقعیت های آکادمیک و رسمی می شود ، وجود And یکی از اصلی ترین شرایط است. در انگلیسی محاوره ای در بسیاری از شرایط به دلیل اینکه And جملات را بلند تر و غیر قابل درک تر می کند ، آن را گوینده حذف می کند. این مسئله در بسیاری از خریدها شایع است. بنابراین با شنیدن این گونه ساختارها شوکه نشوید. 

 

در اعداد بالا “A” را با “one” جایگزین کنید

 “a hundred”

“a thousand,”

 “a billion”

 “a trillion.”

One good mother is worth a hundred schoolmasters

یکی از قدیمی ترین استفاده ها از این ساختارها را می تواند در نوشته ی George Herbet دید، از دیر باز در زبان انگلیسی A را جایگزنی برای One می دانستند که اغلب را جلوگیری از تکرار به کار می رود. 

 

قوانین خاص برای انواع مختلف اعداد 

وقتی که در زبان انگلیسی با اعداد بزرگ کار داریم ، در شرایط مختلف و خاص، قوانین خاصی را داریم. این مسئله در مورد سال ها ، شماره تلفن ، اعداد خیابان ها و شرایط دیگر نیز اطلاق می شوند. 

 

سال ها

آموزش نوشتن و خواندن اعداد در زبان انگلیسی

وقتی در مورد سال های پیش از 2000 صحبت به میان می آید ، انگلیسی زبان ها معمولا اعداد را به دو دسته دو عددی تقسیم می کنند. اگر بخواهیم این مسئله را ساده تر بیان کنیم “1984” را در زبان انگلیسی به صورت  “nineteen eighty-four,” می گویند. 

به مثال های پیش رو دقت کنید؛ 

1183 — “eleven eighty-three”

 

1454 — “fourteen fifty-four”

 

1770 — “seventeen seventy”

 

1801 — “eighteen oh-one”*

 

با استفاده از Oh به جای صفر دقت کنید . وقتی دو عدد آخر مانند 01 و 09  به صفر و یک عدد دیگر ختم شوند صفر را Oh گفته و آن را به این صورت می خوانیم (“oh one”) و (“oh nine”)

 1827 — “eighteen twenty-seven”

 

1908 — “nineteen oh-eight”*

 

1964 — “nineteen sixty-four”

 

1992 — “nineteen ninety-two”

 

برای سالهایی که به صفر ختم می شود ، از  “hundred”در انتها استفاده می کنیم. 

 

1100 — “eleven hundred”

 

1600 — “sixteen hundred”

 

1800 — “eighteen hundred”

 

1900 — “nineteen hundred”

 

 

بعد از سال 1999 ساختار سالها کمی متفاوت و در عین حال گول زننده شد: 

سال 2000 را ما “two thousand.” می گوییم. 

 

2001  به سه صورت خوانده می شود 

 

 “two thousand one,” “two thousand and one” یا “twenty oh-one”

 

 

2005 — “two thousand five” یا  “twenty oh-five”

2014 — “two thousand fourteen” یا  “twenty fourteen”

2019 — “two thousand nineteen” یا  “twenty nineteen”

2020 — “two thousand twenty” یا  “twenty twenty”

 

 

دقت کنید هر دو صورت صحیح می باشند. 

 

هر از گاهی نیز می شنوید فردی می گوید:

  “Back in nineteen hundred and forty-three…” (1943)  

“I remember in nineteen hundred and thirty-two…” (1932)

 

دقت کنید این ساختار از ساختارهای قدیمی و سنتی زبان انگلیسی است و دیگر کاربرد آنچنانی ندارند.

 

پول و مقادیر مالی 

برای اعدادی تا 1 میلیون باید تمامی اعداد را به صورت کامل بگویید. به عنوان مثال 

 برای $489,946

“ten thousand dollars”  یا “four hundred thousand eighty-nine, nine hundred forty-six dollars”

 

دقت کنید علامت دلار ($) قبل از عدد نوشته شد ولی در هنگام گفتن آن را بعد از عدد میارید. 

برای بیان اعداد بالای میلیون از حروف اختصاری مانند M (برای میلیون) و B (برای بیلیون استفاده می کنند.

 

$5M$5 million$5,000,000five million dollars
$16B$16 billion$16,000,000,000sixteen billion dollars
$32T$32 trillion$32,000,000,000,000thirty-two trillion dollars
$682M$682 million$682,000,000six hundred eighty-two million dollars

 

اعداد حساب ها و کارت های اعتباری 

وقتی 16 رقم کارت های اعتباری را با صدای بلند می خوانید، آن ها را معمولا باید به صورت گروه های چهار تایی ب دسته بندی کنید. بعد از گفتن چهار عدد ، حتما یک ایست کوتاهی کنید. در آمریکا بسیار از افراد ترجیح  می دهند اعداد کارت های بانکی را تک تک بخوانند. به مثال پیش رو دقت کنید 

1234 5600 5648 9921

“one two three four,” مکث “five six zero zero,” مکث “five six four eight,” مکث  “nine nine two one”

برخی از ایالات ها نیز آن ها را به این صورت نیز می خوانند که هر دو صورت صحیح می باشد.

“twelve thirty-four,” مکث “fifty-six hundred,” مکث “fifty-six forty-eight” مکث “ninety-nine twenty-one”

 

در لهجه ی بریتیش داستانی کمی متفاوت است 4 عدد انتهایی مثال بالا را به این صورت می گویند “double nine twenty-one.”  و اگر سه عدد (مانند 999) پشت سر هم بیایند آن را اینگونه می گویند “triple Nine four.”

 

اعداد شماره تلفن 

دقیقا مانند عددهای کارت های اعتباری در بریتیش ما از اعداد دو تایی و سه تایی بهره می گیریم. با این تفاوت که در شرایط ما همیشه به جای صفر (0) از Oh استفاده می کنیم. 

0800   “oh eight hundred”

 

500   “five hundred”

ولی در آمریکا ما از روش دیگری استفاده می کنیم ، تا عددهای شماره تماس خود را بگوییم. ما آن ها را به یک بخش سه تایی و یک بخش چهارتایی تقسیم می کنیم که بین این بخش سه تای و چهارتایی فاصله را می گذاریم. 

555-7722  “five, five, five, seven seven two two”

به یاد داشته باشید بعد از 5 سومی یک ایست نیاز است 

 

اعداد در آدرس 

اعداد در آدرس به دو دسته تقسیم می شوند پلاک خانه ها و کد پستی (Postal Code) 

 

اعداد خانه 

 

پلاک خانه ها در آمریکای شمالی بسیار بلند می باشند و معمولا چهار و پنج رقمی می باشند. به همین منظور برای گفتن این اعداد نیز در زبان انگلیسی قوانین خاصی در نظر گرفته اند؛ در ابتدا دقت کنید اعداد خیابان ها معمولا قبل از اسامی خیابان ها می آیند و  اعداد را نیز به دو بخش تقسیم می کنند؛ 

“4228”   “forty-two twenty-eight”

مثالی نیز برای شما از اعداد 5 تایی همراه با صفر می آوریم؛

“10548”

“one oh five four eight”

“one oh five forty-eight”

“one zero five four eight”

هر سه مورد در آمریکای شمالی قابل قبول است. 

برای این نوع اعداد قانون مشخصی وجود ندارد، ولی قابل قبول ترین روش برای گفتن اعداد شش رقمی ،گفتن آن ها به صورت مجزا می باشد؛ 

“648925”

“six four eight nine two five”

 

کلام آخر

اعداد در زبان انگلیسی نسبت به دیگر زبان ها بسیار ساده هستند. شما با مطالعه ی قوانین حاکم بر آن ها می توانید این اعداد را در شرایط خاص و همانند افراد انگلیسی زبان بکار ببرید. فراموش نکنید اعداد آن بخشی هستند که نشان می دهند تسلط بالایی در گفتارهای محاوره دارید. بنابراین تلاش کنید به خوبی آن را یاد بگیرید


نظرها

اولین نفری باشید که نظر میگذارید

دوره‌های انگلیش کلینیک متناسب با نیاز زبان‌آموزان

@privacyblongsto rafieienglishclinic